Miten työttömiä voi olla niin paljon
Kun esim. MOL:n sivuilla on töitä tarjolla vaikka kuinka? Eikö ne duunit kelpaa?
Ja ei, ei ole tarkoitus v*ttuilla, en vaan käsitä tätä.
Kommentit (193)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:16"]
Itse omistan firman huomannu ettei moni työtön edes hae työpaikkoja. Sit pakko kysellä onko kellään jossain toisessa yrityksessä kivaa työntekijää ja sit nappaan sen. En todellakaan ottaisi työkkäristä KETÄÄN. Kun siellä laskee asumistuki ja milloin mitäki syitä. Tai auto rikki. Oikeesti kummallisia syitä tuli miksi ei voi edes haastatteluun tulla. No sain kilpailevilta yrityksiltä 7 työntekijää nyt en tarvii TE-keskuksen turha sivuil mitään laittaa.
[/quote]
Miksi pitäisi suostua kaltaisesi puoskarin orjaksi?
[/quote] Heh. Tiedätkö edes, mitä "puoskari" tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"]
Ihmiset on niin saatanan nirsoja, ei haluta edes hakea työtä josta saa vähemmän palkkaa kuin mitä esim aiemmin on työssäollessaan saanut. Ei haluta opiskella jos omalla alalla ei ole töitä jne.. tai sitten ihan vaan se että luullaan että sen työpaikan saamisen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät vaan ole niin ahneita ja rahalle persoja, etteä menisivät töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"]Ihmiset on niin saatanan nirsoja, ei haluta edes hakea työtä josta saa vähemmän palkkaa kuin mitä esim aiemmin on työssäollessaan saanut. Ei haluta opiskella jos omalla alalla ei ole töitä jne.. tai sitten ihan vaan se että luullaan että sen työpaikan saamisen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Mä olen hakenut lähiseudulta kaikkia järkeviä työpaikkoja (eli mihin olisi edes teoriassa mahdollisuus). Ei ole on vastaus. Opiskelu taas on taloudellisesti mahdotonta, koska viisaat ovat sitä mieltä että mun alalla pitäisi työllistyä yhtä hyvin kuin muillakin, joten ei onnistu omaehtoinen opiskelu työttömyystuella. Ilman rahaa se taas on ihan pikkusen vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:33"]Samaa ihmettelen. En tunne yhtään työtöntä!
[/quote]
Mikä ihmeen alapeukun paikka tämä taas oli?! Jos en tunne niin en tunne! Eikö sitä saisi sanoa ääneen?
Ettei vaan tulisi sitä käsitystä, että työttömyys onkin keskittynyt johonkin tiettyyn ihmisryhmään. Normaali yritteliäs ihminen löytää kyllä töitä ha minä olen kasvanut siinä ympäristössä ja valinnut seurani myös näin.
[/quote]
En mä seuraani valitse työllisyystilanteen mukaan. Tällä hetkellä en minäkään tunne yhtään työtöntä, mutta on niitä kuitenkin ollut lähipiirissäni vuosien varrella. He ovat elämässäni, koska ovat minulle tärkeitä ja rakkaita. Ei sen takia, että ovat töissä.
[/quote]
Korjaan. Olen valikoiva seurani suhteen. Ja kappas, työttömyys ei ole ollut edustettuna yllättäin. Arvostan suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä ja empatiakykyä ihmisissä.
[/quote]
Suoraselkäiseltä ja rehelliseltä vaikutat, mutta en saanut minkäänlaisia viboja empatiakyvystäsi. Arvostat sitä muissa, muttet itse siihen kykene. Kuten sanoin, tällä hetkellä en tunne yhtäkään työtöntä, mutta niitä on matkan varrella ollut. Olen mm. nähnyt yhden "työnarkomaanin" joutuneen yt:ssä pihalle ja pikku hiljaa murentuneen, kun ei puoleen vuoteen työllistynyt. Empatiat olivat hänen puolellaan, sillä olen itsekin kova tekemään töitä ja arvostan ihan kaikkea työtä. Luojan lykky, hän puolen vuoden jälkeen työllistyi, tiedä mitä olisi muuten käynyt. Mutta sinä olisit potkinut pois tuttavapiiristäsi tuntematta empatiaa, koska joutui työttömäksi eikä heti työllistynyt uudelleen?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:20"]Minä en ole päässyt työelämään sisään vielä. Olen 24-vuotias add, pitkäaikaismasentunut ja kaksisuuntaista sairastava. peruskoulu meni huonosti koska olin parilla pitemmällä sairaalajaksolla ja tarkkaavaisuushäiriöni oli paha, hain koulutukseen joka jäi kesken kun ruoesi tulemaan poissaoloja ja voimat ei riittänyt siihen tahtiin, sen jälkeen olin kerran siivoustyössä joka loppui pian (sama syy, voimat ei riittänyt vaikka yritin, lääkityksiä on vaihdeltu eikä auta tarpeeksi) ja sitten useissa työkkärin järjestämissä harjoitteluissa jotka meni huonosti myös. Yritän koko ajan jotain tehdä mutta kaikki loppuu samalla tapaa, tulee myöhästymisiä, poissa oloa, vaikeita masennuskohtauksia jotka pitää pedissä, sairaslomia. Mistään en virlä oikeaa apua ole saanut ja olo on lohduton. Ei minusta kaiketi ole tähän elämään, olen vakavasti sairas.
[/quote]
Mitä jos vain ryhdistäytyisit ja alkaisit mennä ajoissa töihin. Luuletko että kaikki muut heräävät itsestään ja ihan itsestään saapuvat ajoissa paikalle? Kyllä normaalit ihmiset nimenomaan pyörittävät arkeaan eivätkä solju epämääräisen arjen virran vietävänä. Herätyskello on keksitty.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:07"]Nykypäivänä on parempi tehdä edes jotain hommaa kuin loisia kotona jos meinaa työllistyä jatkossa
[/quote]
Vapaaehtoistyötä? Kyllä mä sitä teen. Niiden hyväksi, jotka sitä tarvitsevat mm. leipäjonossa olen ollut jakelijana. Mutta jollekin firmalle palkatonta työtä? En todellakaan. Annan mä rahaa kuukausittain brasilialaiselle kummilapselle, muttei tulisi mielellään lahjoittaa rahaa yritykselle. Verrattavia asioita.
[/quote]
Lahjoitat muuten yritykselle myös lahjoittaessa afrikkalaislapsille, heidän liiketoimintaansa on rahoituksen kerääminen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"]
Ihmiset on niin saatanan nirsoja, ei haluta edes hakea työtä josta saa vähemmän palkkaa kuin mitä esim aiemmin on työssäollessaan saanut. Ei haluta opiskella jos omalla alalla ei ole töitä jne.. tai sitten ihan vaan se että luullaan että sen työpaikan saamisen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät vaan ole niin ahneita ja rahalle persoja, etteä menisivät töihin.
[/quote]
Mutta tuet kelpaa kuitenkin :) niistäkin voi kieltäytyä, kun ei kerran ole "rahalle perso"
[/quote]
No, täällä ilmoittautuu yksi nirso, joka ei parhaimmassakaan tapauksessa saanut tienattua tonniakaan tililleen, vaan korkeintaan sen 900 €. Ja sekin oli luksusta siihen nähden, että nyt tienaan alta 600 €. Eli joo, entisenä "Teen mitä työtä tahansa" työttömänä olen vähän nostanut rimaa ja päättänyt, että tuntimäärien pitää olla sellaiset, joilla tulee edes säällisesti toimeen. Jos työtä pitää tehdä työn tekemisen ilosta, keksin sitä kotonakin. Leipätyöllä olisi tarkoitus elättää itsensä, ja näiden työn moraalisuuden ja mielekkyyden painottajilla se tapaa yleensä unohtua.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:33"]Samaa ihmettelen. En tunne yhtään työtöntä!
[/quote]
Mikä ihmeen alapeukun paikka tämä taas oli?! Jos en tunne niin en tunne! Eikö sitä saisi sanoa ääneen?
Ettei vaan tulisi sitä käsitystä, että työttömyys onkin keskittynyt johonkin tiettyyn ihmisryhmään. Normaali yritteliäs ihminen löytää kyllä töitä ha minä olen kasvanut siinä ympäristössä ja valinnut seurani myös näin.
[/quote]
En mä seuraani valitse työllisyystilanteen mukaan. Tällä hetkellä en minäkään tunne yhtään työtöntä, mutta on niitä kuitenkin ollut lähipiirissäni vuosien varrella. He ovat elämässäni, koska ovat minulle tärkeitä ja rakkaita. Ei sen takia, että ovat töissä.
[/quote]
Korjaan. Olen valikoiva seurani suhteen. Ja kappas, työttömyys ei ole ollut edustettuna yllättäin. Arvostan suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä ja empatiakykyä ihmisissä.
[/quote]
Suoraselkäiseltä ja rehelliseltä vaikutat, mutta en saanut minkäänlaisia viboja empatiakyvystäsi. Arvostat sitä muissa, muttet itse siihen kykene. Kuten sanoin, tällä hetkellä en tunne yhtäkään työtöntä, mutta niitä on matkan varrella ollut. Olen mm. nähnyt yhden "työnarkomaanin" joutuneen yt:ssä pihalle ja pikku hiljaa murentuneen, kun ei puoleen vuoteen työllistynyt. Empatiat olivat hänen puolellaan, sillä olen itsekin kova tekemään töitä ja arvostan ihan kaikkea työtä. Luojan lykky, hän puolen vuoden jälkeen työllistyi, tiedä mitä olisi muuten käynyt. Mutta sinä olisit potkinut pois tuttavapiiristäsi tuntematta empatiaa, koska joutui työttömäksi eikä heti työllistynyt uudelleen?
[/quote]
Mitä ihmettä tiedät minun empatiastani?!
Totesin ettei työttömiä ole lähi- eikä kauemmassakaan piirissäni. Arvostan empatiakykyä ihmisissä mm. Tulkinta on omaasi.
Onko minun pakko tuntea joku työtön, jotta olisin itse kykenevä rakastamaan lähimmäisiäni?!
Sinä provosoidut vaikka kukaan ei edes yritä provosoida.
Ja kyllä kai saan olla ystävieni suhteen valikoiva. Heistä ei muuten SATU olemaan yksikään työtön, ja heitä on paljon.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:58"]https://irtisanotut.wordpress.com/
Tässä ap:lle vähän tutkailtavaa. Miksiköhän olisi.
Ja tässä vähän lisää infoa:
Suomessa on tänä vuonna (2014) on irtisanottu yli 9 000 ihmistä. Yt-neuvotteluiden tuskasta on kärsinyt reilut 94 600 ihmistä.
Finanssikriisin jälkeen yhteenlasketut irtisanomisluvut ovat karmeita. SAK:n keräämien tietojen mukaan vuodesta 2008 lähtien yhteensä noin 88 000 on saanut potkut, ja yt-neuvotteluiden piirissä on ollut lähes 695 000 ihmistä.
Lähde: Karjalainen 19.10.2014
[/quote]
Mutta osa heistä on työllistynyt uudelleen ja tilalle on palkattu jonkin verran uusia, joten ei tuo vielä kerro mitään
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:42"]
--
Mitä ihmettä tiedät minun empatiastani?! Totesin ettei työttömiä ole lähi- eikä kauemmassakaan piirissäni. Arvostan empatiakykyä ihmisissä mm. Tulkinta on omaasi. Onko minun pakko tuntea joku työtön, jotta olisin itse kykenevä rakastamaan lähimmäisiäni?! Sinä provosoidut vaikka kukaan ei edes yritä provosoida. Ja kyllä kai saan olla ystävieni suhteen valikoiva. Heistä ei muuten SATU olemaan yksikään työtön, ja heitä on paljon.
[/quote]
Ohis, mutta ihmettelen, miksi painotat sitä, ettei tuttavapiiriisi kuulu ainoataan työtöntä. Onko sillä erityisemmin väliä, vaikka olisikin? Jää vain kuva, että "valikoit ystäviisi vain laadukkaimmat yksilöt". :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"] Ihmiset on niin saatanan nirsoja, ei haluta edes hakea työtä josta saa vähemmän palkkaa kuin mitä esim aiemmin on työssäollessaan saanut. Ei haluta opiskella jos omalla alalla ei ole töitä jne.. tai sitten ihan vaan se että luullaan että sen työpaikan saamisen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään. [/quote] Kaikki ihmiset eivät vaan ole niin ahneita ja rahalle persoja, etteä menisivät töihin. [/quote] Mutta tuet kelpaa kuitenkin :) niistäkin voi kieltäytyä, kun ei kerran ole "rahalle perso"
[/quote]
Sellainen yhteiskuntamalli, että minimituet on pakko ottaa vastaan. Se ei kuitenkaan tarkoita että pitäisi mennä ihan silkkaa ahneuttaan töihin, jotta saa rahaa vieläkin enemmän.
Mollissa on myös "työpaikkoja" jotka eivät ole palkallista työtä vaan jotain muuta. Kerran rakennustarvikemyymälä haki tarkkailijaa. Olisi pitänyt olla auto ja peräkärry itsellä ja maksaa bensat, mennä liikkeeseen, ostaa yksi kappale tietynlaista kattopeltiä, kuskata se pois ja hävittää omalla kustannuksella ja raportoida pitkien ohjeiden mukaisesti miten osto sujui. "Palkka" olisi ollut tuo yksi kattopelti, jolla kukaan ei tee mitään.
Jaa että nyt päästiin tähän lisääntymisoikeudenkin rajaamiseen... :) Minun järkeeni ei käy, että esim. useamman korkeakoulutuksen suorittanut työtön olisi "huonoa ainesta", joka siirtää verenperinnössä saamattomuuden lapsiinsa. Tai ihminen, joka on suorittanut monta "varmaa" tutkintoa, ollut kullakin alalla vain pienissä pätkätöissä ja taas työtön - hänkö on toimeton ja laiska? Tällä hetkellä ei tosiaankaan joka työtön tai edes suurin osa ole syrjäytyneitä, huono-osaisia elämäntapatyöttömiä, vaan ihan tavallisia Jamppoja, jotka potkaistiin YT-neuvotteluissa ulos, ja lopuissa firmoissa on rekrykielto samaisten YT-neuvotteluiden vuoksi.
[/quote]
Tuskinpa kukaan on mistään lisääntymisoikeuden rajaamisesta puhunut. Pitäisi vain saada ihmiset ymmärtämään, ettei lapsia kannata hankkia huonoihin lähtökohtiin, koska he todennäköisesti seuraavat vanhempiensa jalanjälkiä, mitä yhteiskuntaan sijoittumiseen tulee.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:33"]Samaa ihmettelen. En tunne yhtään työtöntä!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä tiedät minun empatiastani?!
Totesin ettei työttömiä ole lähi- eikä kauemmassakaan piirissäni. Arvostan empatiakykyä ihmisissä mm. Tulkinta on omaasi.
Onko minun pakko tuntea joku työtön, jotta olisin itse kykenevä rakastamaan lähimmäisiäni?!
Sinä provosoidut vaikka kukaan ei edes yritä provosoida.
Ja kyllä kai saan olla ystävieni suhteen valikoiva. Heistä ei muuten SATU olemaan yksikään työtön, ja heitä on paljon.
[/quote]
Normaali yritteliäs ihminen löytää kyllä töitä ha minä olen kasvanut siinä ympäristössä ja valinnut seurani myös näin.
Tämän perusteella käsitin, ettet ota lähipiiriisi työttömiä. Se kielii mielestäni empatianpuutteesta, sillä työ itsessään ei mielestäni kerro ihmisarvosta. Minun mielipiteeni (sinulla saa olla oma, en provosoidu) on, että ihminen on arvokas myös työttömänä. Työtön ystävä on minulle ihan yhtä tärkeä kuin työssäkäyväkin. Ja mielestäni myös työttömäksi joutunut ihminen on normaali. Edelleen, sinulla saa ilman muuta olla oma mielipide asiasta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"]
Jaa että nyt päästiin tähän lisääntymisoikeudenkin rajaamiseen... :) Minun järkeeni ei käy, että esim. useamman korkeakoulutuksen suorittanut työtön olisi "huonoa ainesta", joka siirtää verenperinnössä saamattomuuden lapsiinsa. Tai ihminen, joka on suorittanut monta "varmaa" tutkintoa, ollut kullakin alalla vain pienissä pätkätöissä ja taas työtön - hänkö on toimeton ja laiska? Tällä hetkellä ei tosiaankaan joka työtön tai edes suurin osa ole syrjäytyneitä, huono-osaisia elämäntapatyöttömiä, vaan ihan tavallisia Jamppoja, jotka potkaistiin YT-neuvotteluissa ulos, ja lopuissa firmoissa on rekrykielto samaisten YT-neuvotteluiden vuoksi.
[/quote]
Tuskinpa kukaan on mistään lisääntymisoikeuden rajaamisesta puhunut. Pitäisi vain saada ihmiset ymmärtämään, ettei lapsia kannata hankkia huonoihin lähtökohtiin, koska he todennäköisesti seuraavat vanhempiensa jalanjälkiä, mitä yhteiskuntaan sijoittumiseen tulee.
[/quote]
Kaikki ei nyt ehkä halua mukuloistaan porvareja palvelevia orjia.
Työttömät ja työssä käyvät harvemmin kohtaavat myöskään parisuhdemarkkinoilla. Juuri sen vuoksi työttömyyteen liittyy usein ylisukupolvinen syrjäytyminen. Kannattaa katsoa tämä silmiä avaava dokumentti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/27/perintona-koyhyys
Nykyisin on tietysti myös akateemista työttömyyttä. Siitä huolimatta korkeasti koulutettujen työttömyys on vähäisempää. Yhteiskunta onkin murroksessa. Koulutusta ei pitäisi enää ajatella tienä rikkauksiin vaan henkisenä voimavarana, joka tuo mielekkyyttä elämiseen ja välineitä hyvinvointiin. Tulevaisuudessa valitettavasti yhä useampi korkeasti koulutettu joutuu tekemään vähemmän vaatisiva suorittavan portaan töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:58"]
[/quote]
[/quote]
Kaikki ei nyt ehkä halua mukuloistaan porvareja palvelevia orjia.
[/quote]
Mielestäni vanhoille kunnon kotiapulaisille olisi edelleen kysyntää. Jos yhteiskunta mahdollistaisi palvelijan ottamisen täyspäiväisesti, voitaisiin myös työttömyyttä vähentää.
[/quote]
[/quote]
Mutta tuo argumentti tänä päivänä on niin laiha, koska ne lapset on voitu hankkia ihan ns. vakaisiin oloihin: vanhemmat korkeakoulutettuja ja/tai työskentelevät toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella kunnan/kaupungin yrityksessä, jonka kukaan ei uskonut lopettavan toimintaansa. Tai sitten vanhempi ei ole osannutkaan ennustaa, että hän ei pystyisi viiden vuoden kuluttua enää työskentelemään alallaan burnoutin, allergisoitumisen tai työn kuluttavuuden vuoksi. Tai sitten alalle vasta kouluttautuva ei tiedäkään, että valmistuttuaan koko ala onkin mennyt rytinällä alaspäin. Kristallipalloko ihmisillä pitäisi olla, vai satoja tuhansia euroja säästettynä jo valmiiksi lapsen kasvatusta ajatellen?
Nämä näkemykset pohjautuvat siihen, että työttömät olisivat pääsääntöisesti jo valmiiksi työttömän leimaa kantavia ressukoita huonoista lähtökohdista. Katsokaa ympärillenne, oikeasti. Tämän päivän työttömyys on sitä luokkaa, että joukossa on ihan niitäkin, joista ei uskottu ja jotka eivät itsekään uskoneet joutuvansa koskaan, ikinä elämänsä aikana työttömäksi.
Keitä ne työttömät ovat? En tunne yhtäkään. Tämä ei myöskään ole vittuilua vaan kysyn ihan oikeasti. Missä he ovat?