Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa, käytätkö sen kaikki?

Vierailija
05.04.2015 |

Itse flunssassa tai muussa harkitsen itse tilanteen ja kunnon mukaan, menenkö aikaisemmin töihin. Yleensä menen, koska tunnen jotenkin syyllisyyttä, jos olo alkaa yhtään helpottamaan.

Nyt mulle tehdään pienehkö leikkaus, mutta jonka jälkeen käsi kipsataan noin kuukaudeksi. Työni luonteen takia pystyisin kuitenkin jotain tekemäänkin töissä, mutta hitaammin kuin normaalisti, koska esim. näppiksen käyttö normaalisti ei onnistu ja monet muutkin työt ovat hankalampia. Lisäksi leikkaushaavan tulehtumisriski on olemassa likaisessa työympäristössä. Tuntuu kuitenkin hassulta jäädä viikkotolkulla kotiin, jos ei ole oikeasti kipeä mistään ja pystyisi kuitenkin jotain tekemään, ja töissä on pulaa henkilöstöstä.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sairauslomapaperi niin töihin ei saa mennä, vakuutukset eivät ole voimassa. Jos haluat töihin aiemmin, niin lääkäri sitten vaan kirjoittaa sairauslomapaperit uusiksi, eli lyhyemmän sairausloman. Asiantuntijan etätyö on tietenkin eri juttu

Vierailija
42/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän lomanne sairastaa? Jos minä olen sairas, niin lääkäri kirjoittaa minulle sairaUslomaa eli lomaa sairauden takia. Ja kyllä, käytän koko sairausloman, sillä minulla ei ole lääketieteellistä pätevyyttä arvioida, olenko jo riittävästi toipunut sairaudestani, että voisin turvallisesti ja tautia levittämättä palata työhön. Usein voi pintapuolisesti olla jo terve, mutta voimat eivät ole vielä sellaiset, kuin terveenä ollessa. Joidenkin tautien kohdalla myös tartuntariski on pitkäaikainen. Enkä kuvittele olevani työpaikalla korvaamaton!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Sairauslomalla ei mennä töihin. Mikäli olet sairausloman aikana töissä ja sattuu esim jokin tapaturma, työmatkalla tai töissä, työnantajan vakuutus ei sitä korvaa. Mikäli haluat palata aikaisemmin töihin, tulee sinun soittaa lääkärille ja pyytää uusi todistus. Mikäli koet, että sairausloman aikana voisit tehdä jotain töitä, päättää lääkäri onko Se mahdollista ja kirjoittaa sitten hiukan erilaisen todistuksen, jossa on määritelty tehtävät joita voi tehdä. Tuollainen jälkimmäinen vaihtoehto on hankala, jo ihan palkanmaksun suhteen. T. Esimies. [/quote

] Esimies ja noin pihalla faktoista :-O huh huh, toivottavasti ei ole totta!"

Kyllä esimies on täysin oikeassa, tutustu faktoihin. Ja sitäpaitsi tässä syntyy heiti ristiriitatilanne, jos sairauslomalla olevalle sattuu työtapaturma, kun on korvausvelvollinen vahingosta tai sairausajanpalkasta. Normaalitilanteessa sairasajanpalkan maksaa työnantaja/Kela (osittain) ja tapaturmassa vakuutusyhtiö tapaturma-vakuutuksen nojalla, samoi liikenneonnettomuudessa liikennevakuutus, täysimääräisenä, toisin kuin Kela korvaus. Samoin yritys-ja asiakasvakuutukset vastuuvakuutuksesta.

Muussa tapauksessa pitäisi löytyä lääkäri, joka kirjoittaa uuden lääkärintodistuksen, mutta se onkin hakalaa, kun työntekijä on  jo sairaslomalla,  jossa näkyy alkamispäivämäärä.

Vierailija
44/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan.

Asiantuntijatyössä tämä on ihan normaalia. Meillä se on vapaaehtoista, mutta mitä korkeampi virka, sitä enemmän sitä käytetään (olen siis valtiolla). Ketään ei painosteta, vaan on ihan työntekijälähtöistä. Kyllähän sen näkee, keille saikku on ansaittu etuus..
[/quote]
Näkee mistä?
[/quote]
Mitä korkeamman profiilin duuni, sitä vähemmän saikkuja.
[/quote]

Korkeamman profiilin töissä, varsinkin asiantuntijatehtävissä, on mahdollista suunnitella ajankäyttö eri tavalla kuin esim. "valkokaulusduunaritöissä". Tämän olen huomannut omalla kohdallanikin. Esimerkiksi puhtaassa asiakaspalvelutyössä en ole ap:n tapaisessa tilanteessa pystynyt pitkältäkään sairaslomalta yhtään lääkärin kirjoittamaa sairasloman loppua palaamaan, koska asiakkaat on pitänyt palvella silloin, kun heitä on ollut. Resurssit ja tavoitteet on alkujaan laskettu niin, ettei töitä voi tehdä puolella teholla, yhden "löysäily" töissä näkyy kaikkien palkkapussissa, kun taas sairaslomat on huomioitu tavotteissa. Asiantuntijatyö taas on lähtökohtaisesti itseohjautuvampaa. Pakollisia palavereita saati asiakastapaamisia, joissa pitäisi olla huippuskarpin näköinen, ei niin hirveästi ole, etteikö niistä selviäisi.

Vierailija
45/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kesken sairasloman töihin, jos mahdollisesti tartuttaisin muut tai työssä oleminen jollain tavalla hidastaisi paranemistani. Mulla on myös etätyömahdollisuus, joten saatan sairaslomalla tehdä kotona osan aikaa töitä ja osan aikaa olla sairasllomalla. Ihan siis sairauden ja voinnin mukaan.

Vierailija
46/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:56"]

Todella ärsyttää tyypit, jotka ei pidä sairaslomaa, tai tekevät sairaana kotoa käsin töitä. Kivat paineet asetetaan sitten työkavereille, kun pomot alkaa odottaa, että kaikki muutkin ovat yhtä työhulluja. Pitäisi lailla kieltää tuollainen. Sen lisäksi saattaa vielä työkaverinsa tartuntavaaraan tai muuten pulmallisiin tilanteisiin, kun menee sairaana töihin.

[/quote]

Meillä porukka tekee töitä kotoa käsin ihan vapaaehtoisesti myös iltaisin, viikonloppuisin ja lomillaan, joten sairaslomalla työn tekeminen ei muuta tilannetta miksikään.

Vierailija
47/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän.

Jos olen sitä mieltä että halua niin pitkää sairaslomaa, sanon sen jo lääkärille.

Vierailija
48/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt enää jaksako jauhaa tuota urbaanilegendaa etteivät vakuutukset olisi voimassa.

Vierailija
49/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähipiirissä on ollut yli kuukauden sairasloma kun peukalo oli murtunut. Ei pystynyt tekemään töitä kun oli huoltomies. Riippuu siis ammatista.

Vierailija
50/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja ota edes töihin kesken saikkua. Jos todistus on kirjoitettu johonkin päivään asti niin se pitää.

Vierailija
51/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki jotain toimistotyöläisiä, jotka tähän vastaa? Haluaisin kuulla mielipiteitä sairaanhoitajilta, luokanopettajilta, kaupan kassoilta, siivoojilta tai bussikuskeilta, siis niiltä, jotka ei todellakaan sairasvuoteelta käsin pysty töitään hoitamaan tai joiden työ on fyysistä, tai jotka voivat helposti tartuttaa paljon ihmisiä, jos tulevat sairaana töihin.

Olen töissä päiväkodissa enkä ole koskaan saanut liikaa sairaslomaa missään työssä ollessani. Omalla ilmoituksella voin olla 3 päivää, ja jos sen jälkeen joudun hakemaan saikkulapun, niin todellakin tarvitsen silloin sitä.

Vierailija
52/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistäkin tyypeistä joiden mielestä "koko saikku käytetään kun kerran lääkäri määrää" pitäisi sen koko saikun jos se ei olisi palkallista. Eiköhän saiku lyhenisi huomattavasti!

Helppohan se on maata kun joku muu maksaa viulut siltä ajalta. Toivottavasti tähän(kin) asiaan saadaan jossain kohdassa muutos ja loisiminen loppuu.

Vierailija
53/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:48"]

Jos jotain sattuu töissä sairasloman aikana niin vakuutus ei korvaa. Itse menin töihin päivää aiemmin ja sain pomolta huudot.

[/quote]

Eihän sinne omin päin saa mennä vaan ensin pitää kysyä asiaa esimieheltä. Esimies voi sanoa ei, joo tai käy ensin työterveyslääkärillä.

Vierailija
54/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokaisesta poissaolosta pitää olla lääkärin/hoitajantodistus, vaikka olisit oksentanut pomon jalkojen juureen, kotiin saa lähteä vain jos menee lääkärin kautta. Joten todellakin pidän kaiken sairasloman mitä saan.

Vierailija
55/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kaiken sairauslomani minkä lääkäri on määrännyt. 

Tosin erään leikkauksen jälkeen kun en päässyt kulkemaan mutta muuten olin toimintakykyinen, järjestimme työnantajani kanssa jo etukäteen mulle etätyömahdollisuuden. Tein tiettyjä asioita kotoa käsin silloin kun halusin/jaksoin.

Vierailija
56/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kaiken sairauslomani minkä lääkäri on määrännyt. 

Tosin erään leikkauksen jälkeen kun en päässyt kulkemaan mutta muuten olin toimintakykyinen, järjestimme työnantajani kanssa jo etukäteen mulle etätyömahdollisuuden. Tein tiettyjä asioita kotoa käsin silloin kun halusin/jaksoin.

Vierailija
57/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep tietysti pidän, työni tehdään fyysisesti paikan päällä, eli kotiin en voi mitään kiikuttaa, onneks ja työpaikan vakuutus ei korvaa jos jotain käy jos olen saikun aikana töissä!!

Ja tässä kuuleena ja itse kokemina kaikista esim. Pelkän flunssan jälkitaudeista.. niin todellakin menen parantuneena vasta töihin!

Vierailija
58/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:06"]

Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna.

[/quote]

Se sairasloman pituus on aika sattuman varaista ja tuntuu riippuvan enemmän hoitavan lääkärin asenteesta sairauslomiin kuin itse sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen. Ja tätä on ihan tieteellisesti tutkittu.

Vierailija
59/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:06"]

Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna.

[/quote]

Se sairasloman pituus on aika sattuman varaista ja tuntuu riippuvan enemmän hoitavan lääkärin asenteesta sairauslomiin kuin itse sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen. Ja tätä on ihan tieteellisesti tutkittu.
[/quote]

Sitähän on tutkittu, omalla ilmoituksella ihmiset ovat esim. kuumeisen flunssan vuoksi lyhyemmän aikaa kotona, kun taas lääkäri kirjoittaa heti 3-5 päivää. Sama selkäkivun kanssa, vaiva saattaa helpottaa lääkkeillä päivässä ja saikkua ainakin kolme.

Jos TA on niin veemäinen että haluaa aina sen lääkärin saikkulapun, niin sittenhän sen pyhän lääkärin määräämät saikut käytetään, tietenkin. Jos työntekijään luotettaisiin, joustoa voisi löytyä siltäkin puolelta.

Vierailija
60/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaikki lääkärin määräämät sairaslomat. Ei niitä turhan takia määrätä.

En ole kyllä edes havainnut sitä että pienestä nuhasta saisi edes lääkärin määräämään sairaslomalle. Mutta tämä johtuu siitä, että meillä saa olla 3 pv. sairaslomalla ilman lääkärin määräystä. Jos sairastun ihan perusnuhatautiin niin yleensä huilin päivän max. Kaksi. Mutta jään sitten jos olen kovin räkäinen etätöitä tekemään. Kotona jaksaa tehdä töitä puolikuntoisenakin paremmin eikä tartuta muita.

Meillä tehdään tätä paljon. Mutta pidemmät sairaslomat kyllä pidän, jos sellainen sairastuminen iskisi. Toivottavasti ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi