Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:48"]
Tämä "vieraat maksavat oman osansa" on idioottimaisen kaalliiden häiden maksamisen kanssa tuskailevien hääparien itse keksimä juttu. Halutaan järjestää kalliit häät joihin ei itsellä ole varaa ja siksi kuvitellaan vieraiden maksavan omat kustannuksensa.
[/quote]
Loistavasti argumentoitu, jokainen vie halujensa/mahdollisuuksien mukaan lahjan jonka haluaa, vaikka häät olisivat kuinka hienot tahansa. Nämä "mahdolliset muistamiset tilille" ovat aivan arsesta, sori nyt vaan.
[/quote]
Olen kans ihmetelly miten tämä "hienosti kiertäen" pyyntö muuttaa sitä että RAHAT ON LOPPU JA ANTAKAA SIKSI RAHAA muuttuu? Vaikeahan sitä on häitä järjestää jos on persaukinen mutta järjestää silti häät. Omassa kaveriporukassani hyvintoimeentulevat eivät koskaan pyydä suoraan rahaa, rahanpyytäjät ovat tätä kuuluisaa WT porukkaa...
Kertoo paljon ihmisestä, joka ostaa häälahjaksi 20 euron itseään miellyttävän kroiste-esineen, kuin että laittaisi sen setelin kirjekuoreen, jos lahjatoivomus on ollut raha. Näillä ihmisillä lienee elämässä muutenkin ongelmia ihmissuhteisssa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]
Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)? Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras. Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Meillä oli kutsussa näin.
Ilmoittaessa tulevansa (suurin?) osa kysyi lahjatoivetta, jolloin kerroimme ettei sellaisia ole, emme tahdo/tarvitse mitään vaan haluamme vain läheiset paikalle meille tärkeänä päivän.
suurin osa vieraista toi lahjan (rahalahjoja ainoastaan yksi) ja lisäksi saimme kimppalahjan sukulaisilta joita emme olleet edes kutsuneet.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 03:15"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.
[/quote]
Onhan toi 600e aivan hirveä raha yksiin häihin mutta jos miettii mistä koostuu niin ei se niin ihmeellinen ole lahja 150e osallistuminen häihin (matkat + hotelli yms) 100-200e miehen polttarit 200e naisen polttarit 100e ja melkein kehtaan väittää ettei edes riitä jos laskee vielä kaikki syömiset ja juomiset matkalla häihin ja polttareihin ja niistä pois.
Elämä on valintoja.
[/quote]
Ei niin ihmeellinen ole... 600€ johonkin turhanpäiväiseen häähömpötykseen!!! Näin menis mulla..... Lahja = 20€, matkat + majoitus = osallistuminen vain lähiseudun häihin, pääsee bussilla edestakaisin 10€ ja kotiin nukkumaan, polttarit = joko skippaus tai max 30€, syömiset ja juomiset = kotona syö ja juo ennen kuin lähtee.. polttareihin, JOS menee, niin hyvät pohjat kotona, max 30€. Eli kaikkinensa yht. 90€. Elämä on todellakin valintoja...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]
Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.
[/quote]
Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.
[/quote]
Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita.
Minua on pyydetty kaasoksi "lapsettomiin häihin" ja meillä oli silloin 1,5kk ikäinen poika joka ei ollut tervetullut. Kieltäydyin hommasta ja morsiammella meni nokkaryppyyn, itselleni lapseni oli silloin paljon tärkeämpi kuin olla jonkun kaasona.
Tarina on saanut sen verran jatkoa että ks. morsian ei ole pysty nykyään osallistumaan mihinkään ilman omaa vauvaa... Mutta aikanaan hänen häihinsä vauvoja ei saanut siis tuoda. Niin se näkökulma muuttuu.
[/quote]
Sinusta on outoa että hääpari saa päättää, millaiset häät haluaa järjestää?
[/quote]
Kyllä ja ei. Jos hääpari omalla itsekkyydellään rajaa vieraista pois ne joilla on esim liikuntarajoite tai pieni vauva tai lapsi, he vistivät että tietyssä elämäntilanteessa elävät ihmiset ovat toivotumpia vieraita ja ystäviä kuin toiset. En itse pienen lapsen vanhempana koe itseäni toivotuksi vieraaksi, jos kutsuja tekee juhlat käytännössä mahdottomaksi osallistua pikkulapsen kanssa ja silti kutsuu minut tietäen että olen pienen lapsen totaaliyksinhuoltaja, joka ei todellakaan aio laittaa yksiinkään pippaloihin muun menon lisäksi monen sadan lastenhoitokuluja. Eli viestintää molempiin suuntiin.
Tämä ilman lapsia juhliminen on taas yksi lapsivihamielisen Suomen ilmentymä. Olen ollut lukuisissa juhlissa joissa ulkomailla syntynyttä juhlakalua tai hääparia ei ole pätkääkään haitannut lapset, päinvastoin. Monta sukupolvea on bailannut yhdessä pikkutunneille asti. Vain täällä voidaan takertua tuollaisiin pikkuseikkoihin kuten jokeltaako tai itkeekö vauva kun hääparia vihitään ( Herranjestas, vihkiminen! Se se vasta on dramaattista! Kukaan häävieras ei takuulla ole nähnyt ennalta yhtäkään vihkimistä, tai hääpari toisiaan, joten pakko kuunnella joka sanaa hiiskumatta, vaikka rehellisesti sanottua tylsäähän sitä on seurata kenen tahansa häissä) tai juoksevatko lapset häissä (Spontaania ilonpitoa juhlissa, kamalaa!). Muualla lapsetkin ovat osa elämää.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 03:14"]
Mä olen ottanut sen linjan että jos kerjätään niin vien (halvan) lahjan muuten annan rahaa!;)
[/quote]
Voisiko joku kerjäämisestä valittava laittaa edes muutaman esimerkin siitä miten tämä kerjääminen on muotoiltu? Itse kun en ikinä elämässäni ole nähnyt hääkutsua jossa kerjättäisiin yhtään mitään, vaikka tilinumeroita on näkynyt useammassakin. Olen ihan vilpittömän kiinnostunut eikä tämä ole provo. Haluaisin vain todella tietää minkälainen muotoilu voidaan tulkita kerjäämiseksi.
ps. oma lehmä ei ole ojassa, emme ole itse lähettäneet kutsuja joissa pyydettäisiin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:59"]
Minä ainakin olin jokaisesta häälahjasta jonka sain niin otettu oli se sitten rahaa tai lahja. Mitään ei toivottu. Häät ja matkat maksetiin omasta pussista. Lahja on lahja ja olkaa kiitollisia jos joku haluaa teille jotain antaa.
[/quote]
Tässäkin viestissä taikasanat olivat: mitään ei toivottu. Jos on ihan sama mitä vieraat tuovat niin sittenhän se todellakin on ihan sama tuleeko rahaa tai materiaa. Miksi ette olisi olleet kiitollisia kun kukaan ei tehnyt tahtoanne vastaan?
Itse ihmettelen näissä keskusteluissa sitäkin ettei saisi toivoa ns. kirjekuoreen mahtuvia lahjoja, kuka haluaa roudata jotain kahvinkeittimiä, kattiloita ja lakanasettejä omista häistään kotiin? Entä jos ei ole autolla liikkeellä? Entä jos ei ole menossa suoraan omaan kotiinsa? Eikö ole hieman mautonta poistua juhlista säkki kainalossa?
Minusta hääparilla täytyy halutessaan olla oikeus kauniiseen, tyylikkääseen ja helppoon hääpäivään. Sellaisen jossa ei tarvitse stressata mennessä eikä tullessa mistään tavararöykkiöistä.
Itse asun ulkomailla. Suomalaisia häitä olen nähnyt muutamat. Niissä on tuotu lahjaksi sekä tavaraa, mutta ollut myös toiveena raha.
Nykyisessä asuinmaassani on yleinen käytäntö, että häälahja tehdään suoraan tilisiirtona - kortin voi viedä erikseen. Usein hääpari myös ilmoittaa mihin keräävät rahaa: remontti, oma talo, häämatka, perheauto...yleensä jotain isompaa, johon täytyy säästää ja joka on jokapäiväisen elämän kannalta tärkeää. Itse koen tämän todella hyvänä tapana. Helppo antaa lahja, tulen itse iloiseksi siitä, että voin auttaa nuorta perhettä jossakin heille tärkeässä projektissa. En minä voi määritellä sitä, mikä on hyvä lahja. Lahjat ovat hyviä, jos ne ovat saajalle mieleisiä ja käyttökelpoisia. Avoimuus tuossa on todella hyvä. En olen koskaan kokenut, että kyse olisi ahneudesta. Täällä on myös tapana ilmoittaa lapsen syntymästä kortilla, jossa on tilinumero. "vaippatilille" laitetaan usein pieni summa ja kortti viedään itse. Tämänkin koen mainiona. Ei tarvitse pohtia mitä veisi tai kuinka huomioisi lapsen syntymän (täällä se on tapana huomioida melko etäisiltäkin tutuilta) ja vaippoja tai jotain uutta tarvitsee jokainen vauva.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:39"]
Ohi rahatoiveaiheesta, mutta pakko kommentoida... Palstan velaketjuissa on säännöllisesti hoettu, että lasten kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin ilman lapsia. Ei näköjään voi :)
[/quote]
Totta kai voi tehdä. Kyllähän monet jättääkin lapset hoitoon ja menee itse juhlimaan kavereiden häitä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Mutta arvomaailmanmuutoksesta tuossa onkin kyse. Sinkkuna ja lapsetttomana kiinnosti bilettäminen, lasten myötä elämään tulee muutakin sisältöä.
[/quote]
Sinulle lasten saanti taisi olla sitten paikallaan. Luojan kiitos itse en tarvitse lapsia saadakseni elämään sisältöä tai olemiseeni järkeä, kun en koskaan ole ollutkaan kaltaisesi. Huh.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:58"]
Jos hääpari ei halua lahjaa, mutta itse haluaa kuitenkin jotain antaa, niin lahjoitus hääparin nimissä on hyvä lahja.
Hääparin nimissä voi ostaa vaikka puita istutettavaksi eroosion estämiseksi tai jollekin kehitysmaan lapselle koulunkäynnin vuodeksi. Tai vaikka kananpoikasia köyhälle perheelle kasvatettavaksi ja elinkeinoksi.
http://lahjoita.worldvision.fi/lahjaksilehma/lahjakauppa/
http://www.toisenlainenlahja.fi/product/15-puuntainta/
Näistä voi sitten laittaa maininnan ja lisätietoa hääkorttiin. Hääparin ja lahjan antajan lisäksi hyvä mieli tulee myös lahjan varsinaiselle saajalle! Tyylikäs ja fiksu tapa muistaa hääparia.
[/quote]
Tyyliä ja fiksuutta tuossa ei kyllä ole, jollei hääpari nimenomaisesti tuollaista "lahjaa" toivo. On suorastaan noloa ja naurettavaa yrittää esittää jotain hyväntekijää mainostamalla omia hyväntekeväisyyslahjoituksiaan muille sillä tekosyyllä että ne muka jotain takakautta liittyisivät asiasta täysin tietämättömään ja sitä toivomattomaan henkilöön. Mutta tästähän löytyy foorumilta ihan omat ketjunsa.
OT
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 04:55"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:30"]
Puutun sen verran kinaan että kerron miten täälläpäin on käynyt. Ekat häät luonnostaan lapsettomia kun kenelläkään ei ollut lapsia. Keskijoukon häät olivat lapsettomia jotka lapsen saaneet jättivät väliin. Nyt viimeiset ovat kutsuneet parheet lapsineen, ovat ehkä ymmärtäneet että häistä tulee aika tylsät jos niissä on vain sukulaisia ja muutama lapseton sinkku.
[/quote]
Sama juttu täällä. Kaikkein tylsimpiä ovat olleet häät joista puuttuu 50% kavereista lapsikiellon vuoksi.
[/quote]
Häät ovat hääparin suuri päivä, eivät kaveriporukan yhteiset bileet.
Muutenkin näiden vauvamammojen ulinat siitä, miten Janita-Pekka ei ollutkaan tervetullut leikkimään kirkkoon kuvastaa juuri sitä, että he eivät osaa erottaa hääjuhlaa normi baari-illasta.
[/quote]
Onko se J-P siellä baarissa mukana?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:13"]
Pakko sanoa että täysin samaa mieltä siitä että oli vauva häissä tai ei niin noin pienen lapsen vanhemmat vain "piipahtavat" häissä, sen vuoksi onkin järkevämpää sallia vauvat, niin ja jos häät ovat yhtään kauempana niin tuskin tulevat oleenkaan jos vauva ei saa tulla. Vanhemmilta on toki äärimmäisen kohteliasta olla kirkossa oven vieressä jos tulee tarve poistua.
Itse olen toiminut niin että jos kutsussa on lapset kielletty, olen soittanut morsiammelle/sulhaselle ja sanonut että emme tule jos vauvamme ei saa tulla, joka kerta olemme olleet vauvoinemme tervetulleita. Häissä tosin muutama "näppärä" vieras on tullut kysymään että etkö ymmärtänyt ettei lapsia saanut tuoda johon on helppo sanoa että lupa on kysytty. Ja kyllä ymmärrän toki että jokaisella parilla on itsellään oikeus päättää kenet sinne juhliin haluaa mutta JOKAINEN KUTSUN SAANUT PÄÄTTÄÄ ITSE MIHIN HALUAA OSALLISTUA, niin helppoa se on.
[/quote]
Luultavasti ne "näppärät" vieraat ovat itse nähneet sen vaivan että ovat hankkineet itse lapsilleen hoitajat (tai tietävät jonkun hääparillle läheisen ihmisen jääneen kotiin lapsensa kanssa) ja heitä on harmittanut tällaiset itselleen erivapauksia suovat tapaukset... Ei se luvan kiristäminen paljon asiaa auta, tökeröä se on silti patsastella lapsi kainalossa jos jo kutsussa kerrotaan etteivät lapset ole tervetulleita ja kaikki muutkin ovat olleet sitä toivetta valmiit kunnioittamaan.
[/quote]
Kiristämiseen alentuminen on kyllä aikamoista.
En saata käsittää jengiä jotka raahaa lapsen, oli se vauva tai muu, häihin jos erikseen pyydetty ettei tulis... Ihan jo senkin takia, ettei sellasissa häissä tosiaan olla varauduttu lapsiin mitenkään. Ei ole mitään vaipanvaihtotiloja tai syöttötuoleja tms. Musiikki on kovalla, aikuiset saa nauttia aikuisten juomia ja jutella rauhassa aikuisten kesken. Kyllä nyt jonkun lastenvahdin saa aina ja jos ei saa tai halua, niin voi jäädä pois.
Niin ja ne megamammat täällä, jotka on ehtiny ekana naimisiin ja synnärille eikä kavereiden häät jaksa enää kiinnostaa... Voisitte lahjalla muistaa osallistuitte häihin eli ette, jos nää kaverit aikoinaan oli teidän häissä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]
Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.
[/quote]
Onko näin moukkamaisia ihmisiä todella olemassa? Toivon että tämä on vain huono provo.
[/quote]
On, esimerkiksi minä. Olen kuinka moukka vaan mutta rahaa en periaatteesta vie. Vien juhliin vain ja ainoastaan lahjan ja saaja tehköön sillä mitä haluaa. Ai miksikö siksi että kohtelen kaikkia tasapuolisesti. Toki voin sanoa että kaikille on näyttänyt viemäni Iittala kelvannut...
Ja jos kuksussa lukee että "Vain raha kelpaa" niin sitten en vie mitään. Valinta on parin niinkuin joku täällä on jo todennutkin.
[/quote]
Vai on Iittala kelvannut... oletko moukkamaisen käytöksen jälkeen ollut tervetullut hääparin kotiin tarkastamaan, että tavara on siellä vaiko myytynä torissa tai huudossa?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]
Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.
[/quote]
Ihan turha alapeukuttaa, elämä vain muuttuu lasten myötä, ei sille mitään voi.
[/quote]
Miksi sitten kitiset, kun et ole tervetullut toisten hääjuhlaan? Elämä muuttuu, ja sinua ei enää sen kummemmin kaivata kaikkien elämään. :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:52"]
Koko lahja homma on enemmän kuin monimutkainen kuten jo tästä (pitkästä) keskutelusta huomaa. Mä voin tunnustautua "toiseksi moukaksi" mutta minäkin pysyn linjalla jonka olen ottanut ensimmäisistä häistä alkaen, vien kaikille lahjan vaikka kutsussa lukisi mitä. Mielestäni ei ole reilua että suoraan rahaa kerjäävät saavat rahaa ja nämä jotka eivät kehtaa kirjoittaa suoraan saavat sen lahjan.
Vielä äskeiselle kirjoittajalle selventäisin sen että ei lahjan saaja päätä mitä saa sen päättää antaja. Miksi häihin pitäisi jättää osallistumatta jos itsellä on arvoja ja periaatteita joista pitää kiinni? Sitä paitsi koko häälahja on aivan sivuseikka hääpäivässä ja jos todella jonkun päivä menee siitä pilalle että saa lahjan vaikka toivoi rahaa niin kyllä vika on silloin saajan kuin antajan korvien välissä. Kannattaisi olla tyytyväinen että juhlaväki on saapunut paikalle juhlimaan nimeenomaan hääparin suurta päivää. Juhlat joihin odotetaan vieraiden saapuvan on katastrofi ilman niitä vieraita.
Jos saaja saisi päättää niin pahimmillaan suurimmalla osalla ei olisi varaa edes osallistua häihin. Monen kirjoituksesta haiskahtaa se että rahan saaminen on välttämätön edellytys häiden kustantamiseksi jos näin ei olisi niin kutsussa voisi olla vaikka hyväntekeväisyys kohde jonne voi lahjoittaa.
[/quote]
Mikset voi sitten vain mennä ilman lahjaa? Miksi on pakko loukata hääparia tyrkyttämällä sellaista mitä se ilmiselvästi eivät halua?
Toisekseen, ainoat jotka täällä ovat hönkineet siitä että rahalahjoja tarvittaisiin rahoittamaan häät ovat spekuloivia vieraita. Vai pystytkö osoittamaan edes yhden ainokaista viestiä tästä ketjusta jossa hääpari itse kertoisi näin tapahtuvan?
[/quote]
Meillä meni suuri osa lahjarahoista ihan tavallisiin laskuihin häiden jälkeen kun häät olivat tehneet suuren loven tilillemme. Emme siis ostaneet mitään "lahjaa" tai muuta lahjaksi luettavaa saaduilla lahjarahoilla.
Ihmetyttää kyllä eräiden asenne täällä. Ei voi mamma pitää yhtä vapaailtaa juhliakseen ystävien häitä. Jos sinkku viitsii tulla paikalle juhlimaan toisten parisuhdetta, niin miten se ei teiltä luonnistu... Ottaako toisten onni niin koville?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:16"]
Ihan vielä lisäys. Kumpi on järkevämpää, ostaa 40 €:n enkelikorise-esineen, jolle ei ole mitään sijoituspaikkaa kuin, että antaisi sen saman summan rahana, että saisimme ostettua vaikka kaksi pyyhettä? Meillä on vain kuusi pyyhettä sekä vessaan että keittiöön. Tällaista saatiin taas viimeksi joululahjaksi. Harmi kun sitä enkeliä ei voi edes syödä. T. Se 127:n opiskelijapariskunta
[/quote]
Oletteko kuulleet uudesta keksinnöstä: lahjalista!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:39"]
Ohi rahatoiveaiheesta, mutta pakko kommentoida... Palstan velaketjuissa on säännöllisesti hoettu, että lasten kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin ilman lapsia. Ei näköjään voi :)
[/quote]
Totta kai voi tehdä. Kyllähän monet jättääkin lapset hoitoon ja menee itse juhlimaan kavereiden häitä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Mutta arvomaailmanmuutoksesta tuossa onkin kyse. Sinkkuna ja lapsetttomana kiinnosti bilettäminen, lasten myötä elämään tulee muutakin sisältöä.
[/quote]
Sinulle lasten saanti taisi olla sitten paikallaan. Luojan kiitos itse en tarvitse lapsia saadakseni elämään sisältöä tai olemiseeni järkeä, kun en koskaan ole ollutkaan kaltaisesi. Huh.
[/quote]
Lukutaidon kehittäminen tai luetun ymmärtäminen voisi olla sinulle paikallaan!;) Tiedätkö mitä sana muutakin tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:13"]
Pakko sanoa että täysin samaa mieltä siitä että oli vauva häissä tai ei niin noin pienen lapsen vanhemmat vain "piipahtavat" häissä, sen vuoksi onkin järkevämpää sallia vauvat, niin ja jos häät ovat yhtään kauempana niin tuskin tulevat oleenkaan jos vauva ei saa tulla. Vanhemmilta on toki äärimmäisen kohteliasta olla kirkossa oven vieressä jos tulee tarve poistua.
Itse olen toiminut niin että jos kutsussa on lapset kielletty, olen soittanut morsiammelle/sulhaselle ja sanonut että emme tule jos vauvamme ei saa tulla, joka kerta olemme olleet vauvoinemme tervetulleita. Häissä tosin muutama "näppärä" vieras on tullut kysymään että etkö ymmärtänyt ettei lapsia saanut tuoda johon on helppo sanoa että lupa on kysytty. Ja kyllä ymmärrän toki että jokaisella parilla on itsellään oikeus päättää kenet sinne juhliin haluaa mutta JOKAINEN KUTSUN SAANUT PÄÄTTÄÄ ITSE MIHIN HALUAA OSALLISTUA, niin helppoa se on.
[/quote]
Luultavasti ne "näppärät" vieraat ovat itse nähneet sen vaivan että ovat hankkineet itse lapsilleen hoitajat (tai tietävät jonkun hääparillle läheisen ihmisen jääneen kotiin lapsensa kanssa) ja heitä on harmittanut tällaiset itselleen erivapauksia suovat tapaukset... Ei se luvan kiristäminen paljon asiaa auta, tökeröä se on silti patsastella lapsi kainalossa jos jo kutsussa kerrotaan etteivät lapset ole tervetulleita ja kaikki muutkin ovat olleet sitä toivetta valmiit kunnioittamaan.
[/quote]
Mikä tekee kysymisestä kiristämistä? Häät on 200km päässä ja niin kauas toivottavasti kukaan ei lähde ilman muutaman kuukauden ikäistä vauvaa, eikö tilanteessa ole fiksua kysyä että koskeeko kielto myös vauvoja? jos ei niin osallistua sitten vauvan kanssa häihin?
up