Voinko varata lennon, jos pääsen kentälle 45min ennen lähtöä?
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"]
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
[/quote]Täällä ei saa kaiketi maisostaa, mutta soita Kajon taxi firmaan ja tilaa sieltä kyyti ajankohtaasi sopivaksi.
[/quote]
Kyyti ei ole ongelma, tämä aikataulu on.
Olen mennyt sata kertaa töistä suoraan lentoasemalle ja aikaa on kulunut taksilla 8-20 minuuttia. Pelivaraa on siis tuohon klo 17 astikin vielä 10 minuuttia. Pitäisi olla joku kolaritilanne tai joku muu, ettei todellakaan pääsisi etenemään Tuusulanväylää.
Turvatarkastuksessa voi olla ruuhkaa, mutta milloinkas boarding suljetaan? Kyseessä siis Finnairin lento Kööpenhaminaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
Ruuhka-aika... todella tiukille vetää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:29"]
[/quote]Täällä ei saa kaiketi maisostaa, mutta soita Kajon taxi firmaan ja tilaa sieltä kyyti ajankohtaasi sopivaksi.
[/quote]
Olen mennyt sata kertaa töistä suoraan lentoasemalle ja aikaa on kulunut taksilla 8-20 minuuttia. Pelivaraa on siis tuohon klo 17 astikin vielä 10 minuuttia. Pitäisi olla joku kolaritilanne tai joku muu, ettei todellakaan pääsisi etenemään Tuusulanväylää.
Turvatarkastuksessa voi olla ruuhkaa, mutta milloinkas boarding suljetaan? Kyseessä siis Finnairin lento Kööpenhaminaan.
ap
[/quote]
No boarding suljetaan, kun se suljetaan. Joka tapauksessa se aukeaa normaalisti aikaisintaan 45min ennen lähtöaikaa. Eli jos tulet terminaaliin juuri 45min ennen lähtöä, on sinulla jo kiire.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:29"]
[/quote]
ap
[/quote]
Onko sulla joku pätevä syy siihen, ettet kysy asiaa Finnairilta vaan sen sijaan joltain satunnaiselta nettipalstalta?
Jos matkustat bisneksessä --> todennäköisesti ehdit. Economyssä on jo tiukilla.
Jos sun laukkus on siellä koneessa ja sinä et, niin se kone ei tasan tarkkaan lähde kentältä mihinkään.
Minä kysyisin voisiko lähteä vaikka tuntia aikaisemmin. Vaikka teetkin lähtöselvityksen netissä jo aiemmin ja veisit laukun vaikka ruokatunnilla, niin turvatarkastus voi olla ruuhkainen. Kakkosterminaalin kolmannen kerroksen puolella yleensä rauhallisempaa, tosin sieltä joutuu sitten etsimään poistulon itse. Opasteet on huonot ensikertalaiselle.
Riippuu lentoyhtiöstä. Minä matkustan kesäkuussa ja matkavarauksessa lukee, lähtöselvitys suljetaan tuntia ennen koneen lähtöä. Avataan 3 tuntia aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:32"]
Onko sulla joku pätevä syy siihen, ettet kysy asiaa Finnairilta vaan sen sijaan joltain satunnaiselta nettipalstalta?
[/quote]
On toki, 3,15 €/vastattu puhelu + pvm
ap
Juu, ei sun puolesta kukaan voi tehdä baggage dropia. Siellä nimenomaan tarkastetaan, että kyseinen henkilö on itse pakannut omat laukkunsa. Toisaalta laukun voi viedä jo edellispäivänä klo 17 jälkeen, joten sekin vaihtoehto kannattaa pitää mielessä.
Mutta pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa voit myös hyvin lentää. Ja varmasti ehditkin, ellei turvatarkastuksessa ole ruuhkaa. Meillä paljon lentävä mies on harvoin kentällä tuntia ennen koneen lähtöä. Joskus muistelen hänen heränneen 1,5 tuntia ennen koneen lähtöä (meiltä kentälle kestää 30 min). Ja viimeisen 10 vuoden aikana hän on myöhästynyt kerran. Toisaalta hänellä on nämä erikoiskortit, joilla pääsee nopeammin turvatarkastukseen ja baggage dropiin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:32"]
[/quote]
On toki, 3,15 €/vastattu puhelu + pvm
ap
[/quote]
Kalliimmaksi tulee missattu lento av:n neuvoilla kuin tuo puhelu.
No totta, kyllä sitä mieluummin maksaa lennon, jolle ei ehdikään, kuin maksaa kolme euroa kysymisestä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:34"]
Jos matkustat bisneksessä --> todennäköisesti ehdit. Economyssä on jo tiukilla.
[/quote]
Matkustan bisnesluokassa, mutta miten se vaikuttaa tähän? Kyllähän kone lähtee samaan aikaan.
Lentokenttä on minulle tuttu, vierailen siellä muutenkin viikottain (Starbucks..), mutta yleensä joka ikiselle lennolle menen aina niin aikaisin kuin ikinä vain kehtaan. Muut suorastaan nauravat minulle, kun istun lähtöportilla yleensä viimeistään kaksi tuntia ennen koneen lähtöä. Hyvä, jos kone on edes lähtenyt edellisestä kohteesta Suomeen. Siksipä siis hermoilen ihan tolkuttomasti, että pääsenkö tälle matkalle ollenkaan.
Kyseessä on ystäväni häät ja lentoliput on maksettu juuri tuolle lennolle, pääsisin ensimmäistä kertaa bisnesluokkaankin. Ilmeisesti myöhemmin illemmalla voisi olla joku toisen lentoyhtiön lento Kööpenhaminaan (SAS, Norwegian?), mutta muu hääväki on menossa tällä nimenomaisella lennolla. Joka tapauksessa pääsen häihin, menen tuolla Finnairin lennolla tai en.
Töistä en mitenkään voi lähteä aiemmin, koska minun pitää sulkea työpaikan ovi 16.15. Tuon jälkeen menee noin 15 minuuttia, että pääsen lähtemään työpaikalta. Ovelta ovelle taksilla menee keskimäärin 12-15 minuuttia, mutta ruuhka tai kolari sekoittaa tietenkin koko jutun.
ap
Siis itse asiassa sun laukkuasi ei voi viedä, eikä lähtöselvitystä tehdä puolestasi kukaan muu, mutta sä voit tehdä lähtöselvityksen netissä ja sen jälkeen käydä jättämässä laukkusi kentän baggage droppiin jo edellisenä iltana. kyse on siis enää vain siitä, ehditkö turvatarkastuksen läpi ja portille ajoissa. Helsingissä tähän menee noin tunti, jos lähtöportti on siellä passintarkastusseinien takana, mutta noin 30-45 min muille porteille, vähän riippuen siitä, miten lähellä ne on. Mutta jos matkaan sun työpaikalta kentälle menee todella vain 10 min, niin se tuntihan sulla on käytettävissä.
Noilla spekseillä sun kyllä pitäis ehtiä. Mutta shoppaamaan/kahville et kyllä ehdi.
Tarvitsetko ruumaan menevää matkalaukkua, vai riittäisikö käsimatkatavarat?
Tee lähtöselvitys hyvissä ajoin netissä. Sitten ei tarvitse kuin heittää makdolliset matkakamat hihnalle ja painua turvatarkastuksen kautta portille. Tuohon kentällä toimimiseen ei itselläni ole koskaan mennyt yli 20 minuuttia, eli hyvin ehdit vaikka olisi "ruuhka-aika" kentällä.
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
Vähänkö ärsyttäis jos porukassa olis mukana tollanen sählä! :D Ja pitäis tehdä vielä jotain lähtöselvityksiä sen puolesta. Mikset maksa paria kymppiä enemmän ja ota toista lentoa, ei tarttis stressata.
No, isompi mahdollisuus on, että ehdit. Onks siellä turvatarkastuksessa eri jono bisneksessä matkustaville, sillonhan siellä ei luultavasti niin paljoa jonoa ole. Itsellä meni viimeksi varmaan joku 15 min. kentälle saapumisesta siihen, että olin portilla, mutta siellä ei juurikaan ollut jonoa ja lähtöporttini oli ihan turvatarkastuksen vieressä.
[/quote]
Voit tehdä itse lähtöselvityksen netissä vaikka jo edellisenä päivänä.