Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:46"]
maailma on krääsää pullollaan joten annan aina rahaa häälahjaksi, käyttäköön hääpari sen sitten minne haluaa, silloin se ei kuulu enää minulle.
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"]
Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen.
[/quote]
Mistäs sitten valitit että sulla on kaapit täynnä? Kaikki ihan OK?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"]
Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen.
[/quote]
Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia... [/quote] Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.
[/quote]
Höpöhöpöhöpö, kannattaisi tutki vähän paremmin historiaa ennen kuin tänne kirjoittaa nimettömänä. Häälahjojen ideana on ollut antaa hääparille tavaroita joita he tarvitsevat elämässään mm. lakanoita pyyhkeitä, kippoja ja pannuja. Ennen vanhaan ihmiset muuttivat yhteen vasta häiden jälkeen minkä vuoksi heillä ei ollut mitään. Tämä "vieraat maksavat oman osansa" on idioottimaisen kaalliiden häiden maksamisen kanssa tuskailevien hääparien itse keksimä juttu. Halutaan järjestää kalliit häät joihin ei itsellä ole varaa ja siksi kuvitellaan vieraiden maksavan omat kustannuksensa.
[/quote]
Tuskin koskaan on ollut mitään yleistä, yhteisesti sovittua sääntöä tai määritelmää häälahjan tarkoituksesta. Toki ennen on annettu juuri niitä tarve-esineitä, mutta Suomessa on eletty talkookulttuurissa, johon kuuluu tarkka käsitys siitä, että kaikki apu ja lahjat ovat vastavuoroisia ja saman arvoisia.
Tämä kyseinen perinne on ollut käytössä ainakin itä-Suomessa, mutta ei ehkä sitten sinun seuduillasi. En oikein käsitä miksi suhtaudut asiaan noin aggressiivisesti, kun kuitenkin jo sanoin ettei tämmöinen perinne oikein sovellu enää nykyaikaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte? [/quote] Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127.
[/quote]
Ja oot varma että toiset tilahtuu sun ostamista lahjoista? Kannattaa lopettaa lahjojen ostaminen niin muutkaan eivät anna sinulle mitään.
[/quote]
No varmaan ilahtuu, kun se mainitsemani sateenvarjokin oli käytössä viisi vuotta ennen kuin meni rikki ja harmitteli ääneen, että pitäisi ostaa uusi. Tai jos kerää kirjasarjaa eikä omista nimenomaan kyseistä teosta. Ostan ja annan ilahduttaakseni. Tämän lisäksi myös teen lahjoja, jotka on otettu oikeasti hyvillä mielin vastaan. Mutta vain jos se tulee kohti. Jos ei keksi mitään oikeasti tarpeellista niin jättää sikseen. Usein vain keksii, jos tuntee ihmisen riittävän hyvin. T. 127
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte? [/quote] Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127. [/quote] Ja oot varma että toiset tilahtuu sun ostamista lahjoista? Kannattaa lopettaa lahjojen ostaminen niin muutkaan eivät anna sinulle mitään. [/quote] Mäkään en tykkäisi yhtään noista mainituista lahjoista, mutta mielestäni ratkaisu ei ole lahjojen antamisen lopettaminen, se jos mikä on junttia. Aika pitkälle päästäisiin sillä, että mietittäisiin oikeasti sitä lahjan saajaa. Tämä tietysti on useimmille liian aikaavievää ja ikävää, kun jo pelkkä juhliin ilmoittautuminenkin tuntuu olevan ylivoimaista. Oikeasti, suurinta osaa suomalaisista ei kiinnosta etiketti, hyvät tavat tai se, pitääkö juhlakalu annetusta lahjasta vai ei. Se on vain velvollisuus.
[/quote]
Riippuu varmaan vähän tuttavapiiristä. Tunnen ihmisiä, jotka antavat ja huomioivat läheisiään, epäitsekkästi. Ja se on vastavuoroista, mitään laskematta. Tajusinkin juuri, miten hyvä olla, kun elää sellaisen ympäröimänä ja itsekin on sitä. Hyvät tavat ja etiketin tuntemus hallitsevat myös elämää, tuntuu mukavemmalta elämä. Huomaan eron, kun aina ei ole näin ollut. En vaihtaisi pois.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia... [/quote] Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.
[/quote]
Höpöhöpöhöpö, kannattaisi tutki vähän paremmin historiaa ennen kuin tänne kirjoittaa nimettömänä. Häälahjojen ideana on ollut antaa hääparille tavaroita joita he tarvitsevat elämässään mm. lakanoita pyyhkeitä, kippoja ja pannuja. Ennen vanhaan ihmiset muuttivat yhteen vasta häiden jälkeen minkä vuoksi heillä ei ollut mitään. Tämä "vieraat maksavat oman osansa" on idioottimaisen kaalliiden häiden maksamisen kanssa tuskailevien hääparien itse keksimä juttu. Halutaan järjestää kalliit häät joihin ei itsellä ole varaa ja siksi kuvitellaan vieraiden maksavan omat kustannuksensa.
[/quote]
Juuri näin, harmikseni on sanottava että liian usein on tullut tunne että näillä häillä yritetään kerätä vain rahaa. On tehty kaikki itse (mikä toki hienoa) mutta on tehty niin altalipan että vieraille tulee vaivaantunut olo vaikka siitä että kaksi viimeistä pöytää jäi ilman ruokaa...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"]Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? [/quote] Toki voi, mutta onko se nyt se pointti tässä? Että voi "lahjoittaa" mitä vaan, kun kyllähän ne voi antaa eteenpäin?
[/quote]
Totta kai ne voi, ja näin tehdäänkin tosiaan, mutta eihän siinä ole mitään järkeä. Puhumattakaan siitä, että jos lahjan antajat joskus käyvät kyläilemässä, ja selviääkin, että heidän antamansa lahja on annettu/myyty eteenpäin?? Ei kivaa sekään.
Parhaita lahjoja ovat nykyään elämykset, palvelut ja raha. Jos nyt lahjoja haluaa antaa tai saada. Toki joku elämyslahjakin saattaa olla sellainen, ettei hääpari ehdi/pysty sitä käyttämään, esim. monta ravintolalahjakorttia, jos heillä on vaikka pieniä lapsia eivätkä pääse kovin usein ulos syömään.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"]
[/quote]
[/quote]
Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi
[/quote]
Eli tää yksikin ahneista hääpareista meuhkaava voi antaa sen 20€ leivänpaahtimen periaatesyistä, ja hääpari voi sitten väsätä tori-ilmon, sopia haluajasta ja myydä paahtimen vitosella? No jippii. Kyllähän näin voi tehdä, mutta antakaa anteeksi jos mun mielestä olisi ollut kätevämpää antaa se 5€ suoraan käteen.
Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)?
Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras.
Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
Mun neuvo on ollut että jos kuvittelee häälhjarahoilla maksavansa häitä niin ei kannata mennä naimisiin olenkaan. Itse en vie rahaa vaikka sitä kuinka halutaan vien mielummin jonkun elämyslahjan (konserttiliput) tai johonkin tuoteryhmään rajatun lahjakortin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] No keneltä te niitä koriste esineitä saatte? vanhemmilta? kavereilta? ja mitä te itse heille annatte? [/quote] Sekä vanhemmilta, sukulaisilta että kavereilta. Yleensä itse olen yrittänyt antaa käytännöllisiä lahjoja. Mm. Sateenvarjo, lompakko, mappeja, vihkoja, kirjoja, säilytyslaatikoita, kalentereita, vuodevaatteita, pyyhkeitä, elokuvia, CD:itä, MP3-soitin... Kerran jopa tuli annettua sidetarpeita ja laastaria ja silti käyttöä tuli niillekin. Suklaata yms.herkkua sitten, jos ei muuta keksi mutta enimmäkseen käytännöllistä tai sellaista, mistä tietää henkilön pitävän. Vastalahjaksi kortiste-esineitä. Taidetaan olla vaikeasti lahjottavissa. T.127. [/quote] Ja oot varma että toiset tilahtuu sun ostamista lahjoista? Kannattaa lopettaa lahjojen ostaminen niin muutkaan eivät anna sinulle mitään. [/quote] Mäkään en tykkäisi yhtään noista mainituista lahjoista, mutta mielestäni ratkaisu ei ole lahjojen antamisen lopettaminen, se jos mikä on junttia. Aika pitkälle päästäisiin sillä, että mietittäisiin oikeasti sitä lahjan saajaa. Tämä tietysti on useimmille liian aikaavievää ja ikävää, kun jo pelkkä juhliin ilmoittautuminenkin tuntuu olevan ylivoimaista. Oikeasti, suurinta osaa suomalaisista ei kiinnosta etiketti, hyvät tavat tai se, pitääkö juhlakalu annetusta lahjasta vai ei. Se on vain velvollisuus.
[/quote]
Riippuu varmaan vähän tuttavapiiristä. Tunnen ihmisiä, jotka antavat ja huomioivat läheisiään, epäitsekkästi. Ja se on vastavuoroista, mitään laskematta. Tajusinkin juuri, miten hyvä olla, kun elää sellaisen ympäröimänä ja itsekin on sitä. Hyvät tavat ja etiketin tuntemus hallitsevat myös elämää, tuntuu mukavemmalta elämä. Huomaan eron, kun aina ei ole näin ollut. En vaihtaisi pois.
[/quote]
Varmasti riippuu, olen kateellinen läheisistäsi T. Se, jonka anoppi kysyy aina lahjatoiveita jotta voi tahallaan antaa jotain muuta
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)?
Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras.
Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Olen ollut, lahjoja tuli silti. Suunnilleen 70% toi lahjoja normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:00"] Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa [/quote] Kaikkea hyvää teille tuleva hääpari! Mekin lähetettiin "junttikutsut" ja häät meni hyvin. Junttikutsujen myötä lähentyi joidenkin sukulaisten ja tuttavien kanssa välit enemmän. T. kaksi rakastavaista aikuista myös. [/quote] Kiitos paljon! Toivotaan, että häät onnistuu. Yritetty päästä mahdollisimman halvalla mekon ja vaatteiden suhteen. Sormuksia ei voida budjetin takia ostaa mutta eipä tuo mitään. Eiköhän tuo odottelu riitä. T.127
[/quote]
Me järjestetään ihan tarkoituksella pienet häät joihin tehdään itse niin paljon kuin voidaan :) Tarjoilut, pukuja koristeet maksavat huomattavasti vähemmän kun tekee itse, ja on myös jotenkin tunnelmallisempaa.
Aiotteko vaihtaa sormuksia ollenkaan, jos ei ole varaa varsinaisiin vihkisormuksiin? Meillä oli kihloina muovisormukset huumorimielellä, parilla eurolla sai hopeanvärisen ja sileän sormuksen joka näytti aluksi ihan asialliselta (toki väri irtosi myöhemmin).
[/quote]
Me ostettiin onneksi vuosikaudet sitten kihlat, kun kullanhinta oli nykyistä matalampi. Mennään niillä naimisiin. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]Mun neuvo on ollut että jos kuvittelee häälhjarahoilla maksavansa häitä niin ei kannata mennä naimisiin olenkaan. Itse en vie rahaa vaikka sitä kuinka halutaan vien mielummin jonkun elämyslahjan (konserttiliput) tai johonkin tuoteryhmään rajatun lahjakortin.
