Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton, kofeiiniton, sokeriton, viljaton...

Vierailija
27.12.2021 |

Ihmiset pitää mua jo valmiiksi tylsänä ja vaikeana kun en käytä alkoholia ja olen vegaani. Nyt listaan täytyy lisätä viljat/gluteeni, sokeri ja kofeiini. En tiedä kehtaanko enää ikinä mennä mihinkään juhliin koska aina kaikkialla syödään ja juodaan.

Miten itse suhtautuisit mun kaltaiseen vieraaseen?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Oletko myös maidoton, soijaton ja koisokasviton pavut ei myöskään käy? Kahvista minulle käy kofeiiniton ja nyt kun suolisto on paremmassa kunnossa niin saan tavallistakin juoda hieman. Eli ei haittaisi minua.

Vegaaninen=maidoton

Soijaa ja papuja voin syödä pieniä määriä.

Ap

Vierailija
22/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin sokeritonta ruokavalioa ei voi olla koskaan olemassa.

Kysymys on aina lisätyn sokerin jättämisestä pois.

Jos esim. tuoreet herneet palkoissa ovat sokerisia, samoin marjoissa, hedelmissä, juureksissa ja vihanneksissa on luonnon sokeria.  Samoin viljassa vähän, vaikka se olisikin gluteniintonta viljaa.

Tarkoitan juuri lisättyä sokeria. Yleensä ihmiset ymmärtävät, mutta aina on se yksi joka alkaa nillittää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti voisit kuitenkin syödä salaattia ja juoda vissyä? Eli sinulle saisi helpolla ruokaa tarjolle.

Olettaisin myös, että sinulla on omat eväät.

Mitkä kaikki viljat sulta muuten on pois?

Vierailija
24/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti voisit kuitenkin syödä salaattia ja juoda vissyä? Eli sinulle saisi helpolla ruokaa tarjolle.

Olettaisin myös, että sinulla on omat eväät.

Mitkä kaikki viljat sulta muuten on pois?

En ota omia eväitä jos ei asiasta erikseen sovita. Tuntuisi oudolta mennä ruokien kanssa kun jotkut kokee kunnia-asiakseen että jokaiselle on syötävää.

Salaatti menee, kunhan siinä ei ole mitään juustoa, lihaa tai krutonkeja. Ihmiset usein olettaa että ravintolastakin saa aina salaattia, mutta usein juuri salaatin proteiini on eläinperäistä.

Vehnä, ruis ja ohra on kiellettyjen listalla. Kauraa syön vähän. Siitäkin tulee oireita jos vatsa on valmiiksi ärtynyt mutta useimmiten kaura sopii.

Ap

Vierailija
25/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ruokia yleensä syöt kotona? 

Vierailija
26/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika simppeleitä. Joku lisuke kuten peruna, riisi, kvinoa tai gluteeniton pasta, joku proteiini kuten soikasuikaleet, tofu, linssit, pavut, nyhtökaura ja lisäksi kasviksia reilusti. Välipaloina syön jogurttia, puuroa, kauraleipää ja hedelmiä.

Vierailija
27/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika simppeleitä. Joku lisuke kuten peruna, riisi, kvinoa tai gluteeniton pasta, joku proteiini kuten soikasuikaleet, tofu, linssit, pavut, nyhtökaura ja lisäksi kasviksia reilusti. Välipaloina syön jogurttia, puuroa, kauraleipää ja hedelmiä.

No eihän tuo ole sitten viljanton ruokavalio. 

Vierailija
28/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Lääkäri ehdotti viljatonta ja tarkensi että gluteenia sisältävät viljat ei käy. Suomessa kai yleensä ajatellaan että vilja = kotimaiset viljakasvit. Samaa termiä mun ravitsemusterapeuttikin käyttää.

Vierailija
29/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko vaikeaa olla vegaani noilla rajoitteilla.

Vegaanisuuden pitäisi olla eettinen valinta ja tuoda ihmiselle hyvinvointia. Mutta kaikille se ei ole mahdollinen valinta ollenkaan, ja olisi viisautta hyväksyä se ja löytää muita tapoja elää ettisesti ja tuoda maailmaan hyvää.

Hyväksy tosiasiat. Valitse niissä rajoissa kuin on mahdollista.

Vierailija
30/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko vaikeaa olla vegaani noilla rajoitteilla.

Vegaanisuuden pitäisi olla eettinen valinta ja tuoda ihmiselle hyvinvointia. Mutta kaikille se ei ole mahdollinen valinta ollenkaan, ja olisi viisautta hyväksyä se ja löytää muita tapoja elää ettisesti ja tuoda maailmaan hyvää.

Hyväksy tosiasiat. Valitse niissä rajoissa kuin on mahdollista.

Veganismi ei ole ollut mikään ongelma tai vaikeaa. Päinvastoin koen vegaanisen ruuanlaiton todella helpoksi kun monet raaka-aineet säilyy kaapissa kuukausia ja maidotkin säilyy lämpimässä.

Ap

Vierailija
31/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Lääkäri ehdotti viljatonta ja tarkensi että gluteenia sisältävät viljat ei käy. Suomessa kai yleensä ajatellaan että vilja = kotimaiset viljakasvit. Samaa termiä mun ravitsemusterapeuttikin käyttää.

No en puhuisi viljattomasta ruokavaliosta, jos gluteenitonta vehnää, riisiä ja kvinoa syöt. Tuohan helpottaa tosi paljon ruualaittoa vieraalle. Itse syön joskus kvinoa vaan enkä puhu viljattomasta ruokavaliosta. Yleensä on vaan kasvikset lisukkeena.

Vierailija
32/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää voin vetää sulle varatut viinat, pihvit ja pullat.

Vierailija
33/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en puhuisi viljattomasta ruokavaliosta, jos gluteenitonta vehnää, riisiä ja kvinoa syöt. Tuohan helpottaa tosi paljon ruualaittoa vieraalle. Itse syön joskus kvinoa vaan enkä puhu viljattomasta ruokavaliosta. Yleensä on vaan kasvikset lisukkeena.

En syö vehnää ollenkaan. Siksi mieluummin sanon viljaton koska gluteenittomissa tuotteissa voi olla vehnää.

Ap

Vierailija
34/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?

Tietenkin kutsuisin, sanoisin vain että sori, mitään erikoisruokaa en ala tekemään, nämä ovat minun juhlat, ja täällä on tarjolla sitä mitä minä omissa juhlissani haluan syödä. Varsinaiset allergiat tietenkin otan huomioon, mutta jos ei ole keliakiaa, jota vielääpä itse säntillisesti hoitaa, niin ei tule olemaan gluteenitonta tarjolla.

Syletti niin, kun ilmoitettiin keliakiasta, ja tietenkin näin vaivan että tarjottavia oli myös gluteenittomana, ja kas vain, loppuillasta tämä keliaakikko veteli ihan vehnäoluita naamaariin. Kun kysyin mitens se keliakiasi, niin vastaus oli että ei se nyt yhestä päivästä kroppa pilalle mene. Ja minä olin ihan turhaan nähnyt vaivaa hänen eteensä. Miksi ilmoittaa keliakiasta jollei itse noudata gluteenitonta r-valiota?

Vierailija
35/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin gluteeniton pasta. Itse lasken kaikki maailman viljat viljoiksi enkä vain suomalaisia viljoja.

Vierailija
36/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ihmiset pilaavat suolistonsa välttelemällä ruokaa. siitä se johtuu ep, että koko ajan pitää kaventaa ruokaympyrää. Kannattaa syödä itse, ja syöttää lapsille mahsollisimman monipuolista ravintoa, eikä alkaa pelleilemään ruualla. Vain hyvinvointivaltiossa tällainen on mahdollista.

Vierailija
37/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin gluteeniton pasta. Itse lasken kaikki maailman viljat viljoiksi enkä vain suomalaisia viljoja.

Mulla siis nimenomaan kotimaiset viljat on ongelma joten niitä vältän. Kerron sen kyllä jos kysytään.

Ap

Vierailija
38/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olisi läheinen ihmiseni noilla spekseillä luulotauteinesi, joten en välttämättä rajoituksistasi edes tiedä. Lähipiirin juhliin et saisi minulta siis kutsua millään tavalla.

Mutta jos olisit esim. tuttavani perheenjäsen tai kummilapseni tyttis, saattaisit kyllä saada aveccina kutsun johonkin isompiin kekkereihin. Tällaisiin en yleensä allergioista kysele, koska juhlat hoidetaan buffatyylisesti niin, että sieltä löytyy sekä vegaanista, gluteenitonta että sekasyöjille maukasta sapuskaa, nämä on myös merkitty. Alkoholittomuus ei ole mikään ongelma missään  tilanteessa ainakaan niin kauan kuin suomalaista kraanavettä voi huoletta juoda. Jos tämän tarkemmin pitää asioista tietää, niin jos cateringista joku on paikalla, voit kysyä niiltä. Ja jos tämä ei riitä, niin ole syömättä.

Vierailija
39/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ihmiset pilaavat suolistonsa välttelemällä ruokaa. siitä se johtuu ep, että koko ajan pitää kaventaa ruokaympyrää. Kannattaa syödä itse, ja syöttää lapsille mahsollisimman monipuolista ravintoa, eikä alkaa pelleilemään ruualla. Vain hyvinvointivaltiossa tällainen on mahdollista.

Itse asiassa mun 65v äidillä on paljon pahemmat oireet kuin mulla. Hän syö mitä tahansa ja on aina syönyt joten suolisto ei rauhoitu koskaan. Lääkäri suositteli hänelle samanlaista ruokavaliota kuin mulle plus vielä palkokasvit pois. Hän ei kuitenkaan noudata sitä joten kärsii seurauksia.

Vierailija
40/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et olisi läheinen ihmiseni noilla spekseillä luulotauteinesi, joten en välttämättä rajoituksistasi edes tiedä. Lähipiirin juhliin et saisi minulta siis kutsua millään tavalla.

Mutta jos olisit esim. tuttavani perheenjäsen tai kummilapseni tyttis, saattaisit kyllä saada aveccina kutsun johonkin isompiin kekkereihin. Tällaisiin en yleensä allergioista kysele, koska juhlat hoidetaan buffatyylisesti niin, että sieltä löytyy sekä vegaanista, gluteenitonta että sekasyöjille maukasta sapuskaa, nämä on myös merkitty. Alkoholittomuus ei ole mikään ongelma missään  tilanteessa ainakaan niin kauan kuin suomalaista kraanavettä voi huoletta juoda. Jos tämän tarkemmin pitää asioista tietää, niin jos cateringista joku on paikalla, voit kysyä niiltä. Ja jos tämä ei riitä, niin ole syömättä.

Taitaisin jättää juhlat kokonaan väliin jos loukkaisit minua kutsumalla luulotautiseksi. Olen vuoden aikana käynyt monella eri erityislääkärillä puhumattakaan työterveyslääkärin käynneistä ja ruokavalio on laadittu kahden eri laillistetun ravitsemusterapeutin kanssa. Tähän kaikkeen on mennyt toista tuhatta euroa rahaa, useita työkyvyttömiä päiviä sairaslomalla ja toistakymmentä tutkimusta ja lääkekokeilua.

Ensi vuonna mahdollisesti tulee leikkaus, mutta koitetaan vielä jos ruokavalio ja uusi lääke auttaisi eikä siihen tarvitsisi mennä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan