Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiton, kofeiiniton, sokeriton, viljaton...

Vierailija
27.12.2021 |

Ihmiset pitää mua jo valmiiksi tylsänä ja vaikeana kun en käytä alkoholia ja olen vegaani. Nyt listaan täytyy lisätä viljat/gluteeni, sokeri ja kofeiini. En tiedä kehtaanko enää ikinä mennä mihinkään juhliin koska aina kaikkialla syödään ja juodaan.

Miten itse suhtautuisit mun kaltaiseen vieraaseen?

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?

Vierailija
2/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin jättää kutsumatta jos ei olla läheisiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko vaikeaa olla vegaani noilla rajoitteilla.

Vierailija
4/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Välttelen itsekin alkoholia, lisättyä sokeria, kahvia ja viljoja erinäisten asioiden takia. 

Vierailija
5/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä keinutaan, joten ei haittaisi yhtään.

Vierailija
6/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko vaikeaa olla vegaani noilla rajoitteilla.

Kofeiini, sokeri ja alkoholi eivät ole vegaanille tärkeitä. Gluteeniton ruokavalio vaatii perehtymistä mutta kun löytää sopivat hiilarin ja kuidun lähteet siitä tulee ihan yhtä arkipäiväistä kuin ruisleivän ja vehnäpastan syömisestä. Poikkeuksena sosiaaliset tilanteet joita tässä kysyin

Ap

Vierailija
7/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mielenkiinnosta kyselisin, miksi moiset rajoitukset?

Muuten mua ei kiinnosta mitä toisten lautasilla on ja mitä ne syö. En tosin itse osaisi laittaa sulle sopivaa ruokaa, joka olisi aika inhottavan tuntuista itselle.

Jos et pidä mekkalaa ruokavaliostasi ja nyrpistele muille, niin mikäs siinä.

Varmaan kannattaa varustautua omin eväin joka paikkaan, perus sekasyöjä ei varmaan tajua kaikkia rajoitteita ja osaa ottaa kaikkea huomioon.

Vierailija
8/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä reuma alkaa heti aristamaan ja väsyttämään niveliä jos menen vehnää syömään. Jouluna oli tietty pipareita, torttuja, kuorrutettua possua..

Vierailija
9/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien aina mukanani tarjottavaa jota voin syödä tai juoda itsekin. En yleensä ilmoittele sen kummemmin jos ei kysytä, kyllä löydän aina jotain syötävää.

Vierailija
10/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan mielenkiinnosta kyselisin, miksi moiset rajoitukset?

Muuten mua ei kiinnosta mitä toisten lautasilla on ja mitä ne syö. En tosin itse osaisi laittaa sulle sopivaa ruokaa, joka olisi aika inhottavan tuntuista itselle.

Jos et pidä mekkalaa ruokavaliostasi ja nyrpistele muille, niin mikäs siinä.

Varmaan kannattaa varustautua omin eväin joka paikkaan, perus sekasyöjä ei varmaan tajua kaikkia rajoitteita ja osaa ottaa kaikkea huomioon.

Terveydelliset syyt. Mulle tulee niistä huono olo.

Lähtökohtaisesti aina syön kotona hyvin ellei varta vasten ilmoiteta että mulle on ruokaa. Mutta nämä viljat, sokeri ja kofeiini on nyt uus juttu enkä ole vielä joutunut ilmoittamaan että nekään ei enää käy. Olen niitä pikku hiljaa vähentänyt ja syönyt vain sosiaalisissa tapahtumissa mutta nyt oireet alkaa olla niin pahoja että täytyy lopettaa sekin.

Ap

Vierailija
11/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuo pois jättäminen helpottaa vaihdevuosioireita tai oikeastaan ole mitään oireita. Kahvia tai alkoholia jos erehtyy juomaan alkaa heti hikoiluttaa. Viljat vaan turvottaa vaan vatsaa ja mieluummin sitten syö paljon erilaisia kasviksia. Sokeria vältän ihan jo painonhallinnan takia. 

Vierailija
12/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nuo pois jättäminen helpottaa vaihdevuosioireita tai oikeastaan ole mitään oireita. Kahvia tai alkoholia jos erehtyy juomaan alkaa heti hikoiluttaa. Viljat vaan turvottaa vaan vatsaa ja mieluummin sitten syö paljon erilaisia kasviksia. Sokeria vältän ihan jo painonhallinnan takia. 

Jos menet kylään onko muiden ollut helppo ymmärtää ettet ota kahvia ja pullaa?

Vierailija
13/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sokeritonta ruokavalioa ei voi olla koskaan olemassa.

Kysymys on aina lisätyn sokerin jättämisestä pois.

Jos esim. tuoreet herneet palkoissa ovat sokerisia, samoin marjoissa, hedelmissä, juureksissa ja vihanneksissa on luonnon sokeria.  Samoin viljassa vähän, vaikka se olisikin gluteniintonta viljaa.

Vierailija
14/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnääkin on niin monessa tuotteessa jo valmiina, ettei sitä edes huomaa.

Joten tyhmää väittää ettei muka vehnää käytä,  ellei sitten sairasta keliakiaa.

Vierailija
15/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?

Kutsuisin, tottakai, ja sopisimme että tuotko itse omat ruokasi ja juomasi vai löytyykö jotain niistä, mitä meillä on tarjolla.

Syön itse vegaanisesti ja pidän vuoden mittaan pitkiä sokerittomia kausia, syön sokeria lähinnä kesä- ja joululomalla. Viljattomuus tulisi minun luonani suurimmaksi ongelmaksi ja siksi voisi olla hyvä, että toisit jotain itse mukanasi.

Vierailija
16/106 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet kylään onko muiden ollut helppo ymmärtää ettet ota kahvia ja pullaa?

Sivusta:  On kofeeitonta kahvia ja teetä ja mulla on hedelmiä mukana itselle kahvipöytään, sukulaiseni ja ystävät tietävät tämän jo etukäteen.

-eri-

Vierailija
17/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen ja sokeriton aiheuttaa päänvaivaa. Mutta tottakai kutsutaan kuten muutkin. Nyt oli kyllä pakko uudelle vieraalle sanoa että vegaanista haetaan suoraan kaupasta, koska en osaa ennestään tehdä ilman munia ja maitoa. Oli ihan ok kuulemma.

Ei nuo erityisyyksien huomioimiset tarjottavissa haittaa, jos vai suostutaan tyytymään siihen mitä tarjotaan. Heti jos purnataan niin alkaa ottaa päähän.

Vierailija
18/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta:  On kofeeitonta kahvia ja teetä ja mulla on hedelmiä mukana itselle kahvipöytään, sukulaiseni ja ystävät tietävät tämän jo etukäteen.

-eri-

Kofeiiniton kahvi ja tee ei useinkaan ole sellainen asia jota ihmisillä on kotona elleivät itse niitä käytä. Mä en ole ikinä juonut kofeiinitonta kahvia vaikka kofeiinia välttelenkin. Kofeiinitonta teetä olen maistanut kerran ja koskaan en ole nähnyt sitä kaupassa. Haudukkeita toki löytyy, mutta kaikki ei niitä käytä.

Vierailija
19/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnääkin on niin monessa tuotteessa jo valmiina, ettei sitä edes huomaa.

Joten tyhmää väittää ettei muka vehnää käytä,  ellei sitten sairasta keliakiaa.

Osaan kyllä lukea tuoteselosteet ja jätän tuotteen ostamatta jos siinä on vehnää. Jos on ruokarajoitteita joista tulee pahoja vatsaoireita niin todellakin jaksaa nähdä sen vaivan.

Ap

Vierailija
20/106 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva. Oletko myös maidoton, soijaton ja koisokasviton pavut ei myöskään käy? Kahvista minulle käy kofeiiniton ja nyt kun suolisto on paremmassa kunnossa niin saan tavallistakin juoda hieman. Eli ei haittaisi minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä