Kirsta Kiuru saa vauvan, talven ihana ihme!
Tulen ihan kamalan onnelliseksi hänen puolestaan. Onnea Krista!
Kommentit (1112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seppo Pääkkönen, 64-vuotias Mies, on juuri saanut lapsen. Jännä juttu, vauvapalstan vihaajat, jotka syyttävät 47-vuotiasta naista liian vanhaksi äidiksi, eivät vielä ole perustaneet ketjua, jossa väittävät 64-vuotiasta miestä liian vanhaksi isäksi…
Sanoppa muuta. Ja tulihan Sauli Niinistökin isäksi 70v., eipä tainnut se kovin montaa liikuttaa.
Mielestäni tässäkin asiassa pätee "parempi myöhään, kun ei milloinkaan". Voin vaan kuvitella sitä onnen määrää, kun vihdoin varmasti elämän suurin haave käy toteen.
Itsekästä se on tuossa iässä lapsia alkaa tekemään, se juna meni jo ajat sitten .
Minne se juna meni? Lääketiede kehittyy koko ajan, 60-luvulla miehet kuolivat saappaat jalassa sydäninfarktiin alle 60 vuotiaina. Nyt heille tehdään ohitusleikkaukset ja pallolaajennukset ja elämä jatkuu. Kaikki muutkin lääketieteen alat kehittyvät ja uusia hoitoja tulee. Miksi lasten hankkimisessa olisi jotenkin paheksuttavampaa käyttää hyväksi lääketieteen kehittymistä?
Kyllä se on erittäin epäeettistä. Siinä kun ei itsekkäästi voi ajatella vain itseään, kyseessä on toisen ihmisen elämä, sen syntyvän lapsen. Ihminen kaikesta tieteestä huolimatta vanhenee ja sairastumisriski kasvaa mitä vanhemmaksi ihminen tulee, vaikka kuinka lääketiede kehittyisi. Esim. Syövät vain lisääntyvät iän myötä .Pieni lapsi tarvitsee turvakseen vahvat ja hyväkuntoiset vanhemmat turvaamaan kasvuaan, ei valmiiksi ikäloppuja jotka jo potevat iän tuomia vaivoja lapsen ollessa pieni.
Taas tämä lapsettomien harhaluulo, että kun saa lapsen, on ikuisesti pienen lapsen vanhempi.
Kyllä viisikymppiset ovat ihan yhtä vahvoja ja hyväkuntoisia kuin nelikymppiset tai kolmekymppiset, jos katsot asiaa oikeasti pienen lapsen silmin. Yhtä ikäloppuja kaikki.
Itse asiassa voi olla hyväkin juttu saada perintöä kolmekymppisenä tai nelikymppisenä, kun on asuntolainaa sun muuta. Yleensähän perintöä saadaan tällä hetkellä vasta kuusikymppisenä, mikä on aika myöhään jos ajattelee vaikka mökkiä tai omakotitaloa tai muuta sellaista, mistä olisi enemmän iloa jo nuorempana.
Kolmekymppinen painii aivan eri sarjassa kuin viisikymppinen mitä tulee jaksamiseen ja terveyteen, siitä ei tarvitse edes keskustella. Se on aivan turhaa romantisoida asioita muuksi mitä ne ovat. Todennäköisyys sairastua vakavasti viisikymppisenä on paljon isompi kuin kolmekymppisenä. Ne ovat tämän elämän kylmiä faktoja ja ne on pakko ihmisen vain hyväksyä. Ja kolmekymppisen henkilön lapsi ei kasvaessaan esim. murrosikäisenä koe ikäloppuna vanhempaansa koska tämä jaksaa aivan eri lailla kuin joku 60-70 vuotias äiti tai isä .
No mitä ihmeellistä murrosikäisen vanhemman pitää sitten jaksaa? Isoja jo ovat. Lapseni esim hoitavat hienosti koulun itse, käyvät harrastuksissa ja liikkuvat kavereiden kanssa kävelten, pyöräillen tai bussilla. Minä lähinnä teen lämmintä ruokaa (tämänkin kyllä osaavat itse), puhun mukavia ja teen kaikkea hauskaa kuten matkustan ja harrastan liikuntaa lasteni kanssa. Tätä kaikkea tekisin ilmankin lapsia. Lasteni takia ei ole jaksamisongelmia, vaan ovat elämäni ilo ja energia.
Ai olet oikeasti 60-vuotias teinien äiti? Kivat sulle. Itse olen 48-vuotias ja todella tyytyväinen, että lapset jo teini-iän ohittaneet. Meillä oli melkoista vääntöä vuosikausia, mutta tietenkin lapsetkin sopeutuvat huonokuntoisiin vanhempiinsa. Jos vanhemmat eivät vaan jaksa välittää, eipä ne lapsetkaan kapinoi eivätkä sillä tavalla aikuistu.
En ole se, jolta kysyt, mutta minä olen kuusikymppinen 14- vuotiaan äiti. Kyllä minä jaksan välittää ja kestän mahdolliset kapinoinnitkin. Mitä sillä tarkoitatkaan.
Eiköhän taas oo lässytetty ihan tarpeeksi aiheesta. Pls LUKITKAA ketju!
Vierailija kirjoitti:
Todellakin ja asiasta joka ei kuulu ulkopuolisille. Jankutetaan omia luutuneita kokemuksia jotka ovat omia, eikä ajatella ettei olla samanlaisia missään mielessä. Juupas -eipäs ollut valloillaan.
Mode! poistakaa mieluummin ketju kuin lukitsette. Emme tarvitse tälläisiä mauttomia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa vilisee virheellisiä ja suuresti liioiteltuja väitteitä vanhempien naisten raskauksista.
Ensinnäkin seulonnat ovat niin tarkkoja, että kehitysvammaisuuden riski on aivan olematon, jos sellaisen haluaa selvittää. Ihan kaiken ikäisillä raskaana olevilla.
Toiseksi, raskaudenajan diabetes, Pre-eklampsia eli raskausmyrkytys ja muutkin verenpaine oireistot ovat ikäriippumattomia ja voimakkaasti yleistyneitä raskaushaittoja. Voimakas painonnousu ja kilpirauhashäiriöt myös yleistyneet. Edelleen nämä myös nuorilla synnyttäjillä. Ylipäätään synnytykset ovat komplikoituneet.
Kolmanneksi, raskautumiseen liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet ja koskettavat yhä enemmän ja enemmän "parhaassa iässä" olevia. Yrittäjiä riittää. Ovulaatio tikkuja kuluu, ruokavalioita säädetään ja ihme rohtoja kokeillaan, millä hedelmällisyyttä boostattaisiin parhaiten.
Keskimäärin raskaudet ja synnytykset kuluvat kuitenkin aika oppikirjamaisesti jos raskaana oleva on perusterve, normaalipainoinen, aktiivinen ja mielenterveydeltään stabiili tapaus. Jälleen kerran ikä ei tähän erityistä riskiä tuo.
Oma raskauteni 45- ja 49- vuotiaana hoidettiin aivan rutiinin mukaisesti. Toisessa ei tehty edes sokerirasituskoetta, koska ei katsottu olevan tarvetta. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että aivan perusteetonta vouhkausta Kiurun tai muiden vanhempien synnyttäjien iästä käydään ainakin terveys syistä. Ensimmäinen synnytykseni sujui hyvin. Toinen pitkittyi vauvan koon vuoksi, ponnistusvaihe siis, mutta sekin meni ok. Keskusteltuani muiden äiten kanssa voin vain todeta, että aika samat vaiheet kävin läpi, suunnilleen saman pituisina ja eihän se kivutonta ole kenellekään.
Vauvat voivat olla väsyttäviä, jos koliikkia, epärytmisyyttä unissa. Univaje haittaa aivan samalla tavalla nuoria kuin vanhoja. Ihminen tarvitsee unta olipa minkä ikäinen hyvänsä, valvoneena kaikki kärsivät ja tulee fyysistäkin haittaa pitkässä juoksussa. Mieheni oli töissä ja kärsi "yömetelistä" hänkin. Vaiheet eivät kestä ikuisuuksia, joten jälkikäteen ajateltuna aivan piece of cake.
Höpöhöpö tätä mummoäitien paasausta. Et sinä mustaa valkoiseksi saa vaikka kuinka vakuuttelisit mitä höpöjä. Lääketiede ja lääkärit ovat pikkusen uskottavampia kuin jonkun ikäkriisissä tuskailevan mummoäidin paasaus ikinuoruudesta. Ihmisellä kun tulee ikää lisää, se vaikuttaa kaikkeen, niin fyysiseen kuin henkiseen jaksamiseen, ihan kaikilla. Toiset ovat terveempiä kuin toiset, mutta ei kukaan Ile mikään superihminen, johon ajanhammas ei vaikuttaisi lainkaan. Sen hyväksyminen helpottaisi sinuakin, on paljon mukavampi elää kuin ei tarvitse hampaat irvessä esittää nuorta ja vahvaa vaikka sitä ei oikeasti olisi. Viisikymppinen äiti jaksa samalla tavalla enää kuin nuori äiti, se on taivaan tosi ja sen jokainen tervejärkinen reaalimaailmassa elävä ihminen tajuaa. Piste. .
