Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa

Hän oli vakavasti opioidiriippuvainen
26.12.2021 |

Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?

35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.

Jasmina Kauta
25.12. 21:03

Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.

Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.

Siellä hän on.

Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.

Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.

Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.

Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.

Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.

Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.

Kommentit (416)

Vierailija
261/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta sitä tätä, yksilöllä ei ole tänä päivänä ilmeisesti mitään vastuuta? Minä nyt 50 v katsoin lapsena kun setäni ilahdutti meitä käynneillään.. Kaatokännissä, välillä raivoten, välillä parkuen. Me lapset piilossa aina kun äijä nähtiin koska pelkäsimme alkaako se rähjäämään vai mitä tekee.

Sitä vietiin hoitoon eri paikkoihin ja paha oli katsoa isääni joka toivoi että josko nyt olisi veli saanut apua. Kerran oli vetänyt kännit jo linja-autossa kun tuli hoidosta. Sai kännikavereiltaan nyrkistä ja puukosta, vähän aikaa toipui ja taas takasin.

Jos haluaa ryypätä, se ryyppää. Jos haluaa lopettaa, se lopettaa. Jos ei ole motivaatiota, mitään ei tapahdu.

Nykyään haetaan jokin diagnoosi ja piiloudutaan sen taakse "kato ku mulla on adhd/masennus" niin ei voi vaatia mitään, jonkun muun pitää hoitaa arki. Ei se näin voi mennä. Ja jos menee niin hankitaan sitten näille edunvalvoja jos ei arjessa pärjää. Niin sedälläkin oli, eipä sekään juomista estänyt mutta ehkä estää nykyään menettämästä vaikka luottotietoja.

Ennen näitä adhd, masennus, ahdistus jne diaknooseja ei osattu tehdä. Sitä sanotaan lääketieteen kehittymiseksi. 

Vierailija
262/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelma on sairaus. Ja tämän sairauden hoito on monessa kaupungissa luokattoman huonoa

Enkä ikinä lakkaa ihmettelemästä, miksi näitä ihmisiä halveksivat eivät ymmärrä yleensä edes sitä, että hoito olisi koko yhteiskunnan etu. Olkoot mielipide muuten mikä tahansa

En puhu Pepsistä tässä vaan asiasta yleisesti kommentit luettuani

T: narkomaanin äiti

Kyllä se yhteiskunnan etu olisi se, että narkit poistuis yhteiskuntaa rasittamasta. Joltakulta kunnolliselta ihmiseltä on sekin hoito pois.

No nythän on jo tapana että leikkauksiin ei pääse jos olet alkoholisti tai vaikka poltat tupakkaa.  Pitää olla tietty aika käyttämättä näitä.  Kaverille ei tehty lonkkaleikkauksen korjausleikkausta koska on alkoholisti. olisi pitänyt olla vuosi!!  juomatta.  säärihaava myöskin eräällä  alkoholistilla jätettiin hoidotta ja sanottiin että pitää olla polttamatta  3kk.  jalkansa oli kaksinkertainen, mätää täynnä.  kuoli muutaman kuukauden kuluttua.  kumma että on tälläiset pystytty hoitamaan ennenkin, poltti tai joi. Se siitä yhteiskunnan edusta..

Alkoholi ja tupakointi suurentavat komplikaatioriskiä. Siksi näin, ja se on ihan oikein.

että mätää täynnä oleva sääri on parempi jättää hoitamatta kun potilas tupakoi?  voi jessus sentään näitä nykyajan lääkäreitä... ei ihme ettei enää tarvi vannoa lääkärinvalaa jumalan nimeen, eihän ne kestäis mitä tekevät ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta sitä tätä, yksilöllä ei ole tänä päivänä ilmeisesti mitään vastuuta? Minä nyt 50 v katsoin lapsena kun setäni ilahdutti meitä käynneillään.. Kaatokännissä, välillä raivoten, välillä parkuen. Me lapset piilossa aina kun äijä nähtiin koska pelkäsimme alkaako se rähjäämään vai mitä tekee.

Sitä vietiin hoitoon eri paikkoihin ja paha oli katsoa isääni joka toivoi että josko nyt olisi veli saanut apua. Kerran oli vetänyt kännit jo linja-autossa kun tuli hoidosta. Sai kännikavereiltaan nyrkistä ja puukosta, vähän aikaa toipui ja taas takasin.

Jos haluaa ryypätä, se ryyppää. Jos haluaa lopettaa, se lopettaa. Jos ei ole motivaatiota, mitään ei tapahdu.

Nykyään haetaan jokin diagnoosi ja piiloudutaan sen taakse "kato ku mulla on adhd/masennus" niin ei voi vaatia mitään, jonkun muun pitää hoitaa arki. Ei se näin voi mennä. Ja jos menee niin hankitaan sitten näille edunvalvoja jos ei arjessa pärjää. Niin sedälläkin oli, eipä sekään juomista estänyt mutta ehkä estää nykyään menettämästä vaikka luottotietoja.

Ennen näitä adhd, masennus, ahdistus jne diaknooseja ei osattu tehdä. Sitä sanotaan lääketieteen kehittymiseksi. 

Kyllä lääketiede kehittyy. Mutta näitä diagnooseja lykätään joka toiselle, että saadaan helppo selitys kaikille vaivoille. Mitään ei voi tietenkään vaatia, kun on adhd tai joku vastaava.

Vierailija
264/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen pitäisi saada omaehtoinen pakkokatko. Siis sellainen, mistä ei voi lähteä kesken pois kun on siihen suostunut. Mutta kai sekin tulee liian kalliiksi päättäjien mielestä? Se on kuitenkin ainoa mikä tehoaa edes jotenkin, kun kontrolli omaan itseen on kokonaan mennyt voimakkaan fyysisen riippuvuuden takia. Ihminen ei hallitse itseään joten interventiota pitäisi yrittää vaikka pakolla silloin kun hetkeksi kirkastuu.

Vierailija
265/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääketiede kehittyy. Mutta näitä diagnooseja lykätään joka toiselle, että saadaan helppo selitys kaikille vaivoille. Mitään ei voi tietenkään vaatia, kun on adhd tai joku vastaava.

Olet käsittänyt aivan väärin. Ei sitä adhd diagnoosia tuosta vaan saa ja harmillista kyllä että moni joutuu sen kanssa kärsimään "tietämättään" jopa koko ikänsä.

Adhd ei ole selitys, eikä oikeutus kaikkeen, mutta se on vaan tosiasia että adhd ihmisen aivot ei toimi samalla tavalla kuin ns normaaleiden ja se voi tuottaa hyvinkin paljon vaikeuksia pärjätä elämässä.

Vierailija
266/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.

Mutta aivan kaikkien kohdalla se ei ole itsenäinen eikä muista riippumaton valinta, vaan usein on kavereita yllyttämässä ja painostamassa käytön aloittamiseen.

Ei, vaan se on loppupelissä oma valinta otatko sen enaimmäisen annoksen, vai et.

Mä väitän, että kukaan ei jää yhdestä annoksesta fyysiseen koukkuun vaan ihminen haluaa sitä huumeen tuomaa tunnetta uudestaan ja kohta ollaan koukussa oikeasti.

Ensimmäinen kerta menee kokeilunhalusta ja uteliaisuudesta, sen jälkeen se on oma valinta ja päätös jatkaako.

Vierailija
267/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kyllä säälikäsi näitä aikuisten päihdeongelmaisten vanhempia. Syyllisyyden taakka on ilmeisesti niin suuri että lapsen kuoleman jälkeenkin etsitään syyllistä - mistäpä muualta kuin terveydenhuollosta (tekemällä valituksia sinne tänne ja tuonne), tietämättä lainkaan että se päihdeongelmainen on itse keskeyttänyt hoitonsa lukuisia kertoja eikä ole pystynyt sitoutumaan mihinkään hoitoon. 

Vierailija
268/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet valittaa myös sitä että neuropsykiatriset ongelmat (kuten asperger adhd tmv) ovat jääneet diagnosoimatta ja vaikuttaneet päihdeongelmaa pahentavasti. Mutta ei tajuta sitä, että  jatkuvasti päihteissä olevalle ei voida tehdä diagnostisia tutkimuksia. Niitä varten pitäisi pystyä olemaan kuivilla hyvän aikaa.

Vierailija
269/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

spuge on spuge ja sillä sipulindaali, toimittajan empatia on äitelän teennäisyyden huippu

Vierailija
270/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nîstít, nârkít, ym. pitäisi laittaa ensinnäkin pakkotÿöleireille ja jos tÿö rupeaa maistumaan, vasta sen jälkeen asuttaa tuettuihin solu-asuntoihin.

Vierailija
271/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämmeni itkee verta, Buh hah ahhehe ehehe, yksi NISTI vähemmän!

Vierailija
272/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi saada omaehtoinen pakkokatko. Siis sellainen, mistä ei voi lähteä kesken pois kun on siihen suostunut. Mutta kai sekin tulee liian kalliiksi päättäjien mielestä? Se on kuitenkin ainoa mikä tehoaa edes jotenkin, kun kontrolli omaan itseen on kokonaan mennyt voimakkaan fyysisen riippuvuuden takia. Ihminen ei hallitse itseään joten interventiota pitäisi yrittää vaikka pakolla silloin kun hetkeksi kirkastuu.

Mutta tuoko "pakko" todellista tulista kuitenkaan??

Vierailija
273/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katko ei onnistu, ennenkuin ihminrn on itse siihen valmis. Tuommoinen päivän tai viikon katkolla olo vain pahentaa ongelmaa, kun kroppa saa levätä, niin kestää paremmin,ja himo on suurempi.

Vierailija
274/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.

Monet narkomaanit tulevat väkivalta- ja päihdeongelmaisista perheistä, mutta koska eivät tapa itseään alkoholilla kuten vanhempansa, asiasta pidetään suurta meteliä.

Irti Huumeista ry:n perustajakin pahoinpiteli lapsensa kännissä mielisairaaksi ja syytti lopulta huumeita kaikesta.

Vierailija
275/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Sitä sanotaan tyhmyyden yliymmärtämiseksi. Juopot ja narkkarit ovat omaa tyhmyyttään kusessa.

Vierailija
276/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katko ei onnistu, ennenkuin ihminrn on itse siihen valmis. Tuommoinen päivän tai viikon katkolla olo vain pahentaa ongelmaa, kun kroppa saa levätä, niin kestää paremmin,ja himo on suurempi.

Tuota se oli alkoholisteilla silloin, kun heillä oli omat laitoksensa. Bentsoilla vieroitusoireet pois ja ruokinnalla elimistö toimimaan. Poistuessa pitkän linjan densot varasivat valmiiksi seuraavan katkaisukeikan.

Vierailija
277/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KILTTIYS kirjoitti:

Nîstít, nârkít, ym. pitäisi laittaa ensinnäkin pakkotÿöleireille ja jos tÿö rupeaa maistumaan, vasta sen jälkeen asuttaa tuettuihin solu-asuntoihin.

Monet nuist käyvät töissä ja osa jopa päihtyneenäkin niin mitähän niille sitten keksis?

Vierailija
278/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avovaimoni 20 vuotias poika on luisumassa aivan tuolle samalle tielle. Eilen tuli aineissa joulupöytään. Tilanne oli erittäin kiusallinen kun joulupöydässä istui minun 82 vuotias tänä vuonna leskeksi jäänyt isäni.

Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.

Eiköhän isäsi ole nähnyt kaikenlaista, ei se mikään paapottava lapsi ole. Talvisodassakin miehet taisteli pervitiinin voimalla.

82v ei ole talvisodassa ollut. Miksi muka olisi kaikkea nähnyt?

Jep. Muistan kun aikoinaan surullisen kuuluisa risumies kuoli. Niin joku aivoton jonne sanoi, että kunnioittakaa, se on sotaveteraani. Tosiaan äijä oli syntynyt 1945. lmeisesti oli ollut vauvana rintamalla.

Vierailija
279/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

woosh

Vierailija
280/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet narkomaanit tulevat väkivalta- ja päihdeongelmaisista perheistä, mutta koska eivät tapa itseään alkoholilla kuten vanhempansa, asiasta pidetään suurta meteliä.

Irti Huumeista ry:n perustajakin pahoinpiteli lapsensa kännissä mielisairaaksi ja syytti lopulta huumeita kaikesta.

"Saitte tänään käsityksen Raakkunan faijasta, Joka on aina mua sortanut, mun teini iästä asti. Kun ei edes hyvästä yrityksestäni huolimatta, voinut ÄIJÄ koskaan olla asiallinen ja mukava. Vaan koitti mun omia ajatuksia muuttaa omiensa kaltaiseksi, ja valtaansa aina mun yli pommittaa. Sitä on kestänyt pojat kuulkaa näihin päiviin asti, vaikka ikää on mulla about 50v. Ja lopulta se tais tajuta, minkälainen HÖLMÖ se on asenteessaan ollutkaan. Kun ainoaa Esikois poikaa on ainoastaan valtansa alle sovittaa. Vai voinko iloita tästäkään. Sillä vähän käy sääliks jo äijää, vaikka vieläkin se nyrkit pystyssä mun edessä heristelee, ja olis tosi tyytyväinen jos poliisit sai syyn mut pidättää. SAASTA!"

Kirjoittaja on huumevalistajan poika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan