Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häitä kesällä ja jo nyt...

Vierailija
22.03.2015 |

Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.

Kommentit (367)

Vierailija
61/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut jo pari vuotta kurkkuamyöten täynnä toisten häitä. Ekojen häät meni kivasti ja ymmärrettiin ettei opiskelijoilla ole varaa laittaa polttareihin tai häihin kovinkaan paljon rahaa. Nykymeno on sitä että miesten polttarit lähtee 200e:sta  ja pariskunnalta toivotaan vähintään 200e:n lahjaa.

Kaikkein törkein oli kun kutsussa luki summa ja tilinumero. En vaivautunut edes ilmoittamaan olemmeko menossa. Ei menty.

Vierailija
62/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]

Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.

[/quote]

Ihan turha alapeukuttaa, elämä vain muuttuu lasten myötä, ei sille mitään voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari voi jättää lapset rannalle parkumaan tai kutsua häihin leikkimään mutta se ei tainnut olla ap asia? Pidän junttina sitä että rahaa pitää jo kutsussa kerjätä, kertonee jotain hääparin rahatilanteesta... Jos luulee että häistä jää voitolle niin pettyy pahasti...

Vierailija
64/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:47"]

Olen pitkin syksyä hymyillyt itsekseni erään tulevan rouvan hehkutusta häistään. Juttujen mukaan tulee täydelliset häät joita juhlitaan aamuun asti (tietysti ilman lapsia) viinaa on jo nyt haettu Tallinnasta ja tullaan hakemaan lisää. Kaikki on mietitty huolella ja rahaakin on palanut sikana, on esimerkiksi Yöbuffee pöytiin tarjoiltuna, WAU.

Asia mitä morsian ei ole huomioinut on vauvabuumi joka on menossa... yks sun toinen on odottavalla kannalla. Taitaa tulla kova pettymys kun osalistuminen jäänee harvojen harteille. Mutta varmasti heille on sitäkin hauskempaa.

[/quote]

Kuulostaa tutulta, vanhempana naimisiin menevillä on laittaa häihin enemmän rahaa mutta vieraat ovat vanhentuneet eivätkä jaksa hillua aamuun asti. Me lähdettiin omista häitä "kesken" pois viettämään hääyötä, kannatti!;)

Vierailija
65/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän rahaa pyytäviä ihmisiä vajaina. Eiköhän häillä ole joku muu tarkoitus kun se mitä saa lahjaksi. Kannattaa miettiä asia niin että pyytää tai ei niin rahaa tulee jokatapauksessa saamaan, kerjäämällä tekee itsestään tyhmän.

Vierailija
66/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta?

Vierailija
67/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni morsian tuntuu ajattelevan omista häistään "Minun täydellinen päivä mihin mahdu mikään mitä en suunnitellut". Sen ymmärrän ettei kaasojen anneta sooloilla mutta häistä ei kannata ottaa stressiä, ero tulee kutenkin joka toiselle parille . Sille et vain voi mitään että vieraita alkaa kyllästyttämään ne viidennettoista häät... Parempi pitää pienet intiimit juhlat lapsineen kaikkineen kuin yrittää järkätä jotain megajuhlaa.

Vierailija
68/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin naimisiin niin toivoisin pelkästään rahaa lahjaksi. Inhottavaa saada jotain turhaa krääsää jolla ei tee mitään tai jotain omasta mielestä rumia astioita, jotka joutuu myymään tai antamaan pois.

Vierailija
69/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ottanut sen linjan että jos kerjätään niin vien (halvan) lahjan muuten annan rahaa!;)

Vierailija
70/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]

Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.

[/quote]

Mä olen tehnyt viime polttareissa kaasoille selväksi että jos menee yli 50e niin en edes keskustele. Toiminut on, en ole jäänyt mistään pois rahan takia. Selkeät pelisäänöt joista ei joista niin budjetti pysyy, aina on haihattelijoita joilta lähtee homma lapasesta.

Vierailija
71/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin mammat. Kaivetaanpa ne käytöstavat nyt esiin. On kohteliasta noudattaa kutsun lahjatoivetta, oli se sitten kuinka moukkamaisesti ilmaistu. Lahjan/rahan antamisen ideahan on se, että vieras tulee ikäänkuin vastaan kuluissa, joita hääparilla on tullut juhlien järjestämisellä itselleen ja kutsuttavilleen.

Vierailija
72/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Tämä jokakesäinen valitusvirsi alkoi taas.

On se kyllä kumma ettei voi viedä lahjaksi sitä, mitä hääpari haluaa. Ei. On periaatteesta pakko viedä se Hackmannin kattilasarja vaikka parilla olisi molemmilla kattiloita kolme pahvilaatikollista jo ennestään.

Itse olen ainakin äärimmäisen helpottunut jos saan suoraan laittaa sen setelin kuoreen jos vaihtoehtona on lähteä viidenkymmenen kilometrin päähän lähimpään kaupunkiin metsästämään häälahjalistan mukaista juuri sitä tiettyä Iittalan sarjan kulhoa tai kapustaa joka parilla toiveissa oli.

Tämä on ihan käsittämätön ilmiö. Periaatteesta annetaan se kuudes leivänpaahdin sen sijaan että tuikattaisiin se 20 euroa kirjekuoreen ja sillä hyvä.

Vierailija
73/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]

Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.

[/quote]

Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.

[/quote]

Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita.

Minua on pyydetty kaasoksi "lapsettomiin häihin" ja meillä oli silloin 1,5kk ikäinen poika joka ei ollut tervetullut. Kieltäydyin hommasta ja morsiammella meni nokkaryppyyn, itselleni lapseni oli silloin paljon tärkeämpi kuin olla jonkun kaasona.

Tarina on saanut sen verran jatkoa että ks. morsian ei ole pysty nykyään osallistumaan mihinkään ilman omaa vauvaa... Mutta aikanaan hänen häihinsä vauvoja ei saanut siis tuoda. Niin se näkökulma muuttuu.

[/quote]

Sinusta on outoa että hääpari saa päättää, millaiset häät haluaa järjestää?

[/quote]

Tottakai saa mutta on ymmärrettävä että 1,5kk ei jätetä ilman vanhempia häiden ajaksi jotka muuten kestävät kokopäivän myöhäiseen iltaan saakka... ja niinkuin kirjoitin "Näkökulma muuttuu" kun saa oman vauvan.

[/quote]

Tietysti täytyy hyväksyä se, ettei 1,5 kk ikäisen vauvan äiti tai isä välttämättä pääse tulemaan jos vauvaa ei voi ottaa mukaan, ihmettelin vain viestisi osaa "Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita".

[/quote]

Itse pidän omituisena sitä että kun vuorotellen mennään naimisiin niin jos on kerennyt hankkimaan vauvoja ennen kun kaikki häät on pidettä niin toiset rajaavat vauvan avulla sinut pois häistä. Jos minua pyydettäisiin kaasoksi ja tiedossa on että minulla on alle 2kk ikäinen joka ei ole tervetullut niin olisin kysynyt morsiammelta että onko hän lääkityksen tarpeessa? Täytyy olla todella tyhmä ja itsekäs ihminen joka pyytää pienen lapsen äitiä kaasoksi niin ettei lapsi pääse mukaan ja kehtaa vielä laittaa nokan ryppyyn jos toinen kieltäytyy.

[/quote]

Mua oikeesti säälittää lapset joiden äidit ripustautuu niihin tuolla tavalla ja käyttävät lapsen olemassaoloa syynä ihan kaikkeen. Mun äitini oli tällainen äiti ja voin kertoa, etten käy usein tapaamassa!

Vierailija
74/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:30"]

Puutun sen verran kinaan että kerron miten täälläpäin on käynyt. Ekat häät luonnostaan lapsettomia kun kenelläkään ei ollut lapsia. Keskijoukon häät olivat lapsettomia jotka lapsen saaneet jättivät väliin. Nyt viimeiset ovat kutsuneet parheet lapsineen, ovat ehkä ymmärtäneet että häistä tulee aika tylsät jos niissä on vain sukulaisia ja muutama lapseton sinkku.

[/quote]

Sama juttu täällä. Kaikkein tylsimpiä ovat olleet häät joista puuttuu 50% kavereista lapsikiellon vuoksi.

[/quote]

Häät ovat hääparin suuri päivä, eivät kaveriporukan yhteiset bileet.

Muutenkin näiden vauvamammojen ulinat siitä, miten Janita-Pekka ei ollutkaan tervetullut leikkimään kirkkoon kuvastaa juuri sitä, että he eivät osaa erottaa hääjuhlaa normi baari-illasta.

Vierailija
75/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]

Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.

[/quote]

Protestisi taitaa mennä hukkaan. En minä ainakaan odota kaikilta vierailta lahjaa, joten jos joku ilmestyy paikalle eikä laita lahjaa, olen iloinen että halusi tulla mukaan juhlimaan.

En tosin laita tilinumeroa kutsuun, lahjalistat sun muut ovat mauttomia.

[/quote]

Näin on.

Kyllä häissä tärkeintä on osallistua hääparin tärkeään päivään. Ei lahjat.

Täysin mautonta hääparin ruveta määräilemään mitä lahjoja heille saa antaa!

Lahja on aina antajansa valinta. Ei lahjan saajan valinta.

Vuosisatoja on päästy naimisiin ilman lahjalistoja ja rahapyyntöjä. Ne ovat tyylittömyyden huippu!

Jokainen kutsuttu osaa kysyä vaivihkaa hääparin lähipiiriltä millainen lahja olisi hääparille mieleen.

Kerääkö hääpari esim. jotain hopeista aterinsarjaa tai astiastoa tai säästävätkö häämatkaan tai asuntoon tms.

Lahjan antaja antaa sitten oman halunsa mukaisen lahjan. Joko sellaisen, jonka hän itse haluaa nimenomaisesti antaa tai sitten jotain minkä tietää tulevan hääparille tarpeen.

LAHJAN ANTAJA PÄÄTTÄÄ aina lahjasta, ei koskaan lahjan saaja!

Vierailija
76/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:14"]

Niin siis ei kannata olla koko kesää samassa juhlamekossa, riittää että laittaa sen niihin häihin.

Polttareista... Olen ollut järjestämässä vain yksiä, mutta järjestelyn yhteydessä ne, joilla on hyvät tulot, sanoivat voivansa maksaa isomman osuuden jos jollakulla on raha-asiat huonosti. Aktiviteetteja valitessakin on oikeasti epäkohteliasta kaasolta/bestmanilta valita kuumailmapalloajeluita Viroon ellei ole varma, että kaikilla vierailla on varaa osallistua.

Häälahjakaan ei sinänsä ole pakollinen. Jos ei kehtaa olla viemättä mitään niin voihan parille viedä vaikka itse virkatun pitsiliinan, kulut eivät ole isot.

[/quote]

Mä haluan heti sun kaveripiiriin. Meillä ei ainakaan toimisi se että joku maksaa enemmän kuin muut.

[/quote]

Polttarit nyt ylipäätään järjestetään sen summan mukaan, JONKA KAIKKI OVAT VALMIITA MAKSAMAAN.

Jos yksi sanoo, että hän voi osallistua 30 eurolla kuluihin, niin sitten järjestetään sellaiset polttarit, jotka saa sellaisella summalla, joka muodostuu, kun kaikki maksavat 30 euroa.

Ensin kartoitetaan käytettävissä olevat varat ja vasta sen jälkeen suunnitellaan ohjelma!

Mihin on maalaisjärki kadonnut nykynuorisolta?

Vierailija
77/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa muistaa, että vaikka hääpäivä on hääparille ikimuistoinen, se ei ole sitä vieraille. Vierailla voi olla useat häät samalle kesä ja muitakin juhlia. Kyllä meille, keskituloiselle työssäkäyvälle pariskunnallekin monet häät kesässään + kaikki muut suvun nuorten juhlat ovat iso kustannuserä ja alkaa kaveripiirikin pitää viisikymppisiään aika tiuhaan. Viime touko-kesäkuussa meni kaikki ylimääräinen noihin, vaikka ei laitettu niin suuria summia kuin av:n mukaan työssäkäyvien pitäisi. Kun suvussa valmistuu/pääsee ylioppilaaksi/menee naimisiin monta/kesä ja tutut päälle, niin aika tiukkaa se tekee. Meillä on vielä miehen puolelta tosi iso suku. Meneehän noilla järjestelyihinkin rahaa sitten, mutta suurin osa tekee itse tai oman perheen avustuksella. 

Vierailija
78/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:24"]

Itseäni harmittaa kaikkein eniten ihmiset jotka vievät toisten häihin jonkun helvatin kipon á 2 euroja jolla hääpari ei tee mitään (heittää roskiin) mutta kun nämä samat ihmiset järjestävät omat häät niin kutsussa lukee isolla tilinumero tai lahjalistan nettiosoite jossa lahjat lähtevät 150-200 eurosta ylöspäin.

Mitä silloin kuuluu tehdä?

[/quote]

Tuolloinhan just se tilinumero on hyvä, jos lahjalistan vaihtoehdot ovat noin kalliita. Tilille voi laittaa pienemmänkin summan :)

[/quote]

Mitä sinne kuuluu laittaa? 3 euroa? vai oikein 5 euroa?

[/quote]

Teidän perheenne taloudelliseen tilanteeseen sopiva summa. Sinä oman rahatilanteesi parhaiten tiedät.

[/quote]

Väärin!

Sinne ei "kuulu laittaa" yhtään mitään.

Lahjan antaja aina päättää mitä hän antaa lahjaksi. Lahjan saaja ei sitä päätä!

Jos hääpari on esittänyt lahjalistoja tai tilinumeroita, niin ne ovat TOIVEITA. Eivät mitään määräyksiä, joita on pakko noudattaa.

Lahjan antaja antaa juuri sellaisen lahjan kuin hän haluaa antaa!

Vierailija
79/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:24"]

Itseäni harmittaa kaikkein eniten ihmiset jotka vievät toisten häihin jonkun helvatin kipon á 2 euroja jolla hääpari ei tee mitään (heittää roskiin) mutta kun nämä samat ihmiset järjestävät omat häät niin kutsussa lukee isolla tilinumero tai lahjalistan nettiosoite jossa lahjat lähtevät 150-200 eurosta ylöspäin.

Mitä silloin kuuluu tehdä?

[/quote]

Annat tietenkin sellaisen lahjan kuin itse haluat antaa.

Oli se sitten sellainen parin euron kippo, jotain lahjalistalta tai jotain ihan muuta.

Lahjan antajana vain sinä määräät antamastasi lahjasta.

Vierailija
80/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 04:09"]

Noniin mammat. Kaivetaanpa ne käytöstavat nyt esiin. On kohteliasta noudattaa kutsun lahjatoivetta, oli se sitten kuinka moukkamaisesti ilmaistu. Lahjan/rahan antamisen ideahan on se, että vieras tulee ikäänkuin vastaan kuluissa, joita hääparilla on tullut juhlien järjestämisellä itselleen ja kutsuttavilleen.

[/quote]

Höpönlöpö.

Hyviin käytöstapoihin EI KUULU esittää kutsussa lahjatoiveita. Se on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!

Jos toivoo jotain, se kerrotaan lähipiirille - siltä varalta että joku haluaa sitä tiedustella ja ottaa huomioon.

Kutsuihin ei lahjatoiveita kirjoiteta. Vain käytöstavoista mitään tietämättömät voivat edes ajatella niin.

Eikä häälahjan tarkoitus ole todellakaan "tulla vastaan juhlien järjestämiskuluissa".

Et nyt lainkaan ymmärrä mitä tarkoittaa termi "lahja".

Sinä puhut häiden osallistumismaksusta, eikä sellaisella ole lahjan kanssa mitään tekemistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi