Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa, käytätkö sen kaikki?

Vierailija
05.04.2015 |

Itse flunssassa tai muussa harkitsen itse tilanteen ja kunnon mukaan, menenkö aikaisemmin töihin. Yleensä menen, koska tunnen jotenkin syyllisyyttä, jos olo alkaa yhtään helpottamaan.

Nyt mulle tehdään pienehkö leikkaus, mutta jonka jälkeen käsi kipsataan noin kuukaudeksi. Työni luonteen takia pystyisin kuitenkin jotain tekemäänkin töissä, mutta hitaammin kuin normaalisti, koska esim. näppiksen käyttö normaalisti ei onnistu ja monet muutkin työt ovat hankalampia. Lisäksi leikkaushaavan tulehtumisriski on olemassa likaisessa työympäristössä. Tuntuu kuitenkin hassulta jäädä viikkotolkulla kotiin, jos ei ole oikeasti kipeä mistään ja pystyisi kuitenkin jotain tekemään, ja töissä on pulaa henkilöstöstä.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:07"]

Olen ymmärtänyt että jos palaa töihin sairausloman aikana ja jos jotakin sattuu esim. työmatkalla, sairausvakuutus ei korvaa vahinkoja. Sen vuoksi sairauslomalla ei kannata palata töihin. Eikä lääkärikään määrää sairauslomaa millaisin perustein tahansa.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, tämä on urbaanilegendaa. Vakuutukset on kyllä voimassa. Toki töihin ei saa mennä, jos työnantaja kieltää eikä työnantajan vaatiessa tarvitse mennä.

Vierailija
22/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla ei mennä töihin. Mikäli olet sairausloman aikana töissä ja sattuu esim jokin tapaturma, työmatkalla tai töissä, työnantajan vakuutus ei sitä korvaa. Mikäli haluat palata aikaisemmin töihin, tulee sinun soittaa lääkärille ja pyytää uusi todistus. Mikäli koet, että sairausloman aikana voisit tehdä jotain töitä, päättää lääkäri onko Se mahdollista ja kirjoittaa sitten hiukan erilaisen todistuksen, jossa on määritelty tehtävät joita voi tehdä. Tuollainen jälkimmäinen vaihtoehto on hankala, jo ihan palkanmaksun suhteen. T. Esimies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, käy keskustelemassa asiasta oman työterveyslääkärisi kanssa. Erilaisia vaihtoehtoja on työn tekemiselle vajaakuntoisenakin, riippuen työtehtävästä, vajaakuntoisuuden syystä ja työnantajasta. Nykyään yhä vähemmän ollaan ensin 100%:lla sairauslomalla ja sitten 100% töissä, etenkin pidempien sairauslomien kohdalla.
Terveisin työterveyslääkäri

Vierailija
24/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä kun töissä sattuu jotain vaikkapa onnettomuus ja tulee tieto, että sinun piti olla sairaslomalla.
.
Esimerkiksi tästä tämä juuri sattunut itsemurhalento. Hän ei käyttänyt sairaaslomaansa....

Vierailija
25/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän koko loman. Jos saikulla menen töihin ja tapahtuu jotain, niin kukaan ei vastaa.

Vierailija
26/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, minkälaisia lääkäreitä teillä on työpaikoillanne, mutta en ole ikinä saanut ns. riittävästi sairauslomaa. Olen aina palannut töihin mielestäni vielä puolikuntoisena. Eli kyllä, todellakin olen aina käyttänyt koko sairauslomani, kerran hakenut sitä lisääkin. Tosin kyse on nyt sairaudesta eikä esim. käden tai jalan epäkunnosta. Meillä kun myös sairauslomalla velvoitetaan tarkistamaan sähköpostit ja vastaamaan niihin.

Vierailija
27/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:14"]

Sairauslomalla ei mennä töihin. Mikäli olet sairausloman aikana töissä ja sattuu esim jokin tapaturma, työmatkalla tai töissä, työnantajan vakuutus ei sitä korvaa. Mikäli haluat palata aikaisemmin töihin, tulee sinun soittaa lääkärille ja pyytää uusi todistus. Mikäli koet, että sairausloman aikana voisit tehdä jotain töitä, päättää lääkäri onko Se mahdollista ja kirjoittaa sitten hiukan erilaisen todistuksen, jossa on määritelty tehtävät joita voi tehdä. Tuollainen jälkimmäinen vaihtoehto on hankala, jo ihan palkanmaksun suhteen. T. Esimies.

[/quote]

kuule esimies, PÄIVITÄ tietosi! Jos et googlea uskoa, niin soita omaan liittoosi tai tuönantajien keskusliittoon. Vakuutukset ei katkea yhtään minnekään sairausloman ajaks ja työnantajalla on oikeus antaa sairausloman ajaksi erilaisia tehtäviä jos työntekijä on kykenevä. Ap, sovi esimiehesi kanssa millaisi tehtäviä voit vaikka ensimmäisen viikon jälkeen tehdä ja missä teet niitä

Vierailija
28/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa ja kysyä sairauden todellisista rajoitteista työkyvylle. Moni lääkäri ei tiedä millaista työ on käytännössä ja kirjoittaa varmuuden vuokai pitkän työkyvyttömyysajan. Tutkitusti työterveyslääkärit kirjoittavat samoista sairauksista lyhyempiä sairauslomia kuin terveyskeskuslääkärit. Ei se sairauden luonne muutu lääkärin työpaikan mukaan. Ja moni lääkäri menee herkästi itse töihin vaikka nilkkamurtuman kanssa koska ei se töissäkäynti vaikuta siihen paranemiseen. 

Vierailija
29/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen joka saikkupäivään, pidän kaiken mitä määrätään. Kun ei löydy joustoa ja luottamusta toiselta puolelta, ei minullakaan ole mitään syytä joustaa.

Vierailija
30/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuu töissä sairasloman aikana niin vakuutus ei korvaa. Itse menin töihin päivää aiemmin ja sain pomolta huudot.

Vierailija
31/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helkkarissa käytän! Mikäs parempaa kuin olla pois töistä.

Vierailija
32/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:14"]Sairauslomalla ei mennä töihin. Mikäli olet sairausloman aikana töissä ja sattuu esim jokin tapaturma, työmatkalla tai töissä, työnantajan vakuutus ei sitä korvaa. Mikäli haluat palata aikaisemmin töihin, tulee sinun soittaa lääkärille ja pyytää uusi todistus. Mikäli koet, että sairausloman aikana voisit tehdä jotain töitä, päättää lääkäri onko Se mahdollista ja kirjoittaa sitten hiukan erilaisen todistuksen, jossa on määritelty tehtävät joita voi tehdä. Tuollainen jälkimmäinen vaihtoehto on hankala, jo ihan palkanmaksun suhteen. T. Esimies.
[/quote]

Esimies ja noin pihalla faktoista :-O huh huh, toivottavasti ei ole totta!

Vierailija
33/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaiken saikun. Sanon työnantajalle, että tiedottaa kollegoita siitä, että vastaan kyllä puhelimeen jos minun töistäni tulee jotain kysyttävää. Työnantaja siis delegoi minun tehtäväni muille, ja jos on jotain ollut kesken, en välttämättä ole kirjannut ylös kaikkea oleellista ja jossain kohtaa voi olla isokin aukko. Ei heidän tarvitse kuluttaa kallista työaikaa pähkäilyyn, että missähän tässäkin hommassa nyt ollaan menossa.

Vierailija
34/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menisin kyllä töihin heti kun olen terve. Miksi lojuisin terveenä kotona turhaan, kun töissä odottaisi työtä joka pitäisi tehdä?

Vierailija
35/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ja johtuu työn luonteesta. Mun työpaikalla on vain 6 työntekijää ja jokaisella oma toimenkuvansa. Poissaolojen (ml. lomat) toisten töitä tehdään vain siltä osin kuin se on ihan välttämätöntä. Eli poissaolojen jälkeen odottaa aina isot pinot rästitöitä (loma-ajat voi järjestellä niin, että odotettavissa on mahd. vähän rästejä).

Viimeksi olen ollut sairauslomalla marraskuussa 2009 yhden päivän flunssan vuoksi. Lääkäri kirjoitti kaksi päivää, joista ekan olin töissä. Toisena päivänä olin sen verran huonovointinen, että jäin kotiin.

Vuoden 2008 marras-joulukuussa oli 4 viikon sairausloma jalkaan tulleen ruusun vuoksi. Ensimmäisen viikon olin todella huonovointinen ja jaksoin vain nukkua. Sitten antibiootti alkoi purra ja virkistyin. Jalkaan kääritty kireä side vei kivun ja pystyin kävelemään. Minun piti pysyä kotona siksi, että olin kotisairaalassa, koska minulle kävi hoitaja antamassa suonensisäistä antibioottia 3x vuorokaudessa. Mielestäni olin täysin työkykyinen - jaksoinhan kotona istua koneella ja jauhaa paskaa vauva-palstalla - miksen siis jaksaisi töissä tehdä koneella oikeita töitä? Muutamanana päivä karkasin aamu- ja iltahoitajan välissä töihin tekemään kiireellisimpiä töitä.

Aina kun hoitaja toi uuden sairauslomalapun huokasin: enkö jo pääse töihin? Lääkäri siis jakoi niitä minua näkemättä. Hoitajat nauroivat: ei se ole sinun ongelmasi miten työt hoituvat työpaikalla. No hoitajalla ei varmaan olekaan. Vaikka olisi kuinka monta viikkoa pois, ei työpaikalla ole odottamassa satoja hoitamattomia potilaita. Minulla se sijaan tekemättömien töiden pino sen kun kasvoi. Niitä ei tekisi kukaan muu eli tekemättömät työt todellakin olivat minun ongelmani.

Viimein juuri ennen joulua 22.12. pääsin takaisin töihin, kun ilmoitin etten enää huoli sairauslomalappuja. Kaverini ihmetteli: olisit ottanut vielä, olisit saanut olla loppuvuoden lomalla. Edellä mainituista syistä *huoh*. Minulla oli paljon tekemisiä, jotka oli pakko tehdä kuluvan vuoden puolella.

Oltuani töissä pari viikkoa s-loman jälkeen sain työantajalta moitteet tekemättömistä töistä. Syyksi ei kelvannut sairausloma. Rästityöt pitäisi olla tehty jo. Rästitöitä oli neljältä viikolta ja vuodenvaihteessa meillä alkaa vuoden kiireisin aika.

Eli riippuu sairausta ja työtä. Sairaanhoitaja, Siwan kassa ja paperikoneen käyttäjä voivat rauhassa sairastaa vaikka kuinka pitkään, mutta monilla pitkä sairausloma kolahtaa omaan nilkkaan. Ja esim. tuo ruusu ei ollut tarttuva sairaus, joten työkaverit eivät olleet vaarassa.

Vierailija
36/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaiken mulle määrätyn sairasloman. En ymmärrä sitä ajatusta, että jotkut menee töihinsä sairasloman aikana. Tosin mulla on fyysinen työ, josta ei mitään sairaana tulisikaan.

Vierailija
37/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloman pituudesta tai tarpeellisuudesta olisi ehkä kannattanut jutella hoitavan lääkärin kanssa, sillä vastuullinen työnantaja ei katso hyvällä, jos sairauslomalla tullaan töihin, sillä vakuutukset eivät välttämättä korvaa, jos jokin vahinko tapahtuu, jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa ja työntekijä on puolikuntoinen.

Lääkäri arvioi sairasloman tarpeellisuuden aina ammatin ja työtehtävien mukaan, lienee itsestään selvä, esim. jos jalka on kipeä, voi hyvinkin tehdä toimistotöitä, mutta ei olla rakennustöissä taas jos käsi on leikattu, tuskin kirurgin tehtävän onnistuvat, vaikka olisi kuinka pätevä tahansa.

Kukaan lääkäri tuskin määrää sairaslomaa tarpeettomasti, vaan siihen on aina läkketiett.syy esim. paranemisen kannalta, enkä usko, että yksikään työntekijä tai yrittäjä olisi korvaamaton, vaan hyvin usein työelämässä puolikuntoiset (sairauslomalla) hakevat vain paremmuutta ja korvaamattomuutta työyhteisessä, joka ehkä saattaa heikentää työilmapiiriä, kun kaikki eivät kuitenkaan voi "tasavertaisesti" osallistua työtehtääviin, sairauden vuoksi.

Vierailija
38/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:15"]Sairaslomalla ja sattuu jotain töissä... En työnantajana uskaltaisi riskeerata.
[/quote]

Höpö höpö. Tämä on urbaanilegenda.
[/quote]
Voi kuule,kun kyse on vakuutusyhtiöistä en ottaisi ikinä sitä riskiä että menisin sairauslomalla töihin ja siellä sartuisi jotain. Kun on näin 10v vääntänyt vak.yhtiön kanssa niin sitä oppii kaikenlaista.
[/quote]

Tästä on kyllä ihan mustaa valkoisellakin. Ja ihan itse otin selvää, kun en viitsinyt kotona hengailla. Sen työn on vaan oltava tilanteeseen sopivaa. Asiantuntijana työ on vaan paljon maileja ja raportteja, joten ei ole uhka kenellekään.

Vierailija
39/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen uuno menee töihin sairaslomalla? Kuvitteletteko olevanne jotain korvaamattomia loistotyöntekijöitä? Nuolette pomojen persettä? Itse ainakin käytän kaiken loman mitä saan ja täydellä oikeudella, ja töihin ei tule ikävä. 

Vierailija
40/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomat tulevat työnantajalle kalliiksi, mutta vielä KALLIIMAKSi ne tulevat, jos työntekijä tekee vajaalla työteholla töitä tai on tunti pari päivässä töissä, sillä työnantaja menettää kokonaan oikeuden Kelan maksamiin sairausajanpalkan korvauksiin, samoin vakuutusyhtiön korvauksiin, jos vahinko sattuu.

Sairausloman tarpeellisuuden lääkäri arvioi aina ammatin ja työtehtävien mukaan, eikä niitä turhaa anneta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän