Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti vaivaa nykyajan isovanhempia?

Vierailija
02.04.2015 |

Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:16"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:00"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:26"]Usein kuulee heidän suustaan: "Kyllä ne lapset kuuluu itse hoitaa, kun on hankkinutkin". No ei siinä mitään, hupaisaa tuossa on vain se, että juuri itse ovat niitä, jotka laittoivat omat lapsensa usein jo muutaman kuukauden ikäisenä päivähoitoon ja koko kesäksi mummolaan tai naapureille. Muutenkaan eivät lapsiin panostaneet, toisin kuin nykyajan paremmat vanhemmat. Ennen on ihan ok hoitaa lapsia kännissä, ja antaa selkasaunaa kun ärsytti. Siinä on oikein kaksinaismoralismi huipussaan. [/quote] Bingo! Mun vanhemmat ei auta missään. Ovat kuulema osansa tehneet ja nyt nauttivat. Minä olin kyllä mummolassa kaikki kesät ja joulunakin marssittiin sinne vaan paikalle valmiiseen pöytään. Mummo hoiti meidät serkukset ku aikuisväki juhli persekännissä. Viikonloput juhlittiin tai kyläiltiin (ja juoriin) Me kakarat keskenämme. Mutta juu.. Ei voi vaatia edes yhtä arki-iltaa hoitamaan lapsenlapsia, kun ovat "ansaitusti" eläkkeellä. [/quote] Omassa lapsuudenperheessäni en nähnyt vanhempiani humalassa. Tosin hoitivatkin lapset ilman isovanhempien apua, mutta kyllä meillä joskus oli naapurin teini meitä hoitamassa ja omaa rahaa ansaitsemassa. [/quote] Nämä menot kun ei liity aina humalaan perheellisellä. Mieheni on viikot muualla töissä, piti käydä gynellä ja hammaslääkärillä mutta eläkeläisillä kiireitä riittää. Ihana vanha hammaslääkäri totesi, että ota muksu mukaan jos kaukaloon menee, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Näin toimittiin. Gyne ei antanut taaperon tulla kierukan asettamistoimenpiteeseen, vaan neuvolan th vahti sen ajan. Kyllä hävetti. Monen kerran on kysytty, että eikö isovanhemmat auta? Ihan helvetin noloa kuulkaa neuvolassa sanoa, että eivät, koska minä ja minun aikani. Häpeän vanhempiani, enkä aio auttaa heidän tulevissa hädissään. [/quote] Eikö lapselle pyydetä niitä kummeja ja haltiakummeja ja kummitustätejä juuri sen tukiverkon rakentamiseksi? Ja jos ei todellakaan ole lainkaan tukiverkostoa ja apukäsiä, niin esim. MLL toimii lähes maanlaajuisesti ja tarjoaa juuri tällaisia tilanteita varten lastenhoitopalveluita. [/quote] En minä kyllä suostunut kummiksi ja lastenhoitajaksi samalla. Koulut vielä kesken ja työelämässä olen itsekin. Ei todellakaan ole aikaa eikä energiaa hoitaa kaikkia kummilapsia, kyllä minusta kummin tehtäviin kuuluu ihan muu, kuin vakituinen lastenhoito. Tottakai hoidan, jos aikaa jää ja saadaan sovittua asiat järkevästi (ja olen hoitanutkin).

[/quote]

No eikös tuo kertomasi voisi ihan hyvin olla isovanhemman suusta?
[/quote]
No ei, koska minä en ole lapsia hommannut enkä edes tiedä, haluanko omia. Kummin tehtävät on ihan muut, kuin lasten hoito. Jos vanhemmaksi ryhtyy, on minusta omituista huolehtia omat lapset häthätää 18-vuotiaiksi ja jättää ne sitten elelemään oman onnensa nojassa ilman mitään tukea ja apua. Eikö perheellä todellakaan ole nykyisin mitään merkitystä?

Vierailija
162/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:36"]"Kyllä minä olin joka kesä, muut loma-ajat ja osan viikonlopuista jossain muualla kuin kotona. Luojan kiitos, että olin, oli edes joku joka välitti ja rakasti"

Maailma on nyt vain muuttunut. Ennen tosiaan naiset/äidit olivat kotona, jolloin jopa sukulaislapset lomailivat ja viettivät viikonloppujaan. Nyt mummot ovat työssä tuonne 63-ikävuoteen asti. Eikä maalla emännätkään ole kotona, vaan kodin ulkopuolella töissä ja maatilat vähenevät entisestään.

Eikä kysymys ole välittämisestä tai rakastamisesta, vaan "sukulaisperheen" toimeentulosta.
[/quote]
Kyllä minun molemmat mummoni olivat tuohon aikaan vielä töissä. Olivat kesälomalla, kun minä heidän luonaan olin. Ihan turha vedota tuohon, että niin se maailma muuttuu. Minun mummoni oli töissä ja hoiti meitä loma-aikoina ja joskus viikonloppuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:33"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"] Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla. [/quote] Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia. [/quote] Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua?  [/quote] En ole hän, jolle kommentoit. Oletko harkinnut ulkopuolisen lastenhoitajan palkkaamista? Minullakaan eivät äitini tai miehen äiti asu lähellä, joten palkattu lastenhoitaja on ollut hyvä ratkaisu. [/quote] En ole harkinnut hoitoavun palkkaamista syystä, että en sitä tarvitse. Mieheni antaa minulle lapsivapaata aikaa sen (vähän) mitä haluan, muuten teemme kaiken yhdessä perheenä. Tuo hammaslääkärikerta oli ihan aito poikkeus, ensimmäinen kerta kun olin avuntarpeessa ja pyysin sitä. Tarve ei ole sittemmin toistunut, tuo silloinen 4-vuotias on nyt esikoulussa. En todellakaan suostu pitämään itseäni uusavuttomana tai velttona tai huonona äitinä siksi, että erehdyin pyytämään äidiltäni ja anopiltani hoitoapua yhden kerran, olkoot palstamammat ja -anopit asiasta mitä mieltä hyvänsä.   [/quote] Pidät silti äitiäsi ja anoppiasi huonoina isovanhempina, koska kieltäytyivät lastenhoidosta tuon yhden kerran? [/quote] Nuo verukkeet oli niin huonoja (olisi ollut mahdollisuus auttaa, jos olisivat olleet tolkun ihmisiä), että minäkin pidän tuon kirjoittajan äitiä ja anoppia ihan vain kusipäinä. Ei jösses mitä tyyppejä!

[/quote]

Saattaahan noiden verukkeiden taustalla olla vaikka vaihdevuosioireet tai muut terveysvaivat, joita ei halua tyttärelleen/miniälleen kertoa? Monelle keski-ikäiselle naiselle esim. nuo vaihdevuodet ovat ikävä vaiva, kun ei haluta myöntää edes itselleen saati muille, ettei jaksa tehdä mitään ylimääräistä, kun hikoiluttaa, hengästyttää ja väsyttää, vaikka paikoillaan makoilisi.

Vierailija
164/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:33"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"] Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla. [/quote] Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia. [/quote] Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua?  [/quote] En ole hän, jolle kommentoit. Oletko harkinnut ulkopuolisen lastenhoitajan palkkaamista? Minullakaan eivät äitini tai miehen äiti asu lähellä, joten palkattu lastenhoitaja on ollut hyvä ratkaisu. [/quote] En ole harkinnut hoitoavun palkkaamista syystä, että en sitä tarvitse. Mieheni antaa minulle lapsivapaata aikaa sen (vähän) mitä haluan, muuten teemme kaiken yhdessä perheenä. Tuo hammaslääkärikerta oli ihan aito poikkeus, ensimmäinen kerta kun olin avuntarpeessa ja pyysin sitä. Tarve ei ole sittemmin toistunut, tuo silloinen 4-vuotias on nyt esikoulussa. En todellakaan suostu pitämään itseäni uusavuttomana tai velttona tai huonona äitinä siksi, että erehdyin pyytämään äidiltäni ja anopiltani hoitoapua yhden kerran, olkoot palstamammat ja -anopit asiasta mitä mieltä hyvänsä.   [/quote] Pidät silti äitiäsi ja anoppiasi huonoina isovanhempina, koska kieltäytyivät lastenhoidosta tuon yhden kerran? [/quote] Nuo verukkeet oli niin huonoja (olisi ollut mahdollisuus auttaa, jos olisivat olleet tolkun ihmisiä), että minäkin pidän tuon kirjoittajan äitiä ja anoppia ihan vain kusipäinä. Ei jösses mitä tyyppejä!

[/quote]

Saattaahan noiden verukkeiden taustalla olla vaikka vaihdevuosioireet tai muut terveysvaivat, joita ei halua tyttärelleen/miniälleen kertoa? Monelle keski-ikäiselle naiselle esim. nuo vaihdevuodet ovat ikävä vaiva, kun ei haluta myöntää edes itselleen saati muille, ettei jaksa tehdä mitään ylimääräistä, kun hikoiluttaa, hengästyttää ja väsyttää, vaikka paikoillaan makoilisi.
[/quote]
Ei jaksa tuntia hoitaa kahta niin helppoa mukulaa, jotka loppujen lopuksi pärjäsivät hyvin hammaslääkärin vastaanotolla, että äiti pääsisi käymään hammaslääkärissä?! Et kai ole tosissasi?? Minä olen jaksanut vahtia siskojeni lapsia, vaikka olen ollut kuukausia sitä ennen kuumeessa, syönyt useita lääkekuureja, saanut homeesta astman, kärsinyt unihäiriöistä ja masennuksesta ja vaikka mitä muuta, silti olen jaksanut auttaa hädässä! Kyllä tuo on ihan silkkaa itsekkyyttä, ei mitään muuta.

Vierailija
165/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hoidan tulevia lastenlapsiani innolla ja jätän lapselle vielä kunnon perinnönkin jotta ei tarvitse joka pennistä kitkuttaa.  Näin on meillä suvussa tapana.

Vierailija
166/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:41"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:33"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"] Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla. [/quote] Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia. [/quote] Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua?  [/quote] En ole hän, jolle kommentoit. Oletko harkinnut ulkopuolisen lastenhoitajan palkkaamista? Minullakaan eivät äitini tai miehen äiti asu lähellä, joten palkattu lastenhoitaja on ollut hyvä ratkaisu. [/quote] En ole harkinnut hoitoavun palkkaamista syystä, että en sitä tarvitse. Mieheni antaa minulle lapsivapaata aikaa sen (vähän) mitä haluan, muuten teemme kaiken yhdessä perheenä. Tuo hammaslääkärikerta oli ihan aito poikkeus, ensimmäinen kerta kun olin avuntarpeessa ja pyysin sitä. Tarve ei ole sittemmin toistunut, tuo silloinen 4-vuotias on nyt esikoulussa. En todellakaan suostu pitämään itseäni uusavuttomana tai velttona tai huonona äitinä siksi, että erehdyin pyytämään äidiltäni ja anopiltani hoitoapua yhden kerran, olkoot palstamammat ja -anopit asiasta mitä mieltä hyvänsä.   [/quote] Pidät silti äitiäsi ja anoppiasi huonoina isovanhempina, koska kieltäytyivät lastenhoidosta tuon yhden kerran? [/quote] Nuo verukkeet oli niin huonoja (olisi ollut mahdollisuus auttaa, jos olisivat olleet tolkun ihmisiä), että minäkin pidän tuon kirjoittajan äitiä ja anoppia ihan vain kusipäinä. Ei jösses mitä tyyppejä! [/quote] Saattaahan noiden verukkeiden taustalla olla vaikka vaihdevuosioireet tai muut terveysvaivat, joita ei halua tyttärelleen/miniälleen kertoa? Monelle keski-ikäiselle naiselle esim. nuo vaihdevuodet ovat ikävä vaiva, kun ei haluta myöntää edes itselleen saati muille, ettei jaksa tehdä mitään ylimääräistä, kun hikoiluttaa, hengästyttää ja väsyttää, vaikka paikoillaan makoilisi. [/quote] Ei jaksa tuntia hoitaa kahta niin helppoa mukulaa, jotka loppujen lopuksi pärjäsivät hyvin hammaslääkärin vastaanotolla, että äiti pääsisi käymään hammaslääkärissä?! Et kai ole tosissasi?? Minä olen jaksanut vahtia siskojeni lapsia, vaikka olen ollut kuukausia sitä ennen kuumeessa, syönyt useita lääkekuureja, saanut homeesta astman, kärsinyt unihäiriöistä ja masennuksesta ja vaikka mitä muuta, silti olen jaksanut auttaa hädässä! Kyllä tuo on ihan silkkaa itsekkyyttä, ei mitään muuta.

[/quote]

Se, että sinä jaksat, ei tarkoita sitä, että kaikki kuusikymppiset jaksaisivat.

Vierailija
167/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:26"]Usein kuulee heidän suustaan: "Kyllä ne lapset kuuluu itse hoitaa, kun on hankkinutkin". No ei siinä mitään, hupaisaa tuossa on vain se, että juuri itse ovat niitä, jotka laittoivat omat lapsensa usein jo muutaman kuukauden ikäisenä päivähoitoon ja koko kesäksi mummolaan tai naapureille. Muutenkaan eivät lapsiin panostaneet, toisin kuin nykyajan paremmat vanhemmat. Ennen on ihan ok hoitaa lapsia kännissä, ja antaa selkasaunaa kun ärsytti. Siinä on oikein kaksinaismoralismi huipussaan.
[/quote]

Muuten olen samaa mieltä mutta: "nykyajan paremmat vanhemmat".. mitä helvettiä? Nykyisinhän niitä kasvatusongelmia vasta onkin!

Vierailija
168/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut.

[/quote]Kiinnostaisi tietää, minkä paikkakuntien välinen matka oli kyseessä.

Vierailija
169/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]
Ei jaksa tuntia hoitaa kahta niin helppoa mukulaa, jotka loppujen lopuksi pärjäsivät hyvin hammaslääkärin vastaanotolla, että äiti pääsisi käymään hammaslääkärissä?! Et kai ole tosissasi?? Minä olen jaksanut vahtia siskojeni lapsia, vaikka olen ollut kuukausia sitä ennen kuumeessa, syönyt useita lääkekuureja, saanut homeesta astman, kärsinyt unihäiriöistä ja masennuksesta ja vaikka mitä muuta, silti olen jaksanut auttaa hädässä! Kyllä tuo on ihan silkkaa itsekkyyttä, ei mitään muuta.
[/quote]

Nyt ei kannata ainakaan olla hankkimassa useampia lapsia.

Vierailija
170/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:26"]Usein kuulee heidän suustaan: "Kyllä ne lapset kuuluu itse hoitaa, kun on hankkinutkin". No ei siinä mitään, hupaisaa tuossa on vain se, että juuri itse ovat niitä, jotka laittoivat omat lapsensa usein jo muutaman kuukauden ikäisenä päivähoitoon ja koko kesäksi mummolaan tai naapureille. Muutenkaan eivät lapsiin panostaneet, toisin kuin nykyajan paremmat vanhemmat. Ennen on ihan ok hoitaa lapsia kännissä, ja antaa selkasaunaa kun ärsytti. Siinä on oikein kaksinaismoralismi huipussaan.
[/quote]

Muuten olen samaa mieltä mutta: "nykyajan paremmat vanhemmat".. mitä helvettiä? Nykyisinhän niitä kasvatusongelmia vasta onkin!
[/quote]

Sepä. Lisäksi jatkuvasti uutisoidaan lasten kaltoinkohtelusta.

Vierailija
171/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"] Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla. [/quote] Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia. [/quote] Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua?  [/quote] En ole hän, jolle kommentoit. Oletko harkinnut ulkopuolisen lastenhoitajan palkkaamista? Minullakaan eivät äitini tai miehen äiti asu lähellä, joten palkattu lastenhoitaja on ollut hyvä ratkaisu.

[/quote]

En ole harkinnut hoitoavun palkkaamista syystä, että en sitä tarvitse. Mieheni antaa minulle lapsivapaata aikaa sen (vähän) mitä haluan, muuten teemme kaiken yhdessä perheenä. Tuo hammaslääkärikerta oli ihan aito poikkeus, ensimmäinen kerta kun olin avuntarpeessa ja pyysin sitä. Tarve ei ole sittemmin toistunut, tuo silloinen 4-vuotias on nyt esikoulussa. En todellakaan suostu pitämään itseäni uusavuttomana tai velttona tai huonona äitinä siksi, että erehdyin pyytämään äidiltäni ja anopiltani hoitoapua yhden kerran, olkoot palstamammat ja -anopit asiasta mitä mieltä hyvänsä.

[/quote]

Pidät silti äitiäsi ja anoppiasi huonoina isovanhempina, koska kieltäytyivät lastenhoidosta tuon yhden kerran?

[/quote]

Mielenkiintoinen tulkinta sinulla, miksi minä mielestäsi pidän heitä huonoina isovanhempina?

Minä pyysin apua, en saanut. Auttavaisiksi isovanhemmiksi heitä ei voi kutsua, auttamisprosenttihan heillä on pyöreä 0. 

Vierailija
172/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut juttua ihan mediassakin, että terveydenhoitajien (neuvola) mukaan nykyvanhemmat ovat todella tunnollisia ja huolehtivaisia. Suoraan sanottuna parempia vanhempia kuin omansa aikanaan.

Vierailija
173/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:38"]

Mä kyllä ymmärsin Ap:n pointin. Ja itsekin olen tosi pettynyt anoppiin, jolta ei apuja oma-aloitteisesti irtoa. Tai ehkä olen vain tottunut erilaiseen isovanhemmuuteen. Kun olin pieni, mummo oli meillä auttelemassa usein ilman sen kummempaa numeroa. Omat vanhemmat kyllä ovat avuksi ja mielellään viettävät aikaa ja puuhailevat lasten kanssa kaikkea kivaa, mutta kun asuvat 700 kilometrin päässä ei viikottain esim. ole mahdollisuutta nähdä. Anoppi taas asuu kolmen kilometrin päässä, ja ihan elämänsä voimissaan on, mutta viimeksi on lapsia nähnyt reilu kuukausi sitten. Kertaakaan ei ole kysynyt, että tarvisitteko jossain apuja? Että voisinko vaikka viedä lapsia puistoon niin saatte esim. siivottua rauhassa. Ja siis tosiasia on, että pärjätään kyllä hyvin ilman hänen apujaankin. Mutta kun se on vaan niin kummallista ettei omien lastenlasten kanssa kiinnosta viettää aikaa ja samalla auttaa omaa poikaansa siinä sivussa pikkusen saamaan omaa aikaa. Mikä sekin kyllä menee remontoidessa kotia tai muita velvotteita hoitaessa. Eli mistään yökylään pistämisestä ei edes ole kyse, vaan ihan arkisten asioiden hoitamisesta. Hitto kun oon pettynyt. Ja kyllä taitaa jo naamastakin se näkyä! Kiitos kun sain purettua, helpotti jo huomattavasti tääkin :)

[/quote]

Tietääkö anoppi, että toivoisitte häneltä apua noihin arkisten asioiden hoitamiseen?
[/quote]

Luultavasti tietää, ainakin osittain. Tietää ainakin, ettei juurikaan ehditä heillä kylästeleen remppojen ja muiden kiireiden vuoksi. Ehkä ongelma on se, ettei sitä apua ole koskaan tarjottu oma-aloitteisesti. Silloin olisi paljon helpompi pyytääkin.

Vierailija
174/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin, on rankkaa olla plus 50v. Ja ei siinä olossa jaksa yhtään pieniä  lapsia hoitaa. On se vaan jännää että sit nämä valittavat äidit ei edes jaksa lastensa kavereiden vierailuja tai hoitaisi kaverinsa lasta. Itsekkyys näillä mammoilla painaa.

Ihan turha sanoa että saan olla yksin vanhainkodissa, kun ei se nyt niin mene miten te katkerat ja vetelät mammat tunnette. 

Nimittäin mulla itselläni lämpimät  välit äitiini ja ei ole lapsiani hoitanut. Mun pojat myös tietää etten jaksa sitten aikanaan lapsenlapsia hoitaa.

Toki lapsia aion nähdä ja kyläillään mutta hoitovastuuta en ota paitsi joskus jos on muutamasta tunnista kyse. Elinjokubtärkeä meno.Ei kuitenkaan mitään yökyläilyjä paitsi jos  vanhemmat on mukana.

Lastenlasten kanssa voi olla mutta ei niitä silti tarvitse hoitaa. Mekin ollaan käyty aina koko pehe mummolla ja siinä sivussa ollaan omat lapsemme hoidettu.

Vierailija
175/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:38"]

Mä kyllä ymmärsin Ap:n pointin. Ja itsekin olen tosi pettynyt anoppiin, jolta ei apuja oma-aloitteisesti irtoa. Tai ehkä olen vain tottunut erilaiseen isovanhemmuuteen. Kun olin pieni, mummo oli meillä auttelemassa usein ilman sen kummempaa numeroa. Omat vanhemmat kyllä ovat avuksi ja mielellään viettävät aikaa ja puuhailevat lasten kanssa kaikkea kivaa, mutta kun asuvat 700 kilometrin päässä ei viikottain esim. ole mahdollisuutta nähdä. Anoppi taas asuu kolmen kilometrin päässä, ja ihan elämänsä voimissaan on, mutta viimeksi on lapsia nähnyt reilu kuukausi sitten. Kertaakaan ei ole kysynyt, että tarvisitteko jossain apuja? Että voisinko vaikka viedä lapsia puistoon niin saatte esim. siivottua rauhassa. Ja siis tosiasia on, että pärjätään kyllä hyvin ilman hänen apujaankin. Mutta kun se on vaan niin kummallista ettei omien lastenlasten kanssa kiinnosta viettää aikaa ja samalla auttaa omaa poikaansa siinä sivussa pikkusen saamaan omaa aikaa. Mikä sekin kyllä menee remontoidessa kotia tai muita velvotteita hoitaessa. Eli mistään yökylään pistämisestä ei edes ole kyse, vaan ihan arkisten asioiden hoitamisesta. Hitto kun oon pettynyt. Ja kyllä taitaa jo naamastakin se näkyä! Kiitos kun sain purettua, helpotti jo huomattavasti tääkin :)

[/quote]

Tätä minä en ymmärrä: jos tarvitsette omaa aikaa, niin miksi ette hommaa lapsille hoitajaa? Miksi olla naama norsunvitulla, kun ongelma selviää soittamalla MLL:n numeroon ja tilaamalla hoitajan. Ei luulisi olevan iso vaiva!

Anopit ei ole ajatustenlukijoita, joten miksi et rehellisesti kerro hänelle, että sinä et jaksa itsekään olla lastesi kanssa, joten voisiko anoppi auttaa. Kerro, miten väsynyt olet ja miten mies tarvitsee omaa aikaa ja kerro, että voimat on loppu. Anoppi saattaa löytää sen ratkaisun, joka monessa tapauksessa on paras eli tukiperhe voisi olla teidän pelastuksenne. Saisitte mallia perheestä, jossa lapsille halutaan antaa aikaa.

Vierailija
176/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:36"]"Kyllä minä olin joka kesä, muut loma-ajat ja osan viikonlopuista jossain muualla kuin kotona. Luojan kiitos, että olin, oli edes joku joka välitti ja rakasti" Maailma on nyt vain muuttunut. Ennen tosiaan naiset/äidit olivat kotona, jolloin jopa sukulaislapset lomailivat ja viettivät viikonloppujaan. Nyt mummot ovat työssä tuonne 63-ikävuoteen asti. Eikä maalla emännätkään ole kotona, vaan kodin ulkopuolella töissä ja maatilat vähenevät entisestään. Eikä kysymys ole välittämisestä tai rakastamisesta, vaan "sukulaisperheen" toimeentulosta. [/quote] Kyllä minun molemmat mummoni olivat tuohon aikaan vielä töissä. Olivat kesälomalla, kun minä heidän luonaan olin. Ihan turha vedota tuohon, että niin se maailma muuttuu. Minun mummoni oli töissä ja hoiti meitä loma-aikoina ja joskus viikonloppuisin.

[/quote]

Mietitkö koskaan, miten uupunut hän oli? Ja miten paljon vihasi sitä, että piti esittää, että kaikki on hyvin.

Vierailija
177/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:38"]

[/quote]

Tätä minä en ymmärrä: jos tarvitsette omaa aikaa, niin miksi ette hommaa lapsille hoitajaa? Miksi olla naama norsunvitulla, kun ongelma selviää soittamalla MLL:n numeroon ja tilaamalla hoitajan. Ei luulisi olevan iso vaiva!

Anopit ei ole ajatustenlukijoita, joten miksi et rehellisesti kerro hänelle, että sinä et jaksa itsekään olla lastesi kanssa, joten voisiko anoppi auttaa. Kerro, miten väsynyt olet ja miten mies tarvitsee omaa aikaa ja kerro, että voimat on loppu. Anoppi saattaa löytää sen ratkaisun, joka monessa tapauksessa on paras eli tukiperhe voisi olla teidän pelastuksenne. Saisitte mallia perheestä, jossa lapsille halutaan antaa aikaa.

[/quote]

Ahhhaaahaa! Hirviöanoppi pongattu!

Vierailija
178/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:36"]"Kyllä minä olin joka kesä, muut loma-ajat ja osan viikonlopuista jossain muualla kuin kotona. Luojan kiitos, että olin, oli edes joku joka välitti ja rakasti" Maailma on nyt vain muuttunut. Ennen tosiaan naiset/äidit olivat kotona, jolloin jopa sukulaislapset lomailivat ja viettivät viikonloppujaan. Nyt mummot ovat työssä tuonne 63-ikävuoteen asti. Eikä maalla emännätkään ole kotona, vaan kodin ulkopuolella töissä ja maatilat vähenevät entisestään. Eikä kysymys ole välittämisestä tai rakastamisesta, vaan "sukulaisperheen" toimeentulosta. [/quote] Kyllä minun molemmat mummoni olivat tuohon aikaan vielä töissä. Olivat kesälomalla, kun minä heidän luonaan olin. Ihan turha vedota tuohon, että niin se maailma muuttuu. Minun mummoni oli töissä ja hoiti meitä loma-aikoina ja joskus viikonloppuisin.

[/quote]

Mietitkö koskaan, miten uupunut hän oli? Ja miten paljon vihasi sitä, että piti esittää, että kaikki on hyvin.

[/quote]

Lapsi tuskin tuollaista ymmärtää miettiä. Ja mummon isoikäluokkalaista lasta taas ei kiinnostanut. 

Vierailija
179/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"]

On ollut juttua ihan mediassakin, että terveydenhoitajien (neuvola) mukaan nykyvanhemmat ovat todella tunnollisia ja huolehtivaisia. Suoraan sanottuna parempia vanhempia kuin omansa aikanaan.

[/quote]

Mitä parempaa on siinä, että lapsia käytetään lääkärillä jokaisen näpyn takia tai että lapset ei saa tehdä mitään, ettei niitä sattuisi? Ja että eletään äärettömän tiukkojen ohjeiden mukaan, että kaikki tulee tehtyä oikein. Sitä lasta nykyvanhemmat eivät uskalla kohdata, koska päiväkodissahan on ne ammattikasvattajat, jotka huolehtii siitä puolesta.

Vierailija
180/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:38"] Mä kyllä ymmärsin Ap:n pointin. Ja itsekin olen tosi pettynyt anoppiin, jolta ei apuja oma-aloitteisesti irtoa. Tai ehkä olen vain tottunut erilaiseen isovanhemmuuteen. Kun olin pieni, mummo oli meillä auttelemassa usein ilman sen kummempaa numeroa. Omat vanhemmat kyllä ovat avuksi ja mielellään viettävät aikaa ja puuhailevat lasten kanssa kaikkea kivaa, mutta kun asuvat 700 kilometrin päässä ei viikottain esim. ole mahdollisuutta nähdä. Anoppi taas asuu kolmen kilometrin päässä, ja ihan elämänsä voimissaan on, mutta viimeksi on lapsia nähnyt reilu kuukausi sitten. Kertaakaan ei ole kysynyt, että tarvisitteko jossain apuja? Että voisinko vaikka viedä lapsia puistoon niin saatte esim. siivottua rauhassa. Ja siis tosiasia on, että pärjätään kyllä hyvin ilman hänen apujaankin. Mutta kun se on vaan niin kummallista ettei omien lastenlasten kanssa kiinnosta viettää aikaa ja samalla auttaa omaa poikaansa siinä sivussa pikkusen saamaan omaa aikaa. Mikä sekin kyllä menee remontoidessa kotia tai muita velvotteita hoitaessa. Eli mistään yökylään pistämisestä ei edes ole kyse, vaan ihan arkisten asioiden hoitamisesta. Hitto kun oon pettynyt. Ja kyllä taitaa jo naamastakin se näkyä! Kiitos kun sain purettua, helpotti jo huomattavasti tääkin :) [/quote] Tietääkö anoppi, että toivoisitte häneltä apua noihin arkisten asioiden hoitamiseen? [/quote] Luultavasti tietää, ainakin osittain. Tietää ainakin, ettei juurikaan ehditä heillä kylästeleen remppojen ja muiden kiireiden vuoksi. Ehkä ongelma on se, ettei sitä apua ole koskaan tarjottu oma-aloitteisesti. Silloin olisi paljon helpompi pyytääkin.

[/quote]

Kannattaisiko pyytää suoraan? Ehkä anoppi ajattelee, ettei halua tuputtaa apuaan, kun ette kerran ole pyytäneet? Ei anoppi ehkä edes hoksaa tarjota apua, jos näytätte pärjäävän hyvin ilmankin. Toisaalta, monet anopit ja äidit eivät ehkä edes ymmärrä, että joku saattaisi tarvita apua lastenhoitoon siivouspäivänä, jos eivät itsekään ole aikanaan tarvineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän