Voinko varata lennon, jos pääsen kentälle 45min ennen lähtöä?
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:17"]
Ehdit jos mitään odottamatonta ei tapahdu. Olen itsekin olti monta kertaa kentällä n. 45min ennen lähtöä ja ehtinyt helposti vaikka lentokenttä on ollut Heathrow Helsinki-Vantaan sijaan.
[/quote]
Hmmm. Okei, sovitaan niin.
[/quote]
Hassua, viimeksi Heartrow'ssa meillä oli aikaa 50 minsaa, koneen vaihto, eikä sekä riittänyt. Myöhästyimme lennolta, vaikka oli pikapassit turvatarkastukseen yms.
Sanoisin että ehdit kun teet lähtöselvityksen netissä ja matkustat pelkän käsimatkatavaran kanssa. Mihin tarvitset isoa matkalaukkua noin lyhyellä reissulla? Menet sitten ripeästi suoraan turvatarkastukseen ja suoraan lähtöportille kun saavut lentoasemalle. Taitaa olla Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla usein, että viimeistään puoli tuntia ennen lennon lähtöä pitäisi olla lähtöportilla.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:07"]
Sanoisin että ehdit kun teet lähtöselvityksen netissä ja matkustat pelkän käsimatkatavaran kanssa. Mihin tarvitset isoa matkalaukkua noin lyhyellä reissulla? Menet sitten ripeästi suoraan turvatarkastukseen ja suoraan lähtöportille kun saavut lentoasemalle. Taitaa olla Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla usein, että viimeistään puoli tuntia ennen lennon lähtöä pitäisi olla lähtöportilla.
[/quote]Voisi kuvitella, että häihin matkustava tarvii juhla-asua, kenkiä, laukkua ja enemmän kosmetiikkaa jne.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:07"]
[/quote]Voisi kuvitella, että häihin matkustava tarvii juhla-asua, kenkiä, laukkua ja enemmän kosmetiikkaa jne.
[/quote]
Juuri näin. Juhlamekko, juhlakengät, hiustenkiharrin, meikit, häälahja.. Ja majoitus on sellaisessa vanhassa entisessä ladossa, jossa on laverisängyt, patjat, peitot, muttei lakanoita tai tyynyjä, joten pitää ottaa myös tyyny ja makuupussi mukaan.
Kyyl mä ehdin!
ap
ootko siis tänään lähdössä? Kööpenhamina klo 17:45 AY667, JL6815, UL3227 just on finavian nettisivuilla, että arvioitu aika 20:30
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:22"]
ootko siis tänään lähdössä? Kööpenhamina klo 17:45 AY667, JL6815, UL3227 just on finavian nettisivuilla, että arvioitu aika 20:30
[/quote]
No hyvänen aika, en tänään sentään! Toukokuun lopussa vasta.
ap
Miksi et voi suosiolla ottaa myöhäisempää lentoa? Tiedät varmaan kysymättäkin, että kiire tulee..
Hääpari siis maksaa vierailleen kalliit business-luokan lentoliput, mutta vieraiden on otettava oma tyyny ja makuupussi mukaan? Ok. Mä olisin ehkä mielummin ottanut (tai hääparina tarjonnut) mukavamman majoituksen ja lennot sitten vaikka edullisemmin Norwegianilla.
Ap, jos hoitat check inin aikaisemmin netin kautta tai käyt kentällä edellisiltana/ruokatunnilla (viemässä laukut/hoitamassa lähtöselvityksen) ja/tai lennät vain käsimatkatavaroilla, niin ehdit kyllä varmasti. Turvararkastus hoituu nopeimmin kun kävelee 2. terminaalista vasemmalke, sinne perimmäiselle tarkastuspisteelle, jossa aina tyhjää/väljempää. Pakkaa nesteet asiamukaisesti ja pidä huolta, ettei mukana ole mitään, joka vaatii erillistä tarkistusta. Käytä elektronista passintarkastusta, se menee nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:56"]
Ehdit jos mitään odottamatonta ei tapahdu. Olen itsekin olti monta kertaa kentällä n. 45min ennen lähtöä ja ehtinyt helposti vaikka lentokenttä on ollut Heathrow Helsinki-Vantaan sijaan.
[/quote]
[/quote]
Hassua, viimeksi Heartrow'ssa meillä oli aikaa 50 minsaa, koneen vaihto, eikä sekä riittänyt. Myöhästyimme lennolta, vaikka oli pikapassit turvatarkastukseen yms.
[/quote]
Minäkin haluaisin nähdä tämän ihmeen kun joku tulee Heathrow'n kentälle 45 minuuttia ennen lentoa ja ehtii vielä hyvin lennolle.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:33"]Miksi et voi suosiolla ottaa myöhäisempää lentoa? Tiedät varmaan kysymättäkin, että kiire tulee..
[/quote]
Kyllä minäkin ottaisin riskillä tuon aikaisemman ja maksetun lennon, koska lennolle ehtimiseen on mielestäni varsin hyvät mahdollisuudet tässä tapauksessa. Ei pikkuinen stressi ja kiire haittaa, jos vastineeksi saa ilmaisen lipun bisnesluokassa.
Jos matkustat pelkästään käsimatkatavaroiden kanssa, niin voit. Ilmoita myös kentälle, että tulet viime tipassa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:34"]
Jos sun laukkus on siellä koneessa ja sinä et, niin se kone ei tasan tarkkaan lähde kentältä mihinkään.
[/quote]
En ole tämän viestin kirjoittaja, mutta kummastuttaa nuo alapeukut. Kone ei lähde mihinkään, jos laukun omistaja ei ole koneessa. Eli jos laukkusi on ruumassa, mutta et tulekaan koneeseen, niin se sinun laukku kaivetaan sieltä pois. Tämän takia on pari kertaa koneen lähtö myöhästynyt, kun jotain matkustajaa onkin alkanut jännittää loppumetreillä.
Jos voit tehdä lähtöselvityksen etukäteen ja matkustat pelkillä käsimatkatavaroilla.
Tietysti voit varata. Se on sitten eri asia ehditkö sille lennolle vai et.
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
Riippuu lentoyhtiöstä ja onko matkatavaraa. Jos teet lähtöselvityksen etukäteen, etkä laita ruumaan matkatavaraa, niin ehdit kyllä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"]
Työpaikkani on hyvin lähellä Helsinki-Vantaata. Työpäiväni päättyy 16.30, lento lähtisi 17.45 (Kööpenhamina). Autolla tai taksilla pääsisin kentälle 10 minuutissa ja vaikka olisi paljon ruuhkaa ja joutuisin jostain syystä johonkin kiinni työpäivän päätteeksi hetkeksi, olisin joka tapauksessa kentällä viimeistään klo 17.
Voinko varata lennon Kööpenhaminaan tuollaisella aikataululla? Töistä en voi lähteä aiemmin. Seuraava lento Kööpenhaminaan olisi vasta seuraavana päivänä.
[/quote]Täällä ei saa kaiketi maisostaa, mutta soita Kajon taxi firmaan ja tilaa sieltä kyyti ajankohtaasi sopivaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:24"]
Luinkin itse jo, että lähtöselvitys pitää olla tehtynä 45 minuuttia ennen lähtöä. Senhän voi tehdä puolestani joku muukin, laukunkin voi viedä joku muu.
Eli kunhan olen itse paikalla klo 17 menossa turvatarkastukseen, pitäisi riittää? Lähden porukalla, joten muu porukka voi ottaa kamojani ja tehdä lähtöselvityksen, minä tulen pienen laukkuni kanssa suoraan turvatarkastukseen?
[/quote]
Voit tehdä lähtöselvityksen itse tai joku muu voi tehdä puolestasi sen. Sen voi tehdä verkossa jo edellispäivänä, jos lento on Finnairin tai SAS:n. Laukut jätetään viim. 45min ennen baggage droppiin, sen voi tehdä joku muu puolestasi myös.
[/quote]