[/quote]
No aika harva näin varmaan ajattelee. Oma hääbudjettini oli se mikä siihen voitiin käyttää, mutta toivoimme silti rahaa häämatkaa varten. Häämatkallekin olisi lähdetty joka tapauksessa, mutta häälahjarahojen ansiosta saimme matkan kauemmas ja pidemmäksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"] Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? [/quote] Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen. [/quote] Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi [/quote] Eli tää yksikin ahneista hääpareista meuhkaava voi antaa sen 20€ leivänpaahtimen periaatesyistä, ja hääpari voi sitten väsätä tori-ilmon, sopia haluajasta ja myydä paahtimen vitosella? No jippii. Kyllähän näin voi tehdä, mutta antakaa anteeksi jos mun mielestä olisi ollut kätevämpää antaa se 5€ suoraan käteen.
[/quote]
Käsitit ihan oikein, meuhkaaja VOI antaa 20 euron leivänpaahtimen, hääpari VOI tehdä ilmoituksen, VOI myydä vitosella (tosin vähän paremmankin hinnan varmaan saisi kun myy avaamattomassa pakkauksessa olevaa paahdinta). Lahja ei ehkä ilahduta saajaa niin paljon kuin 5 euroa tilille, mutta ei lahjansaajalla ole oikeutta vaatimalla vaatia tiettyjä lahjoja.
Ehkä olen sitten vanhanaikainen, mutta kyllä minä olen ilahtunut sellaisistakin lahjoista, joita en oikeasti tarvinnut. Esimerkiki sain valmistujaislahjaksi kahvinkeittimen, astioita ja haarukka-lusikka-veitsisarjan vaikka olin asunut jo vuosia omillani, mutta totesin uuden kahvinkeittimen olevan hienompi ja laadukkaampi kuin entinen, joten otin sen käyttöön ja lahjoitin vanhan kaverille. Samoin annoin entisiä astioita ja aterimia pois uusien ja hienompien tieltä. Kaikille jäi hyvä mieli.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"] Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? [/quote] Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen. [/quote] Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi [/quote] Eli tää yksikin ahneista hääpareista meuhkaava voi antaa sen 20€ leivänpaahtimen periaatesyistä, ja hääpari voi sitten väsätä tori-ilmon, sopia haluajasta ja myydä paahtimen vitosella? No jippii. Kyllähän näin voi tehdä, mutta antakaa anteeksi jos mun mielestä olisi ollut kätevämpää antaa se 5€ suoraan käteen.
[/quote]
Joo joku täällä kovasti meuhkaa, kun ei hääparin toiveista halua välittää.: )) Ja väkisin vänkää, että jos rahaa antaa, niin sillä kustannetaan häät. :)) Näitä naureskelen.
Ja ehdotellaan että kirppikselle myyntiin, kun väkisin haluaa sen leivänpaahtimen antaa. : ))
Onneksi noihin vänkääjiin ei törmää hääkuvioissa livenä, kunhan täällä purkavat pahaa oloaan, katkeruuttaan tai tietämättömyyttään.
Meillä ei ollut mitään lisukkeita tai toiveita/ vinkkejä/ tilinroita kutsussa. Lahjoja saatiin etukäteen tiedusteltuja toiveita ja mukavia ylläreitäkin. Muutama tylsä kippo ja kuppi tuli, mutta meille merkitsi se rakkaiden ihmisten saapuminen lahjaa enemmän. Rahaa tuli kuitenkin 600 e , yllätyttiin todella siitä. Yhteensä häämme maksoivat 4500 e ja vieraita oli 75. Matkaa emme tehneet.
[/quote]
Joo joku täällä kovasti meuhkaa, kun ei hääparin toiveista halua välittää.: )) Ja väkisin vänkää, että jos rahaa antaa, niin sillä kustannetaan häät. :)) Näitä naureskelen.
Ja ehdotellaan että kirppikselle myyntiin, kun väkisin haluaa sen leivänpaahtimen antaa. : ))
Onneksi noihin vänkääjiin ei törmää hääkuvioissa livenä, kunhan täällä purkavat pahaa oloaan, katkeruuttaan tai tietämättömyyttään.
[/quote]
juuri näin, nämä meuhkaajat ovat niitä katkeroituneita jotka ovat jääneet ilman omia juhlia.
[/quote]