Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa, käytätkö sen kaikki?

Vierailija
05.04.2015 |

Itse flunssassa tai muussa harkitsen itse tilanteen ja kunnon mukaan, menenkö aikaisemmin töihin. Yleensä menen, koska tunnen jotenkin syyllisyyttä, jos olo alkaa yhtään helpottamaan.

Nyt mulle tehdään pienehkö leikkaus, mutta jonka jälkeen käsi kipsataan noin kuukaudeksi. Työni luonteen takia pystyisin kuitenkin jotain tekemäänkin töissä, mutta hitaammin kuin normaalisti, koska esim. näppiksen käyttö normaalisti ei onnistu ja monet muutkin työt ovat hankalampia. Lisäksi leikkaushaavan tulehtumisriski on olemassa likaisessa työympäristössä. Tuntuu kuitenkin hassulta jäädä viikkotolkulla kotiin, jos ei ole oikeasti kipeä mistään ja pystyisi kuitenkin jotain tekemään, ja töissä on pulaa henkilöstöstä.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:06"] Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna. [/quote] Se sairasloman pituus on aika sattuman varaista ja tuntuu riippuvan enemmän hoitavan lääkärin asenteesta sairauslomiin kuin itse sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen. Ja tätä on ihan tieteellisesti tutkittu. [/quote] Sitähän on tutkittu, omalla ilmoituksella ihmiset ovat esim. kuumeisen flunssan vuoksi lyhyemmän aikaa kotona, kun taas lääkäri kirjoittaa heti 3-5 päivää. Sama selkäkivun kanssa, vaiva saattaa helpottaa lääkkeillä päivässä ja saikkua ainakin kolme. Jos TA on niin veemäinen että haluaa aina sen lääkärin saikkulapun, niin sittenhän sen pyhän lääkärin määräämät saikut käytetään, tietenkin. Jos työntekijään luotettaisiin, joustoa voisi löytyä siltäkin puolelta.

[/quote]

Meillä on saanut olla jo vuosikymmeniä poissa töistä omalla ilmoituksella sen kolme päivää ja 5 päivää terveydenhoitajan todistuksella. Siitä huolimatta enemmistö työntekijöistä menee sinne lääkärille jo ensimmäisestä poissaolopäivästä. Kyllä sille lääkärille ei edes hoitajalle. Nämä turhat käynnit maksavat työnantajalle ja kelalle hunajaa, mutta ovat työterveyden lottovoitto, ajan saat takuu varmasti samalle päivälle ettet vaan ehdi parantua ennen lääkärinaikaa. Toistasataa euroa 5-10 minuutin nuhanenän vierailusta ja osa asiakkaista vielä vaatii verikokeet ja poskionteloiden ultran päälle niin helpon rahan tuloa ei voi estää, varsinkin kun moni yksityisistä lääkäriasemista tekee verosuunnittelunsa veroparatiisien kautta.
[/quote]

Jos työterveyttä käytetään turhaan, niin työnantajan kannattaa irtisanoa sairaanhoitopalvelut työterveyssopimuksesta.

Vierailija
2/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:59"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:06"] Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna. [/quote] Se sairasloman pituus on aika sattuman varaista ja tuntuu riippuvan enemmän hoitavan lääkärin asenteesta sairauslomiin kuin itse sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen. Ja tätä on ihan tieteellisesti tutkittu. [/quote] Sitähän on tutkittu, omalla ilmoituksella ihmiset ovat esim. kuumeisen flunssan vuoksi lyhyemmän aikaa kotona, kun taas lääkäri kirjoittaa heti 3-5 päivää. Sama selkäkivun kanssa, vaiva saattaa helpottaa lääkkeillä päivässä ja saikkua ainakin kolme. Jos TA on niin veemäinen että haluaa aina sen lääkärin saikkulapun, niin sittenhän sen pyhän lääkärin määräämät saikut käytetään, tietenkin. Jos työntekijään luotettaisiin, joustoa voisi löytyä siltäkin puolelta. [/quote] Meillä on saanut olla jo vuosikymmeniä poissa töistä omalla ilmoituksella sen kolme päivää ja 5 päivää terveydenhoitajan todistuksella. Siitä huolimatta enemmistö työntekijöistä menee sinne lääkärille jo ensimmäisestä poissaolopäivästä. Kyllä sille lääkärille ei edes hoitajalle. Nämä turhat käynnit maksavat työnantajalle ja kelalle hunajaa, mutta ovat työterveyden lottovoitto, ajan saat takuu varmasti samalle päivälle ettet vaan ehdi parantua ennen lääkärinaikaa. Toistasataa euroa 5-10 minuutin nuhanenän vierailusta ja osa asiakkaista vielä vaatii verikokeet ja poskionteloiden ultran päälle niin helpon rahan tuloa ei voi estää, varsinkin kun moni yksityisistä lääkäriasemista tekee verosuunnittelunsa veroparatiisien kautta. [/quote] Jos työterveyttä käytetään turhaan, niin työnantajan kannattaa irtisanoa sairaanhoitopalvelut työterveyssopimuksesta.

[/quote]

Ei niitä niin vaan irtisanota jos kuuluvat paikalliseen TES:siin. Eikä kyllä toimi henkilöstölle viestintäkään tästä, on viestittu Intrassa, sähköposteilla, ryhmäpalavereissa ja aina kun toimitat näitä turhia lippulappuja.

En kyllä ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaselkoista, että lääkärille tarvitsee todistusten takia mennä vasta viikon päästä poissaolon alkamisesta. Ehkä yksi syy on että niitä aikoja saa työterveydestä niin helposti, ei kunnalliseen saa lääkärinaikaa parin tunnin sisällä ensimmäisestä aivastuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas jouduin hakemaan lisää sairauslomaa. Neljä viikkoa leikkauksen jälkeen ei riittänyt (kovat kivut ja voimat edelleen vähissä). Ja työ lastentarhanopettajan. Kaksi viikkoa tuli lisää. Että niinkin voi käydä.

Vierailija
4/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mulle lääkäri on osannut määritellä just sopivan pituisen sairasloman. Ainoa poikkeus oli keskenmenon saatuani, sain ke-pe saikkua, mutta menin perjantaina töihin, koska pää ei kestänyt olla enää kotona ja fyysisesti koin olevani kunnossa. 

Että ihan miltä susta tuntuu. Olet sairaslomalla, joten ole kotona hyvällä omatunnolla, jos huvittaa. Jos ei huvita, niin mene töihin.

Vierailija
5/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:15"]Sairaslomalla ja sattuu jotain töissä... En työnantajana uskaltaisi riskeerata.
[/quote]

Höpö höpö. Tämä on urbaanilegenda.
[/quote]
Voi kuule,kun kyse on vakuutusyhtiöistä en ottaisi ikinä sitä riskiä että menisin sairauslomalla töihin ja siellä sartuisi jotain. Kun on näin 10v vääntänyt vak.yhtiön kanssa niin sitä oppii kaikenlaista.

Vierailija
6/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan.

Asiantuntijatyössä tämä on ihan normaalia. Meillä se on vapaaehtoista, mutta mitä korkeampi virka, sitä enemmän sitä käytetään (olen siis valtiolla). Ketään ei painosteta, vaan on ihan työntekijälähtöistä. Kyllähän sen näkee, keille saikku on ansaittu etuus..
[/quote]
Näkee mistä?

Vierailija
7/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan.

Asiantuntijatyössä tämä on ihan normaalia. Meillä se on vapaaehtoista, mutta mitä korkeampi virka, sitä enemmän sitä käytetään (olen siis valtiolla). Ketään ei painosteta, vaan on ihan työntekijälähtöistä. Kyllähän sen näkee, keille saikku on ansaittu etuus..
[/quote]
Näkee mistä?
[/quote]
Mitä korkeamman profiilin duuni, sitä vähemmän saikkuja.

Vierailija
8/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan.

[/quote]
Näkee mistä?
[/quote]

TJEU: http://www.ttl.fi/fi/tilastot/tyotapaturmat_ammattitaudit_ja_sairauspoissaolot/Sivut/sairauslomapaivarahapaivat_ammateittain_ja_tautiryhmittain.aspx

Vierailija
9/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:32"]TJEU: http://www.ttl.fi/fi/tilastot/tyotapaturmat_ammattitaudit_ja_sairauspoissaolot/Sivut/sairauslomapaivarahapaivat_ammateittain_ja_tautiryhmittain.aspx

[/quote]

Tuon linkin tiedoista ei nyt kyllä paljon pysty päättelmään.

http://tilisanomat.fi/content/sairauspoissaolot

Vierailija
10/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari kertaa leikkauksessa ja toisella kertaa menin muutamaa päivää aikaisemmin töihin. Ensin kysyin asiaa työnantajalta ja kävin myös työterveyslääkärillä. Jos sairausloma on niin pitkä, että Kela maksaa sairauspäivärahaa, niin Kelalle pitää ilmoittaa myös, että he lopettavat sen maksun.

Itse oli muutama vuosi sitten perussairauteni pahanemisvaiheiden aikana töissä, vaikka lääkäri suosittelikin niille ajoille saikkua. Töissä oli silloin vajaamiehitys, joten en halunnut olla pois töistä. Sinnittelin sairaana ja niinhän siinä kävi, että lopulta jouduin kolmen kuukauden saikulle.

Ap, odota nyt sen verran, että näet miten paraneminen lähtee käyntiin. Harvoin sairauslomat liian pitkiä ovat. Miten ajattelit kulkea työmatkat? Käsivarsi kipsissä on hankala liikkua, joten kaatumisriskikin on.

Vierailija
11/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap:n saamien alapeukkujen määrää. Ei lääkärillä ole mitään kristallipalloa ja sairausloman kesto voidaan helposti arvoida yläkanttiin. Ei ole mitään järkeä maata kotona päiväkaupalla, jos vointi sallii työhönpaluun. Itse poden syyllisyyttä, jos olen vaan kotona, vaikka olisin jo työkuntoinen. Ahdistaa myös kasaantuvat työt, joten mieluummin menen töihin.

Vierailija
12/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:15"]Sairaslomalla ja sattuu jotain töissä... En työnantajana uskaltaisi riskeerata.
[/quote]

Höpö höpö. Tämä on urbaanilegenda.
[/quote]
Meillä ainakin pomo käskee hakea uusi todistus lääkäriltä jos tulee aiemmin töihin. Itse en ole viitsinyt hakea jonkun 1-2 päivän takia. Kerran hain ja kauhee vääntö lääkärin kanssa miksi haluun mennä töihin. Ei maksa vaivaa. Hyvällä omallatunnolla pidän annetun määrän koska yleensä ne on hyvin mitoitettu.

Vierailija
13/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:12"]

Voinnin mukaan. Sain 2 viikkoa saikkua leikkauksen takia. Viikon jälkeen olin jo ihan kypsä kotona olemiseen ja tein sit viikon etänä jaksamisen mukaan. Asiantuntijatyössä tämä on ihan normaalia. Meillä se on vapaaehtoista, mutta mitä korkeampi virka, sitä enemmän sitä käytetään (olen siis valtiolla). Ketään ei painosteta, vaan on ihan työntekijälähtöistä. Kyllähän sen näkee, keille saikku on ansaittu etuus..

[/quote]

No onhan se helpompi tehdä töitä kotona tietokoneella mitä vääntäytyä sitä varten työpaikalle. Jos teillä ei olisi ollut etätyömahdollisuutta, niin olisitko mennyt töihin? Usein se työmatka on se vaivalloisin ja riskialttein osuus. Vähän kyllä kuulostaa, että teillä oikein kilpaillaan, kuka palaa töihin nopeimmin sairausloman aikana.

Onhan se selvä, että kodinhoitajan työ on raskaampaa kuin sihteerin. Kunta-alalla työntekijöiden keski-ikä on korkea ja raskaita töitä on paljon. Itse voin olla töisä, jos flunssa vie äänen muutamaksi päiväksi, mutta opettajasiskoni ei voi.

Vierailija
14/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen. Olikn 3kk viimeksi poissa jalan leikkauksen vuoksi. Ei mitään tunnontuskia aiheuttanut.

Vierailija
15/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain saikkua kun ääni oli mennyt, muuten olo oli täysin normaali.
Kieltäydyin ottamasta lappua ja menin töihin. Lääkärin neuvosta olin mykkänä kaksi päivää.
Toipumisen kannalta oli yksi hailee olenko puhumatta töissä vai kotona.

Vierailija
16/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sitä sairauslomaa liikaa anna.

Vierailija
17/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että jos palaa töihin sairausloman aikana ja jos jotakin sattuu esim. työmatkalla, sairausvakuutus ei korvaa vahinkoja. Sen vuoksi sairauslomalla ei kannata palata töihin. Eikä lääkärikään määrää sairauslomaa millaisin perustein tahansa.

Vierailija
18/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma on sairautta varten eli jos ei pääse töihin menemään. Menen kun pystyn. Usein en ole käyttänyt päivääkään annettua lomaa.

Vierailija
19/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni flunssa ei tosiaan saa mua kotiin jäämään, varsinkaan flunssan loppupäässä. Tartunta-aikakin on silloin jo ohi.
HS yleisöosastolla oli lääkärin kirjoitus että joskus sairaaksi heittäytyminen sairastuttaa lisää. Allekirjoitan tämän. Usein en pikkuflunssia noteeraa vaan pidän itseni toimintakuntoisena. Jos jään sohvalle voivottelemaan ja kuulostelemaan tunteita niin sitten vasta sairas olenkin.

Ja alleviivaan vielä että en tarkoittanut kuumetauteja ym, jolloin on oikeasti viisainta antaa kehon levätä.

Vierailija
20/91 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:15"]Sairaslomalla ja sattuu jotain töissä... En työnantajana uskaltaisi riskeerata.
[/quote]

Tämä on niin vanhaa harhaista uskomusta että kannattaisi päivittää tietosi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi