Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"]
Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa
[/quote]
No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte?
[/quote]
Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:12"]Me ollaan viety aina kuoharipullo ja kaunis kortti rahan pyytelijöille. Varsinkin kun kaikki ne, jotka ovat pyytäneeet rahaa "häämatkakassaan" eivät ole vielä vuosienkaan jälkeen menneet häämatkalle :D eli siksi ollaan menty ihan kuoharipullolla, ei tietenkään mikään halvin, mutta joku n. 20€ pullo. Jos on lahjalista, niin sitten ollaan valittu sieltä. [/quote] Entä jos pariskunta ei juo ollenkaan alkoholia? Ostatteko alkottoman pullon?
[/quote]
Sellaista paria ei ole vielä tullut vastaan, mutta jos tulisi, niin sitten ei tietenkään vietäisi mitään alkohollillista.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"] Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta? [/quote] Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e. [/quote] Heh. Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa! "Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista". Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus? Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään. Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa! [/quote] Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa.
[/quote]
Jos raha on ainoa, joka ilahduttaa lahjan saajaa, niin jotain on vakavasti pielessä.
Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa.
Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta.
Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta.
Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle.
Mutta mitäpä tällaisesta lahjan perimmäisestä tarkoituksesta ymmärtäisi kaltaisesi, joka laskee minkä arvoinen tämä hääpari heille on - eli paljonko rahaa annetaan lahjaksi - tarjoilujen laadun perusteella...
[/quote]
Miten kehtaat väittää että lasken hääparin arvon rahassa, mistäs tuon edes päättelit?
Ja mitä tulee siihen että raha on ainoa joka ilahduttaa... Sinunko tehtäväsi se on kouluttaa näpäyttelemällä näitä moraalittomia nykyajan nuoria? Onko käynyt mielessä, että joku ei vain ilahdu siitä tavarasta vaikka kuinka haluaisit. Miten itse toimisit, jos järjestäisit hääjuhlan etkä missään tapauksessa haluaisi mitään tavaraa?
Itseäni ei ole mikään harmittanut niin paljon kuin yhdet häät joissa morsian hoki ennen häitä miten halvalla kaikki tehdään ja hankitaan. Sen näki kyllä jokainen vieras. Mutta antaas olla kun kutsu tuli niin siellä oli nettiosoite mistä löyty lahjalista. Jota morsian mainosti tarkkaan harkituksi ja se toimisi niin että jokaiselle vieraalla löytyisi sopiva lahja, ainut ongelma oli vain että halvin lahja maksoi karvan alle 200e!!! Millä H"#¤%"#:llä se kuvitteli opiskelijoiden ostavan sen hintaisia lahjoja. Porukan kerääminenkin olisi ollut työlästä kun en tuntenut kuin muutaman joten vein mitä itse halusin.
Häissä huomasi ja kuuli miten ihmisiä harmitti häiden/lahjojen epäsuhta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:16"]
Ihan vielä lisäys. Kumpi on järkevämpää, ostaa 40 €:n enkelikorise-esineen, jolle ei ole mitään sijoituspaikkaa kuin, että antaisi sen saman summan rahana, että saisimme ostettua vaikka kaksi pyyhettä? Meillä on vain kuusi pyyhettä sekä vessaan että keittiöön. Tällaista saatiin taas viimeksi joululahjaksi. Harmi kun sitä enkeliä ei voi edes syödä. T. Se 127:n opiskelijapariskunta
[/quote]
Ettekö sitten voisi suoraan pyytää niitä pyyhkeitä?
Kutsuun voi esimerkiksi kirjoittaa, että lahjavinkkejä voi halutessaan tiedustella kaasolta/appivanhemmilta/sulhaselta (kenelle nyt vain haluatte antaa vastuun) ja tämä henkilö sitten kertoo, että tilanahtauden vuoksi toivotte mieluummin pyyhkeitä, kuoharia ja hierontalahjakortteja kuin koriste-esineitä. Se suora pyyntö heti kutsussa (ja varsinkin tilinumero) on se, mikä monia ärsyttää.
Me olemme myös pienessä opiskelija-asunnossa asuva kihlapari. Emme laittaneet lahjalistaa minnekään, vaikka anoppi ja käly painokkaasti neuvoivat tekemään niin vieraiden mukavuuden vuoksi. Lopputuloksena on se, että suurin osa vieraista on ilmoittautumisensa yhteydessä kysellyt lahjatoiveita. En tiedä onko teidän suvuilla ja kaveriporukassa erilainen tapa ajatella, mutta kaikki ovat ihan itse tuoneet esille sitä tilanahtautta ja tietämättömyyttä syyksi kyselylleen.
[/quote]
Taisi olla vertauskuvallinen tuo pyyhe-koriste-esinevertailu, mitä et hoksannut.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]
Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.
[/quote]
Ihan turha alapeukuttaa, elämä vain muuttuu lasten myötä, ei sille mitään voi.
[/quote]
Ohi rahatoiveaiheesta, mutta pakko kommentoida... Palstan velaketjuissa on säännöllisesti hoettu, että lasten kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin ilman lapsia. Ei näköjään voi :)
[/quote]
Totta kai voi tehdä. Kyllähän monet jättääkin lapset hoitoon ja menee itse juhlimaan kavereiden häitä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Mutta arvomaailmanmuutoksesta tuossa onkin kyse. Sinkkuna ja lapsetttomana kiinnosti bilettäminen, lasten myötä elämään tulee muutakin sisältöä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] Kaikkea hyvää teille tuleva hääpari! Mekin lähetettiin "junttikutsut" ja häät meni hyvin. Junttikutsujen myötä lähentyi joidenkin sukulaisten ja tuttavien kanssa välit enemmän. T. kaksi rakastavaista aikuista myös. [/quote] Kiitos paljon! Toivotaan, että häät onnistuu. Yritetty päästä mahdollisimman halvalla mekon ja vaatteiden suhteen. Sormuksia ei voida budjetin takia ostaa mutta eipä tuo mitään. Eiköhän tuo odottelu riitä. T.127
[/quote]
Me järjestetään ihan tarkoituksella pienet häät joihin tehdään itse niin paljon kuin voidaan :) Tarjoilut, pukuja koristeet maksavat huomattavasti vähemmän kun tekee itse, ja on myös jotenkin tunnelmallisempaa.
Aiotteko vaihtaa sormuksia ollenkaan, jos ei ole varaa varsinaisiin vihkisormuksiin? Meillä oli kihloina muovisormukset huumorimielellä, parilla eurolla sai hopeanvärisen ja sileän sormuksen joka näytti aluksi ihan asialliselta (toki väri irtosi myöhemmin).
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte? [/quote] Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127.
[/quote]
Ja oot varma että toiset tilahtuu sun ostamista lahjoista? Kannattaa lopettaa lahjojen ostaminen niin muutkaan eivät anna sinulle mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia...
[/quote]
Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] Kaikkea hyvää teille tuleva hääpari! Mekin lähetettiin "junttikutsut" ja häät meni hyvin. Junttikutsujen myötä lähentyi joidenkin sukulaisten ja tuttavien kanssa välit enemmän. T. kaksi rakastavaista aikuista myös. [/quote] Kiitos paljon! Toivotaan, että häät onnistuu. Yritetty päästä mahdollisimman halvalla mekon ja vaatteiden suhteen. Sormuksia ei voida budjetin takia ostaa mutta eipä tuo mitään. Eiköhän tuo odottelu riitä. T.127
[/quote]
Me järjestetään ihan tarkoituksella pienet häät joihin tehdään itse niin paljon kuin voidaan :) Tarjoilut, pukuja koristeet maksavat huomattavasti vähemmän kun tekee itse, ja on myös jotenkin tunnelmallisempaa.
Aiotteko vaihtaa sormuksia ollenkaan, jos ei ole varaa varsinaisiin vihkisormuksiin? Meillä oli kihloina muovisormukset huumorimielellä, parilla eurolla sai hopeanvärisen ja sileän sormuksen joka näytti aluksi ihan asialliselta (toki väri irtosi myöhemmin).
[/quote]
Vinkki, oma hopeasormukseni maksoi 9€.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"] Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta? [/quote] Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e. [/quote] Heh. Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa! "Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista". Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus? Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään. Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa! [/quote] Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa. [/quote] Jos raha on ainoa, joka ilahduttaa lahjan saajaa, niin jotain on vakavasti pielessä. Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa. Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta. Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta. Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle. Mutta mitäpä tällaisesta lahjan perimmäisestä tarkoituksesta ymmärtäisi kaltaisesi, joka laskee minkä arvoinen tämä hääpari heille on - eli paljonko rahaa annetaan lahjaksi - tarjoilujen laadun perusteella... [/quote] Miten kehtaat väittää että lasken hääparin arvon rahassa, mistäs tuon edes päättelit? Ja mitä tulee siihen että raha on ainoa joka ilahduttaa... Sinunko tehtäväsi se on kouluttaa näpäyttelemällä näitä moraalittomia nykyajan nuoria? Onko käynyt mielessä, että joku ei vain ilahdu siitä tavarasta vaikka kuinka haluaisit. Miten itse toimisit, jos järjestäisit hääjuhlan etkä missään tapauksessa haluaisi mitään tavaraa?
[/quote]
Niin, entäs jos ajatellaan ekologisesti. :) Miksi sitä tavaraa tarvii väkisin tuputtaa, kun sitä ei tarvitse eikä halua.
Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:16"]
Ihan vielä lisäys. Kumpi on järkevämpää, ostaa 40 €:n enkelikorise-esineen, jolle ei ole mitään sijoituspaikkaa kuin, että antaisi sen saman summan rahana, että saisimme ostettua vaikka kaksi pyyhettä? Meillä on vain kuusi pyyhettä sekä vessaan että keittiöön. Tällaista saatiin taas viimeksi joululahjaksi. Harmi kun sitä enkeliä ei voi edes syödä. T. Se 127:n opiskelijapariskunta
[/quote]
Kutsuun voi esimerkiksi kirjoittaa, että lahjavinkkejä voi halutessaan tiedustella kaasolta/appivanhemmilta/sulhaselta (kenelle nyt vain haluatte antaa vastuun) ja tämä henkilö sitten kertoo, että tilanahtauden vuoksi toivotte mieluummin pyyhkeitä, kuoharia ja hierontalahjakortteja kuin koriste-esineitä. Se suora pyyntö heti kutsussa (ja varsinkin tilinumero) on se, mikä monia ärsyttää.
Me olemme myös pienessä opiskelija-asunnossa asuva kihlapari. Emme laittaneet lahjalistaa minnekään, vaikka anoppi ja käly painokkaasti neuvoivat tekemään niin vieraiden mukavuuden vuoksi. Lopputuloksena on se, että suurin osa vieraista on ilmoittautumisensa yhteydessä kysellyt lahjatoiveita. En tiedä onko teidän suvuilla ja kaveriporukassa erilainen tapa ajatella, mutta kaikki ovat ihan itse tuoneet esille sitä tilanahtautta ja tietämättömyyttä syyksi kyselylleen.
[/quote]
Taisi olla vertauskuvallinen tuo pyyhe-koriste-esinevertailu, mitä et hoksannut.
[/quote]
Pidin sitä esimerkkinä, ja jatkoin samalla esimerkillä oman pointtini esilletuomiseksi. Miten tuo minun ehdotukseni ei toimi jos vaihtaa koriste-esineet ja pyyhkeet johonkin muuhun, varsinkin kun annoin muitakin ideoita (kuohari, lahjakortit)?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
Kerroin suoraan tilanahtaudesta luonnoksessa mutta miehen mielestä ei ollut sopivaa mainostaa asuntomme pienuutta. Muutettiin muotoon tässä tilinumero, jos haluaa muistaa. Kuten tuli sanotua, nyt on kaapit täynnä, eikä meille mahdu mitään. Ei mahdu enää edes niitä pyyhkeitä. Itse kävin ostamassa, kun ei lahjaksi saatu. Minusta on parempi, että jos tilinumero häiritsee niin ei siten anna mitään. Ja jos vetää siitä herneen nokkiinsa, ei tarvitse tulla paikan päälle. Takuuvarmasti saadaan niitä koriste-esineitä siitäkin huolimatta, vaikka laitetaan tilinumero. Tuolla yritetään kuitenkin minimoida se. Luojan kiitos jouluksi saatiin myös leivontavuoka. Se tuli tarpeeseen mutta taisi olla ainoa hyödyllinen lahja. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:05"]
Meidän häihin tuli 5 henkinen perhe mässyttämään ja laittoi tilille vain 50 euroa. Jotkut on niin tolloja, että kuvittelee voivansa tulla syömään puoli-ilmaiseksi häihin ja maksavat vain muutaman euron per nokka. Pitäisi ajatella, kuinka paljon häät tulevat maksamaan ja maksaa edes oma ruokailu. Kohteliasta olisi ottaa huomioon bändin vuokra ja juhlatilan vuokra.
[/quote]
Anna kun arvaan, teillä luki kutsussa osapuilleen näin: "Emme toivo lahjoja vaan ystäviemme ja läheistemme läsnäoloa tärkeänä päivänämme. Jos kuitenkin tahdotte muistaa meitä, laitattehan sopivaksi katsomanne summan häämatkaa varten tilille 12345-78910".
[/quote]
Anna kun arvaan jatkoa, kutsussa juuri noin. Ja juntit 5 henkinen perhe tuli häihinne, jotka pisti silmään kun olivat noin juntteja. Ja oikeasti, olivat kyllä todella juntteja! Käytännössä rahoitittte noiden junttien syömiset, koska he eivät ole yltäneet tämän päivän tasolle. Onneksi näitä ei ole massana. Voin ymmärtää ihmisiä, jotka ovat aitoja ja ilmaisevat todellista itseään, elämäntilanteesssaan, että ovat tiukilla. Mut hitto en ymmärrä pätkääkään heitä, joilla on varaa ostaa kesämökkiä, jenkkimatkoja ja sellaista ruokaa, mistä vaan unelmoin (peunatasolla all the life), että hekin ovat kutsuttuja ja olemme niin paljon yrittäneet tehdä töitä, että kaikki viihtyisivät. Meillä nää ei kitissyt, mutta veikkaan että täällä kyllä. Miten pitäisi venytä kaikkeen suuntaan, kun sitten he, jotka eivät ymmärrä mistään tasosta eikä tyylistä yhtään mitään, ne (täällä) kitisevät. Jos tämän mahdollisuuden annat, he käyttävät sen itsekkyytebnsä pönkittämiseen, ei älyn kehuttämiseen, let´s see.
maailma on krääsää pullollaan joten annan aina rahaa häälahjaksi, käyttäköön hääpari sen sitten minne haluaa, silloin se ei kuulu enää minulle.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte? [/quote] Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127.
[/quote]
Ja oot varma että toiset tilahtuu sun ostamista lahjoista? Kannattaa lopettaa lahjojen ostaminen niin muutkaan eivät anna sinulle mitään.
[/quote]
Mäkään en tykkäisi yhtään noista mainituista lahjoista, mutta mielestäni ratkaisu ei ole lahjojen antamisen lopettaminen, se jos mikä on junttia. Aika pitkälle päästäisiin sillä, että mietittäisiin oikeasti sitä lahjan saajaa. Tämä tietysti on useimmille liian aikaavievää ja ikävää, kun jo pelkkä juhliin ilmoittautuminenkin tuntuu olevan ylivoimaista. Oikeasti, suurinta osaa suomalaisista ei kiinnosta etiketti, hyvät tavat tai se, pitääkö juhlakalu annetusta lahjasta vai ei. Se on vain velvollisuus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia... [/quote] Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.
[/quote]
Höpöhöpöhöpö, kannattaisi tutki vähän paremmin historiaa ennen kuin tänne kirjoittaa nimettömänä. Häälahjojen ideana on ollut antaa hääparille tavaroita joita he tarvitsevat elämässään mm. lakanoita pyyhkeitä, kippoja ja pannuja. Ennen vanhaan ihmiset muuttivat yhteen vasta häiden jälkeen minkä vuoksi heillä ei ollut mitään. Tämä "vieraat maksavat oman osansa" on idioottimaisen kaalliiden häiden maksamisen kanssa tuskailevien hääparien itse keksimä juttu. Halutaan järjestää kalliit häät joihin ei itsellä ole varaa ja siksi kuvitellaan vieraiden maksavan omat kustannuksensa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"]Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Toki voi, mutta onko se nyt se pointti tässä? Että voi "lahjoittaa" mitä vaan, kun kyllähän ne voi antaa eteenpäin?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:12"]
Me ollaan viety aina kuoharipullo ja kaunis kortti rahan pyytelijöille. Varsinkin kun kaikki ne, jotka ovat pyytäneeet rahaa "häämatkakassaan" eivät ole vielä vuosienkaan jälkeen menneet häämatkalle :D eli siksi ollaan menty ihan kuoharipullolla, ei tietenkään mikään halvin, mutta joku n. 20€ pullo. Jos on lahjalista, niin sitten ollaan valittu sieltä.
[/quote]
Oikein, samaan olen törmännyt muka häämatkaa varten keratään... Kyllä tarkoitus on saada häät maksetuksi!:) Sori jos joku pahoittaa mielensä mutta näin se vain on.
[/quote]
Häämatka on monella tavoitteena, unelmissa. Yllättäviä menoja voi tulla häiden jälkeenkin, esim. joku palvelutarjoaja veloittaakin enemmän, kuin miät oli sovittu. Niistä sitten vääntöä (suulliset sopparit). Budjetti menee niin tiukille, ettei ole järkeä häiden jälkeen tilatakaan matkaa ja sitä siirretään. Sattuu sitä muillekin, ei vain hääpareille.