Miten työttömiä voi olla niin paljon
Kun esim. MOL:n sivuilla on töitä tarjolla vaikka kuinka? Eikö ne duunit kelpaa?
Ja ei, ei ole tarkoitus v*ttuilla, en vaan käsitä tätä.
Kommentit (193)
Työttömiä on laskutavasta ja tilastosta riippuen 250 000-500 000. Mollissa työpaikkoja n.15 000. Niistäkin iso osa kesätöitä, muuten määräaikaisia, osa-aikaisia, luontaistuotteiden kotimyyntiä ym. höpöhöpöä... Eli kunnollisia kokoaikatöitä hyvin vähän. Laske siitä.
Itse omistan firman huomannu ettei moni työtön edes hae työpaikkoja. Sit pakko kysellä onko kellään jossain toisessa yrityksessä kivaa työntekijää ja sit nappaan sen. En todellakaan ottaisi työkkäristä KETÄÄN. Kun siellä laskee asumistuki ja milloin mitäki syitä. Tai auto rikki. Oikeesti kummallisia syitä tuli miksi ei voi edes haastatteluun tulla. No sain kilpailevilta yrityksiltä 7 työntekijää nyt en tarvii TE-keskuksen turha sivuil mitään laittaa.
Työllisyysaste eli työllisten osuus 15–64-vuotiaista oli helmikuussa 66,6 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 66,9 prosenttia.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:11"]
Suuri osa paikoista on pedattu valmiiksi.
[/quote]
Osa yrityksistä pitää paikkoja haussa, vaikka ei palkkaa ketään.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:16"]
Itse omistan firman huomannu ettei moni työtön edes hae työpaikkoja. Sit pakko kysellä onko kellään jossain toisessa yrityksessä kivaa työntekijää ja sit nappaan sen. En todellakaan ottaisi työkkäristä KETÄÄN. Kun siellä laskee asumistuki ja milloin mitäki syitä. Tai auto rikki. Oikeesti kummallisia syitä tuli miksi ei voi edes haastatteluun tulla. No sain kilpailevilta yrityksiltä 7 työntekijää nyt en tarvii TE-keskuksen turha sivuil mitään laittaa.
[/quote]
Miksi pitäisi suostua kaltaisesi puoskarin orjaksi?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:13"]
Yhä suurempi osa ihmisistä ymmärtää elämän uniikkiuden, ainutkertaisuuden ja sen, ettei ainoaa elämäänsä kannata tuhlata johonkin yhteiskunnan palvelijana olemiseen.
[/quote]
Toivottavasti vaalien jälkeen vielä suurempi osa tajuaa tämän ja sosiaalitukia leikataan rajusti. Uniikkina olentona ei ole oikeutettu yhteiskunnan loiseksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:13"]
Yhä suurempi osa ihmisistä ymmärtää elämän uniikkiuden, ainutkertaisuuden ja sen, ettei ainoaa elämäänsä kannata tuhlata johonkin yhteiskunnan palvelijana olemiseen.
[/quote]
Kust noin, ja ymmärtää sitten maata sen yhteiskunnan kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:11"]
Suuri osa paikoista on pedattu valmiiksi.
[/quote]
Osa yrityksistä pitää paikkoja haussa, vaikka ei palkkaa ketään.
[/quote]
Ja mikähän salaliittoteoria tämä on?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:16"] Itse omistan firman huomannu ettei moni työtön edes hae työpaikkoja. Sit pakko kysellä onko kellään jossain toisessa yrityksessä kivaa työntekijää ja sit nappaan sen. En todellakaan ottaisi työkkäristä KETÄÄN. Kun siellä laskee asumistuki ja milloin mitäki syitä. Tai auto rikki. Oikeesti kummallisia syitä tuli miksi ei voi edes haastatteluun tulla. No sain kilpailevilta yrityksiltä 7 työntekijää nyt en tarvii TE-keskuksen turha sivuil mitään laittaa.
[/quote]
Mä tekisin kyllä töitä, jos sais. Ens viikolla saan tiedon pääsenkö yhteen paikkaan valmistumisen jälkeen. Toivotaan parasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
No vaikka ettei olisi enää työtön ja saisi palkkaa ja joskus eläkettä?
Suurin osa työttömistä on kunnollista porukkaa, mutta poikkeuksia on. Eilen työnantajani valitsema työnhakija jätti saapumatta töihin. Ei edes vastannut soittoihin tai tekstiviesteihin. Työsopimusta ei ollut vielä tehty. Työnantajani on henkilökohtaisen avustajan työnantaja, joten oharia voidaan jo verrata heitteillejättöön. Työnantaja aikoo kertoa tapahtuneesta työkkäriin. Ties vaikka karenssia tulisi. Teiniä olisi voinut armahtaa, mutta tämä työnhakija oli jo 49 vuotta. Työnantajani vielä hyvää hyvyttään halusi palkata henkilön, joka oli fyysisesti niin huonossa kunnossa, ettei olisi kelvannut kellekään toiselle työnantajalle muttei myöskään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt sitten koko rekrytointiprosessi alusta...
[/quote]
[/quote]Ei tarvi, voit mennä muualle töihin tai perustaa oman firman.
Palkansaajia on yli 2 miljoonaa ja avoimia työpaikkoja noin 20 tuhatta. Eli vapaita paikkoja on alle 1% työpaikoista. Vuositasolla kuitenkin noin 5% työntekijöistä vaihtaa työpaikkaa. Eli suurin osa paikoista ei ole edes julkisesti haettavissa. Työttömiäkin on parisataa tuhatta, eli noin 10 per haettava työ ja työlliset kilpailee samoista paikoista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
No vaikka ettei olisi enää työtön ja saisi palkkaa ja joskus eläkettä?
[/quote]
Palkka on ihan samaa rahaa kuin tuetkin. Ja miksi odotella vapautta johonkin eläkeikään asti kun sen voi kokea vetreimmillään ja virkeimmillään nuorena?
Suurin osa työpaikoista ei edes ole työvoimatoimistoissa auki vaan niihin otetaan esim. opiskelijaharjoittelijoista tai muuten vaan avoimella hakemuksella hakijoista kun sopivia sattuu kohdalle. Kannattaa siis etsiä netistä työhakemuksen ohjeita ja lähetellä avoimia hakemuksia, joissa kertoo itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja minkätyyppistä/minkä ammatin työtä hakee. Lisäksi on mm. monster.fi ym. nettiportaaleja, joista kannattaa katsella.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:14"]
Lisäksi useat työpaikat ovat vuokratöitä jotka ovat monella vuokrafirmalla haussa samaan aikaan, mutta paikkoja on kuitenkin vain yksi.
[/quote]
Ei kyllä ole. Sopparit on niin että yksi firma hakee vain yhden vuokrafirman kautta töitä. Mutta työntekijä sen sijaan voi olla monen vuokratyöfirman listoilla töitä hakemassa.
Jokainen työ johon olen elämäni aikana hakenut on ollut muualla kun MOLin sivulla. Työkkäristä kävin kerran kun olin työtön ja sain työpaikan ennenkin areenat siellä ehtivät reagoida. Lähettivät sitten jonkun lapun jossa oli tarjous työnhakukurssista. Niiden paperissa kuitenkn selvästi luki, että olen ollut henkilöstöpäällikkönä ja palkannut ihmisiä työkseni, lisäksi muutama vuosi headhunter-firmassa. Jep, CV-kurssille.
Siinä yksi syy työttömyyteen. Aika moni olettaa, että työvoimatoimisto etsii sen työn. Not.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:07"]
Kun esim. MOL:n sivuilla on töitä tarjolla vaikka kuinka? Eikö ne duunit kelpaa? Ja ei, ei ole tarkoitus v*ttuilla, en vaan käsitä tätä.
[/quote]
Kuinka usein olet itse vaihtanut työpaikkaa?
Osa ns. työpaikoista on puhelinmyyntihuijareiden tarjoamia. Kuka hullu nyt sinne menisi? Täyttä kusetusta koko homma. Ei ne oikeasti ole mitään työpaikkoja.
Mä en nyt oikein ymmärrä, että miten mielestäsi 14 000 työpaikkaa on "vaikka kuinka paljon", kun vertaa että työttömien määrä Suomessa on noin 500 000?