Kelalta kysely, asunko avoliitossa. what?!
eli kela lähetti kyselyn jossa varmistettiin, onko puhelinnumeroni oikea ja asunko edelleen yksin vai onko muuttunut avoliitoksi. Hiukan ihmetyttää miksi ne tuommoista kysyy, tavallaan kesken "kautta" kun opiskelen ja saan asumistukea... poikaystäväni kyllä majailee luonani paljon mutta hänellä oma asunto toisella puolella kaupunkia minne hänen postinsakin menee jne. tuli mieleen olisiko joku ehtivä naapuri tehnyt "käräytyksen" että asunnossani asuisi muitakin :)
Kommentit (70)
Onko puhelinnumero sun omissa nimissä? Olen ottanut yhdelle miespuoliselle kaverille puhelinliittymän nimiini, ollut jo vuosia. Tää kaveri sitten joutui hakemaan kelasta jotain tukea ja mulle tuli kysely asunko avoliitossa, koska xxx:n liittymä on mun nimissä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:04"]No asutko?
[/quote] no jos ei tuosta ensimmäisestä viestistä selvinnyt, niin en asu :D poikkis majailee varmaan 25yötä/kk luonani. johtuisko siitä sitten.
Kummallakin on oma kämppä, jonka vuokrat yhteiskunta maksaa, mutta käytännössä asutte kuitenkin saman katon alla, eikö vain? Ja se on oikeasti tukihujausta, lisäksi varaatte kahta asuntoa yhden sijaan. Sille toiselle olisi varmasti ottajia.
Vaikka asuisikin seurustelukumppanin kanssa yhdessä niin eikö se silti ole jokaisen oma asia haluaako luokitella suhteen avoliitoksi? :D Mä olen itse tosi hitaasti etenevä, ja jos tilanne nyt olisi se että satuttaisiin muuttamaan yhteen niin en mä silti haluaisi julistaa sitä miksikään avoliitoksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:05"]Onko puhelinnumero sun omissa nimissä? Olen ottanut yhdelle miespuoliselle kaverille puhelinliittymän nimiini, ollut jo vuosia. Tää kaveri sitten joutui hakemaan kelasta jotain tukea ja mulle tuli kysely asunko avoliitossa, koska xxx:n liittymä on mun nimissä.
[/quote] itselläni prepaid, ei tule mitään laskua paperilla siitä. poikkiksellakin omalla nimellä omaan osoitteeseen :) -ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]
Vaikka asuisikin seurustelukumppanin kanssa yhdessä niin eikö se silti ole jokaisen oma asia haluaako luokitella suhteen avoliitoksi? :D Mä olen itse tosi hitaasti etenevä, ja jos tilanne nyt olisi se että satuttaisiin muuttamaan yhteen niin en mä silti haluaisi julistaa sitä miksikään avoliitoksi.
[/quote]
Ei se silloin ole ns. oma asia, kun on kyse tuista. Avioliittoa, avoliitto, puolison tulot, alaikäiset lapset jne. lasketaan ihan eri tavalla kuin sinkulla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:07"]
Kummallakin on oma kämppä, jonka vuokrat yhteiskunta maksaa, mutta käytännössä asutte kuitenkin saman katon alla, eikö vain? Ja se on oikeasti tukihujausta, lisäksi varaatte kahta asuntoa yhden sijaan. Sille toiselle olisi varmasti ottajia.
[/quote]
Lisään vielä, että myös sinun vuokranantajasi voi puuttua tilanteeseen, koska käytännössä asunnossasi asuu eri määrä ihmisiä kuin papereissa lukee. Tämö on ihan tosiasia, eikä mikään alapeutusjuttu. Ota ihan oikeasti selvää, olet heikoilla nyt tuon Kelankin suhteen. Kela ilmoittaa todella ärhäkästi poliisille väärinkäyttötapaukset, niistä tulee petosepäilyjä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:07"]Kummallakin on oma kämppä, jonka vuokrat yhteiskunta maksaa, mutta käytännössä asutte kuitenkin saman katon alla, eikö vain? Ja se on oikeasti tukihujausta, lisäksi varaatte kahta asuntoa yhden sijaan. Sille toiselle olisi varmasti ottajia.
[/quote] hmm.... poikkis maksaa omaa asuntoa, Omalla palkallaan. itsekin käyn opintojen ohella töissä, toki pakkokin että saa laskut maksettua. 270opintotuki kun ei valitettavasti riitä oikein. -ap
[/quote]
Tuo ei todellakaan ole tukihuijausta. Vai onko kaikkien Kelan tukia saavan pysyteltävä sinkkuna tai deittailtava vain kodittomia?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:04"]No asutko? [/quote] no jos ei tuosta ensimmäisestä viestistä selvinnyt, niin en asu :D poikkis majailee varmaan 25yötä/kk luonani. johtuisko siitä sitten.
[/quote]
Kuukaudessa on noin 30 päivää. Onko teillä kiinteä vesimaksu? Naapureita saattaa ärsyttää asia esim. vesimaksun takia. Muutoin kai se on ihan sama, kuka kenenkin kanssa on.
Ei ole pakko asua avoliitossa, oliko tuo kysymys vitsikäs vai kehnoa kettuilua? Mutta jos avoliitossa asuu, siitä on ilmoitettava niille tahoille, joista saa rahallista tukea ja joihin tuo asumismuoto vaikuttaa. Jos yksin saa asumistukea, sitä ei kaksin saa, jos tuloja on liikaa. ap, saatko sinä asumistukea? Menetätkö sen, jos ilmoitat poikaystävän asuvan kanssasi?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:07"]
[/quote]
Lisään vielä, että myös sinun vuokranantajasi voi puuttua tilanteeseen, koska käytännössä asunnossasi asuu eri määrä ihmisiä kuin papereissa lukee. Tämö on ihan tosiasia, eikä mikään alapeutusjuttu. Ota ihan oikeasti selvää, olet heikoilla nyt tuon Kelankin suhteen. Kela ilmoittaa todella ärhäkästi poliisille väärinkäyttötapaukset, niistä tulee petosepäilyjä.
[/quote] Ei ole mitään huijausta niin kauan kun maistraattiin on merkitty omat osoitteet molemmille. Seurustelukumppanin luona saa vierailla vaikka vuoden ympäri eikä se ole huijaamista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:04"]No asutko? [/quote] no jos ei tuosta ensimmäisestä viestistä selvinnyt, niin en asu :D poikkis majailee varmaan 25yötä/kk luonani. johtuisko siitä sitten.
[/quote]
Kuukaudessa on noin 30 päivää. Onko teillä kiinteä vesimaksu? Naapureita saattaa ärsyttää asia esim. vesimaksun takia. Muutoin kai se on ihan sama, kuka kenenkin kanssa on.
[/quote] menee kulutuksen mukaan. kiinteä+ylimääräisestä tulee ekstralasku, jos tulee. ei siis ole sama kaikilla vaik kuinka paljon/vähän lotrais -ap
Entä mitä tapahtuu opintotuellesi, jos muutatte yhteen?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
Älä jauha paskaa. Kelalla ei ole mitään todisteita siitä että ap:n poikaystävä asuisi hänen luonaan. Hänellä on oma asunto joten poliisit korkeintaan naureskelevat jos joku yli-innokas Kelan täti yrittää tehdä tutkintapyyntöä.
Voisi kuvitella että ehkä joku on käynyt vasikoimassa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:15"]Ei ole pakko asua avoliitossa, oliko tuo kysymys vitsikäs vai kehnoa kettuilua? Mutta jos avoliitossa asuu, siitä on ilmoitettava niille tahoille, joista saa rahallista tukea ja joihin tuo asumismuoto vaikuttaa. Jos yksin saa asumistukea, sitä ei kaksin saa, jos tuloja on liikaa. ap, saatko sinä asumistukea? Menetätkö sen, jos ilmoitat poikaystävän asuvan kanssasi?
[/quote] en tiedä... en ole ajatellut, koska en halua muuttaa kenenkään kansaa yhteen. en koe et tarvitsis. näin on hyvä. -ap
Minäkin vietän poikaystäväni kanssa noin 22-26 yötä kuukaudessa yhdessä jommankumman asunnossa. Meillä molemmilla on omistusasunnot. Mitään tukia emme saa ja vesimaksun periminenkään tuplana ei olisi oikein perusteltua. En tiedä, mitä naapurit ajattelevat, mutta jos ollaan molemmissa paikoissa suurinpiirtein fifty-fifty, niin ei vettäkään kulu kummassakaan asunnossa yhden henkilön kulutusta enemmän.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]
[/quote]Avoliitto onkin siitä kummallinen "liitto" , ettei sitä mitenkään muuten solmita, kun yhteen muuttamalla.
No asutko?