Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häitä kesällä ja jo nyt...

Vierailija
22.03.2015 |

Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.

Kommentit (367)

Vierailija
21/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä häiden kesäinen ajankohta liittyy asiaan? Harmittaisiko rahan pyytäminen kutsussa sinua vähemmän, jos häät olisivat jo keväällä tai jos vaihtoehtoisesti olisit saanut kutsun myöhemmin?

Minusta tämä rahan pyytäminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ylipäätään lahjojen pyytäminen jotenkin hiertää mua vastakarvaan, mutta toisaalta kun jokainen kai jonkin lahjan veisi, suora toive helpottaa kummasti lahjan valintaa. Ymmärrän myös sen, että nykyään kun naimisiin mennessä yhteiselämää on usein takana jo vuosia, ei perinteisille kodinkoneille, liinavaatteille ja astiastoille ole enää tarvetta. Rahalahjan voi käyttää vaikka häämatkaan tai johonkin niin isoon hankintaan, mitä ei kukaan häävieraista kuitenkaan lahjaksi toisi.

Vierailija
22/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan pyytäminen on minusta röyhkeyden huipentuma. Luulevatko nämä hääparit että jos ei kirjoita suoraan niin jää kokonaan ilman sitä rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:15"]Jos on perseauki ja rahat loppu ja Visat tapissa häiden takia niin ei ole muuta vaihtoehto kuin pyytää rahaa. Toi lässytys siitä että on kaapit täynnä ja ei tarvitse mitään on keksittyä. Lyön vaikka vetoa että jokainen häänsä viettänyt pari ostaa kaikennäköistä roinaa kotiin seuraavan vuodenaikana miksi niitä ei voisi ottaa häälahjoina?
[/quote]
No jos vaikka haluaa itse päättää mitä se roina on? Tai lähteä häämatkalle tai rakentaa talon? Tai, uskomatonta kyllä, ei ihan oikeasti halua lisää tavaraa?

Vierailija
24/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:12"]

Suoraan pyytäminen on minusta röyhkeyden huipentuma. Luulevatko nämä hääparit että jos ei kirjoita suoraan niin jää kokonaan ilman sitä rahaa?

[/quote]

Ehkä tarkoitus on helpottaa sekä kutsuttujen että kutsujien elämää, ettei kaikkien kanssa tarvitse ilmoittautuessa käydä läpi lahjatoiveita.

Vierailija
25/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:15"]

Jos on perseauki ja rahat loppu ja Visat tapissa häiden takia niin ei ole muuta vaihtoehto kuin pyytää rahaa. Toi lässytys siitä että on kaapit täynnä ja ei tarvitse mitään on keksittyä. Lyön vaikka vetoa että jokainen häänsä viettänyt pari ostaa kaikennäköistä roinaa kotiin seuraavan vuodenaikana miksi niitä ei voisi ottaa häälahjoina?

[/quote]

Mieluummin isosta rahasta vetoa? Miten suhun saa yhteyttä? Voisit tulla käymään meillä ja voin esittää meidän tiliotteet, jos auttaa uskomaan?

[/quote]

Mitään et ole ostanut tai missään käynyt? Ostat pelkkää ruokaa? kyllä sun paistinpannut ja kattilat ja muut kipot joskus pitää uudìstaa.

Vierailija
26/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]

Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.

[/quote]

Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.

[/quote]

Itse en ymmärrä ihmisiä jotka kieltävät vauvan häitä. 3kk on todella pieni ja on oletettavaa että vanhemmat eivät hillu häissä kovin pitkään oli vauva mikana tai ei. Itse kuulun ihmisiin jotka eivät jättaisi 3kk ikäistä häiden ajaksi hoitoon. Minusta kielto kertoo hääparin itsekyydestä eikä mistään muusta.

Vierailija
27/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:17"]

Jos on perseauki ja rahat loppu ja Visat tapissa häiden takia niin ei ole muuta vaihtoehto kuin pyytää rahaa. Toi lässytys siitä että on kaapit täynnä ja ei tarvitse mitään on keksittyä. Lyön vaikka vetoa että jokainen häänsä viettänyt pari ostaa kaikennäköistä roinaa kotiin seuraavan vuodenaikana miksi niitä ei voisi ottaa häälahjoina?

[/quote]

Mieluummin isosta rahasta vetoa? Miten suhun saa yhteyttä? Voisit tulla käymään meillä ja voin esittää meidän tiliotteet, jos auttaa uskomaan?

[/quote]

Mitään et ole ostanut tai missään käynyt? Ostat pelkkää ruokaa? kyllä sun paistinpannut ja kattilat ja muut kipot joskus pitää uudìstaa.
[/quote]
Tuossa olikin puhe siitä, että hääpari ostaa kodintarvikkeita vuoden sisällä.

Vierailija
28/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:16"]

Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.

[/quote]

[/quote]

Itse en ymmärrä ihmisiä jotka kieltävät vauvan häitä. 3kk on todella pieni ja on oletettavaa että vanhemmat eivät hillu häissä kovin pitkään oli vauva mikana tai ei. Itse kuulun ihmisiin jotka eivät jättaisi 3kk ikäistä häiden ajaksi hoitoon. Minusta kielto kertoo hääparin itsekyydestä eikä mistään muusta.

[/quote]

Minä taas ymmärrän enemmän kuin hyvin. Pahimmassa tapauksessa vauva alkaa itkeä kesken vihkimisen jne.

Itselleni ei olisi mikään ongelma jättää tuon ikäistä tutulle henkilölle hoitoon muutamaksi tunniksi.

Vierailija
29/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siinä tapauksessa he varmaan ymmärtävät, että ette osallistu häihin. Jos eivät ymmärrä, niin sitten voidaan puhua itsekkyydestä. Katsos, elämä on valintoja eivätkä nämä valinnat välttämättä aina mene yksiin.

Vierailija
30/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.

Vierailija
31/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi sitä rahaa pitää anoa nykyään.

Ainahan sitä on rahaa viety lahjana, ihan sekki tai käteistä. Ne jotka halusivat jotain antaa tavarana, ajattelivat sen jotenkin soveltuvan parille tai olevan heille tarpeellinen. Tai sitten vain kaunis asia, jonka halusi antaa parille lahjana.

Mun mielestä ei ole ok, että rajataan pois esim. ne jotka haluavat jotain tavaralahjaa antaa parille. Monelle ihmiselle voi olla tärkeää antaa esimerkiksi jokin itsetehty asia, joka on suunniteltu juuri parille ja tekijänsä on tehnyt sitä rakkaudella.

Vierailija
32/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:17"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:15"] Jos on perseauki ja rahat loppu ja Visat tapissa häiden takia niin ei ole muuta vaihtoehto kuin pyytää rahaa. Toi lässytys siitä että on kaapit täynnä ja ei tarvitse mitään on keksittyä. Lyön vaikka vetoa että jokainen häänsä viettänyt pari ostaa kaikennäköistä roinaa kotiin seuraavan vuodenaikana miksi niitä ei voisi ottaa häälahjoina? [/quote] Mieluummin isosta rahasta vetoa? Miten suhun saa yhteyttä? Voisit tulla käymään meillä ja voin esittää meidän tiliotteet, jos auttaa uskomaan? [/quote] Mitään et ole ostanut tai missään käynyt? Ostat pelkkää ruokaa? kyllä sun paistinpannut ja kattilat ja muut kipot joskus pitää uudìstaa. [/quote] Tuossa olikin puhe siitä, että hääpari ostaa kodintarvikkeita vuoden sisällä.

[/quote]

Ihan sama onko vuosi vai vuosi + yksi päivä. Harmi ettet ymmärtänyt pointtiani.

Vierailija
33/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:20"]

Siinä tapauksessa he varmaan ymmärtävät, että ette osallistu häihin. Jos eivät ymmärrä, niin sitten voidaan puhua itsekkyydestä. Katsos, elämä on valintoja eivätkä nämä valinnat välttämättä aina mene yksiin.

[/quote]

Esimerkiksi meidän kaveripiirissä nämä viimeisimpinä naimisiin menneet ovat kieltäneet lapset (vauvat) joita edellisten kesien pareille on tullut. Kokemuksesta voin sanoa että häät ovat kuihtuneet aika nopeasti ruuan ja viimeistään kahvien jälkeen kun ihmiset lähtevät kotiin. Jotenkin on jäänyt sellainen olo että hääparit eivät ole tätä oikein ymmärtäneet miksi ihmiset eivät jaksa (halua) juhlia.

Vierailija
34/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]

Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.

[/quote]

Protestisi taitaa mennä hukkaan. En minä ainakaan odota kaikilta vierailta lahjaa, joten jos joku ilmestyy paikalle eikä laita lahjaa, olen iloinen että halusi tulla mukaan juhlimaan.

En tosin laita tilinumeroa kutsuun, lahjalistat sun muut ovat mauttomia.

Vierailija
35/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita.

Minua on pyydetty kaasoksi "lapsettomiin häihin" ja meillä oli silloin 1,5kk ikäinen poika joka ei ollut tervetullut. Kieltäydyin hommasta ja morsiammella meni nokkaryppyyn, itselleni lapseni oli silloin paljon tärkeämpi kuin olla jonkun kaasona.

Tarina on saanut sen verran jatkoa että ks. morsian ei ole pysty nykyään osallistumaan mihinkään ilman omaa vauvaa... Mutta aikanaan hänen häihinsä vauvoja ei saanut siis tuoda. Niin se näkökulma muuttuu.

Vierailija
36/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:17"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:15"] Jos on perseauki ja rahat loppu ja Visat tapissa häiden takia niin ei ole muuta vaihtoehto kuin pyytää rahaa. Toi lässytys siitä että on kaapit täynnä ja ei tarvitse mitään on keksittyä. Lyön vaikka vetoa että jokainen häänsä viettänyt pari ostaa kaikennäköistä roinaa kotiin seuraavan vuodenaikana miksi niitä ei voisi ottaa häälahjoina? [/quote] Mieluummin isosta rahasta vetoa? Miten suhun saa yhteyttä? Voisit tulla käymään meillä ja voin esittää meidän tiliotteet, jos auttaa uskomaan? [/quote] Mitään et ole ostanut tai missään käynyt? Ostat pelkkää ruokaa? kyllä sun paistinpannut ja kattilat ja muut kipot joskus pitää uudìstaa. [/quote] Tuossa olikin puhe siitä, että hääpari ostaa kodintarvikkeita vuoden sisällä.

[/quote]

Ihan sama onko vuosi vai vuosi + yksi päivä. Harmi ettet ymmärtänyt pointtiani.
[/quote]
No tottahan kaikki jotain tavaroita tarvitsee joskus. Mutta kannattaako niitä väkisin lahjana antaa, jos kohde kertoo ettei nyt tässä elämänvaiheessa tarvitse tai halua mitään? Nauratti vaan tuo sanamuoto, että oikein lyöt vetoa että kyllä kaikki vuoden sisällä jotain kotiin ostaa.

Vierailija
37/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita.

Minua on pyydetty kaasoksi "lapsettomiin häihin" ja meillä oli silloin 1,5kk ikäinen poika joka ei ollut tervetullut. Kieltäydyin hommasta ja morsiammella meni nokkaryppyyn, itselleni lapseni oli silloin paljon tärkeämpi kuin olla jonkun kaasona.

Tarina on saanut sen verran jatkoa että ks. morsian ei ole pysty nykyään osallistumaan mihinkään ilman omaa vauvaa... Mutta aikanaan hänen häihinsä vauvoja ei saanut siis tuoda. Niin se näkökulma muuttuu.

[/quote]

En näe ongelmaa. Hääpari päättää, kenet häihinsä kutsuu. 

Jos nyt menisin naimisiin niin todennäköisesti häät olisivat lapsettomat. En nimittäin muistele kovin lämmöllä niitä muksuja, jotka melusivat jopa kesken vihkimisen häissämme.

Vierailija
38/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hehheh välkky. Häissäkö olis pitänyt osata arvioida, koska 1/8 kattilasta irtoaa kahva? Sillain varalle olis voinut kattiloita toivoa, ja niille jostain hankkia varastointipaikka? Kaikennäköistä roinaa ei ole tyylinä kerätä himaan, ei tee mieli, eikä tarvetta. Pieni asunto jo tarpeellisesta täynnä. Et taida oikein ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia kuin sinä?

Tilit ei ole ollut ikinä tyhjillä, outo käsite. Ei olla persaukisia ja korteilla on rahaa. Pääomaa on. Vapaa-ajalla, sillin kun sitä on, tehdään mitä milloinkin sattuu huvittamaan tai kiinnostaa.

Sun kielenkäyttös kaappien täynnä olevasta lässytyksesta ja että täytyy olla persaukinen, kun häälahjaksi toivoo rahaa, kertoo paljon susta itsestäsi. Rautalangasta pitäisi vääntää sulle tätä maailmaa, muotoon että naapurissas on erilaista.

Ja kyllä, toivoimme rahaa häälahjaksi, jos joku halusi niin huomioida. Koska meidät tuntevat ja tietävät läheiset ja vieraat ymmärsivät ilman rautalankaa, että meillä on jo kaikki tarpeellinen tavara, saimme lahjaksi tililllemme rahaa. Sitä ei vaadittu, ei pyydetty, eikä kiristetty annettavaksi. Eikä ketään syrjitty tai päinvastoin nostettu korokkeelle summien takia. Väännä nyt vielä vähän tästä joku talliaisvääntö. Rautalankakin jo vähissä. Ai niin, ei olla kakskymppisiä, eiks oo ihmeellistä että naimisiin voi mennä kun on jo kaikkea tavaraa. Ihmettele vähän lisää please, haluan lukea miten välkky oot ajattelemaan suppeasti häälahjatoiveita.

Vierailija
39/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.

Vierailija
40/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinusta on outoa että hääpari saa päättää, millaiset häät haluaa järjestää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi