Alkoholiton, kofeiiniton, sokeriton, viljaton...
Ihmiset pitää mua jo valmiiksi tylsänä ja vaikeana kun en käytä alkoholia ja olen vegaani. Nyt listaan täytyy lisätä viljat/gluteeni, sokeri ja kofeiini. En tiedä kehtaanko enää ikinä mennä mihinkään juhliin koska aina kaikkialla syödään ja juodaan.
Miten itse suhtautuisit mun kaltaiseen vieraaseen?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?
Tietenkin kutsuisin, sanoisin vain että sori, mitään erikoisruokaa en ala tekemään, nämä ovat minun juhlat, ja täällä on tarjolla sitä mitä minä omissa juhlissani haluan syödä. Varsinaiset allergiat tietenkin otan huomioon, mutta jos ei ole keliakiaa, jota vielääpä itse säntillisesti hoitaa, niin ei tule olemaan gluteenitonta tarjolla.
Syletti niin, kun ilmoitettiin keliakiasta, ja tietenkin näin vaivan että tarjottavia oli myös gluteenittomana, ja kas vain, loppuillasta tämä keliaakikko veteli ihan vehnäoluita naamaariin. Kun kysyin mitens se keliakiasi, niin vastaus oli että ei se nyt yhestä päivästä kroppa pilalle mene. Ja minä olin ihan turhaan nähnyt vaivaa hänen eteensä. Miksi ilmoittaa keliakiasta jollei itse noudata gluteenitonta r-valiota?
Toi on kyllä todella epäkohteliasta käytöstä vieraalta. Nykyään tosi monelle suositellaan gluteenitonta ruokavaliota vaikka keliakiaa ei ole, mutta sitä pitäisi kyllä noudattaa ihan 24/7. Minullakaan ei ole keliakiaa mutta en pysty kotimaisia viljoja syömään. Kaikille keliaakikoille ei tule selkeitä oireita, mutta se ei tarkoita etteikö suolisto silti kärsisi gluteenin syömisestä. Itselleni tulee niin pahat oireet että ei tulisi mieleenikään ottaa edes vähän pullaa jälkkäriksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ruokia yleensä syöt kotona?
Aika simppeleitä. Joku lisuke kuten peruna, riisi, kvinoa tai gluteeniton pasta, joku proteiini kuten soikasuikaleet, tofu, linssit, pavut, nyhtökaura ja lisäksi kasviksia reilusti. Välipaloina syön jogurttia, puuroa, kauraleipää ja hedelmiä.
No eihän tuo ole sitten viljanton ruokavalio.
Okei? Lääkäri ehdotti viljatonta ja tarkensi että gluteenia sisältävät viljat ei käy. Suomessa kai yleensä ajatellaan että vilja = kotimaiset viljakasvit. Samaa termiä mun ravitsemusterapeuttikin käyttää.
No en puhuisi viljattomasta ruokavaliosta, jos gluteenitonta vehnää, riisiä ja kvinoa syöt. Tuohan helpottaa tosi paljon ruualaittoa vieraalle. Itse syön joskus kvinoa vaan enkä puhu viljattomasta ruokavaliosta. Yleensä on vaan kasvikset lisukkeena.
Tarkoitin gluteeniton pasta. Itse lasken kaikki maailman viljat viljoiksi enkä vain suomalaisia viljoja.
Mulla siis nimenomaan kotimaiset viljat on ongelma joten niitä vältän. Kerron sen kyllä jos kysytään.
Ap
Jos riisiä ja kvinoa syöt, niin helppo vaan tehdä kasviskastikkeita esim. pavuista, linsseistä ja kikherneistä. Chili sin carne, linssejä tai kikherneitä hieman intialaisittain maustettuna. Kasvislasagnea gluteenittomasta pastasta jne...
Ruuanlaitto ei ole itselleni ollut mikään ongelma. Vaihtoehtoja löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika simppeleitä. Joku lisuke kuten peruna, riisi, kvinoa tai gluteeniton pasta, joku proteiini kuten soikasuikaleet, tofu, linssit, pavut, nyhtökaura ja lisäksi kasviksia reilusti. Välipaloina syön jogurttia, puuroa, kauraleipää ja hedelmiä.
Okei? Lääkäri ehdotti viljatonta ja tarkensi että gluteenia sisältävät viljat ei käy. Suomessa kai yleensä ajatellaan että vilja = kotimaiset viljakasvit. Samaa termiä mun ravitsemusterapeuttikin käyttää.
No en puhuisi viljattomasta ruokavaliosta, jos gluteenitonta vehnää, riisiä ja kvinoa syöt. Tuohan helpottaa tosi paljon ruualaittoa vieraalle. Itse syön joskus kvinoa vaan enkä puhu viljattomasta ruokavaliosta. Yleensä on vaan kasvikset lisukkeena.
En syö vehnää ollenkaan. Siksi mieluummin sanon viljaton koska gluteenittomissa tuotteissa voi olla vehnää.
Ap
Lapsi kulta. Gluteenittomissa tuotteissa ei ole vehnää.
Mielestäni ruokavaliosi sisältää niin paljon rajoituksia, että on parempi viedä omat eväät ja/tai syödä hyvin ennen kuin menee juhliin tai muuten vierailemaan.
Minä syön lihaa ja kalaa, mutta en mitään viljoja, lisättyä sokeria, maitotuotteita, lisä- tai säilöntäaineita. Mielestäni on kohtuutonta pyytää vieraana näin vaikeaa ruokavalion mukaista ruokaa. Toki aluksi tyrkytettiin pullaa jne. ”voihan sitä yhden syödä”, mutta kun olen pitänyt tiukan linjan niin nykyään homma toimii hyvin ja kaikki tietävät että hoidan omat evääni. Mielestäni parempi näin kuin se, että jotkut tekee hirveän numeron ruokavaliostaan ja odottaa että sen mukaista ruokaa erikseen valmistetaan ja sitten usein vielä nyrpistellään ja varmistetaan että ”eihän tässä VARMASTI ole sitä ja tätä ja tota”.
Aluksi on vähän hankalaa mutta oikean ruokavalion myötä tuleva hyvä olo korvaa moninkertaisesti pienet hankaluudet. Kaikkea ei voi saada, se on hyvä muistaa tässäkin.
Ja se on tosiaan harmi että jotkut trendin vuoksi gluteenitonta sinne päin noudattavat pilaavat muiden maineen. Minulla ei ole keliakiaa mutta gluteeniyliherkkyys ja kun on kerran vahingossa ravintolassa syönyt gluteenia, sen huomaa huonona olona ainakin kahden viikon ajan. Toisin on esim. laktoosin kanssa joka hetkeksi turvottaa ja tekee ripulin ja on sitten ohi, mutta tuo gluteeni on oikeasti todella pahasta niille, joille se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin gluteeniton pasta. Itse lasken kaikki maailman viljat viljoiksi enkä vain suomalaisia viljoja.
Mulla siis nimenomaan kotimaiset viljat on ongelma joten niitä vältän. Kerron sen kyllä jos kysytään.
Ap
Jos riisiä ja kvinoa syöt, niin helppo vaan tehdä kasviskastikkeita esim. pavuista, linsseistä ja kikherneistä. Chili sin carne, linssejä tai kikherneitä hieman intialaisittain maustettuna. Kasvislasagnea gluteenittomasta pastasta jne...
Ruuanlaitto ei ole itselleni ollut mikään ongelma. Vaihtoehtoja löytyy.
Ap
Tarkoitin että sinulle vieraana olisi helppo tehdä ruokaa loppujen lopuksi. Lisäksi löytyy kofeiinitonta kahvia ja teetä. En ole pullaihmisiä itsekään, joten jälkkäriksi vaikka hedelmäsalaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö vehnää ollenkaan. Siksi mieluummin sanon viljaton koska gluteenittomissa tuotteissa voi olla vehnää.
Ap
Lapsi kulta. Gluteenittomissa tuotteissa ei ole vehnää.
Arvon aikuinen on hyvä ja katsoo jatkossa tuoteselosteen kun ostaa vehnättömille vierailleen syötävää. Esimerkiksi Sunnuntain gluteeniton jauhoseos sisältää gluteenitonta vehnätärkkelystä. Myös monet valmiit gluteenittomat tuotteet sisältävät vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et olisi läheinen ihmiseni noilla spekseillä luulotauteinesi, joten en välttämättä rajoituksistasi edes tiedä. Lähipiirin juhliin et saisi minulta siis kutsua millään tavalla.
Mutta jos olisit esim. tuttavani perheenjäsen tai kummilapseni tyttis, saattaisit kyllä saada aveccina kutsun johonkin isompiin kekkereihin. Tällaisiin en yleensä allergioista kysele, koska juhlat hoidetaan buffatyylisesti niin, että sieltä löytyy sekä vegaanista, gluteenitonta että sekasyöjille maukasta sapuskaa, nämä on myös merkitty. Alkoholittomuus ei ole mikään ongelma missään tilanteessa ainakaan niin kauan kuin suomalaista kraanavettä voi huoletta juoda. Jos tämän tarkemmin pitää asioista tietää, niin jos cateringista joku on paikalla, voit kysyä niiltä. Ja jos tämä ei riitä, niin ole syömättä.
Taitaisin jättää juhlat kokonaan väliin jos loukkaisit minua kutsumalla luulotautiseksi. Olen vuoden aikana käynyt monella eri erityislääkärillä puhumattakaan työterveyslääkärin käynneistä ja ruokavalio on laadittu kahden eri laillistetun ravitsemusterapeutin kanssa. Tähän kaikkeen on mennyt toista tuhatta euroa rahaa, useita työkyvyttömiä päiviä sairaslomalla ja toistakymmentä tutkimusta ja lääkekokeilua.
Ensi vuonna mahdollisesti tulee leikkaus, mutta koitetaan vielä jos ruokavalio ja uusi lääke auttaisi eikä siihen tarvitsisi mennä.
Ap
Juu privaatista löytyy näitä luulotautisten koohotuksia hyödyntäviä lääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja, että kiva kun löytyy heillekin elättäjä.
Mutta joo, kun ei tunnettaisi, niin en pääsisi henkilökohtaisesti sinua luulotautiseksi nimittämään. Ja kun en ole kiinnostunut tuttavapiirini taudeista, niin tuskin tietäisin siis etäisen tuttavan tuttavan jutuista ja lääkärijuoksusta mitään. Lääkärinä saan työn kautta näitä sairauskertomuksia kuulla riittävästi, koko tuttavapiirini siis tietää että mulle ei semmosista kannata edes juoruilla.
Olen itse lihattomalla ruokavaliolla, alkoholiton ja ajoittain myös kofeiiniton. Puolet miehen suvusta on keliaakikkoja (ihan diagnosoituja, eikä siis mitään luulotautisia). Nämä on varsin yleisiä asioita nykyään. Etkä ehkä ole kumminkaan niin uniikki lumihiutale, että sinusta puhuttaisiin ympäri kyliä, ei ainakaan meidän kahvipöydissä. Mutta ole kaikin mokomin tulematta juhliini, ja mielellään voit jäädä tauteinesi yksin muutenkin, pääset enemmän keskittymään googlailuun ja hönötohtoreiden etsintään.
Ap on mt-ongelmainen jika on heijastanuy elämänsä ongelmat ruokaan. Näitä tapauksia on nykyään Suomi ja monet länsimaat täynnä. Googlettamalla löytää satoja asiantuntijoiden artikkeleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et olisi läheinen ihmiseni noilla spekseillä luulotauteinesi, joten en välttämättä rajoituksistasi edes tiedä. Lähipiirin juhliin et saisi minulta siis kutsua millään tavalla.
Mutta jos olisit esim. tuttavani perheenjäsen tai kummilapseni tyttis, saattaisit kyllä saada aveccina kutsun johonkin isompiin kekkereihin. Tällaisiin en yleensä allergioista kysele, koska juhlat hoidetaan buffatyylisesti niin, että sieltä löytyy sekä vegaanista, gluteenitonta että sekasyöjille maukasta sapuskaa, nämä on myös merkitty. Alkoholittomuus ei ole mikään ongelma missään tilanteessa ainakaan niin kauan kuin suomalaista kraanavettä voi huoletta juoda. Jos tämän tarkemmin pitää asioista tietää, niin jos cateringista joku on paikalla, voit kysyä niiltä. Ja jos tämä ei riitä, niin ole syömättä.
Taitaisin jättää juhlat kokonaan väliin jos loukkaisit minua kutsumalla luulotautiseksi. Olen vuoden aikana käynyt monella eri erityislääkärillä puhumattakaan työterveyslääkärin käynneistä ja ruokavalio on laadittu kahden eri laillistetun ravitsemusterapeutin kanssa. Tähän kaikkeen on mennyt toista tuhatta euroa rahaa, useita työkyvyttömiä päiviä sairaslomalla ja toistakymmentä tutkimusta ja lääkekokeilua.
Ensi vuonna mahdollisesti tulee leikkaus, mutta koitetaan vielä jos ruokavalio ja uusi lääke auttaisi eikä siihen tarvitsisi mennä.
Ap
Juu privaatista löytyy näitä luulotautisten koohotuksia hyödyntäviä lääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja, että kiva kun löytyy heillekin elättäjä.
Mutta joo, kun ei tunnettaisi, niin en pääsisi henkilökohtaisesti sinua luulotautiseksi nimittämään. Ja kun en ole kiinnostunut tuttavapiirini taudeista, niin tuskin tietäisin siis etäisen tuttavan tuttavan jutuista ja lääkärijuoksusta mitään. Lääkärinä saan työn kautta näitä sairauskertomuksia kuulla riittävästi, koko tuttavapiirini siis tietää että mulle ei semmosista kannata edes juoruilla.
Olen itse lihattomalla ruokavaliolla, alkoholiton ja ajoittain myös kofeiiniton. Puolet miehen suvusta on keliaakikkoja (ihan diagnosoituja, eikä siis mitään luulotautisia). Nämä on varsin yleisiä asioita nykyään. Etkä ehkä ole kumminkaan niin uniikki lumihiutale, että sinusta puhuttaisiin ympäri kyliä, ei ainakaan meidän kahvipöydissä. Mutta ole kaikin mokomin tulematta juhliini, ja mielellään voit jäädä tauteinesi yksin muutenkin, pääset enemmän keskittymään googlailuun ja hönötohtoreiden etsintään.
En oikein luota mihinkään itsediagnosointiin ja lääkäritkin olen valinnut sen perusteella mihin työterveydestä on ohjattu. En koe olevani kovin erikoinen tai uniikki. Jos ruokavalioni tulee puheeksi yleensä aina löytyy muita ihmisiä joilla on samoja oireita ja ongelmia kuin minulla. Luulen että perussairauteni takia oireet ovat niin pahoja, etten voi sivuuttaa niitä pienellä epämukavuuden sietämisellä kuten useimmat tekevät. Siinä missä joku vähän turpoaa illaksi minä kärsin pahoista kivuista koko seuraavan päivän.
Ap
Eipä ole kummoiset rajoitukset. Juon kofeiinitonta kahvia Oatly iKaffella ja rooibosta, joten niiden luulisi menevän sinullekin. Olen myös vegetaristi ja gluteenittomia tarjottavia ei ole kovin vaikea ostaa tai tehdä.
Tosin suosittelen hölläämään kylässä, niin minäkin teen, jos kyseessä ei ole allergia.
Vierailija kirjoitti:
Ap on mt-ongelmainen jika on heijastanuy elämänsä ongelmat ruokaan. Näitä tapauksia on nykyään Suomi ja monet länsimaat täynnä. Googlettamalla löytää satoja asiantuntijoiden artikkeleja.
Hyvä kun otit tämän esille. Oon päässyt psykologin ja lyhytterapeutin kanssa juttelemaan koska pahimmillaan kivut ja vatsavaivat todella vaikuttivat paljon mun mielenterveyteen. Siitä oli kyllä apua. Opiskelin kipukynnyksen nostoa ja mietittiin yhdessä miten pystyisin syömään hyvin ilman että koko elämä on pelkkää syömisen suunnittelua. Suosittelen kyllä kaikille vatsaongelmaisille terapiaa jos on vain mahdollista mennä.
Ap
Suhtaudun mielenkiinnolla erilaisiin ruokavalioihin ja otan erittäin mielelläni vastaan rajoitteisia vieraita. On avartavaa ja kivaa kokeilla uusia juttuja! Aion itse nyt kokeilla tammikuun gluteenitonta ja vegaanista ruokavaliota. En ymmärrä miksi ihmiset ovat usein niin kovasti näitä vastaan, ja miten ylipäätään kehdataan olla niin huonoja emäntiä/isäntiä, ettei tarjota vieraille sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kummoiset rajoitukset. Juon kofeiinitonta kahvia Oatly iKaffella ja rooibosta, joten niiden luulisi menevän sinullekin. Olen myös vegetaristi ja gluteenittomia tarjottavia ei ole kovin vaikea ostaa tai tehdä.
Tosin suosittelen hölläämään kylässä, niin minäkin teen, jos kyseessä ei ole allergia.
Kiva kuulla että mun ruokavalio ei olisi sulle ollenkaan ongelma 😊
En voi joustaa edes juhlissa koska seuraavan päivän vatsavaivat eivät ole sen arvoisia. Allergioita mulla ei ole tutkittu joten niistä en tiedä. Lääkäri sanoi että nykyään ei ole tarpeellista tehdä allergiatestejä jos oireet ovat selvästi ibs-tyyppisiä. Ei välttämättä näy allergiana vaikka suolisto ei silti tykkää. Laktoosi-intoleranssi mulla on ja se on tosi paha ollut jo silloin kun lapsena vielä söin maitotuotteita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkokysymys: jos olisit järjestämässä juhlia ja saisit tietää näistä rajoitteista kutsuisitko minut silti empimättä vai olisiko tämä jopa syy jättää kutsumatta?
Tietenkin kutsuisin, sanoisin vain että sori, mitään erikoisruokaa en ala tekemään, nämä ovat minun juhlat, ja täällä on tarjolla sitä mitä minä omissa juhlissani haluan syödä. Varsinaiset allergiat tietenkin otan huomioon, mutta jos ei ole keliakiaa, jota vielääpä itse säntillisesti hoitaa, niin ei tule olemaan gluteenitonta tarjolla.
Syletti niin, kun ilmoitettiin keliakiasta, ja tietenkin näin vaivan että tarjottavia oli myös gluteenittomana, ja kas vain, loppuillasta tämä keliaakikko veteli ihan vehnäoluita naamaariin. Kun kysyin mitens se keliakiasi, niin vastaus oli että ei se nyt yhestä päivästä kroppa pilalle mene. Ja minä olin ihan turhaan nähnyt vaivaa hänen eteensä. Miksi ilmoittaa keliakiasta jollei itse noudata gluteenitonta r-valiota?
Toi on kyllä todella epäkohteliasta käytöstä vieraalta. Nykyään tosi monelle suositellaan gluteenitonta ruokavaliota vaikka keliakiaa ei ole, mutta sitä pitäisi kyllä noudattaa ihan 24/7. Minullakaan ei ole keliakiaa mutta en pysty kotimaisia viljoja syömään. Kaikille keliaakikoille ei tule selkeitä oireita, mutta se ei tarkoita etteikö suolisto silti kärsisi gluteenin syömisestä. Itselleni tulee niin pahat oireet että ei tulisi mieleenikään ottaa edes vähän pullaa jälkkäriksi.
Ap
psyykkistä sairastamista tuo on. Jos et tietäisi mitä syöt, ei tulisi mitään oireitakaan. Entinen opettajani sai oireita jos siitä kun hän luki listasta että koulussa on kalaa ruokana.
Toisin sanoen nyt ei ole kyse ruokavaliosta ollenkaan.
suolisto ongelmaiselle ei vegaanius sovi, joten kannattaa alkaa nyt pikaisesti laajentamaan ruokavaliota kananmuniin, kanaan, ja kalaan sekä maitotuotteisiin.
Lääkkeet eivät ole kohdallaan. Siitä on kyse.