Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelalta kysely, asunko avoliitossa. what?!

Vierailija
02.04.2015 |

eli kela lähetti kyselyn jossa varmistettiin, onko puhelinnumeroni oikea ja asunko edelleen yksin vai onko muuttunut avoliitoksi. Hiukan ihmetyttää miksi ne tuommoista kysyy, tavallaan kesken "kautta" kun opiskelen ja saan asumistukea... poikaystäväni kyllä majailee luonani paljon mutta hänellä oma asunto toisella puolella kaupunkia minne hänen postinsakin menee jne. tuli mieleen olisiko joku ehtivä naapuri tehnyt "käräytyksen" että asunnossani asuisi muitakin :)

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"]Vähän OT, mutta jos haluaa asua vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin kanssa kämppiksinä, niin miten se sitten "todistetaan" että ei olla avoliitossa? :D Mennään Kelaan ja sanotaan että "en mä tota panis"? 
[/quote]
sehän siinä on, ne ladketaan aina avopariksi

Vierailija
22/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"]

Vähän OT, mutta jos haluaa asua vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin kanssa kämppiksinä, niin miten se sitten "todistetaan" että ei olla avoliitossa? :D Mennään Kelaan ja sanotaan että "en mä tota panis"? 

[/quote]

me näytettiin erilliset vuokrasopimukset ja pohjapiirros miten asunto on jaettu, sit kävi vielä sossuntäti kun silloinen kämppikseni sai toimeentulotukea tarkistamassa että on erilliset sängyt ja jääkaappi jaettu. 

[/quote]

Jääkaappikin jaettu :D Eikö saa ruokaakaan yhdessä laittaa? Voi elämän kevät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]

Vaikka asuisikin seurustelukumppanin kanssa yhdessä niin eikö se silti ole jokaisen oma asia haluaako luokitella suhteen avoliitoksi? :D Mä olen itse tosi hitaasti etenevä, ja jos tilanne nyt olisi se että satuttaisiin muuttamaan yhteen niin en mä silti haluaisi julistaa sitä miksikään avoliitoksi.

[/quote]

Ei kelaa kiinnosta, millaiseksi sinä teidän suhteen luokittelet. Vaikka asuisit 50-vuotta vanhemman miehen kanssa, kelan mielestä olette avoliitossa. Ei ne sormuksia pyydä näytille, riittää että olette vastakkaista sukupuolta. Tässäkin asiassa feministivegetaristivasurit ovat saaneet järjenvastaisen tahtonsa läpi, sateenkaarikokoonpanot saavat paremmat tuet.
[/quote]

Miten kela voi olettaa noin, saattaisihan sitä ihan hyvin asua vastakkasta sukupuolta olevan ystävän kanssa?
[/quote]
Se on perusoletus, ja jos tosiaan asuu vastakkaista sukupuolta olevan kanssa kimppakämpässä, Kela vaatii todisteita, ettei kyseessä ole avoliitto.

Vierailija
24/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:28"]

Ääh, en ole varma pystyisinkö samassa tilanteessa vastustaa kiusausta soittaa Kelalle teinipuhelu jossa käsiteltäisiin mun ja Joren parisuhteen todellista tilaa.

" No siis ollaan me oltu Joren kaa kimpassa jo silleen tosissaan ja in laav jo kuukausia ja silleen, mutta ei me tiietä silleen että onks tää nyt silleen tositosi vakavaa vai silleen et ollaanks me nyt vielä vanhoinakin yhessä ja silleen kun en tiiä mitä mieltä Jore on avoliitosta, onhan se silleen tosi niinku HC-vakavaa kuitenkin kun melkein sama kuin avioliitto mut silleen se yks ii vaan puuttuu ja me ollaan kuiteski aika YOLO ja sillee ja nuoria.

Mut emmä oikeen osaa tähän vastata ku mun pitää kysyy Jorelt, voiksä soittaa Jorelle ja kysyy et ollaanks me sen mielest avoliitos vai ei? Ja soitat sitten mulle vaikka silleen takas, käviskö ? Jos se sit sanoo ettei oikein sillee haluu, niin voiksä sit sanoo et emmäkään LOL ja silleen?

[/quote]

Kuulin Hipun äänen kun luin tätä xD

Vierailija
25/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jeesus. Tässä maassa ei saa näemmä kyläilläkään liiaksi kenenkään luona ettei aiheuta byrokraattista hämminkiä ja lainrikkomusta.

Vierailija
26/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:lla ole hätää tuon avoliittoepäilyn kanssa, sillä nykyisin avopuolison tulot ei vaikuta mitenkään opiskelijan tukiin (ei myöskään asumislusään), eli ei voida epäillä tukihuijaustakaan.

Vierailija
27/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n käyttämien hymiöiden määrä vahvistaa, että kyseinen tyyppi tietää erittäin hyvin käyttävänsä järjestelmää väärin.

:) XD ;)))

Vierailija
28/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan mukaan samassa osoitteessa asuva mies ja nainen ovat oletusarvoisesti avoliitossa. Kela on joskus luokitellut jopa samassa osoitteessa asuvat sisaruksetkin toistensa avopuolisoiksi.

Itse odotan sitä hetkeä, milloin Kelalta alkaa tulemaan "järjestettyjä avioliittoja" tuosta noin vain ja milloin lapsettomille ihmisille putkahtaa yllättäen lapsia.

Vierailija
29/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:13"]Ap:n käyttämien hymiöiden määrä vahvistaa, että kyseinen tyyppi tietää erittäin hyvin käyttävänsä järjestelmää väärin.

:) XD ;)))
[/quote] tai sitten tuo on vaan niin huvittavaa, miten työttömät alkkikset jaksaa kyylätä yritteliäitä naapureitaan :D

Vierailija
30/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]

Vaikka asuisikin seurustelukumppanin kanssa yhdessä niin eikö se silti ole jokaisen oma asia haluaako luokitella suhteen avoliitoksi? :D Mä olen itse tosi hitaasti etenevä, ja jos tilanne nyt olisi se että satuttaisiin muuttamaan yhteen niin en mä silti haluaisi julistaa sitä miksikään avoliitoksi.

[/quote]

Menkää naimisiin!

Vierailija
31/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:14"]

Kelan mukaan samassa osoitteessa asuva mies ja nainen ovat oletusarvoisesti avoliitossa. Kela on joskus luokitellut jopa samassa osoitteessa asuvat sisaruksetkin toistensa avopuolisoiksi.

[/quote]

Näin taitaa olla, koska oltuamme vasta 20 vuotta naimisissa, Kelan asumistukipäätöksessä luki, että olemme avoliitossa, vaikka olin rastittanut hakemukseen, että olemme avioliitossa. Ilmeisesti asian "korjannut" henkilö ei tiennyt, että nainen voi pitää tyttönimensä mentyään naimisiin.

Vierailija
32/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:04"]Ei ap:lla ole hätää tuon avoliittoepäilyn kanssa, sillä nykyisin avopuolison tulot ei vaikuta mitenkään opiskelijan tukiin (ei myöskään asumislusään), eli ei voida epäillä tukihuijaustakaan.
[/quote]
Todellako? Miksi ne sieltä Kelalta sitten asiaa kyselee jos se ei mitenkään vaikuta?

Vierailija
33/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:04"]Ei ap:lla ole hätää tuon avoliittoepäilyn kanssa, sillä nykyisin avopuolison tulot ei vaikuta mitenkään opiskelijan tukiin (ei myöskään asumislusään), eli ei voida epäillä tukihuijaustakaan. [/quote] Todellako? Miksi ne sieltä Kelalta sitten asiaa kyselee jos se ei mitenkään vaikuta?

[/quote]

Hyvä kysymys. Mutta opintorahaan avopuolison tuloilla ei ole vaikutusta, ja asuminlisäänkin vain siinä tapauksessa että puolet asunnon vuokrasta on pienempi kuin asumislisän maksimimäärä, mikä taas on sen verran pieni että todella harvassa asunnossa vaikuttaa.

Vierailija
34/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]

[/quote]

Ei kelaa kiinnosta, millaiseksi sinä teidän suhteen luokittelet. Vaikka asuisit 50-vuotta vanhemman miehen kanssa, kelan mielestä olette avoliitossa. Ei ne sormuksia pyydä näytille, riittää että olette vastakkaista sukupuolta. Tässäkin asiassa feministivegetaristivasurit ovat saaneet järjenvastaisen tahtonsa läpi, sateenkaarikokoonpanot saavat paremmat tuet.

[/quote]

Tota noin, johtuisko tää kuitenkin siitä, että meidän yhteiskunnassa kaikkien edelleen oletetaan automaattisesti olevan heteroita (ja parisuhteessa, kun eihän miehet ja naiset tietenkään mitenkään voi olla ystäviä)?

Vierailija
35/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ap:n sitten pitäisi tehdä? Mikä on sopiva määrä kumppanin yökyläilyille kuussa? 5, 10, 15? Pitäisikö ap:n nyt joko erota tai muuttaa virallisesti yhteen poikaystävän kanssa? Jos saat kelan tukia, niin et vissiin saa seurustella normaalisti..

Vierailija
36/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä sulla ap on huolehtivaisia naapureita, onneksi olkoon!! :) meillä vastaava tilanne. asum 2 lapseni kanssa, miesystävä yöpyy paljon luonani vaikka omakin asunto on. jopa miehen tytär kyläilee jokat viikonloppu luonani. vesi menee kulutuksen mukaan, joten nauran kyylänaapureilleni jos suunnittelevat "käräytystä" sillä kumpikin virallisesti asuu omissa asunnoissaan ja mitään todistetta avoliitolle ei ole!

Vierailija
37/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihuijarit :D

Vierailija
38/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti on käräyttänyt tai siis kuvitellut käräyttävänsä :) Mutta mikäs siinä sitten, asiassahan ei ole mitään epäselvää.

Vierailija
39/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:01"]Tukihuijarit :D
[/quote]

Yläpeukutin vahingossa. Mitäköhän ap tässä muka huijaa? Veikkaan että joku kyylänaapuri vaan ilmottanu :)

Vierailija
40/70 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Oisin Kelaan yhteydessä ja selvittäisin miksi tuollainen kysely on lähetetty.