Menimme naimisiin. Kukaan ei onnitellut.
Menimme salaa naimisiin maistraatissa ja laitoimme sukulaisille, tuttaville ja kavereille viestiä tilaisuuden jälkeen. Vanhempamme ja veljeni soittivat ja onnittelivat. Kavereista ei yksikään ole onnitellut. No, enpä kaipaile tuollaisia kavereita.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:33"]
Ihan rehellisesti sanottuna? Jos joku ystävistäni menisi salaa naimisiin maistraatissa, kyllä mä ihan vähän loukkaantuisin (koska en ole ollut niin tärkeä ja läheinen, että minulle oltaisiin kerrottu). Ehkä "en olisi huomannut" viestiä - sitäkin ihmettelisin, että miksei minulle voitu edes soittaa tai kertoa kasvotusten jälkikäteen.
[/quote]
Mulle taas tavalla ei olis väliä. Ihan sama joka tapauksessa.
Mikä ihme ajatteluatapa tuokin nyt on, että ei tartte onnitella, kun salassa menty naimisiin? Sama kun ilmoittaa vaikka lapsen saamisesta, niin onhan siinäkin tapana onnitella, vaikkei paikalla ole ollutkaan. Sekin monesti ilmoitetaan tekstiviestinä tai jotkut jopa facebookissa, niin jotku ajattelette, että ei tarvitse onnitella, kun on tiennyt naisen jo olevan raskaana. Mitä sitä itsestäänselvyyksiä onnittelemaan! :D
Onnea avioliittoon, AP! :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:28"]
En ymmärrä tuollaista salaa naimisiinmenemistä ja sitten itkemistä ettei onnitella. Tai yleensäkään sitä miksi naimisiin menemisestä pitää tehdä numero jos on jo asuttu vuosia yhdessä, ostettu talo ja saatu lapsia. Itse miellän hääjuhlan yhteiselämän aloituksen kunniaksi pidetyiksi juhliksi, miksi onnitella jostain joka on pelkkä juridinen sopimus? Onneksi olkoon, teit testamentin?
[/quote]
No just näin. Itse onnittelisin ennemmin vaikka kun se mies löytyy ja kaveri kertoo hänen olevan se oikea. Häissä? Miksi? Onnea, sait pallon jalkaasi!? Et voi erota kuin virallisella ilmoituksella jne, onnea tästä valinnastasi :)
[/quote]
Monelle avioliitto on muutakin kuin juridinen sopimus, saati "pallo jalassa". Useimmissa kulttuureissa on avioliittoinstituutio, koska se on ihmislajille ominainen siirtymäriitti.
Toki olen samaa mieltä siitä että kahden ihmisen välinen tunne siitä, että se oikea on löytynyt, on se tärkein asia. Avioliitto on vain seurausta siitä - jos on, se tunne ei suinkaan tarkoita että naimisiin on pakko mennä. Availen vain sitä sosiaalista ja emotionaalista puolta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:34"]
Paljon onnea! Oliko tämä ensimmäinen avioliittosi? Onko mies tehnyt jotain pahaa sinulle tai onko hän alkoholisti tai työtön? Oletteko olleet vähän aikaa yhdessä? Voisiko joku olla kateellinen? Tuossa syitä mitä keksin onnittelemattomuuteen.
[/quote]
Surkeita syitä. En ikinä arvostelis ystäväni valintaa, olipa se minusta millainen tahansa. Mutta en onnittele aviopareja, mä oon niin kade heille.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:37"]
En ymmärrä tuollaista salaa naimisiinmenemistä ja sitten itkemistä ettei onnitella. Tai yleensäkään sitä miksi naimisiin menemisestä pitää tehdä numero jos on jo asuttu vuosia yhdessä, ostettu talo ja saatu lapsia. Itse miellän hääjuhlan yhteiselämän aloituksen kunniaksi pidetyiksi juhliksi, miksi onnitella jostain joka on pelkkä juridinen sopimus? Onneksi olkoon, teit testamentin?
[/quote]
No just näin. Itse onnittelisin ennemmin vaikka kun se mies löytyy ja kaveri kertoo hänen olevan se oikea. Häissä? Miksi? Onnea, sait pallon jalkaasi!? Et voi erota kuin virallisella ilmoituksella jne, onnea tästä valinnastasi :)
[/quote]
Monelle avioliitto on muutakin kuin juridinen sopimus, saati "pallo jalassa". Useimmissa kulttuureissa on avioliittoinstituutio, koska se on ihmislajille ominainen siirtymäriitti.
Toki olen samaa mieltä siitä että kahden ihmisen välinen tunne siitä, että se oikea on löytynyt, on se tärkein asia. Avioliitto on vain seurausta siitä - jos on, se tunne ei suinkaan tarkoita että naimisiin on pakko mennä. Availen vain sitä sosiaalista ja emotionaalista puolta.
[/quote]
Olkoonkin paljon muuta, en onnittele silti. Kateellisena valitsen näin. Jos itse menisin naimisiin, mulle ois ihan sama, vaikka kaikki muut vihastuisivat :D
Todella omituista! Kyllä nyt tekstarionnittelut ovat tuossa tapauksessa ihan normaalia käytöstä.
Siis eivätkö sinun eikä miehesi kaverit kummatkaan onnitelleet? Ovatko kaverinne yleensä kohteliaita ja huomaavaisia?
Ole nyt ihan rehellinen itsellesi ja mieti, onko teidän suhteessanne jotain perusteellisesti pielessä? Esimerkiksi alkoholinkäyttöä ja väkivaltaa, joka saa lähimmäiset kauhistumaan eivätkä siksi tule ajatelleeksi onnitella.
Miksi teitä pitäisi onnitella siitä, että onnistuitte pimittämään tiedon kaikilta?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:41"]
Ole nyt ihan rehellinen itsellesi ja mieti, onko teidän suhteessanne jotain perusteellisesti pielessä? Esimerkiksi alkoholinkäyttöä ja väkivaltaa, joka saa lähimmäiset kauhistumaan eivätkä siksi tule ajatelleeksi onnitella.
[/quote]
Kyllä on tyhmiä ystäviä, kun luulevat tietävänsä ap:n asiat paremmin kuin tämä itse.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olkoonkin paljon muuta, en onnittele silti. Kateellisena valitsen näin. Jos itse menisin naimisiin, mulle ois ihan sama, vaikka kaikki muut vihastuisivat :D
[/quote]
En tietenkään tarkoittanut että sinun on pakko onnitella, tulkitsin viestisi niin että et onnittele koska et tajua, mitä avioliitto enää muuttaa. Voit olla onnittelematta ihan mistä syystä haluat, vastasin vain kysymykseen "miksi?". Sydämestähän se onnittelu pitäisi tulla eikä kohteliaisuudesta
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:42"]
Miksi teitä pitäisi onnitella siitä, että onnistuitte pimittämään tiedon kaikilta?
[/quote]
Mitä ihmettä, pimittämään? Mitä se sulle kuuluu? Luuletko olevasi tärkeäkin ystäviesi elämässä? Wrong!
Jos menitte salaa naimisiin, niin miksi ilmoititte muille? -> Odotatte lahjoja ja onniteluita, ei siihen mitään muuta syytä ole.
En onnittelis paria, joka ei järjestä juhlia ja kutsu sinne paikalle.
[/quote]
Ei se paljon pimittämistä vaadi. Esteettömyystodistuksenkin voi pyytää netissä, ei tule sitten pahoja puheita siitä kun pari on käynyt maistraatissa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:44"]
[/quote]
Mitä ihmettä, pimittämään? Mitä se sulle kuuluu? Luuletko olevasi tärkeäkin ystäviesi elämässä? Wrong!
[/quote]
No sinäpä sen sanoit: "Luuletko olevasi tärkeäkin ystäviesi elämässä?"
Tuollainen asenne ei ansaitse onnitteluja.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:45"]
Jos menitte salaa naimisiin, niin miksi ilmoititte muille? -> Odotatte lahjoja ja onniteluita, ei siihen mitään muuta syytä ole.
[/quote]
Päivän paras :D Miksi niin monella av-mammalla on heti häälahjat mielessä?
suurin syy on varmasti se että kukaan ei TIEDÄ MITEN tuollaiseen ilmoitukseen pitäisi reagoida ja miten onnitella. En itsekään tietäisi. Kortin lähetin ystävälleni joka meni salaa naiminsiin, ja puolen vuoden kuluttua ilmoitti kirjeessään, että muuten uusi sukunimensä onkin nyt se ja se,häitä juhlittiin "lähipiirissä",(eli sanoi en ole lähipiiriään siis). Okei. Jos en ole lähipiiriä,niin ei voi odottaa onnitteluja. Joten lahjaako he oisivat odottaneet? tunsin että teki täydelliset oharit mulle, ja haistatti paskat koko ystävyydelleni. En ollut yhtään mitään.
MITÄ te odotatte? kyllähän maistraattiinkin vaaditaan ne kaksi todistajaa, keitä he oli? Miksi ette pyytäneet kaveria tai vanhempaa siihen hommaan?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote]
No sinäpä sen sanoit: "Luuletko olevasi tärkeäkin ystäviesi elämässä?"
Tuollainen asenne ei ansaitse onnitteluja.
[/quote]
Miksi pitää kertoa etukäteen, eikö se riitä että haluaa jälkikäteen jakaa asian?
Ei lapsen yrittämisestäkään tarvitse kertoa, ja silti voi olla todella onnellinen saadessaan jakaa tiedon raskaudesta ystävilleen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:45"]
[/quote]
Päivän paras :D Miksi niin monella av-mammalla on heti häälahjat mielessä?
[/quote]
Joo Ei saakeli :D
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:26"]
Jos loukkaantuivat kun kuulivat asiasta tekstarilla? Itse olisin ainakin ihmeissäni, jos joku ystäväni tekisi noin ja ilmoittaisi asiasta pelkästään tekstarilla, varsinkin jos tekstarin sävy olisi tosi ilmoitusluonteinen (tyyliin "Menimme salaa naimisiin 31.3. t: Minna ja Mikko") ja kokisin ehkä, etten olekaan hänelle niin läheinen kuin olen kuvitellut. En siis loukkaantuisi siitä etten ollut mukana häissä, vaan siitä että minulle kerrotaan asiasta pelkällä tekstarilla. Onhan tuo toki vähän parempi kuin se, että ystävät saisivat tietää asiasta Facebook-päivityksestä.
[/quote]
Lisään, että minusta on kyllä aika huonotapaista olla onnittelematta. Vaikka loukkaantuisi niin voisi silti vastata viestiin vaikka vaan "onnea", ja ottaa sitten tavatessa puheeksi, että tuntui vähän hassulta kuulla asiasta tekstarilla.
Jos ystäviin on läheiset välit, niin kivempi tapa ilmoittaa salahäistä olisi vaikka järjestää kavereille yhteinen illanvietto ja kertoa asiasta siellä, tai soittaa kaikki läpi, tai edes lähettää vähän henkilökohtaisempi viesti kuin sellainen mistä heti näkee, että sama viesti on laitettu kaikille. Minusta vähän hassua verrata vauvan syntymiseen, kun sen on sentään yleensä kaikki tienneet etukäteen ja vain se syntymän hetki tulee yllätyksenä, joten se on ihan eri asia kuin naimisiinmeno.
Paljon onnea!
Oliko tämä ensimmäinen avioliittosi? Onko mies tehnyt jotain pahaa sinulle tai onko hän alkoholisti tai työtön? Oletteko olleet vähän aikaa yhdessä? Voisiko joku olla kateellinen?
Tuossa syitä mitä keksin onnittelemattomuuteen.