Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?

Vierailija
26.03.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml

Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.

- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.

Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.

- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.

Pettymys isälle

Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.

- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.

Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.

- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.

Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.

- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.

Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.

- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.

Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.

Valvontakuvat tallessa

Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.

- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.

Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.

Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.

- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.

Kommentit (366)

Vierailija
61/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla melko vaatimaton aatelisnainen, kun asuu Pihlajamäessä. Olisin odottanut osoitteeksi Merimatka tms.

Vierailija
62/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:24"]Olisin varmaan myötätuntoisempi, ellei jutussa hoettaisi tätä aatelisuutta ja ellei arvon rouva Schaumann olisi itse jättänyt sormuksiaan julkiseen vessaan. Kun joku kyselee lapsen hukkaaman nallen perään, toivon kovasti että nalle löytyy, mutta nyt olen vaan että aha, elämässä on tainnut olla kovin vähän vastoinkäymisiä jos siitä että aikuinen unohtaa itse sormukset pitää tehdä lehtijuttu ja rikosilmoitus.
[/quote]
Luin noita sormuksen omistajan kommentteja ja hän itse oli pahoillaan siitä, että lehti oli korostanut, että kyseessä on aatelissormus, eikä jutusta käynyt ilmi ettei hän ollut itse ollut lehteen yhteydessä, vaan lehti oli bongannut tapauksen facesta. Hän myös kertoo ettei ole varakas vaan asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Ilmeisesti vastoinkäymisiäkin on yh:n lapsena riittävästi koettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:33"]

Ihmiset tällä palstalla on pääosin typeriä ja lapsellisia. Ja eiköhän ne sormukset ole lähteneet sen perässä vessaan menneen äipän matkaan. Toivottavasti valvontakameran avulla selviää, kuka tämä äippä on. Toivotaan parasta!

[/quote]

Sehän ei tietenkään voinut olla joku, joka oli siellä kopissa jo arvon aatelisneidon kanssa yhtäaikaa?

Vierailija
64/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa, niin noloa. Kermapeppuuden oire.

Vierailija
65/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"]

Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista.

[/quote]

Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas. 

[/quote]

Suurin osa suomalaisista on vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Veikkaisin että palstalaisista 100%. Jotkut täällä vaan mielellään esiintyvät muuna kuin ovat ja heittelevät tuollaisia kommentteja kuin sinä. Kyse on ilmeisesti huonon itsetunnon kompensoimisesta. 

Vierailija
66/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"]toivottavasti ei aleta julkistamaan valvontakamerakuvaa siitä nuoresta äidistä joka on mennyt nonan jälkeen vessaan. tai ikävää jos nuori äiti on varastanut sormukset. mutta ihan hyvin ovat vahongossa voineet tipahtaa roskikseen tms.
[/quote]

Tosi asiassa valvontakameran kuvasta ei olisi saanut puhua asiakkaaĺle mitään, asiaa vain pitäisi selvittää. Taitaa nuori äiti kommentti olla aatelisen omasta päästä.

Vierailija
67/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on sympatiat tuon sormuksen kadottaneen nuoren naisen puolella, eikä teidän inhottavien kommentoijien. Teille ei tee mieli toivoa mitään hyvää. Kyllähän se käsittääkseni rikos on, jos löytäjä ei toimita löytämäänsä selkeästi arvokasta tai oikealle omistajalleen muutoin hyvin tarpeellista esinettä paikan infoon/löytötavaratoimistoon/poliisilaitokselle. Ja vaikkei edes olisi rikos, niin hyvä ihminen toimittaa sen sinne, huono ihminen vohkii itselleen välittämättä mitä mielipahaa sillä aiheuttaa. Ja huono ihminen myös pilkkaa muita ihmisiä tällaisissa ketjuissa. Olette ällöttäviä.

Vierailija
68/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tietysti ikävää jos joku tunnearvoa omaava esine katoaa. Itsekin olen kadottanut rannekorun, joka oli mieheltäni kihlausaikana saama ja asia harmitti aivan kamalasti, joten sillä tavoin voin samaistua. Mutta, mutta.

Itse jos olisin tämän nuoren äidin tilanteessa ja haluaisin sormukset takaisin, niin olisin luvannut palkkion ja korostanut sitä, kuinka paljon sormukset merkitsevät juuri minulle. Ja jättänyt aatelissuvusta kertomisen yms. vähemmälle. Nyt jutusta tulee vaikutelma että joku hienohelma on hukannut itse korunsa ja nyt sitten syyttelee muita varkaaksi koska pelkää että isäpappa suuttuu. Tähän astisella elämänkokemuksella voin sanoa ettei kukaan halua auttaa sellaista ihmistä.

Mutta tietysti jos itse sormuksilla ei olekaan niin väliä, vaan tärkeintä on oma 15 min lööpissa, niin sittenhän tavoite on saavutettu. Ja kohta voi perustaa oman blogin, missä voi käsitellä tän huutavan vääryyden lisäksi monenlaisen muotikrääsän ostelua ja muuta lifestylea. ;)  

Vierailija
70/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"] Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista. [/quote] Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas.  [/quote] Vaatimattomia ollaan kyllä, sivistyskin hankittu vasta viimeisten sukupolvien aikana, sitä ennen oltiin maanviljelijöitä ja eläinlääkäreitä. Sukuni ei liity mitenkään henkilön sukuun. Saatan olla herkkä tällaiselle sormuksista järkyttymisille, sillä olen itse menettänyt veljeni sillä aikuisen ihmisen katoamiseen ei reagoitu ajoissa eikä edes iltapäivälehdet ottaneet vakavasti. Tietenkin toivon, että hän saa sormuksensa takaisin ja joku on vienyt ne infon sijaan löytötavaratoimistoon. Ei silti poista sitä, ettenkö pitäisi tätä ylireagointina.

[/quote]

Kateellinen sinä olet. 
[/quote]
Ihan sama jos leimataan kateelliseksi vauvapalstalla. Tai voihan tavallaan olla elämästä, jossa sormuksen menettäminen on suuri, itkun arvoinen tragedia, olen itse niin paljon kovettuneempi.

Vierailija
71/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"]Ei mulla koskaan vauvan kakkaa päässyt iholle ja mitä sitten oman vauvan kakka. Ei bhaise edes pahalle. Ei tullut edes mieleen ottaa naimissormusta pois jonka muuten itse ostin omilla rahoilla ja myös miehelle.  [/quote] Haluatko nyt mitalin?

[/quote] sainpahan monesti röyhistellä

Vierailija
72/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]Auttaisikohan löytymään, jos lupaisi reilun löytöpalkkion?
[/quote]Entä jos ei ole rahaa reiluun löytöpalkkioon? Silloinko saa löytäjä... ei kun varas pitää?

Vierailija
73/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:29"]

Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista.

[/quote]

Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas. 

[/quote]

En ole tuo jolle viesti on osoitettu, mutta mitäs vikaa vaatimattomuudessa on? Sehän on hyve. Parempi olla vaatimaton kuin pitää meteliä omasta asemastaan, mikä on mielestäni vähän sivistymätöntä. Suomessa ei virallisesti enää edes ole aatelissäätyä, joten aatelissormuksella ei ole kovin kummoista arvoa.

[/quote]

Sivistymättömyys ei ole hyve. Sivistymättömyys ja oma vaatimaton tausta selittää tuon kateellisen ja pahansuopaisen suhtautumisen tätä itselleen tunnearvolta hyvin tärkeän asian hukannutta henkilöä kohtaan.

[/quote]

Miten noin omasta mielestä, oletko mielestäsi hyvinkin sivistynyt henkilö kun haukut ihmisiä jonkun oletetun vaatimattoman taustan perusteella jollain AV-palstalla? Jos satutkin itse kuulumaan, ehkä avioliitton kautta, johonkin von Pippelsbääre -sukuun, niin onko sen perusteella muiden ihmisten ylenkatsominen mielestäsi sivistynyttä?

Vierailija
74/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tämä nainen kertoo il:n kommenteissa:

"Heippa teille kaikille tietäville täällä! Haluaisin nyt vähän kertoa teille joitakin faktoja. Ensinnäkin, minä en ottanut Iltalehteen yhteyttä vaan he ottivat minuun nähtyään jakamani Facebook päivityksen lukuisilla sivuilla, tottakai otin avun vastaan!

Toisekseen, en ole mikään ökyrikas hienostorouva, vaan ihan tuiki tavallinen 26-vuotias kotihoidontuella elelevä äiti, joka koittaa pärjätä tässä elämässä omin avuin kuten varmasti te muutkin. Asumme ihan Helsingin kaupungin asunnoissa tanskalaisen mieheni kanssa joka opiskelee tällä hetkellä.
Kolmanneksi, sain sormuksen isältäni, siitä huolimatta ettei se olisi minulle virallisesti kuulunut, koska vanhempani eivät ole olleet naimisissa.
Neljänneksi, tuon sormuksen saanti, oli isältäni ainut ylpeyden osoitus tähän astisessa elämässäni, joten se oli minulle hyvin hyvin tärkeä tämän vuoksi. Näen isääni noin kaksi kertaa vuodessa, koska asumme eri paikkakunnilla.
Ette arvaa, miten syyllinen olo minulla siitä on, että sormukset sinne unohdin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun ne pois otin, koska ajattelin tuon vaippapepun pesun olevan hieman hygieenisempaa, tyhmä idea selvästikin. Kuitenkin varmasti jokainen äiri muistaa, miten aina sillon tällöin on saattanut olla hiukan hajamielisempi, varsinkin jos viellä leikkii vaipanvaihdon yhteydessä. 
Ja sitten vielä, näissä asioissa täytyy olla nopea jos haluaa omaisuutensa takaisin, mitä minun olisi pitänyt tehdä, jäädä odottelemaan? Ja ihmiset jotka ootte myös hukannu jotain, synnyttäkää haloo fb:ssä ja ehkä teihinkin otetaan yhteyttä.yhteyttä! Mut yllätti pisitiivisesti se, kuinka sadat ihmiset ollu mukana tukemassa, ja auttamassa toista hädässä, mut ei ois pitäny lukea näitä.
Te kuitenkin jotka olette auttaneet, kiitos, ihana nähdä että avuliaita ja sydämellisiä ihmisiäkin on vielä olemassa!
Toivottavasti korjasin edes joten kuten nyt teidän täällä kommentoiden käsityksiä, ja ymmärrätte, että vaikka ei kyse ole mistään maailmanhädästä, on tämä asia mulle todella tärkeä, ja haluan tehdä kaikkeni löytääkseni sormuksen, jonka piti olla perintö myös omalle tyttärelleni."

Niin. Että voisitteko lopettaa ilkeilyn. 

Vierailija
75/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:29"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo jolle viesti on osoitettu, mutta mitäs vikaa vaatimattomuudessa on? Sehän on hyve. Parempi olla vaatimaton kuin pitää meteliä omasta asemastaan, mikä on mielestäni vähän sivistymätöntä. Suomessa ei virallisesti enää edes ole aatelissäätyä, joten aatelissormuksella ei ole kovin kummoista arvoa.

[/quote]

Sivistymättömyys ei ole hyve. Sivistymättömyys ja oma vaatimaton tausta selittää tuon kateellisen ja pahansuopaisen suhtautumisen tätä itselleen tunnearvolta hyvin tärkeän asian hukannutta henkilöä kohtaan.

[/quote]

Miten noin omasta mielestä, oletko mielestäsi hyvinkin sivistynyt henkilö kun haukut ihmisiä jonkun oletetun vaatimattoman taustan perusteella jollain AV-palstalla? Jos satutkin itse kuulumaan, ehkä avioliitton kautta, johonkin von Pippelsbääre -sukuun, niin onko sen perusteella muiden ihmisten ylenkatsominen mielestäsi sivistynyttä?

[/quote]

xD von Pippelsbääre Kiitos illan nauruista!

Vierailija
76/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:17"]

En mä vaan jaksa ymmärtää näitä ilkeitä ja pahansuopia kommentteja. Iltalehden kommentteja luin vain muutaman ja totesin, etten viitsi pahoittaa mieltäni enempää. Mikä perkele ihmisiä vaivaa???? Henkisesti köyhä elämä ja paha olla?

[/quote]  No nimenomaan Perkelehän ihmisiä vaivaa ja varkaus on varkaus. Eli sinä joka löysit niin pistähän palauttaen ne sormukset!

[/quote]

Ei se ole varastamista jos ottaa jotain minkä löytää. Fiksuinta olisi tietysti etsiä omistaja.
[/quote]Suomen lain mukaan on, ellei löydetty omaisuus ole selvästi mitättömän arvokas.

Vierailija
77/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormuksen kadottaneesta naisesta jäi huono kuva erityisesti siksi, että:
1. Uhkaili rikosilmoituksella - onko ikinä kuullut palkkiosta?
2. Korosti aatelisuus sitä, aatelisuus tätä
3. "Yhyyy en uskalla kertoa iskälle, että hukkasin sormukseni yhyy"

Vierailija
78/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ikävää, en väitä ettenkö olisi yhtä harmistunut itsekin vastaavassa tilanteessa. En kuitenkaan ehkä syyllistäisi juuri muita kuin itseäni. Tuossa kirjoituksessa siis lähinnä ärsyttää liioittelu, isän reaktiolla jutun paisutteleminen ja syyllistävä sävy. Onkohan muuten löytötavaratoimistosta kysytty jo? Itse saattaisin ottaa sormukset ja toimittaa ne löytötavaraan, vaikka toki tietysti jonkin tavaratalon infokin voisi olla vaihtoehto. Olen kuitenkin niin auktoriteettiuskoinen, että arvokkaammat ja henkilökohtaiset tavarat vien mieluummin viranomaisen kuin jonkin yksityisen tahon työntekijöiden haltuun.

Vierailija
79/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon keskustelijan, joka moittii toisia sivistymättömiksi ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin olevaksi :D, tulisi katsoa sanakirjasta mitä sivistys tarkoittaa. Nyt menee kyllä sanan käyttö hieman metsään. Näin ohiksena.

Vierailija
80/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"] Iltalehti uutisoi jatkuvasti metsästä löytyneistä dildoista ja silikonitisseistä, joten miksei kadonneesta sormuksesta. 
[/quote]
Metsästä löytyneistä silikonitisseistä? :'D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän