Tämä kuntosalien sulkeminen on kaikkein rankinta mitä tähän mennessä vastaan tullut
Tällä hetkellä tuolla on tosi kylmä ilma ulkoilla, ei voi perustaa kaikkea sillä oletukselle, että voi siirtyä liikkumaan ulkona.
Itselläni on myös rentoutuskeinona käydä kuntosalin saunassa, kun se jää pois, on yksi keino stressinhallintaan vähemmän.
En ymmärrä, miksi pitää vähätellä toisten tilannetta tässä asiassa.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wtf? käyn jokaikinen päivä lenkillä, vaikka -20 pakkasta. tarpeeks kun on päällä niin hiestä märkänä saa kävellä. lenkin jälkeen kuin suihkusta tullut kun hiukset ihan litimärät hiestä. tekosyitä, tekosyitä ettei muka ulos voi lähteä.
Nyt puhuttiin oikeesta liikunnasta ei mistään ulkona kävelystä...tuo pakkanen ei tee hyvää keuhkoille jos oikeasti juokset yms ulkona nyt kävey on kävelyä.
Kyllä kävely on ihan oikeaa liikkumista.
Ei se tuo samanlaista adreanaliinipaukkua kuin kuntosali. Kävelyn jälkeen ei ole oloa että olisi antamut kaikkensa. Ellet sitten kävele 20km. Silloinkin vain vi tu ttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuntosalikäyntien menettäminen on rankinta.
Tiedätkö, että moni on menettänyt koronalle läheisiään. Ihmisiä on kuollut.
Voi jessus, taidat olla aika nuori ja naiivi.
En ole tuo lainaamasi, mutta olen lähes 40-vuotias Uudellamaalla asuva nainen. Koko korona-ajalta tunnen henkilökohtaisesti tasan yhden koronaan sairastuneen. Kuolleita en tunne yhtään. Korona on näyttäytynyt alusta lähtien minulle pelkkänä vouhkauksena ja ärsyttävillä rajoituksilla. Milloin on salit kiinni, milloin on ravintolat kiinni, ollaan etäopetuksessa eikun lähiopetuksessa, lasketaan nuppilukua kuinka monta voi olla samassa tilassa vai eikö saa olla... En ihmettele miksi korona herättää aggressioita, kun yhdellä Suomen pahimmalla korona-alueella näkyy pelkkiä poukkoilevia rajoituksia.
Ei kannata vähätellä liikunnan merkitystä. Varsinkin jos siihen on tottunut. Turha verrata mihinkään sotiin yms. Aina löytyy isompia ongelmia. Minäkin olen kokenut vaikka ja mitä pahempaa kuin salien kiinnilaitto, mutta silti sekin tuntuu ongelmalta ja inhottavalta.
Kas täältä lähtennyt viestejä.Ulkoilkaa te jotka tahdotte,mutta älkää tuomitko sitä että kuntosalilla käyminen ei olisi liikuntaa.Itse nauttinyt siitä vuosia.Samassa rakennuksessa on kauppakeskus niin kyllä siellä haahuilee enemmän ihmisiä ilman maskia.Miksi ihmisiset luulee,että esim pukuhuoneeseen jäädään lorvii.Näin korona aikaan ihmiset lähtee aika reippaasti pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuntosalikäyntien menettäminen on rankinta.
Tiedätkö, että moni on menettänyt koronalle läheisiään. Ihmisiä on kuollut.
Voi jessus, taidat olla aika nuori ja naiivi.
En ole nuori. En tosin tunne koronaan kuolleita, enkä niitäkään, joilla tauti on ollut vakava. Se on onnekasta.
Mutta kaikilla meillä on oma tilanteemme. Ilmeisesti monella on raskas tilanne, kun tulee halu vertailla, kenen tilanne on raskaampi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wtf? käyn jokaikinen päivä lenkillä, vaikka -20 pakkasta. tarpeeks kun on päällä niin hiestä märkänä saa kävellä. lenkin jälkeen kuin suihkusta tullut kun hiukset ihan litimärät hiestä. tekosyitä, tekosyitä ettei muka ulos voi lähteä.
Nyt puhuttiin oikeesta liikunnasta ei mistään ulkona kävelystä...tuo pakkanen ei tee hyvää keuhkoille jos oikeasti juokset yms ulkona nyt kävey on kävelyä.
No mitähän nyt taas. Minäkin käyn parin tunnin juoksulenkillä -20 ja kylmemmässäkin. Keuhkot ovat ihan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin harmittaa, mutta ei tähän kuole.
Nyt puhutaan kuitenkin todennäköisesti vain viikoista. Lihaskunto todennäköisesti hieman heikkenee, mutta palautuu kyllä aikanaan.Pakkasetkaan eivät jatku loputtomiin. Eipä silti, ei ulkoilu salitreeniä korvaa, ainakaan itselläni. Lenkkeily ei kasvata lihasta, salillakäynti kasvattaa.
Mutta tärkeintä tässä tilanteessa on tehdä edes jotakin.
Niin, tässä nakertaa sekin, että sulku voi jatkua kahden viikon jälkeen. Muutenhan kaksi viikkoa on aika, jossa lihaskunto tai kunto yleensä ei vielä mene.
Tässä on rankkaa sekä se, että pitää olla vain yksin kotona ilman kontakteja ja liikkumisen vähentäminen. Iskee asioihin, jotka pitävät minut kunnossa. ap
Miksi sun pitää olla kotona ilman kontakteja? Oletko saanut muut ohjeistukset kuin muu väestö?
No ei kaverit tapaa, jos tartunnat on koholla ja ei voida tavata kahviloissa ym. Ja turha tuonne ulkoilutreffejäkään ehdottaa. Olen sitten vaan kotona yksin. ap
Siis tässähän oli nyt kyse kuntosalista, jonne et nyt pääse (etkä myöskään saunaan) ja se on kaikkein rankinta. Tämä oli aloituksesi huolenaihe. Kuntosalilla olet käynyt hiljaiseen aikaan, 1-5 ihmistä, eli et ole sielläkään siis ollut kovin paljon kontaktissa kehenkään. Mene jonnekin kauppaan, sielläkin on varmaan ainakin se 1-5 ihmistä ympärillä.
Stressinpurkuun saunan tilalle vaikka meditaatio tai jooga kotona.
Liikuntapuoleen ulkoilua kovilla pakkasilla pikkulenkki ja lauhemmalla pidempi. Kotijumppaa välineillä tai ilman. Itsenäisesti tai videon kanssa.
Tässä on nyt kolme osaa ongelmastasi hoidettu tilapäisjärjestelyin.
Kavereittesi kanssa mietitte yhdessä sopivia tapaamispaikkoja ja -tapoja.
Dääm,ku ette pääse koronaa levittämään salille,on teidän hullujen elämä niin rankkaa😭😭 oikeat itkutuhrusilmät😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta lenkkeily ei korvaa salitreeniä.
Minulla salitreeni on ainoa liikuntamuoto, jossa mieliala selvästi kohoaa. Ja väsymyksen se vie pois joka ikinen kerta. Olen jo 20 vuotta käynyt salilla ja esim. ulkona lenkkeilystä en saa ollenkaan samaa. Ei siinä joudu lihakset samalla tavalla töihin ja varmaan tuolla lihasten rasituksella on kohdallani juuri tekemistä senkin kanssa, että mieliala kohoaa kuntosalista. JOllain muulla se kohoaa sitten vaikka lenkkeilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitähän nyt taas. Minäkin käyn parin tunnin juoksulenkillä -20 ja kylmemmässäkin. Keuhkot ovat ihan kunnossa.
Juokseminen kuluttaa lihaskasvua. Jos kasvattaa lihaksia, juokseminen ei ole korvaava vaihtoehto.
Vastaus oli tuohon väitteeseen ettei pakkasella voi juosta. Eikä minulla ainakaan ole tavoitteena ”kasvattaa lihaksia”, kuulostaa aika köyhältä motivaatiolta liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin harmittaa, mutta ei tähän kuole.
Nyt puhutaan kuitenkin todennäköisesti vain viikoista. Lihaskunto todennäköisesti hieman heikkenee, mutta palautuu kyllä aikanaan.Pakkasetkaan eivät jatku loputtomiin. Eipä silti, ei ulkoilu salitreeniä korvaa, ainakaan itselläni. Lenkkeily ei kasvata lihasta, salillakäynti kasvattaa.
Mutta tärkeintä tässä tilanteessa on tehdä edes jotakin.
Niin, tässä nakertaa sekin, että sulku voi jatkua kahden viikon jälkeen. Muutenhan kaksi viikkoa on aika, jossa lihaskunto tai kunto yleensä ei vielä mene.
Tässä on rankkaa sekä se, että pitää olla vain yksin kotona ilman kontakteja ja liikkumisen vähentäminen. Iskee asioihin, jotka pitävät minut kunnossa. ap
Miksi sun pitää olla kotona ilman kontakteja? Oletko saanut muut ohjeistukset kuin muu väestö?
No ei kaverit tapaa, jos tartunnat on koholla ja ei voida tavata kahviloissa ym. Ja turha tuonne ulkoilutreffejäkään ehdottaa. Olen sitten vaan kotona yksin. ap
Siis tässähän oli nyt kyse kuntosalista, jonne et nyt pääse (etkä myöskään saunaan) ja se on kaikkein rankinta. Tämä oli aloituksesi huolenaihe. Kuntosalilla olet käynyt hiljaiseen aikaan, 1-5 ihmistä, eli et ole sielläkään siis ollut kovin paljon kontaktissa kehenkään. Mene jonnekin kauppaan, sielläkin on varmaan ainakin se 1-5 ihmistä ympärillä.
Stressinpurkuun saunan tilalle vaikka meditaatio tai jooga kotona.
Liikuntapuoleen ulkoilua kovilla pakkasilla pikkulenkki ja lauhemmalla pidempi. Kotijumppaa välineillä tai ilman. Itsenäisesti tai videon kanssa.
Tässä on nyt kolme osaa ongelmastasi hoidettu tilapäisjärjestelyin.
Kavereittesi kanssa mietitte yhdessä sopivia tapaamispaikkoja ja -tapoja.
Varmaankin ymmärrät, että kaupoissa käytetään maskia, kuntosalilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Salien sulkeminen on ihan käsittämätön ylilyönti. Rajoitustoimet täytyisi suhteuttaa niiden tuomaan hyötyyn, tässä aiheutetaan vain pelkkää haittaa, kun estetään terveiden ihmisten liikunnan harrastaminen.
Kuinka monta tartuntaa sieltä salilta on tullut pandemian aikana? Ei kukaan oireinen lähde treenaamaan.
Niinpä. Monet eivät tajua sitä, että osalle ihmisistä parin viikon salitauko voi venyä vuosien mittaiseksi, kun rutiini rikkoutuu. Sitten maksellaan diabetes- ja muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen kuluttaa lihaskasvua. Jos kasvattaa lihaksia, juokseminen ei ole korvaava vaihtoehto.
Vastaus oli tuohon väitteeseen ettei pakkasella voi juosta. Eikä minulla ainakaan ole tavoitteena ”kasvattaa lihaksia”, kuulostaa aika köyhältä motivaatiolta liikkua.
Minä en astmaatikkona voi juosta pakkasella, hengitys ahtautuu kohtauksen takia. Liikkuminen on silti todella tärkeää, pitää vain valita sellainen laji, jossa ei saa kohtausta. Esimerkiksi kuntosalilla käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visualisoikaa mielessänne talvisodan sotilaat neljänkymmenen asteen pakkasessa nilkat paljaana pikkuisissa balettitossuissa trendihuivi kaulassa heiluttelemassa käsiään ja hokemassa "siis mä en niinku kestä et ei niinku pääse kuntosalille muutamaan päivään mä niiiiin hajoon mä en kestä!!".
Meille ei nykyään jaella Pervitiniä.
No otetaanpa 1950-luku, isäni, ja moni muu, kaivoi kanavia talvipakkasella, työmatkat polkupyörällä, enimmillään yli 10 km/sivu. Isäni ja moni työkaverinsa eli yli 80 vuotta.
🤔
Ei ollunna kuntosaleja, kunto kyllä oli.
Aerobinen liikunta välillä tekee hyvää. Raitis ulkoilma tekee hyvää. Itse liikun vain ulkona. Kotonakin saa tehtyä lihaskuntoliikkeitä. Et kuole, jos et hetkeen pääse salille. Voit vaikka löytää elämääsi jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas osa kropasta kylmettyy, kun on tarpeeksi kylmä. Vaikka olisi lämmintä päällä. Täällä pk-seudulla on tosi raaka ilma ulkona. Se tuntuu erilaiselta kuin se sisämaan -20 astetta. En siis ajatellut nyt jäädä neljän seinän sisälle, mutta kieltämättä haastavalta tuntuu. ap
Seliseli, minä laitan pieruverkkati, t-paidan, ohuen ihonmyötäisen pitkähihaisen ja hupparin päälle ja lähden pyörälenkille, ei tule edes hiki kun polkee, eikä kylmä ole ollut. Jos menee alle -15, niin ohut tuulitakki päälle. Asutte perkele Suomessa, ettekä kestä kylmää?
En kestä. Minä yksinkertaisesti vihaan pakkasta. En mene pakkasella ulos, jos ei ole pakko. Se on vain umpipaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasten kasvattamisessa ei kyllä ole mitään järkeä, jos ihminen ei pääse edes eteenpäin. Kyllä nuoren ihmisen täytyy pystyä juoksemaan ja kävelemään. Ei hän muuten ole terve.
Ihmisen ei pitäisi koskaan jumiutua vain yhteen asiaan. Aina voi sattua jotain ja on vaikeaa, jos mielenterveys roikkuu vain yhden asian varassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei pitäisi koskaan jumiutua vain yhteen asiaan. Aina voi sattua jotain ja on vaikeaa, jos mielenterveys roikkuu vain yhden asian varassa.
Tässä on useampi asia.
1. pääsee kodin ulkopuolelle
2. voi tehdä erilaisia treenejä
3. voi käydä myös saunassa
vs. kotona
1. ei ole saunaa
2. ei voi tehdä yhtä vaihtelevaa treeniä
Itselleni se ei ole rankinta, mutta rankkaa kylläkin. Mielenterveydelleni on todella haitallista jos en pääse salille. Urheilu, mielekäs urheilu, josta nauttii on itselleni elintärkeää. Varsinkin kun toipuu pahasta masennuksesta. Sali tuo päivääni valoa ja energiaa. Mutta näillä mennään! Pitää mennä vaikka luistelemaan.