Voinko varata lennon, jos pääsen kentälle 45min ennen lähtöä?
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:42"]
Juu, ei sun puolesta kukaan voi tehdä baggage dropia. Siellä nimenomaan tarkastetaan, että kyseinen henkilö on itse pakannut omat laukkunsa. Toisaalta laukun voi viedä jo edellispäivänä klo 17 jälkeen, joten sekin vaihtoehto kannattaa pitää mielessä.
Mutta pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa voit myös hyvin lentää. Ja varmasti ehditkin, ellei turvatarkastuksessa ole ruuhkaa. Meillä paljon lentävä mies on harvoin kentällä tuntia ennen koneen lähtöä. Joskus muistelen hänen heränneen 1,5 tuntia ennen koneen lähtöä (meiltä kentälle kestää 30 min). Ja viimeisen 10 vuoden aikana hän on myöhästynyt kerran. Toisaalta hänellä on nämä erikoiskortit, joilla pääsee nopeammin turvatarkastukseen ja baggage dropiin.
[/quote]
Joo näin. Aika hassua olisi jos hyväksyisivät nykyään että joku tuo "kaverin " laukun:).
Käy Christianissa katsomassa paljonko kannabis maksaa ja mikä meininki muutenkin siellä. Elokuussa reissu Köpikseen:).
Hyvä tavoite on olla turvatarkastuksessa 40 min ennen koneen lähtöä, siinä on pelivaraakin.
Kaikki besserwisserit ja ylimieliset "olen matkustanut niiiin paljon" - tyypit kommentoivat että hienosti ehdit.
Ehkä ehdit, mutta aina voi sattua yllätyksiä. Taksi ajaa ojaan? Taksi ei tule? Iskee vatsatauti, pakko juoksennella vessoihin? Turvatarkastus tökkii pahasti?
Mä olen just näitä jotka menee ajoissa kentälle. Nimim. kokemusta on. Aika hemmetin ärsyttävää jäädä lennolta jonkun ed. mainitun syyn takia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:34"] Jos sun laukkus on siellä koneessa ja sinä et, niin se kone ei tasan tarkkaan lähde kentältä mihinkään. [/quote] En ole tämän viestin kirjoittaja, mutta kummastuttaa nuo alapeukut. Kone ei lähde mihinkään, jos laukun omistaja ei ole koneessa. Eli jos laukkusi on ruumassa, mutta et tulekaan koneeseen, niin se sinun laukku kaivetaan sieltä pois. Tämän takia on pari kertaa koneen lähtö myöhästynyt, kun jotain matkustajaa onkin alkanut jännittää loppumetreillä. [/quote] Joo, näinhän se menee. Kone ei lähde jos mukana on laukku ilman "saattajaa".
[/quote]
Tästä saatte kiittää Lockerbien tapausta. Toki sääntö oli jo silloin, mutta Lockerbien jälkeen ovat olleet siinä hyvin tarkkoja.
Lähtöselvityksen voi tehdä netissä etukäteen. Mielestäni jos sen tekee kentällä pitää olla itse paikalla, eli ryhmä ei voi tehdä lähtöselvitystä jonkun puolesta joka ei ole paikalla. En tosin oo tästä ihan varma kun on EU.n sis lento. Laukun voi viedä etukäteen (itse). Tai sitten kaveri laittaa sen ruumaan omana laukkunaan.
Itse tekisin lähtöselvityksen etukäteen netissä (max 24 h ennen) veisin laukun etukäteen kentälle ja tilaisin taksin työpaikan oven eteen (vältyt parkkeeraukseen menevältä ajalta).Ja ostaisin liput.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:34"]
Jos sun laukkus on siellä koneessa ja sinä et, niin se kone ei tasan tarkkaan lähde kentältä mihinkään.
[/quote]
En ole tämän viestin kirjoittaja, mutta kummastuttaa nuo alapeukut. Kone ei lähde mihinkään, jos laukun omistaja ei ole koneessa. Eli jos laukkusi on ruumassa, mutta et tulekaan koneeseen, niin se sinun laukku kaivetaan sieltä pois. Tämän takia on pari kertaa koneen lähtö myöhästynyt, kun jotain matkustajaa onkin alkanut jännittää loppumetreillä.
[/quote]
Joo, näinhän se menee. Kone ei lähde jos mukana on laukku ilman "saattajaa".
Jos matka on vasta toukokuussa, niin etkö voi mitenkään sopia että joku muu sulkee oven tuona päivänä?! Pääsisit itse ajoissa matkaan. Tai, ihan villinä korttina: pidä oma vapaa?
Mikä oikein on ongelma? Itse olen järjestään 1h ennen Euroopan lennon lähtöä kentällä ja aina olen ehtinyt. Ainoastaan Schengen alueen ulkopuolisille lennoille varaan 1,5h aikaa kentällä.
Jos itse olisin tuolle lennolle lähdössä; tavoite olisi olla kentällä 16:45 ja jos ap:lla menee 8-10min työpaikaltaan kentälle; en näe ongelmaa ehtimisen kanssa. Varsinkin kun business-lipuille pääsee priority jonoon check-in/baggage drop ja turvatarkastusjonoissa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:39"]
Hääpari siis maksaa vierailleen kalliit business-luokan lentoliput, mutta vieraiden on otettava oma tyyny ja makuupussi mukaan? Ok. Mä olisin ehkä mielummin ottanut (tai hääparina tarjonnut) mukavamman majoituksen ja lennot sitten vaikka edullisemmin Norwegianilla.
[/quote]
Ei, vaan ylipäätään ne häät on siellä ladossa keskellä ei mitään. Majoitus on järjestetty erittäin hienosti olosuhteet huomioon ottaen. Morsian on itse toivonut, että me läheisimmät olisimme siellä ladossa hänen seuranaan ja siksi tästä epämukavuudesta tarjoaisi bisnesluokan lennot meille muutamille (noin kymmenen). Muu hääväki tulee Tanskasta tai omin avuin Suomesta, ei hääpari lennätä koko hääväkeä paikalle.
Normaalitapauksessa olisin siis tullut perille vasta ehkä lauantaina ja hankkinut itse majoituksen, mutta koska morsian ehdotti tällaista, menen mieluummin silloin perjantaina.
Ja juu, terveisiä kaikille tutuille, näillä yksityiskohdilla ei voi enää olla salassa :D
ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:20"]
Jos matka on vasta toukokuussa, niin etkö voi mitenkään sopia että joku muu sulkee oven tuona päivänä?! Pääsisit itse ajoissa matkaan. Tai, ihan villinä korttina: pidä oma vapaa?
[/quote]
Kaksi muuta "avainhenkilöä" ovat sopineet tuohon jo kesälomansa. Kysyin vapaata, mutten saa. Sairaslomalla voisin tietenkin olla, mutta aika epäilyttävältä näyttäisi.. Olisin saanut lomaa omiin häihin tai siskon häihin, mutten kaverin häihin.
ap
Aika tiukille menee jos tulee viivästyksiä.
Jos lennät busineksessa ja saavut terminaaliin klo 17 ehdit kyllä, premium- turvatarkastuksesta selviää 3-10min ja kyllä porttia pidetään auki ainakin 1725 tai 17:30 saakka.
Sitten menee hankalaksi jos on ruuhkaa, kolareita yms. Kannattaa pyytää jotakuta toista lukitsemaan firma, jos se ei onnistu niin kannattaa tilata etukäteen taksi jolla lähtee kentälle 16:16
No kyllä ehdit helsinki-vantaan kentällä, sen nyt juokseekin 5 minuutissa päästä päähän, ei se mikään heathrow ole.
Täällä taitaa suurin osa mammoista olla niitä jotka istuvat kentällä monta tuntia aikaiemmin.
Kuten saitkin jo ohjeeksi, tee lähtöselvitys netissä ja vie ruumaan menevät tavarat jo edellisenä iltana. Sitten vain iltapäivällä menet turvatarkastuksen kautta portille. Voit halutessasi katsoa hieman ennen lähtöäsi finavian sivuilta turvatarkastuksen jonotustilanteen, jotta tiedät kumpaa kautta on lyhyempi jono. Ystäväsi soittavat sinulle portin numeron ja kävelet sinne.
Ei ongelmaa, ehdit takuuvarmasti.
Kannattaa mennä hyvissä ajoin koska aina voi jotain sattua matkalla lentoasemalle.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:21"]
No kyllä ehdit helsinki-vantaan kentällä, sen nyt juokseekin 5 minuutissa päästä päähän, ei se mikään heathrow ole. Täällä taitaa suurin osa mammoista olla niitä jotka istuvat kentällä monta tuntia aikaiemmin. Kuten saitkin jo ohjeeksi, tee lähtöselvitys netissä ja vie ruumaan menevät tavarat jo edellisenä iltana. Sitten vain iltapäivällä menet turvatarkastuksen kautta portille. Voit halutessasi katsoa hieman ennen lähtöäsi finavian sivuilta turvatarkastuksen jonotustilanteen, jotta tiedät kumpaa kautta on lyhyempi jono. Ystäväsi soittavat sinulle portin numeron ja kävelet sinne. Ei ongelmaa, ehdit takuuvarmasti.
[/quote] lähden aina hyvissä ajoin ja taksilla menee noin Hki vantaalle kotoa 20 min
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"]
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
[/quote] mikä työpaikka on sellainen että jos lento niin ei voi lähteä tuntia paria aiemmin. ??? Itsellä ei sentään oo noin tiukkaa.
Ehdit kyllä. Taksi odottamaan ovelle 16.30. Taksi ei aja keha kolmosta vaan sitä seuraavasta liittymästä, olet kentällä jo 16.45. Tässä ei ole mitään ongelmaa. Boardingpass on kännykässä ja suoraan turvatarkastukseen. Ehdit ottaa skumpakin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"]
[/quote] mikä työpaikka on sellainen että jos lento niin ei voi lähteä tuntia paria aiemmin. ??? Itsellä ei sentään oo noin tiukkaa.
[/quote] Aika monikin työpaikka! On paikkoja, joissa ollaan yksin. Ennen sulkemisaikaa ei lähdetä. Lento ei ole mikään pakottava syy.
Heippa kaikille, varasin paikan itselleni tuolle 17.45 lennolle.
En voi lähteä aiemmin töistä, koska minä olen se, joka laittaa oven kiinni, enkä voi pakottaa kahtakymmentä muuta lähtemään töistä aiemmin minun takiani. Muiden työaika päättyy klo 16 ja minun on suljettava ovi klo 16.15. En voi sulkea aiemmin, jotta ihmiset pääsevät normaalisti pois talosta. Kaikki tietävät, ettei klo 16.15 jälkeen pääse siis enää "normaalitavoin" talosta, vaan pitää soittaa toinen henkilö paikalle availemaan ovia. Hätätilassa toki pääsee, mutta omasta viivyttelystä joutuu sitten maksamaan hätäovia käyttäessä.
Töistä Helsinki-Vantaalle pääsee Tuusulanväylää ja Kehä III:sta ajaen 12-15 minuutissa. Molemmat ovat tietenkin juuri tuohon aikaan ruuhkaisimmillaan.
Matkani maksettiin bisnesluokassa vain ja ainoastaan tuolle 17.45 lennolle, muut lennot olisin joutunut maksamaan ihan kokonaan itse. Eli ei ollut kyse paristakympistä, vaan parista sadasta eurosta.
Katsoin Finnairin sivut ja löysin tiedon, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Se onnistuu. Voin myös laittaa kaikki tavarani siskoni mukana menemään ja otan itse vain cabin-laukun töihin mukaan.
Finnairin asiakaspalvelu maksaa soitettuna ihan törkeästi, sähköpostitse ja chatissa sain tietenkin ympäripyöreät vastaukset siitä, että kentällä pitäisi olla ajoissa ja ettei kukaan voi tietenkään luvata lennolle ehtimistä. Siksipä siis ajattelin kysyä tältä palstalta arkikokokemuksia lennoille ehtimisestä. Täällä muutenkin tiedetään kaikesta kaikki.
Nyt jää nähtäväksi, ehdinkö tuolloin lennolle vai en. Jos en, menen sikakalliilla ostetuilla lentolipuilla, jotka ostan siis paria tuntia ennen lähtöä..
ap
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:27"]
Lähtöselvityksen voi tehdä netissä etukäteen. Mielestäni jos sen tekee kentällä pitää olla itse paikalla, eli ryhmä ei voi tehdä lähtöselvitystä jonkun puolesta joka ei ole paikalla. En tosin oo tästä ihan varma kun on EU.n sis lento. Laukun voi viedä etukäteen (itse). Tai sitten kaveri laittaa sen ruumaan omana laukkunaan.
Itse tekisin lähtöselvityksen etukäteen netissä (max 24 h ennen) veisin laukun etukäteen kentälle ja tilaisin taksin työpaikan oven eteen (vältyt parkkeeraukseen menevältä ajalta).Ja ostaisin liput.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
[/quote]
Ei muuten taida onnistua tuon lähtöselvityksen teko puolestasi kavereilta. Mielestäni Finskin sivuilla sanotaan selkeästi, että vain samalle lennolle lähtevä perheenjäsen voi tehdä lähtöselvityksen toisen puolesta. Sama juttu matkalaukun kanssa. Miksi ihmeessä et voi käydä tekemässä sitä lähtöselvitystä ja jättää matkalaukkua jo edellisenä iltana tai todellakin lähtöpäivänä lounastauolla? Mikä siinä on olevinaan niin vaikeaa?