Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton, kofeiiniton, sokeriton, viljaton...

Vierailija
27.12.2021 |

Ihmiset pitää mua jo valmiiksi tylsänä ja vaikeana kun en käytä alkoholia ja olen vegaani. Nyt listaan täytyy lisätä viljat/gluteeni, sokeri ja kofeiini. En tiedä kehtaanko enää ikinä mennä mihinkään juhliin koska aina kaikkialla syödään ja juodaan.

Miten itse suhtautuisit mun kaltaiseen vieraaseen?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu alkoi ihan asiallisena mutta kääntyi näköjään siihen että olen luulotautinen ja hullu. Mutta hyvä että tuli ilmi tämäkin puoli koska sitähän minä kysyin. Kannattaa siis selvästi tuoda kutsujalle ilmi mitä voin syödä ja mitä en niin reaktiosta voi ehkä päätellä kannattaako kyseisen ihmisen juhliin mennä ollenkaan haukuttavaksi.

Mun osalta keskustelu taitaa olla nyt tässä. Jatkakaa toki keskenään mutta en usko että luen enää joten minulle ei kannata esittää kysymyksiä.

Ja kiitos vielä kaikille mukavasti kommentoineille 😊

Ap

Jos kysyy pitää kestätä mitä vastataan. 

Et muuten itse sitten kertonut, mikä vastaus kelpaisi. Miten muuten toimit kutsun saatuasi? Rupeatko kutsujalle erikseen soittelemaan ja selittämään mitä sinua varten pitää tehdä ja hankkia? Miten suhtaudut jos hämmentynyt kutsuja vuodatukseesi vastaa, että ehkä parempi että tuot omat ruoat?

Kyaymykseni kuului että kehtaanko enää mennä mihinkään juhliin tai kertoa ruokavaliosta kysyvälle näitä rajoitteitani. Kysymys EI kuulunut olenko hullu, olenko luulotautinen, ovatko vatsaoireeni mielenterveysongelmia, onko mielialalääkitykseni tarkistettu, olenko kamala ihminen tai onko minulla ystäviä.

Ei ole vielä ollut yhtään juhlaa sen jälkeen kun lopetin kotimaisten viljojen ja sokerin syömisen. Aikaisemmin sanoin vain olevani vegaani ja alkoholiton jos kysyttiin ruokavaliosta ja viinin väristä. Aina olen ruokaa saanut eikä koskaan ole ollut ongelma. Joskus on sovittu että tuon itse jotain, joskus ideoidaan yhdessä ja joskus emäntä/isäntä tekee kaiken vegaanisena ja ostaa vielä alkoholittoman viinin päälle.

Nämä uudet rajoitteet ovat kuitenkin olleet itsellenikin haastavia ja siksi tein tämän keskustelun. Halusin tietää ihmisten rehellisiä ajatuksia. En kuitenkaan odottanut että keskustelu kääntyisi ruuasta minun täydelliseen lyttäämiseeni. Se oli vähän järkyttävää. Onneksi toistakin osapuolta näkyy ja osa on edelleen kommentoinut tosi kivasti vieraiden huomioonottamisesta.

Ap

Hääjuhlat, 80 henkilöä, ja yhden vegaanin takia ei saisi kukaan muukaan vieraista lihaa, tai edes kermaa kahviin? No huhhuh.

Miksi et kehtaisi mennä juhliin? Sanot ruokavaliosta kysyvälle että rajoitat syömisiäsi niin paljon että tuot omat eväät mukaan.

Viimeksi olin koin 60 henkilön häissä ja kaikki kasvisruoka oli vegaanista, vaikka kaikki kasvissyöjät eivät olleet vegaaneja. Nykyään on myös aika tavallista että kahviin on tarjolla pelkkää iKaffea. Moni mun sekasyöjäystävistä käyttää vain sitä.

Pienemmissä juhlissa kuten tupareissa ja saunailloissa on välillä ollut kaikki vegaanista vaikka vieraat eivät ole. Esim sipsien dippiä ei useinkaan tarvita hirveästi joten on helpompaa tehdä kaikille vegaaninen kuin osalle oma.

En koskaan sanoisi rajoittavani ruokavaliotani koska se kuulostaa siltä että tekisin sen vapaaehtoisesti ja ihmiset ovat hyvin tietoisia siitä että olen korviani myöten täynnä rajoitteita eikä se ole vapaaehtoista.

Ap

Vierailija
102/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi. Kutsuisin. Tarjoulun hoitaisin myös. Voisin tarvita apuasi. Erilaisuus on rikkautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin ilman muuta kylään, mutta en rupeaisi valmistamaan minkään sortin ruokia erityisruokavaliota noudattaville. En jaksaisi alkaa paneutumaan moiseen. Pyytäisin ottamaan omat eväät koko iltaa varten. Kertoisin mitä meillä on tarjolla, jos niistä jokin maistuu. Viinaa en tarjoaisi muutenkaan.

Jos olisin rikas ja tilaisin pitopalvelusta tarjoilut, niin pyytäisin kyllä heiltä ammatti ihmisiltä valmistamaan yhden annoksen sinulle.

Vierailija
104/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu alkoi ihan asiallisena mutta kääntyi näköjään siihen että olen luulotautinen ja hullu. Mutta hyvä että tuli ilmi tämäkin puoli koska sitähän minä kysyin. Kannattaa siis selvästi tuoda kutsujalle ilmi mitä voin syödä ja mitä en niin reaktiosta voi ehkä päätellä kannattaako kyseisen ihmisen juhliin mennä ollenkaan haukuttavaksi.

Mun osalta keskustelu taitaa olla nyt tässä. Jatkakaa toki keskenään mutta en usko että luen enää joten minulle ei kannata esittää kysymyksiä.

Ja kiitos vielä kaikille mukavasti kommentoineille 😊

Ap

Jos kysyy pitää kestätä mitä vastataan. 

Et muuten itse sitten kertonut, mikä vastaus kelpaisi. Miten muuten toimit kutsun saatuasi? Rupeatko kutsujalle erikseen soittelemaan ja selittämään mitä sinua varten pitää tehdä ja hankkia? Miten suhtaudut jos hämmentynyt kutsuja vuodatukseesi vastaa, että ehkä parempi että tuot omat ruoat?

Kyaymykseni kuului että kehtaanko enää mennä mihinkään juhliin tai kertoa ruokavaliosta kysyvälle näitä rajoitteitani. Kysymys EI kuulunut olenko hullu, olenko luulotautinen, ovatko vatsaoireeni mielenterveysongelmia, onko mielialalääkitykseni tarkistettu, olenko kamala ihminen tai onko minulla ystäviä.

Ei ole vielä ollut yhtään juhlaa sen jälkeen kun lopetin kotimaisten viljojen ja sokerin syömisen. Aikaisemmin sanoin vain olevani vegaani ja alkoholiton jos kysyttiin ruokavaliosta ja viinin väristä. Aina olen ruokaa saanut eikä koskaan ole ollut ongelma. Joskus on sovittu että tuon itse jotain, joskus ideoidaan yhdessä ja joskus emäntä/isäntä tekee kaiken vegaanisena ja ostaa vielä alkoholittoman viinin päälle.

Nämä uudet rajoitteet ovat kuitenkin olleet itsellenikin haastavia ja siksi tein tämän keskustelun. Halusin tietää ihmisten rehellisiä ajatuksia. En kuitenkaan odottanut että keskustelu kääntyisi ruuasta minun täydelliseen lyttäämiseeni. Se oli vähän järkyttävää. Onneksi toistakin osapuolta näkyy ja osa on edelleen kommentoinut tosi kivasti vieraiden huomioonottamisesta.

Ap

Hääjuhlat, 80 henkilöä, ja yhden vegaanin takia ei saisi kukaan muukaan vieraista lihaa, tai edes kermaa kahviin? No huhhuh.

Miksi et kehtaisi mennä juhliin? Sanot ruokavaliosta kysyvälle että rajoitat syömisiäsi niin paljon että tuot omat eväät mukaan.

Viimeksi olin koin 60 henkilön häissä ja kaikki kasvisruoka oli vegaanista, vaikka kaikki kasvissyöjät eivät olleet vegaaneja. Nykyään on myös aika tavallista että kahviin on tarjolla pelkkää iKaffea. Moni mun sekasyöjäystävistä käyttää vain sitä.

Pienemmissä juhlissa kuten tupareissa ja saunailloissa on välillä ollut kaikki vegaanista vaikka vieraat eivät ole. Esim sipsien dippiä ei useinkaan tarvita hirveästi joten on helpompaa tehdä kaikille vegaaninen kuin osalle oma.

En koskaan sanoisi rajoittavani ruokavaliotani koska se kuulostaa siltä että tekisin sen vapaaehtoisesti ja ihmiset ovat hyvin tietoisia siitä että olen korviani myöten täynnä rajoitteita eikä se ole vapaaehtoista.

Ap

Näin on, ja on kyllä todella masentavaa tarjottavaa näissä pakkovegaani”juhlissa”.

Siksi itse teen rinnakkaiset dipit ja muutkin, varsinkin, jos on pitkäkestoiset juhlat ja ruoasta pitäisi tulla kylläiseksi.

Vierailija
105/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on terveyssyistä samanlainen ruokavalio, poislukien se, että syön lihaa, mutta sen pitää olla ns. puhdasta. Periaatteessa siis keto-ruokavalio, mutta vielä tiukempi, koska ketoillessa saa syödä asioita, jotka eivät sovi minulle, kuten keinotekoiset makeutusaineet.

Elän käytännössä erakkona, joten minulla on harvoin mitään kutsuja. Jos tulee syöminkejä, otan omat eväät mukaan. Oikein läheiset ihmiset ottavat minut huomioon esim. jos muille on tarjolla kääretorttua, minulle on itsetehtyä laktoositonta ja sokeritonta rahkaa sekä hedelmiä.

Tällä ruokavaliolla voi syödä ja herkutella monipuolisesti, mutta ei sitä itsekään osannut ajatella tätä, kun jouduin tälle ruokavaliolle. Totta kai ihmiset reagoivat, että mitähän tolle nyt keksisi laittaa. Loppupelissä on vaikka mitä syötävää sokerittomana, gluteenittomana, alkoholittomana, viljattomana; hedelmät, juustolautaset, teet, sienet, itsetehdyt ketoreseptien mukaiset jälkkärit aina jäätelöstä pitsaan ja leivistä uunilaatikoihin. On pastaa, uunivuokaa, piirasta jne.

Pinterest on täynnä herkullisia ketoreseptejä, jotka sopivat ap:n ruokavalioon, mutta vaativat tosiaan vaivaa. Sosiaalisiin tilanteisiin on paras ottaa omat eväät tai jos on läheinen, pyytää jotain simppeliä - kuten vaikka juustolautasta ja hedelmiä. Ankeaa, kun muut vetää kakkua, mutta sen kanssa pitää vaan elää.

Vierailija
106/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sanoa, että vegaanina haaste  on tietysti isompi, koska monet kasvisvaihtoehdot tehdään niin, että siellä on kiellettyjä ruoka-aineita seassa. Voi joutua etsimään paljon TAI tekemään ihan alusta saakka itse sopivan vaihtoehdon. Vaikka sitten itse puristamaan manteleista maitoa, jos kaupan mantelimaito ei sovi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän