Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml
Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.
- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.
Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.
- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.
Pettymys isälle
Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.
- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.
Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.
- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.
Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.
- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.
Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.
- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.
Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.
Valvontakuvat tallessa
Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.
- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.
Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.
Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.
- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.
Kommentit (366)
toivottavasti ei aleta julkistamaan valvontakamerakuvaa siitä nuoresta äidistä joka on mennyt nonan jälkeen vessaan. tai ikävää jos nuori äiti on varastanut sormukset. mutta ihan hyvin ovat vahongossa voineet tipahtaa roskikseen tms.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:14"]Kuka ottaa sormukset pois vaipanvaihdon ajaksi?
[/quote]
Otan jos on kakkavaippa.
[/quote]
No mutta eihän aatelisvauvat kakkaa. Siniverisiltä tulee vaan mehua ja kukkasia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:17"]
En mä vaan jaksa ymmärtää näitä ilkeitä ja pahansuopia kommentteja. Iltalehden kommentteja luin vain muutaman ja totesin, etten viitsi pahoittaa mieltäni enempää. Mikä perkele ihmisiä vaivaa???? Henkisesti köyhä elämä ja paha olla?
[/quote] No nimenomaan Perkelehän ihmisiä vaivaa ja varkaus on varkaus. Eli sinä joka löysit niin pistähän palauttaen ne sormukset!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"]
Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista.
[/quote]
Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas.
[/quote]
Vaatimattomia ollaan kyllä, sivistyskin hankittu vasta viimeisten sukupolvien aikana, sitä ennen oltiin maanviljelijöitä ja eläinlääkäreitä.
Sukuni ei liity mitenkään henkilön sukuun. Saatan olla herkkä tällaiselle sormuksista järkyttymisille, sillä olen itse menettänyt veljeni sillä aikuisen ihmisen katoamiseen ei reagoitu ajoissa eikä edes iltapäivälehdet ottaneet vakavasti.
Tietenkin toivon, että hän saa sormuksensa takaisin ja joku on vienyt ne infon sijaan löytötavaratoimistoon. Ei silti poista sitä, ettenkö pitäisi tätä ylireagointina.
Auttaisikohan löytymään, jos lupaisi reilun löytöpalkkion?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"]
Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista.
[/quote]
Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas.
[/quote]
Aatelisuusko tekee tuosta sormuksensa hukanneesta ihmisestä paremman ja sormuksesta arvokkaamman, kuin se oikeasti on? Vai kohkattaisiinko asiasta lööppisanomia myöten, jos sormus olisikin Kultajousen halvin rinkula ja sen kadottanut joku wt-mamma?
[/quote]
Sormus on arvokas, uniikki. Kantajansa ei tee somessa kiertävällä kyselyllään mitään väärää. Iltalehti uutisoi jatkuvasti metsästä löytyneistä dildoista ja silikonitisseistä, joten miksei kadonneesta sormuksesta.
Se, että tämä uutinen ärsyttää täällä ihmisiä kertoo vain heidän kateudestaan.
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle viesti on osoitettu, mutta mitäs vikaa vaatimattomuudessa on? Sehän on hyve. Parempi olla vaatimaton kuin pitää meteliä omasta asemastaan, mikä on mielestäni vähän sivistymätöntä. Suomessa ei virallisesti enää edes ole aatelissäätyä, joten aatelissormuksella ei ole kovin kummoista arvoa.
No voi surku, että voi aikuinen ihminen itkeä materian perään päivätolkulla! Kauheeta jos tuolle sattuu elämässä ihan oikea tragedia, ei taida selvitä siitä... Ja hävetköön se alhainen ihminen, joka kehtasi napata ne sormukset!!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"] Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista. [/quote] Höpö höpö. Olet itse sivistymättömästä ja vaatimattomasta suvusta lähtöisin. Se paistaa sinusta kauas. [/quote] Vaatimattomia ollaan kyllä, sivistyskin hankittu vasta viimeisten sukupolvien aikana, sitä ennen oltiin maanviljelijöitä ja eläinlääkäreitä. Sukuni ei liity mitenkään henkilön sukuun. Saatan olla herkkä tällaiselle sormuksista järkyttymisille, sillä olen itse menettänyt veljeni sillä aikuisen ihmisen katoamiseen ei reagoitu ajoissa eikä edes iltapäivälehdet ottaneet vakavasti. Tietenkin toivon, että hän saa sormuksensa takaisin ja joku on vienyt ne infon sijaan löytötavaratoimistoon. Ei silti poista sitä, ettenkö pitäisi tätä ylireagointina.
[/quote]
Kateellinen sinä olet.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:22"]Ei mulla koskaan vauvan kakkaa päässyt iholle ja mitä sitten oman vauvan kakka. Ei bhaise edes pahalle. Ei tullut edes mieleen ottaa naimissormusta pois jonka muuten itse ostin omilla rahoilla ja myös miehelle.
[/quote]
Haluatko nyt mitalin?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:17"]
En mä vaan jaksa ymmärtää näitä ilkeitä ja pahansuopia kommentteja. Iltalehden kommentteja luin vain muutaman ja totesin, etten viitsi pahoittaa mieltäni enempää. Mikä perkele ihmisiä vaivaa???? Henkisesti köyhä elämä ja paha olla?
[/quote] No nimenomaan Perkelehän ihmisiä vaivaa ja varkaus on varkaus. Eli sinä joka löysit niin pistähän palauttaen ne sormukset!
[/quote]
Ei se ole varastamista jos ottaa jotain minkä löytää. Fiksuinta olisi tietysti etsiä omistaja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"]
toivottavasti ei aleta julkistamaan valvontakamerakuvaa siitä nuoresta äidistä joka on mennyt nonan jälkeen vessaan. tai ikävää jos nuori äiti on varastanut sormukset. mutta ihan hyvin ovat vahongossa voineet tipahtaa roskikseen tms.
[/quote]
Kuka on ne sinne roskiin tiputtanut? Eivät sormukset tipu itsestään, joten joku ne on ottanut ja kaikella todennäköisyydellä tämä nuori äiti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:29"]No voi surku, että voi aikuinen ihminen itkeä materian perään päivätolkulla! Kauheeta jos tuolle sattuu elämässä ihan oikea tragedia, ei taida selvitä siitä... Ja hävetköön se alhainen ihminen, joka kehtasi napata ne sormukset!!
[/quote]
Joo vaikuttaa jotenkin kuplassa eläneeltä naiselta. Toi itkujuttu vei maun koko jutusta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:29"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle viesti on osoitettu, mutta mitäs vikaa vaatimattomuudessa on? Sehän on hyve. Parempi olla vaatimaton kuin pitää meteliä omasta asemastaan, mikä on mielestäni vähän sivistymätöntä. Suomessa ei virallisesti enää edes ole aatelissäätyä, joten aatelissormuksella ei ole kovin kummoista arvoa.
[/quote]
Sivistymättömyys ei ole hyve. Sivistymättömyys ja oma vaatimaton tausta selittää tuon kateellisen ja pahansuopaisen suhtautumisen tätä itselleen tunnearvolta hyvin tärkeän asian hukannutta henkilöä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:16"] [quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:14"]Kuka ottaa sormukset pois vaipanvaihdon ajaksi? [/quote] Otan jos on kakkavaippa. [/quote] Miksi? Miten onnistut työntämään sormesi kakkavaippaan? [/quote] Meillä päin takapuoli pestään siitä paskasta
[/quote]
Meillä myös, mutta ei niitä sormuksia siellä takamuksessa hinkata. Käsien pesuun on ihan saippua keksitty.
Ihmiset tällä palstalla on pääosin typeriä ja lapsellisia. Ja eiköhän ne sormukset ole lähteneet sen perässä vessaan menneen äipän matkaan. Toivottavasti valvontakameran avulla selviää, kuka tämä äippä on. Toivotaan parasta!
Mulla ei oo mitään asiaa vauvan hoitohuoneeseen, kasvatustyö tehty, poika 18 vee. Olihan se hurjan mielenkiintoista aikaa. Voi kun ne saisin elää uudelleen.
Ei kannata olka kateellinen. Aatelisuus periutyy vain patriarkaalisesti, eli vain pojat saavat aatelisarvon.