Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa, käytätkö sen kaikki?

Vierailija
05.04.2015 |

Itse flunssassa tai muussa harkitsen itse tilanteen ja kunnon mukaan, menenkö aikaisemmin töihin. Yleensä menen, koska tunnen jotenkin syyllisyyttä, jos olo alkaa yhtään helpottamaan.

Nyt mulle tehdään pienehkö leikkaus, mutta jonka jälkeen käsi kipsataan noin kuukaudeksi. Työni luonteen takia pystyisin kuitenkin jotain tekemäänkin töissä, mutta hitaammin kuin normaalisti, koska esim. näppiksen käyttö normaalisti ei onnistu ja monet muutkin työt ovat hankalampia. Lisäksi leikkaushaavan tulehtumisriski on olemassa likaisessa työympäristössä. Tuntuu kuitenkin hassulta jäädä viikkotolkulla kotiin, jos ei ole oikeasti kipeä mistään ja pystyisi kuitenkin jotain tekemään, ja töissä on pulaa henkilöstöstä.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämmöinen ihme kohdallani tapahtuu joskus, niin todellakin käytän

Vierailija
62/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:06"] Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna. [/quote] Se sairasloman pituus on aika sattuman varaista ja tuntuu riippuvan enemmän hoitavan lääkärin asenteesta sairauslomiin kuin itse sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen. Ja tätä on ihan tieteellisesti tutkittu. [/quote] Sitähän on tutkittu, omalla ilmoituksella ihmiset ovat esim. kuumeisen flunssan vuoksi lyhyemmän aikaa kotona, kun taas lääkäri kirjoittaa heti 3-5 päivää. Sama selkäkivun kanssa, vaiva saattaa helpottaa lääkkeillä päivässä ja saikkua ainakin kolme. Jos TA on niin veemäinen että haluaa aina sen lääkärin saikkulapun, niin sittenhän sen pyhän lääkärin määräämät saikut käytetään, tietenkin. Jos työntekijään luotettaisiin, joustoa voisi löytyä siltäkin puolelta.

[/quote]

Meillä on saanut olla jo vuosikymmeniä poissa töistä omalla ilmoituksella sen kolme päivää ja 5 päivää terveydenhoitajan todistuksella. Siitä huolimatta enemmistö työntekijöistä menee sinne lääkärille jo ensimmäisestä poissaolopäivästä. Kyllä sille lääkärille ei edes hoitajalle. Nämä turhat käynnit maksavat työnantajalle ja kelalle hunajaa, mutta ovat työterveyden lottovoitto, ajan saat takuu varmasti samalle päivälle ettet vaan ehdi parantua ennen lääkärinaikaa. Toistasataa euroa 5-10 minuutin nuhanenän vierailusta ja osa asiakkaista vielä vaatii verikokeet ja poskionteloiden ultran päälle niin helpon rahan tuloa ei voi estää, varsinkin kun moni yksityisistä lääkäriasemista tekee verosuunnittelunsa veroparatiisien kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:56"]Todella ärsyttää tyypit, jotka ei pidä sairaslomaa, tai tekevät sairaana kotoa käsin töitä. Kivat paineet asetetaan sitten työkavereille, kun pomot alkaa odottaa, että kaikki muutkin ovat yhtä työhulluja. Pitäisi lailla kieltää tuollainen. Sen lisäksi saattaa vielä työkaverinsa tartuntavaaraan tai muuten pulmallisiin tilanteisiin, kun menee sairaana töihin.
[/quote]

Meillä on töissä nykyään tämä meininki että sairaana tehdään etänä töitä. En tykkää.

Vierailija
64/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:30"]

Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistäkin tyypeistä joiden mielestä "koko saikku käytetään kun kerran lääkäri määrää" pitäisi sen koko saikun jos se ei olisi palkallista. Eiköhän saiku lyhenisi huomattavasti!

Helppohan se on maata kun joku muu maksaa viulut siltä ajalta. Toivottavasti tähän(kin) asiaan saadaan jossain kohdassa muutos ja loisiminen loppuu.

Palkansaajat maksavat kuukausittain tuloistaan tietyn osan sairauspäivärahamaksua, joten aika moni kustantaa itse omat sairauslomansa. Työnantajien intresseissä ovat terveet ja työkykyiset työntekijät, joten on kaikkien etu, että sairausloma käytetään sairaudesta toipumiseen ja kuntoutumiseen. Sairausloma annetaan aina lääketieteellisin perustein. 

Vierailija
65/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:24"]

Palkansaajat maksavat kuukausittain tuloistaan tietyn osan sairauspäivärahamaksua, joten aika moni kustantaa itse omat sairauslomansa. 

[/quote]

REPS ja KOPS :-DD

Vierailija
66/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistäkin tyypeistä joiden mielestä "koko saikku käytetään kun kerran lääkäri määrää" pitäisi sen koko saikun jos se ei olisi palkallista. Eiköhän saiku lyhenisi huomattavasti!

Helppohan se on maata kun joku muu maksaa viulut siltä ajalta. Toivottavasti tähän(kin) asiaan saadaan jossain kohdassa muutos ja loisiminen loppuu.

Palkansaajat maksavat kuukausittain tuloistaan tietyn osan sairauspäivärahamaksua, joten aika moni kustantaa itse omat sairauslomansa. Työnantajien intresseissä ovat terveet ja työkykyiset työntekijät, joten on kaikkien etu, että sairausloma käytetään sairaudesta toipumiseen ja kuntoutumiseen. Sairausloma annetaan aina lääketieteellisin perustein. "

Sen lisäksi työnantajan maksamasta sairasajanpalkasta maksaa osan Kela eli veronmaksajat/työntekijät eli työntekijät maksavat suurimman osan sairausajanpalkastaan, samoin työterv.hoidon kustannuksista, sillä osa niistä katetaan verovaroin. 

Vierailija
67/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen vuoreen lentäneen perämiehenkin pitänyt olla sairaslomalla mutta olikin töissä.

Vierailija
68/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan.

Asiantuntijatyössä tämä on ihan normaalia. Meillä se on vapaaehtoista, mutta mitä korkeampi virka, sitä enemmän sitä käytetään (olen siis valtiolla). Ketään ei painosteta, vaan on ihan työntekijälähtöistä. Kyllähän sen näkee, keille saikku on ansaittu etuus..
[/quote]
Näkee mistä?
[/quote]
Mitä korkeamman profiilin duuni, sitä vähemmän saikkuja.
[/quote]

Niin onhan se karmeessa kuumeessa eri istua toimistonpenkillä kuin juosta hikihatussa mopin varressa. Onneksi olen tehnyt aikoinani duunarin hommia,että osaan arvostaa myös niitä.

Vierailija
69/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käytän kaiken. En ole huvikseen sairaslomalla. Kukaan ei ole korvaamaton ja typerää mennä leikkimään terveydellään.

Vierailija
70/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan varmasti käytän. Vaikka työni on mukavaa, en silti koe olevani mitenkään korvaamaton, ja olen mielelläni sieltä pois. Hyvä vaan saada vähän lomaa välillä.

Vierailija
71/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttää tyypit, jotka ei pidä sairaslomaa, tai tekevät sairaana kotoa käsin töitä. Kivat paineet asetetaan sitten työkavereille, kun pomot alkaa odottaa, että kaikki muutkin ovat yhtä työhulluja. Pitäisi lailla kieltää tuollainen. Sen lisäksi saattaa vielä työkaverinsa tartuntavaaraan tai muuten pulmallisiin tilanteisiin, kun menee sairaana töihin.

Vierailija
72/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaakuntoisten työssäkäyminen kuormittaa lähes väistämättä toisia työntekijöitä.

Vierailija
73/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään käytä enempää kuin oikeasti tarvitsen. Töihin kun vointi sallii.

Vierailija
74/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö sen KAIKEN

Vierailija
75/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kunnosta.

Vierailija
76/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaiken.

Vierailija
77/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kuin tarvittavan ajan, jos pidempi sairasloma. Lyhyet 3 pv kyllä, mutta jos olo siedettävä, vastaan maileihin.

Vierailija
78/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:57"]Vajaakuntoisten työssäkäyminen kuormittaa lähes väistämättä toisia työntekijöitä.
[/quote]
Valitettavasti usein vähemmän kuin vajaakuntoisen kotiin jääminen.

Vierailija
79/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tässä vuosien varrella kyllä oppinut jo sen, etten mene enää sairastuttamaan muita eli maltan jäädä alkuun sairastamaan. Mutta en tiedä mistä tuo syyllisyydentunne tulee, koska en ole koskaan turhaan ollut töistä pois. Flunssassa tai muussa lääkäri ei voi tietää kuinka tauti etenee ja siksi olen oman olon mukaan mennyt. Olen jopa työkavereille sanonut, että mene kotiin sairastamaan, älä tule tartuttamaan muita.

Nyt vaan mietin, että jotain voisin kuitenkin töissä tehdä tuon pitkän sairasloman aikana. Saattaa jopa turhauttaa notkua kotona, kun ei täälläkään pysty paljon tekemään ja jos samalla voisi helpottaa työkavereiden urakkaa. Toisaalta taas ehkä töissä odotetaan täyttä panosta jos sinne menee ja siihen en pysty.

ap

Vierailija
80/91 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et varmaankaan voi olla osittain töissä. Sullahan on sirasajan korvaus.

menksit sit kai aiemmin töihin. Kannattaa se omsjaksaminen kuullostella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi