Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton, kofeiiniton, sokeriton, viljaton...

Vierailija
27.12.2021 |

Ihmiset pitää mua jo valmiiksi tylsänä ja vaikeana kun en käytä alkoholia ja olen vegaani. Nyt listaan täytyy lisätä viljat/gluteeni, sokeri ja kofeiini. En tiedä kehtaanko enää ikinä mennä mihinkään juhliin koska aina kaikkialla syödään ja juodaan.

Miten itse suhtautuisit mun kaltaiseen vieraaseen?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?

Tietenkin kutsuisin, sanoisin vain että sori, mitään erikoisruokaa en ala tekemään, nämä ovat minun juhlat, ja täällä on tarjolla sitä mitä minä omissa juhlissani haluan syödä. Varsinaiset allergiat tietenkin otan huomioon, mutta jos ei ole keliakiaa, jota vielääpä itse säntillisesti hoitaa, niin ei tule olemaan gluteenitonta tarjolla.

Syletti niin, kun ilmoitettiin keliakiasta, ja tietenkin näin vaivan että tarjottavia oli myös gluteenittomana, ja kas vain, loppuillasta tämä keliaakikko veteli ihan vehnäoluita naamaariin. Kun kysyin mitens se keliakiasi, niin vastaus oli että ei se nyt yhestä päivästä kroppa pilalle mene. Ja minä olin ihan turhaan nähnyt vaivaa hänen eteensä. Miksi ilmoittaa keliakiasta jollei itse noudata gluteenitonta r-valiota?

Toi on kyllä todella epäkohteliasta käytöstä vieraalta. Nykyään tosi monelle suositellaan gluteenitonta ruokavaliota vaikka keliakiaa ei ole, mutta sitä pitäisi kyllä noudattaa ihan 24/7. Minullakaan ei ole keliakiaa mutta en pysty kotimaisia viljoja syömään. Kaikille keliaakikoille ei tule selkeitä oireita, mutta se ei tarkoita etteikö suolisto silti kärsisi gluteenin syömisestä. Itselleni tulee niin pahat oireet että ei tulisi mieleenikään ottaa edes vähän pullaa jälkkäriksi.

Ap

psyykkistä sairastamista tuo on. Jos et tietäisi mitä syöt, ei tulisi mitään oireitakaan. Entinen opettajani sai oireita jos siitä kun hän luki listasta että koulussa on kalaa ruokana. 

Harmi etteivät lääkärit ole samaa mieltä. Helpompi varmaan olisi terapialla vaivoja parantaa kuin tutkimuksilla ja leikkauksilla. Kun mun oireet alkoivat en yhdistänyt niitä ruokaan ennen kuin lääkäri sanoi että nyt on poissuljettu sairaudet ja seuraavaksi täytyisi kokeilla muokata ruokavaliota. Pääsinkin onneksi ravitsemusterapeutille koska en osannut itse poissulkea ruokia ja selvittää mikä oireita aiheuttaa.

Ap

Vierailija
62/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo itse syötävät / juotavat tullessasi. Siinä tapauksessa tervetuloa. Muutoin ei. Menee vaan liian vaikeaksi tuommosen hifistelyn takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilaisuudesta ja siitä, kuinka läheisiä oltaisiin. Hyviä ystäviä en jätä kutsumatta ruokarajoitteiden takia. Harvassa tilanteessa varmaan ruokarajoitteet olisi oikeasti se, jonka vuoksi jättäisin. Ehkä ennemminkin niin, että jos on muutenkin kahden vaiheilla, niin tuollainen ruokavalio voisi kallistaa vaa'an siihen suuntaan, että jääpi kutsumatta.

Mulla on itselläkin gluteeniton ruokavalio ja myös lähipiirissä vähän kaikenlaisia ruokarajoitteita. Mulle siis gluteeniton ei olisi mikään ongelma, mutta jos pitää olla täysin viljaton, niin sitten menee jo hankalammaksi. Riippuen tietysti ollaanko tarjoamassa ruokaa vai kahveja.  Kofeiiniton ja alkoholiton - ei ongelmaa. Kuitenkin saisit todennäköisesti tyytyä mehuun (tai halutessasi veteen) tai limppariin - paitsi kun pitää olla sokeritonkin. No light limu/mehu sitten. Vegaanius toisi haasteen, jos ruokaa tarjottaisiin, ellei tilaisuudessa olisi catering. En osaa kovin montaa vegaanista (hyvää) ruokaa tehdä, joten en mielellään tekisi sitä itse. Sitten taas sokeriton, viljaton ja vegaani kuulostaa kahvileipäpuolellakin tosi haasteelliselta. Tulee mieleen hedelmäsalaattia/hedelmiä tai marjakiisseliä. Ai mut kiisselissäkin varmaan on sokeria. Että varmaan sitten joku hedelmäjuttu olisi, ellei google osaisi ehdottaa jotain parempaa, joka kuitenkin olisi helppoa ja mahdollista tehdä ilman että ostaa jotain kananmunankorviketta ja ties mitä, josta jää sitten puoli pakettia pyörimään kaappiin kolmeksi vuodeksi kunnes päätyy roskiin.

Että et kyllä helpoksi elämää tee kenellekään, joka sinulle joutuu pöperöitä keksimään, mutta ymmärrän kyllä terveydelliset syyt erittäin hyvin. Ehkä tuo vegaanius olisi sellainen, josta itse vähän joustaisin tuossa tilanteessa. Eihän sun kotona edelleenkään tarvitse käyttää eläinperäisiä tuotteita, mutta olisiko mahdollista vaikka maitotuotteita ja kananmunaa tai vaikka kalaa käyttää silloin harvakseltaan, kun tilanne sitä "vaatii"? Jos kyse on siinä vain esim. ilmasto- tai eettisistä syistä. Jos sanoisi, että nämä on pakolliset rajoitteet ja vegaanius toivottava, mutta voit käyttää tätä ja tuota? Itse varmaan tekisin niin. Itsekään en syö punaista lihaa kotioloissa, mutta muualla kyllä tarvittaessa, koska gluteenittomanakaan ei aina ole selviö, että saisi kummemmin valikoida.

Ja toinen kysymys vielä, onko nuo muut rajoitteet (lähinnä sokeri ja viljat) täysin ehdottomia, vai pystytkö syömään pieniä määriä voimatta huonosti? Tietysti riippuu myös tilanteesta, milloin kannattaa sanoa ehdoton ei ja milloin antaa pientä joustoa.

Vierailija
64/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. En ole vegaani, mutta yritän syödä kerran tai kaksi viiikossa kasvisruokia. En tykkä käyttää maitotuotteita ruuanlaitossa yleensäkään, joten vegaanista tulee tehtyä. Kofeiinitonta kahvia voi ostaa ja eiköhän sitä jälkkäriksikin jotain keksi. 

Vierailija
65/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juhlissa aina alkoholitontakin tarjottavaa.

Samoin sokeritonta, vegaanista ja gluteenitonta, kun olen itse gluteeniton, en halua tarjota pelkkää sokerihöttöä ja osa vieraista on kuitenkin vegaaneja.

Höttöpuolelta peruna- ja maissilastut käyvät melkein kaikille. Marinoituja oliiveja ja kasviksia laitan usein myös tarjolle.

Jos tulisit ns. yökylään, tekisin varmaan salaatin ja/tai riisipohjaisen pastan. Kysyisin, minkä proteiininlähteen haluat, itse söisin eläinperäistä kun nuo kaikki palkokasvit ja quornit raatelevat suolistoni pilalle.

Vierailija
66/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät ole kohdallaan. Siitä on kyse.

Voiko olla kommentoimatta, jos ei ole mitään fiksua sanottavaa? Tällaisten kommenttien kirjoittajat eivät selvästikään itse ole koskaan kärsineet mistään ruoka-aineista johtuvista ongelmista, eivätkä tiedä mitä ne voi aiheuttaa. Kyllä näitä ihan lääkärit tutkii perusteellisesti ja voi olla myös pääkopan tutkinta siinä mukana, mutta silti ongelma voi löytyä ruoka-aineista.

- eri

Vierailija
67/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu alkoi ihan asiallisena mutta kääntyi näköjään siihen että olen luulotautinen ja hullu. Mutta hyvä että tuli ilmi tämäkin puoli koska sitähän minä kysyin. Kannattaa siis selvästi tuoda kutsujalle ilmi mitä voin syödä ja mitä en niin reaktiosta voi ehkä päätellä kannattaako kyseisen ihmisen juhliin mennä ollenkaan haukuttavaksi.

Mun osalta keskustelu taitaa olla nyt tässä. Jatkakaa toki keskenään mutta en usko että luen enää joten minulle ei kannata esittää kysymyksiä.

Ja kiitos vielä kaikille mukavasti kommentoineille 😊

Ap

Vierailija
68/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos juhlisitte ihan keskenänne ruokavammaiset. Kuka nyt jaksaa tuollaisia vammaisia katsella. Ymmärrän jos on laktoosi-intoleranssi, ei ole itseaiheutettu vamma. Mutta kaikenmaailman vegaanit sun muut hullut voivat juhlia mun puolesta keskenään omituisten ruokiensa keskellä.

Vierailija
69/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät aina ja joka paikassa meteliä itsestäsi ja kaikettomuudestasi, niin en kutsuisi sua minnekään mun juhliin ja etäännyttäisin muutenkin.

Mutta muussa tapauksessa oot ihan ok, voin kutsua. Mua ei haittaa mitä ihmiset mun juhlissa syö tai ei syö, en vahdi kenenkään suuhunpantavia. Mitään erikoisjuttuja en tosin kenellekään tee. Olen itse vegetaristi joka syön munia ja maitoa ja olen myös keliaakikko. Siinä on mulle tarpeeksi tietämistä, ja se saa kelvata muillekin, jos syödä meillä haluavat.

Vierailija
70/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu alkoi ihan asiallisena mutta kääntyi näköjään siihen että olen luulotautinen ja hullu. Mutta hyvä että tuli ilmi tämäkin puoli koska sitähän minä kysyin. Kannattaa siis selvästi tuoda kutsujalle ilmi mitä voin syödä ja mitä en niin reaktiosta voi ehkä päätellä kannattaako kyseisen ihmisen juhliin mennä ollenkaan haukuttavaksi.

Mun osalta keskustelu taitaa olla nyt tässä. Jatkakaa toki keskenään mutta en usko että luen enää joten minulle ei kannata esittää kysymyksiä.

Ap

Monen vastanneen pointti ja viesti on, että et voi vaatia toisten kodissa ja toisten juhlissa mitään juuri sinulle räätälöityjä tarjottavia. Kukin juhlien järjestäjä tarjoaa mitä itse parhaaksi näkee. Ei sinulla tai kenelläkään ole vara vetää herneitä, jos joka erikoisuuden tahtiin ei marssita. Tuot omaat erityissyötvät mukanasi. Näin se menee.

Vierailija
71/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos kysyy pitää kestätä mitä vastataan. 

Et muuten itse sitten kertonut, mikä vastaus kelpaisi. Miten muuten toimit kutsun saatuasi? Rupeatko kutsujalle erikseen soittelemaan ja selittämään mitä sinua varten pitää tehdä ja hankkia? Miten suhtaudut jos hämmentynyt kutsuja vuodatukseesi vastaa, että ehkä parempi että tuot omat ruoat?

Vierailija
72/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloittaja ei ikinä ole saanut kutsuja minnekään. Ja tuskin saakaan. Perheenjäsenilleen pain in ash.

Vierailija
73/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkoholiton, tupakaton, huumeeton ja rahaton, ehe ehe :D

Vierailija
74/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nolottaisi, jos pitäisin juhlat ja en voisi tarjota siellä kaikille sopivaa ruokaa. Eihän niitä juhlia pidetä siksi, että voidaan tarjota vain sellasta mistä ite tykkää. Juhlat järjestetään vieraille. Hyvä emäntä/isäntä varmistaa, että kaikilla on hyvä olla ja vatsan saa täyteen. 

Minusta on siis laiskuutta, välinpitämättömyyttä ja tyhmyyttä, jos ei osaa laittaa pöytää koreaksi niin, että sen antimet sopivat kaikille. Koska meillä on vegaaneja suvussa, niin vuosikaudet olen järjestänyt kaikki juhlat niin, että joka ikinen tarjottava sopii ihan kaikille. Tarjottavat ovat aina maistuneet ja viimeksi voileipäkakun viimeisestä palasta suorastaan kilpailtiin. Reseptejä on netissä vaikka miten paljon, omasta viitseliäisyydestä ja kohteliaisuudesta on kiinni se, että hoitaa homman niin että ruoka on hyvää ja sitä on kaikille riittävästi. 

Vierailija
75/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta:  On kofeeitonta kahvia ja teetä ja mulla on hedelmiä mukana itselle kahvipöytään, sukulaiseni ja ystävät tietävät tämän jo etukäteen.

-eri-

Kofeiiniton kahvi ja tee ei useinkaan ole sellainen asia jota ihmisillä on kotona elleivät itse niitä käytä. Mä en ole ikinä juonut kofeiinitonta kahvia vaikka kofeiinia välttelenkin. Kofeiinitonta teetä olen maistanut kerran ja koskaan en ole nähnyt sitä kaupassa. Haudukkeita toki löytyy, mutta kaikki ei niitä käytä.

Kyllähän ihan tavallisesta kaupasta rooibos-teetä löytyy. Siinä ei ole kofeiinia. 

Vierailija
76/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et olisi läheinen ihmiseni noilla spekseillä luulotauteinesi, joten en välttämättä rajoituksistasi edes tiedä. Lähipiirin juhliin et saisi minulta siis kutsua millään tavalla.

Mutta jos olisit esim. tuttavani perheenjäsen tai kummilapseni tyttis, saattaisit kyllä saada aveccina kutsun johonkin isompiin kekkereihin. Tällaisiin en yleensä allergioista kysele, koska juhlat hoidetaan buffatyylisesti niin, että sieltä löytyy sekä vegaanista, gluteenitonta että sekasyöjille maukasta sapuskaa, nämä on myös merkitty. Alkoholittomuus ei ole mikään ongelma missään  tilanteessa ainakaan niin kauan kuin suomalaista kraanavettä voi huoletta juoda. Jos tämän tarkemmin pitää asioista tietää, niin jos cateringista joku on paikalla, voit kysyä niiltä. Ja jos tämä ei riitä, niin ole syömättä.

Ei edes kivennäisvettä tarjolle sen kraanaveden lisäksi? 

Vierailija
77/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monen vastanneen pointti ja viesti on, että et voi vaatia toisten kodissa ja toisten juhlissa mitään juuri sinulle räätälöityjä tarjottavia. Kukin juhlien järjestäjä tarjoaa mitä itse parhaaksi näkee. Ei sinulla tai kenelläkään ole vara vetää herneitä, jos joka erikoisuuden tahtiin ei marssita. Tuot omaat erityissyötvät mukanasi. Näin se menee.

Ap ei ole missään kirjoittanut että vaatisi muilta yhtään mitään. Ihmeen hyökkääviä viestejä saa silti.

Ja tuohon erityissyötävien mukana tuomiseen, meillä se ei todellakaan menisi noin. Vetäisin herneen nenään jos joku toisi omat syötävät. Minä juhlien järjestäjänä huolehdin että jokaiselle on sopivaa syötävää ja juotavaa.

Vierailija
78/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos kysyy pitää kestätä mitä vastataan. 

Et muuten itse sitten kertonut, mikä vastaus kelpaisi. Miten muuten toimit kutsun saatuasi? Rupeatko kutsujalle erikseen soittelemaan ja selittämään mitä sinua varten pitää tehdä ja hankkia? Miten suhtaudut jos hämmentynyt kutsuja vuodatukseesi vastaa, että ehkä parempi että tuot omat ruoat?

Kyaymykseni kuului että kehtaanko enää mennä mihinkään juhliin tai kertoa ruokavaliosta kysyvälle näitä rajoitteitani. Kysymys EI kuulunut olenko hullu, olenko luulotautinen, ovatko vatsaoireeni mielenterveysongelmia, onko mielialalääkitykseni tarkistettu, olenko kamala ihminen tai onko minulla ystäviä.

Ei ole vielä ollut yhtään juhlaa sen jälkeen kun lopetin kotimaisten viljojen ja sokerin syömisen. Aikaisemmin sanoin vain olevani vegaani ja alkoholiton jos kysyttiin ruokavaliosta ja viinin väristä. Aina olen ruokaa saanut eikä koskaan ole ollut ongelma. Joskus on sovittu että tuon itse jotain, joskus ideoidaan yhdessä ja joskus emäntä/isäntä tekee kaiken vegaanisena ja ostaa vielä alkoholittoman viinin päälle.

Nämä uudet rajoitteet ovat kuitenkin olleet itsellenikin haastavia ja siksi tein tämän keskustelun. Halusin tietää ihmisten rehellisiä ajatuksia. En kuitenkaan odottanut että keskustelu kääntyisi ruuasta minun täydelliseen lyttäämiseeni. Se oli vähän järkyttävää. Onneksi toistakin osapuolta näkyy ja osa on edelleen kommentoinut tosi kivasti vieraiden huomioonottamisesta.

Ap

Vierailija
79/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap ei ole missään kirjoittanut että vaatisi muilta yhtään mitään. Ihmeen hyökkääviä viestejä saa silti.

Ja tuohon erityissyötävien mukana tuomiseen, meillä se ei todellakaan menisi noin. Vetäisin herneen nenään jos joku toisi omat syötävät. Minä juhlien järjestäjänä huolehdin että jokaiselle on sopivaa syötävää ja juotavaa.

Herkästipä sinäkin loukkaannut. Minä järjestän todella harvoin ns. päivälliskutsuja, joissa huolehdin muodollisen aterian alusta loppuun. Silloin ihmettelisin, mutten loukkaantuisi, jos joku toisi mukanaan syötävää.

Kaikkiin muihin tilaisuuksiin on minusta ihan ok tuoda mukanaan tarjottavaa.

( Ranskassa kannattaa muistaa, että ainoastaan samppanja on sopiva tuliainen viinipuolelta. Muu katsotaan isäntäväen maun arvosteluksi. Mutta täällä koti-Suomessa on hieman rennompaa.)

Vierailija
80/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Herkästipä sinäkin loukkaannut. Minä järjestän todella harvoin ns. päivälliskutsuja, joissa huolehdin muodollisen aterian alusta loppuun. Silloin ihmettelisin, mutten loukkaantuisi, jos joku toisi mukanaan syötävää.

Kaikkiin muihin tilaisuuksiin on minusta ihan ok tuoda mukanaan tarjottavaa.

( Ranskassa kannattaa muistaa, että ainoastaan samppanja on sopiva tuliainen viinipuolelta. Muu katsotaan isäntäväen maun arvosteluksi. Mutta täällä koti-Suomessa on hieman rennompaa.)

Meillä taas on nimenomaan päivällisiä/illallisia. Nyyttäreitä harrastettiin joskus parikymppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme