Voinko varata lennon, jos pääsen kentälle 45min ennen lähtöä?
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
Kommentit (70)
Jos tarvitset mukaan hiuslakkaa, pesuaineita, hajuvettä yms, vosititko pistää ne matkakavereiden laukkuun menomatkalle? Oma cabinbag käsimatkatavarana. Tulomatkalle voit sitten pistää laukun ruumaan.
muuten aikataulusi kyllä pitää. Itselläni oli vaihto helsingissä kotimaan lennolle eikä aikaa jäänyt kuin 20 min koneen lähtöön. Joten jos sinulla on se tunti aikaa, kerkeet varmasti turvatarkastuksenkin läpi. Aina voi myös pyytää päästä muutaman jonottajan ohi.
Sano töissä iltapäivällä, että sulla on Syöpä ja pakko päästä pois ajoissa, jotta ehtii kemoterapiaan.
Voit, mutta vain sellaisen lennon jolla on mielenterveysongelmainen lentäjä.
Todennäköisesti ehdit. Mutta on sekin mahdollisuus, että tulee jokin viivästys, etkä ehdi.
Itse en viitsisi stressata miettimällä moista hetkeäkään vaan ottaisin ilman muuta sen myöhemmän saman illan lennon, johon ehtisin varmasti.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
Vähänkö ärsyttäis jos porukassa olis mukana tollanen sählä! :D Ja pitäis tehdä vielä jotain lähtöselvityksiä sen puolesta. Mikset maksa paria kymppiä enemmän ja ota toista lentoa, ei tarttis stressata.
[/quote]
Minä tässä ihmettelen sitä, miksei ap. voi tehdä lähtöselvitystä jo aiemmin netissä, tai käy itse edellisenä päivänä kentällä hoitamassa asiaa. Kävin Finskin sivuilla katsomassa ja lähtöselvityksen voi tehdä edellisenä päivänä klo 18 eteenpäin ja asamalla voi jättää matkalaukun. Mutta ap. vain säätää tuota lähtöselvitystä ennen koneen lähtöä. Ja sen lähtöselvityksen tulee olla hoidettu Euroopan lennoilla 45 ennen koneen lähtöä. Yhdysvaltoihin ja Aasiaan suuntautuvien lentojen läntöselvityksen tulee olla hoidettuna tuntia ennen koneen lähtöä. Tämä ja paljon muutakin löytyy Finskin sivuilta.
Ap. matkatavaroita ei voi viedä muu kuin oman perheen jäsen, joka on myös lähdössä lennolle. Mukana pitää olla sitten kaikki lentoon liittyvät dokumentit. Tämäkin tieto löytyy Finnairin sivuilta.
Miksi et ota myöhempää lentoa? Ei sinun tarvitse päästä samalla koneella kuin muu hääväki, voit ihan hyvin mennä pari tuntia myöhemmin. Luulisin että ehdit kyllä tuollakin, mutta onko se sen stressaamisen arvoista?
Ehdit jos mitään odottamatonta ei tapahdu. Olen itsekin olti monta kertaa kentällä n. 45min ennen lähtöä ja ehtinyt helposti vaikka lentokenttä on ollut Heathrow Helsinki-Vantaan sijaan.
Finnairin lähtöselvityksen voi tehdä edellisenä iltana netissä, jos sulla on pelkkää käsimatkatavaraa mukanasi. (Jos sulla on ruumaan menevää, niin sen tarramatkatavarakuitin tulostaminen lienee jo haasteellista. En ole edes kokeillut sitä siinä tilanteessa) Silloin voit kävellä suoraan turvatarkastukseen ja siitä portille. Portillahan pitää olla n. 20-30 min. ennen lähtöä. Turvatarkastukseen kannattaa latoa kaikki metallikama ja takki käsimatkatavaroihin, niin pääsee läpivalaisulla ja vikkelästi läpi. Laitan aina sellaiset tissiliivitkin, missä ei ole kaaritukia. En tiedä onko sillä merkitystä. Jostain syystä 12 v. poikani kohdalla mysteerisesti piippaa aina...vaikka on taskut tyhjinä eikä ole metallia kropassa.
Hei kai sä nyt voit kakskytminuuttia aikaisemmin lähteä duunista pois. Oli duuni mikä tahansa! Ainahan töistä voi lähteä jos tulee joku ylitsepääsemätön este. Ei kukaan ole korvaamaton, paitsi kirurgit jos ei ole sijaista lähellä.