Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän käytös suututtaa ja surettaa

Vierailija
22.12.2025 |

Lyhyesti: hyvä ystäväni roikkuu parisuhteessa, joka on aivan kauhea. Mies on vaikuttanut narsistilta alusta asti. Hän käyttää ystävää taloudellisesti hyväksi (on itse työtön ja saanut käyttöön kymmeniä tuhansia), on tehnyt rasistisia kommentteja, suuttunut ja uhkaillut muita ihmisiä, jättänyt ystävän yksin ulkomaan reissulla, huutanut, käyttäytynyt äkkipikaisesti ja nyt viimeksi ahdistellut muita naisia. 

Olen usein sanonut suoraan, että nyt pitää riittää. Ystävä puolustelee miestä ja syyttää muita. Miten toimin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin julmalta kuin se kuulostaakin, niin laita välit katkolle. Ystäväsi pitää itse tajuta se, että mies on sekaisin ja hänen olisi paras lähteä suhteesta. Olet jo tehnyt osasi eikä hän ole ottanut kehotuksiasi kuuleviin korviinsa. Jossain vaiheessa sinun on lakattava kantamasta vastuuta hänen tilanteestaan ja se hetki on nyt. Tukena voit olla, jos hän päättää lopettaa suhteen mutta muuten et ole yhteyksissä etkä kommentoi miehen tekemisiä hänelle. 

Vierailija
2/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Tavallaan olen tiennyt tämän, mutta ystävä on tosi yksin tilanteessa. Luulen, että mies on manipuloinut hänet täysin. Pitääkö sanoa tämä hänelle suoraan? Pelkään, että hänelle käy tosi huonosti vielä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, et voi tehdä tietenkään mitään oikeasti. Ystävän elämä ja ystävän valinta. Mä en olisi enää aktivisesti yhteydessä. Ystävähän projisoisi sinuun vihansa, jos yrittäisit jotenkin hänen ihmissuhteeseensa puuttua.

Vierailija
4/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva riemastuu ystävien negatiivisista mielipiteistä. Se vain alleviivaa ikävää tilannetta, vaikka olisi miten totta. Etenkin kun se puoliso on alunperin itse valittu. Noin muutenkin moni valittaessaan tilannettaa kaipaa enemmän myötätuntoista kuuntelijaa kuin neuvoja tilanteen ratkaisemiseksi. Hölmöä, mutta inhimillistä.

Vierailija
5/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin julmalta kuin se kuulostaakin, niin laita välit katkolle. Ystäväsi pitää itse tajuta se, että mies on sekaisin ja hänen olisi paras lähteä suhteesta. Olet jo tehnyt osasi eikä hän ole ottanut kehotuksiasi kuuleviin korviinsa. Jossain vaiheessa sinun on lakattava kantamasta vastuuta hänen tilanteestaan ja se hetki on nyt. Tukena voit olla, jos hän päättää lopettaa suhteen mutta muuten et ole yhteyksissä etkä kommentoi miehen tekemisiä hänelle. 

Tämä.

Ja voit sanoa ystävällesi, että palataan, kun tilanne on selkiintynyt, vaikka vuosien päästä.

Vierailija
6/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kyllä se taitaa olla niin, että on otettava pesäeroa ja kerrottava miksi. Tukena haluan olla, mutta nyt keinot on käytetty tämän tilanteen osalta. Ap

Vierailija
7/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näissä pitää itse tajuta kommenteissa ihmetyttää se että luuletteko että ihminen ei itse tajua olevansa tuhoisassa suhteessa joka haittaa hänen fyysistä ja henkistä terveyttä. Kyse on monestikin siitä että suhteesta EI PÄÄSE IRTI jos haluaa selvitä hengissä. Te normaaleissa suhteissa elävät ette tajua tätä. Kaikista suhteista ei lähdetä ihan vaan ilmoitusasiana, turvakotiin voi mennä, mutta jos on lapsia joilla koulut ym, hankaloittaa se asioita suuresti. Turvakotiin ei voi jäädä lopuksi elämäkseen ja lähestymiskielto on vaan paperinpala. On aivan kamalaa miten tällaisissa suhteissa eläviä ihmisiä syyllistetään. Minunkin kohdalla eräs halusi nostaa kissan pöydälle, mutta perääntyi hädissään kun tajusikin, että uhka ei kohdistu pelkästään minuun, vaan hänkin on vaarassa. Nimen voi muuttaa, osoitteen, puhelinnumeron, auton rekisterin, monta asiaa voi salata, mutta silti sekään ei ole tae turvasta. Pidä ystävät lähellä ja vihamiehet vielä lähempänä kuvaa tilannetta aika hyvin.

Vierailija
8/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne. En ole tavannut ystäväni miestä, mutta kaikki mitä hän kertoo miehestään saa minussa aikaan surua, vihaa ja turhautumista. Itse hän vain naurahtelee hermostuneesti "kun miehet nyt vaan on semmoisia". Ystäväni on nyt raskaana, ja olen yrittänyt hienovaraisesti nostaa ongelmia näkyviin. Hän ei halua nähdä niitä ja kohta on sitten vauvankin takia sidottu tähän mieheen. Mies vaikuttaa sairaalloisen mustasukkaiselta (on tullut aiemmin petetyksi) ja törpöltä. Kiukuttelee ja ei auta raskaana olevaa puolia raskaissa kotitöissä. Nuorempana olisin suoraan käskenyt ystävääni heräämään, mutta nyt tämä on mahdotonta. Ystävällä on ilmeisesti ollut kova parisuhteen ja vauvan kaipuu ja ohittaa kaiken paskan sen takia. En halua katkaista välejä. Olen tukena jos ja kun se hetki tulee..

Vierailija
9/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ystävän vajota ukon kanssa pohjalle.

Eipä sitä oikein muuta voi tehdä. Eräs tuttu joskus tuohon lähti eikä uskonut mitään, kun sanoin kivasti, autoin eroon, tuin pääsemään omille jaloilleen, silti aina palasi ukon pahoinpideltäväksi. Lopulta sanoin, että jos palaa miehen luokse niin meiltä on välit poikki ja en auta enää ylös. 

No sitten yhtenä yönä vuosien päästä näin painajaista hänestä,  jolloin oli taas hirveä draama päällä ja näistä lopputappeluista toipumiseen hänellä meni vuosia. Ja huvittavasti kun erosi ukosta niin palasi väkivaltaisen isänsä luokse!

Et voi auttaa ihmistä, joka ei halua auttaa itseään. Pysy erossa ja keskity omaan hyvinvointiisi.

Vierailija
10/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Itsekin kahlittu tällaiseen elämään.

Vierailija
11/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Kyllä se taitaa olla niin, että on otettava pesäeroa ja kerrottava miksi. Tukena haluan olla, mutta nyt keinot on käytetty tämän tilanteen osalta. Ap

Se on ihan reilua kertoa, mutta älä odota kaverilta mitään itsellesi. Väkivaltaisiin miehiin ja draamaan addiktoituneet ovat kuin narkomaaneja.

Vierailija
12/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua. Itsekin kahlittu tällaiseen elämään.

Yhyy yhyy. Mene vinkumaan sille miehelle joka hakkaa ja r aiskaa sinua.

Vierailija
13/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jättäisi ihmistä yksin vaikka kieltääkin kaiken. Olet tukena kun lähtee suhteesta sitten aikanaan. Keskity vahvistamaan hänen itsetuntoaan.

Vierailija
14/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosia samanlainen tilanne: Siskoni on naimisissa miehen kanssa, joka on paitsi ihan rehdisti vähän yksinkertainen ja tyhmä, myös ihan aito mulkvisti. Sairaalloisen mustasukkainen, haukkuu ja kommentoi ilkeästi siskoni ulkonäköä ja painoa, siskoni sairastuessa vakavasti mies lähinnä naureskeli ja ilkkui, mitään t ukea siltä suunnalta ei tullut...

Siskoni on puhunut avioerosta ensimmäisen kerran vuosikymmen sitten. Välillä puheet aina hiljenevät, sitten taas jotakin anteeksiantamatonta tapahtuu ja siskoni ryhtyy uudelleen etsimään omaa asuntoa. Loppuun hän ei aikeitaan vain saa koskaan vietyä. 

Vaikea on tilannetta ollut seurata vierestä. Olen ottanut asiaan etäisyyttä. Kuuntelen, mutta en sen kummemmin kommentoi tai tarjoa mielipiteitäni. Raskasta on, mutta ei varmasti niin raskasta kuin siskollani.

Vierailija
15/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaveri tajua tilanteensa joka tuollainen painostus tuskin auttaa yhtään. Et kyllä rehellisyyden nimissä lähtisi itsekkään heti johonkin turvakotien, muuttaisi, vaihtaisi lasten koulut ja nimet yms jos olisit vastaavassa tilanteessa yhtäkkiä.

Nämä jutut alkaa yleensä pikku hiljaa jonka jälkeen niistä on vaikeaa päästä irti.

Vierailija
16/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna ystävän vajota ukon kanssa pohjalle.

Eipä sitä oikein muuta voi tehdä. Eräs tuttu joskus tuohon lähti eikä uskonut mitään, kun sanoin kivasti, autoin eroon, tuin pääsemään omille jaloilleen, silti aina palasi ukon pahoinpideltäväksi. Lopulta sanoin, että jos palaa miehen luokse niin meiltä on välit poikki ja en auta enää ylös. 

No sitten yhtenä yönä vuosien päästä näin painajaista hänestä,  jolloin oli taas hirveä draama päällä ja näistä lopputappeluista toipumiseen hänellä meni vuosia. Ja huvittavasti kun erosi ukosta niin palasi väkivaltaisen isänsä luokse!

Et voi auttaa ihmistä, joka ei halua auttaa itseään. Pysy erossa ja keskity omaan hyvinvointiisi.

Kyse ei ole siitä ettei halua auttaa itseään, vaan on kyvytön siihen vaikka kuinka haluaisin muutosta. Tällaiseen on vaikea saada apua, vaikka teoriassa apua on tarjolla siellä ja täällä. Traumataustainen ihminen hakeutuu trauman ajamana tällaisiin tilanteisiin, ei siksi että hän haluamalla haluaisi. Hänellä ei ole muita keinoja "selviytyä".

Vierailija
17/17 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan reilua kertoa, mutta älä odota kaverilta mitään itsellesi. Väkivaltaisiin miehiin ja draamaan addiktoituneet ovat kuin narkomaaneja.

Kiittäisin rehellisyydestä, mutta en voisi olla enää tällaisen ystävä jos ja mikäli tilanne olisi joskus korjaantunut.  Ymmärrän että toinen haluaa laittaa tauolle tai lopettaa ystävyyden tällaisen takia, mutta sitten kun tilanne korjaantuisi olisi tämä asia liian iso siinä välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme