Päivä kateuspläjäys: kolmikymppisellä pariskunnalla lääkärintutkinnot (toisella myös DI), 5 lasta ja 100 sijoitusasuntoa
Toki myös urheilussa pärjätty MM-tasolla...
Kommentit (715)
En kadehdi tippaakaan, kuulostaa hyvin työläältä ja riskaabelilta pyörittää tuollaista perhe- ja elintaso- ja asuntosirkusta. Sopinee päämäärätietoiselle ja hyperkunnianhimoiselle suorittajaluonteelle. Minulle itselleni heidän elämänsä tarkoittaisi unelman sijaan lähinnä painajaista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertovat laskeneensa, että homma pysyy kassavirtapositiivisena jonnekin 10% korkotasolle asti. Ja ison osan velastaan ovat laittaneet kiinteälle korolle. Asumistukijärjestelmän uudistus varmasti voisi sekoittaa pakkaa, mutta sijoittaminen perustuu aina riskiin.
Asumistukijärjestelmää ei muuteta, ay-liikkeet, sdp ja vas vastustavat, koska heillä isot rahat kiinni vuokra-asunnoissa. Tuo vuokratoiminta on kuin rahan painamista, ja sen vasemmisto osaa.
Asuntobisneksellä tekee rahaa niin vasemmistopuolueet kuin oikestopuolueet. Joten ymmärrettävästi kenelläkään ei ole intressiä romuttaa systeemiä. Ei kannata unohtaa, että ay-liike omistaa pienen murto-osan Suomen vuokra-asunnoista. Suurin osa on ihan kovan rahan asuntosijoittajien hallinnassa.
Höpö höpö, Ay-liike ja sen kanssa sympioosissa elävät vasemmistopuolueet ovat se jarru, joka estää verovapauden purkamisen. Ennen vaaleja nähdään irvokas näytelmä siitä kun joku vasemmistopoliitikoista esim. Andersson esittää AY-liikkeen tulojen verottamista ja sitten se 'unohtuu'. Todellisuudessa AY-liike järjestäisi yleislakon välittömästi, jos verovapautta oltaisiin oikeasti poistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa nuokin nyt veroja maksaa?
Kyllä. Yhdessä kaupassa varainsiirtovero oli 40000€. Käsi ylös, kuka maksaa sen verran veroja vuodessa? Ei kovin moni.
Ja pääomatulovero on 30%, mutta tietämykseni loppuu tähän. En tiedä, miten verotus menee osakeyhtiön kanssa.
Yhteisöverokanta on 20%. Eli yritys maksaa tämän verran veroa tuotosta. Siitä on tietenkin jo vähennetty asuntojen vastikkeet, lainojen korkomenot ja asuntojen hallinnointipalkkiot sille taholle, joka tätä puolta hoitaa.
Jos haluavat nostaa yhtiöstä osinkoja ulos, niin menee vähän monimutkaisemmaksi. Nämä luultavasti haluavat pitää yhtiön säästöpossuna ja kartuttaa sinne omaisuutta. Osakkeen matemaattisesta arvosta voi nostaa 8% osinkoja ulos kevyellä verotuksella aina 150000€ asti. Tällaisesta osingosta on verotettavaa pääomatuloa 25%. Tuollaisesta 150000€ osingosta lasketaan siis vain 37500€ pääomatuloksi, josta menee pääomavero. 30000 euroon asti vero on 30% ja sen yli menevistä 34%. Tuosta 37500 euron osingosta menisi siis veroa 11550€. 150000 euron osingosta jäisi siis verojen jälkeen nykyverotuksella 138450€. Jotta tuon 150000€ osingon voi maksaa, pitää kaikkien osakkeiden matemaattisen arvon olla yhteensä melkein 1,9 miljoonaa euroa.
Tuo osakkeiden matemaattinen arvo on sitten oma kuvionsa, miten se määritellään tällaisessa yhtiössä. Tunnen yhden lääkärin, joka tekee vain niitä lääkärinhommia oman yhtiönsä kautta ja hän on sinne kerännyt tuota säästöpossua. Hän on osakeyhtiön perustanut vasta vuonna 2009 mutta on silti ehtinyt saada sinne jo 1,7 miljoonan kassan. Hän on jo viisikymppinen ja kolme lasta kasvattanut. Keskittynyt siihen lääkärintyöhön mistä tykkää ja vähän alle nelikymppisenä vasta miettinyt, että voisi olla järkevämpää tehdä tätä yrityksen kautta. Vuotuinen tulos on vaihdellut viime vuosina 190-300k€ välillä ja osinkoja on nostanut ulos sen 8%. Oma pääoma on 1,7 miljoonaa (oletan et lähinnä rahaa ja sijoituksia) niin siitä voi nostaa 136000€ osinkoina ja verohin menee noin 10400€. Käteen jää vajaa 10500€/kk, kyllä sillä aika mukavasti elelee. Minusta tämä malli on lääkärille paljon mukavampi ja leppoisampi. Jos olisi perustanut yhtiön aikaisemmin, olisi tietenkin jo isompi potti koossa. Mutta kyllä tuokin on ihan riittävä ja sitä ehtii vielä kasvattaa ennen eläkepäiviä (ja sen jälkeenkin, jos vielä työt maittaa edes jossain määrin).
Kiitos kattavasta vastauksesta! <3
t. Se, jonka tietämys jäi vajaaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi. En todellakaan jaksaisi viittä lasta. Seurustelin joskus kahden lapsen äidin kanssa, ja sekin oli yhtä helvettiä. Lisäksi en sopisi ollenkaan lääkärin ammattiin. Olisin varmasti päässyt aikanani sitä opiskelemaan, mutta en voisi kuvitellakaan että pitäisi kosketella sairaita ihmisiä, ja jaksaa kuunnella typerysten valitusta.
Minulla on ollut myös kolme sijoitusasuntoa, jotka myin pois kun tajusin että se on aivan liian vaivalloinen tapa sijoittaa. Pörssistä saa keskimäärin parempaa tuottoa murto-osalla vaivasta. Toki jutun perusteella Rintasetkaan eivät enää itse pane tikkua ristiin asuntojensa eteen, nutta huoltoyhtiöille ja vuokranvälittäjille maksaminen vähentää tuottoa entisestään. Ja alkuvaiheessa hekin näköjään remontoivat itse kämppiä, sekin työtä, jota minä en voi sietää.
Pankista ei varmaan saa yhtä hyvin lainaa jos tarkoitus on ostaa osakkeita? Edes kahden lääkärin tuloilla.
Ei toki, mutta esimerkiksi Facebookin sijoitusryhmässä joku lääkäri oli laittanut kuvan miljoonan ylittäneistä osake- ja rahastosalkustaan, oli tehnyt muutaman vuoden osakeyhtiönä töitä (runsaasti varmasti) ja sijoittanut kaiken liikenevän rahastoihin ja osakkeisiin. Korkoa korolle -ilmiön kautta tuo kasvaa koko ajan. Minun miehelläni on sijoitusvarallisuutta saman verran kun näillä on lainaa, ei tosin ole tapahtunut kahdessa vuodessa vaan pääoman kasvattamiseen on mennyt jokunen vuosi. Ollaan Rintasten ikäisiä ja molemmat oltu työelämässä muutama vuosi. Itsekin olen sijoittanut rahani mieluummin osakkeisiin ja rahastoihin kuin asuntoihin, hoitaminen on helpompaa kun käy tietokoneella sen sijaan että pitäis miettiä vuokralaisia. En siis todellakaan ole kateellinen 100 sijoitusasunnosta, en haluaisi yhden yhtä riesakseni.
Reipas Mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sijoitusomaisuus kertyy näppärästi veronmaksajien rahoista (asumistuet suoraan lainanlyhennyksiin).
Nimenomaan. Suurin osa ko-koomuslaisista EI IKINÄ lakkauta lailla ASUNTOTUKEA koska se on heidän tärkein peruste ylihintaisille kuplavuokrille. Työttömät kyllä kelpaa maksamaan ylihintaisia vuokria heille.
Kun lapselle laittaa sivuun pörssiin 18 vuoden lapsilisät, ko-koomus teini saa ostaa suoraan oman asunnon ILMAISELLA rahalla. Tietenkään vähävaraisten 530euroa näppiin kuussa työmarkkinatukea ei saisi maksaa eikä itse maksettua ansiosidonnaista sallia kerryttämään omaa tulevaa eläkettä.
Se että työttömiä huijataan työskentelemään voittoa tekeviin yrityksiin Kelan työttömyyskorvauksella on suurimpia talouskasvun esteitä tässä maassa. No siksi että yritysten omistajat lihoo, mutta taviksilla ei riitä OSTOVOIMA.
Terveisiä keskisuuresta kaupungista. Jätin ensiasuntoni vuokralle. Vuokra siinä on 520€ kuussa. Yhtiövastike on 280€ kuussa tällä hetkellä. Voitolle jään siis 240 eurolla, mistä maksetaan 30% pääomaveroa. Olen RIKAS!
Tai sitten en. Harkitsen koko paskan myymistä jollekin ensiasunnoksi.
Muistakaa koiraämmät, että niitä koiria ei saa hautaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on lainaa 4 miljoonaa euroa ja sijoitusasunnot muualla kuin pk-seudulla. En ole kateellinen.
100 asuntoa on rahassa "hiukan" enemmän kuin 4 M€, joten velka ei ole mitenkään suuri. Ihmetyttää vaan, että miksi joillain mikään ei ole riittävästi, lasi on aina puoliksi tyhjä? Mikä on se tyhjyys, joka saa hamstraamaan mammonaa yhä enemmän?
Ne asunnot taitavat olla lähinnä neukkukuutioita jostain perslävistä. Ei niiden arvo välttämättä mitenkään huikea ole.
So, miksi pitäisi olla kateellinen?
Joku voitti Saksassa yli 70 miljoonaa riihikuivaa käteistä. Hänelle olen kateellinen.
Been there, done it. Eikä käy kateeksi. 4 miljoonan laina, jos on vaikka 20 vuoden laina-ajalla niin sellainen 20.000€/kk menee pelkästään lainan lyhennykseen. 20 vuoden aikana saat jo remontoida asunnot pariin kertaan... vuokralaisista omat haasteensa...
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ole kateellinen. En haluaisi olla lääkäri, en haluaisi viittä lasta, eikä sata sijoitusasuntoakaan kuulosta erityisen houkuttelevalta.[/quote
"Omistamasi asiat alkavat omistamaan sinut"
En todellakaan haluaisi sataa sijoitusasuntoa, varsinkaan Suomesta. Pahin mahdollinen sijoitusvaihtoehto olisi itselleni tuo. Jos perisin, myisin ensitilassa kaikki kämpät.
5 lasta myös liikaa itselleni. Ei minulla aika riittäisi, 2 on sopiva, riittää vielä molemmille suht koht aikaa
Olemme miehen kanssa lääkäreitä (yksityisellä puolella) ja työ aika rutiininomaista molemmilla. En erityisen hienona pitäisi. Arkkitehti, tutkija voisi olla kiinnostavampaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sijoitusomaisuus kertyy näppärästi veronmaksajien rahoista (asumistuet suoraan lainanlyhennyksiin).
Tästä ei tosin voi syyttää ahkeraa kiinteistösijoittajaa, vaan asumistukijärjestelmää: keskiluokka maksaa tukirahat valtiolle, joka kanavoi ne tulonsiirtoina pienituloisille, jotka maksavat ne vuokrina asuntosijoittajille (mukaanlukien vaikkapa Kojamolle eli ay-liikkeelle).
Kyllä se sijoittaja varmasti tietää mistä rahansa saa. Eihän se pienituloinen niitä rahoja edes näe vaan tukiraha menee suoraan sijoittajalle.
Mun opiskelija-osa-aikatyö -vuokralainen ilmoitti tuloikseen 600-800/kk ja maksaa ihan itse vuokransa. Olettaisin hänen saavan asumistukea, mutta en minä sitä mistään saa tietää.
Siellä Kelan sivulla kun tekee hakemusta, saa ruksittaa kohdista: asumistuki maksetaan vuokranantajalle tai asumistuki maksetaan hakijalle.
En tiedä miksi monilla on sellainen luulo, että se tuki menisi suoraan automaattisesti vuokranantajalle.
Veikkaan, että tuosta Espoossa sijaitsevasta lukaalista on n. miljoona velkaa. Tonttimaa on kallista. tuolla rakennusoikeudella varmaan helposti 300k vaikka olisi jossain syrjemmässäkin, todennäköisesti puolisen miljoonaa. Ja tuollaisen talon rakennuttaminen ei ole halpaa. Juurikin erä bloggari avasi modernin, mutta ei noin ison talonsa kustannuksia ja se taisi olla 650k paikkeilla + tontti, vaikka talo on pienempi. Eli jos lähtisi siitä, että sijoituslainoja olisi 3 miljoonaa, siitää tulee vissiin n. 35k/asunto. Ja heillähän oli siellä puoli-ilmaisia kohteita. Joku rivarisetti joka maksoi 24k. Eli kyllähän tuollaisen halvan kämpän ostaa velaksi jos pääomaa on ollut 10k.
Itse tosin laittaisin rahat indeksirahastoon ja nukkuisin yöni. Ei sovi mulle tommonen ollenkaan.
Riskiä on, mutta niinhän sitä sanotaan että isot riskit antavat ainakin mahdollisuudeen isoihin tuottoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihanaa. Mies tekee ympäripyöreetä päivää, pitää isyyslomaa kokonaiset 9 päivää, ostelee vaimolle pitsialkkareita ja sexymekkoja joista vaimo ei piittaa, mut miehen mieliksi pidettävä. Niin ja kirsikkana kakun päällä, mies pitää kehityskeskusteluja vaimolleen tasaisin väliajoin. Mut ehkä omaisuus korvaa kaiken ala-arvoisen kohtelun..
Nar***ti- tutka piippaa.
Mulla oli tuollainen ex-mies ja lapsiperhe. Tismalleen samanlainen. Ai mitenkö se päättyi 15 vuoden suhteen jälkeen? Mies vaihtoi lennosta toiseen naiseen, koska en enää kuulemma tarjonnut hänelle sitä mitä puolison kuuluu tarjota aviomiehelleen. Eli ei auttanut vaikka pidin niitä exän ostamia pitsialkkareita ja sexymekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tuosta Espoossa sijaitsevasta lukaalista on n. miljoona velkaa. Tonttimaa on kallista. tuolla rakennusoikeudella varmaan helposti 300k vaikka olisi jossain syrjemmässäkin, todennäköisesti puolisen miljoonaa. Ja tuollaisen talon rakennuttaminen ei ole halpaa. Juurikin erä bloggari avasi modernin, mutta ei noin ison talonsa kustannuksia ja se taisi olla 650k paikkeilla + tontti, vaikka talo on pienempi. Eli jos lähtisi siitä, että sijoituslainoja olisi 3 miljoonaa, siitää tulee vissiin n. 35k/asunto. Ja heillähän oli siellä puoli-ilmaisia kohteita. Joku rivarisetti joka maksoi 24k. Eli kyllähän tuollaisen halvan kämpän ostaa velaksi jos pääomaa on ollut 10k.
Itse tosin laittaisin rahat indeksirahastoon ja nukkuisin yöni. Ei sovi mulle tommonen ollenkaan.
Talosta on lainaa joku vajaa 1,5 miljoonaa. Tosiasia on se, että tuota taloa ei sillä hinnalla myydä ikinä. 1,5 miljoonaa on siis ihan omaa velkaa, joka ei ikinä tule realisoimaan kiinteistövälittäjän arviota. Me ostettiin 6 vuotta vanha kivitalo, jonka rakennuskustannukset oli 900 000€ ja me maksettiin tästä piirun verran alle 600 000€, Rintasten talon sijainti ei ole mitenkään erityinen, tontti on pieni pläntti ja naapurit ihan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sitten parempi heittää kaikki asumistuen saajat kadulle? Kun jossain heidän pitäisi kuitenkin asua.
Mikä olisi mielestäsi sopiva ratkaisu? Ehkä ennemminki pitäisi katsoa yhteissunnan rakennetta kuin syyttää ihmisiä jotka mahdollistavat omaisuudellaan toisten asumisen ja palauttavat rahaa takaisin verojen muodossa yhteiskuntaan.
En kadehdi. Mutta jos ei omatunto kolkuta, niin saahan tuolla tavalla rahaa tehtyä.
entäs kun vuokralainen sotkee ja rikkoo asunnon? Oon nähny näitä läheltä. Sosiaalitapaukset, ei maksa vuokriaan. Oot kokoajan oikeudessa, oon nähny sivusta mitä se on. Jatkuvia oikeuskäyntejä ja sitten ei edes saa ulosmitattua niitä vuokria kun vuokralainen muka varaton, nostaa palkkaa pimeenä. Oli päältä normaali henkilö.
Vesivahinkoja. Nöistä vuokralaisista puolet päätyy oikeuteen maksamattomien vuokrien takia, tai eivät siivoo jäälkiään. Jatkuvaa oikeudessa istumista. VÄlittäjä ottaa 400 euroa kun etsii vuokralaisen.
Mitään ei jää käteen. Ihan BLUFFIA koko juttu.
Muuttotappiokunnassa ET MYY noita pommeja, ellet ilmaseksi anna.