Ja siksi se nuori äiti hoidattaa lapsensa omalla viisikymppisellä äidillään, koska ei millään jaksa vauvaa ja on oma elämä ja pitää saada nukkua ja äidin kuuluu auttaa, muuten se ei rakasta. Ja kas - niin vauva on pitkät viikonloput ja usein viikollakin mummolassa, jotta äiti voi levätä väsymystään pois.
Jos viisikymppinen isoäiti jaksaa hoitaa vauvaa, niin miksi ihmeessä samanikäinen äiti ei jaksaisi?
Tärkeä ketju, koska kovin moni tuntuu luulevan, ettei ehkäisyllä ole mitään virkaa yli 45-vuotiailla. Osa kuvittelee, että jo nuoremmillakin ikä estäisi raskaudet.
Monella näyttää myös hämärtyneen, mikä on biologisesti oikea ikä saada lapsia. Se nimittäin kestää niin kauan kuin raskaaksi tulee, monilla hyvinkin 50v ikään.
Se on sitten ihan toinen juttu, että kun ehkäisy on nykyään helppoa ja hyvin saatavilla ja syntyvyys on muutenkin laskenut, aika harva enää haluaa lapsia yli 45-vuotiaana.
Nonni. Nyt ei ole pervopenoilla mitään tekosyytä haluta 20-30-vuotiaita ”biologisista syistä” kun myös 47v voi luonnollisesti raskautua.
Totta helvetissä ainakin itse raskautuisin vasta 47-vuotiaana kuin vaikka nyt 22-vuotiaana. Täällä on taas teiniäidit ja alle 30v äidit katkeroituneita kun itse pilasivat omat parhaimmat vuotensa kakaroilla.
Maailman ainoa hallitus, joka pyöräyttää monta lasta hallituskaudella (Britannian pääministeri ei itse kuitenkaan synnytä). Andersson, Saarikko, Kari, Ohisalo ja oliko Kulmunikin vielä nyt raskaana. Vain Marin ja Henriksson eivät ole nyt olleet vauvalomalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin ja asiasta joka ei kuulu ulkopuolisille. Jankutetaan omia luutuneita kokemuksia jotka ovat omia, eikä ajatella ettei olla samanlaisia missään mielessä. Juupas -eipäs ollut valloillaan.
Mode! poistakaa mieluummin ketju kuin lukitsette. Emme tarvitse tälläisiä mauttomia lainkaan.
Poistuu, kun ilmoitatte asiattomuksia sisältävän
Ihme? Veikkaan kyllä, että on tullut vähän nussittuakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme? Veikkaan kyllä, että on tullut vähän nussittuakin.
Ihme, että nussituttaa vielä tossa iässä ja noilla stressitasoilla. Mutta ei se kiellettyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko, että rokotuksen ottaminen edesauttaa hedelmällisyyttä eikä päin vastoin, kuten jotkut luulevat!
Krista oikein nätiksi stailattuna MN:n etusivulla.
Hyi helvetti. Taidankin jättää sen kolmannen rokotteen ottamatta.
Aika jännä. Jos minä saisin toisen lapsen 47-vuotiaana, olisi ainokaiseni 21-vuotias 🤪 noh, onnea Kristalle silti. Varmasti toivottu lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä ainakin itse raskautuisin vasta 47-vuotiaana kuin vaikka nyt 22-vuotiaana. Täällä on taas teiniäidit ja alle 30v äidit katkeroituneita kun itse pilasivat omat parhaimmat vuotensa kakaroilla.
Newsflash: tiesithän, että ei ole mikään pakko raskautua koskaan.
Kiurun miehelle pitäisi myöntää ansiomitali.
Aika paljon rohkeutta vaatii läheinen kanssakäyminen korona-kenraalin kanssa.
Respect. Mad respect.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs saada tuon hallituksen lääkärin nimi, kuka näitä vanhoja saa raskaaksi. Ite en tule millään luonnollisin keinoin :(
Olen siis iloinen heidän puolesta mutta..
Toni Nieminen?
Mitä sen etuhampaille on käynyt?
Älkää hyvät ihmiset uskoko, että tämä raskaus on luomusti saanut alkunsa. Ainakaan minun suvussani, jota olen selvitellyt tosi pitkälle 1700-luvulle asti, ei ole ketään näin iäkästä äitiä aikana, jolloin ei ollut ehkäisyä. Toki pienet mahdollisuudet ovat, mutta kyllä se on olemattoman pienet. Luovutetuilla munasoluilla toki onnistuu raskaus vaikka kuinka vanhaksi. Onhan se ihme, jos raskautuu 47-vuotiaana, vaikka hoidoillakin, ainakin minusta, jos aikaisemmin ei ole onnistunut edes niillä.
Kyllähän äidit ovat aikuisia, vaikka vauvat eivät ole. Ihan uskomatonta, että jollain menee tämäkin asia näköjään sekaisin.