Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietokone-addikti teini kotona-kohtalotovereita?

Vierailija
22.03.2015 |

Meillä kohta 16-vuotias poika viettäisi kaiken aikansa tietokoneella jos vain saisi. Ei käy ulkona, ei tapaa kavereita kuin koulussa, sen sijaan siellä peleissä on kasapäin kavereita, joiden kanssa kuulokkeiden ja mikrofonin avulla sitten höpöttää.

Joka toinen pv on koneeton päivä. Ne löhöää kotona kuin vain odottaen taas koneelle pääsyä, räpeltäen puhelinta.

Yrittää jatkuvasti saada/huijata lisää peliaikaa. Ei kykene itse säännöstelyyn minun mielestäni, se tulee täysin ulkopuolelta.

Kavereita ei ole koskaan ollut tosi paljoa ja poika ei viihdy isoissa porukoissa. Kysyessä kiistää mitään ongelmia kaverisuhteissa olevan.

Kone on jatkuvan riidan aiheena, vaikka sääntöjä sovitaan yhteisesti ja ajan kanssa. Välillä on takavarikossa muutamasta päivästä viikkoon.

Onko muiden teinit samanlaisia? Onko tuo yhtään normaalia? Mä en tiedä enää. Toisaalta tekisi mieli ottaa koko rakkine pois kuukaudeksi tai kahdeksi, mutta teini vetoaa, että siinä menee sitten kaikki kaveritkin. Enkö osaa olla tarpeeksi tiukka vai olenko liiankin ankara?

Joka tapauksessa olen tilanteeseen todella väsynyt:(

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja neuvoja!

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin btw, nykyään teinit juttelee netissä, ei kaupungilla. Luultavasti pojallasi on kavereita netissä, joiden kanssa pelaa.
T. 14-vuotias tyttö

Vierailija
62/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:21"]

Miten niin et ole riittävän tiukka, jos koneaikaa on jo rajoitettu joka toiseen päivään?

[/quote]

Tuon ikäiselle jopa liian tiukka, netissä ne kaveritkin ovat... Kyllä meillä teinit saavat olla koneillaan joka päivä, mutta täytyy hoitaa koulua kuitenkin. Ja vähän kotihommiakin. Toinen on addikti, toinen ei, ja kumpikaan ei usein tapaa kavereitaan irl, koulun lisäksi siis. Olen ihan tyytyväinen, etteivät hillu kaupungilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi koneella kuin päihtyneenä kaduilla luuhaamassa, jos siis olisi vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Ei pelaaminen ole pelkästään paha asia ja pojallasi on siellä iso verkosto samanhenkisiä kavereita. Ajat ovat muuttuneet, tsemppiä!

Vierailija
64/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ymmärtänyt tuota, että miten ne kaverit siellä kuulokkeiden toisessa päässä olisi jotenkin vähemmän kavereita kuin pihalla nähtävät kaverit? 

Vierailija
65/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa ap peiliin ja kuuntele ajatuksiasi. Hengitä syvään. Varista hiekka pois, löysää nutturaa ja anna teinin olla koneella, jos koulu käydään asiallisesti.

Vierailija
66/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana se vain on sitä että koneella menee kaikki aika. Ei ketään kiinnosta enää lähteä sateeseen seisomaan jotta voi puhua kavereiden kanssa kun saman voi hoitaa kotoa koneelta. Ja jos poika ei tykkää olla isoissa porukoissa niin miksi yrität häntä sellaiseen työntää? Jotkut pitävät ihmisjoukoista ja toiset ahdistuvat niistä. Tuntuu että sinulla on joku tietty mielikuva millainen teinipojan pitäisi olla ja yrität tunkea häntä siihen muottiin. Mitä jos antaisit hänen olla oma itsensä olla kavereiden kanssa tekemisissä juuro haluamallaan tavalla?

Vierailija
67/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sun pojan vika ole, että maailma on mennyt tälläiseksi jossa kaikki hoidetaan virtuaalisessa maailmassa tai teknologian välityksellä. Luonnolliset ihmissuhteet häviävät ja vähenee koko ajan.

Vierailija
68/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:25"]

Siis onko jonkun 16-vuotiaalla koneaika? Teinien sosiaalinen elämä tapahtuu siellä koneella, ei ne nykyään enää hillu kartsalla ja jos hilluu, niin olisin paljon enemmän huolissani...

[/quote]

Nimenomaan, yrittäisit sopeutua nykymaailmaan, nuoret huolehtii ihmissuhteistaan nykyään facebookissa/netin välityksellä muuten.

Tuo ajan rajoittaminen vain saa hänet ikävöimään kavereitaan ja varmasti tuntuu että olisi joka toinen päivä arestissa kun ei pääse kavereitten kanssa tekemään mieli touhuaan. Itsellä ei ollut nuorena mitään pelaamis rajoitusta kuin kotiin tulo aika. Silloin elettiin commodore/konsoli aikaa. Ja kyllä niitä pelikoneita tuli pienenä tahkottua, ja kavereiden kanssa se pelaaminen oli silloin parasta, nykyään netti helpottaa, että ei välttämättä tarvi kotoa poistua. Ja kun ei ollut rajoituksia, teki mieli tehdä myös jotain muuta välillä, etenkin kesäisin, talvella/sateella parasta on antaa lapsen pelata lämmössä kotona kavereiden kanssa netin välityksellä. Kehittää sosiaalisia kykyjä, pelin myötä myös logiikka, kielitaito, refleksit, ja paineensieto kyky kehittyy. Jos pelaamisen näkee pelkkänä ajan hukkana se ei sitä todellakaan ole, mitä nuorempi lapsi, sen enemmän hän oppii kaikesta pelin sisällöstä.

Olisit vielä onnellinen että hän viihtyy kotona, eikä ole yömyöhään pihalla tekemässä pahoja, näinkin tulee varmasti käymään jossain vaiheessa jos ei pääse itseään ilmaisemaan ja käyttämään aikaansa edes peleihin ja sitä kautta sosialisoitumaan.

Jos rajoitat jotain, niin sitä alkaa haluamaan enemmän ja se rajoittaa lapsesi sosiaalista elämää, se voi jopa heikentää hänen itsetuntoaan koska tuntee olevansa syrjäytetty kaveripiiristään missä haluaisi viettää aikaa.

Vierailija
69/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:15"] Sama juttu meillä. Meillä kohta 16v tyttö on lähes joka päivä koneella tai puhelimellaan. Koulun jälkeen ei vietä aikaa kavereiden kanssa vaan pelaa tai löhöilee sängyllään kuunnellen musiikkia. Kavereita kuulemma on koulussa mutta ei hänen mukaansa jaksa kavereitaan enää koulun jälkeen nähdä. Siivotakkaan ei jaksa ja hyvä jos edes roskapussin saa viemään ulos.

Tsemppiä sinne teille!
[/quote] äiti mitä sä teet täällä

Vierailija
70/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Mun pojalle on kehittynyt pelikavereista ihan ns. oikeitakin kavereita joita joskus tapaa, tosin asuvat kauempana, joten järjestelyitä tehty. Ovat facessa kavereita, soittelevat toisilleen, tsemppaavat. On mun pojalla myös "live" kavereitakin, joten siinä mielessä pieni ero tilanteissamme. Mutta en lähtisi rajoittamaan tuon tyyppistä yhteydenpitoa, tiedän et tuo toiminta on todella tärkeää nuorelle. En pysty ymmärtämään ap:n kaltaisia vanhempia sitten millään, kun olen läheltä nähnyt miten tärkeitä nuo pelikaverit ovat ja se yhteisö niissä. Nauru, vitsailu ja hetkeen eläytyminen raikaa aina nuoren pelatessa ja saa mun mielen aina hymyilemään, kun tiedän miten hyvä olo pojalla on....

Vierailija
71/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuntikausien istuminen, vähäinen liikunta, live-kanssakäymisen lähes täydellinen karsiutuminen ja reaalimaailmasta eristäytyminen ovat aivan normaaleja juttuja nykyään?

Addiktoituminen onkin yhtäkkiä hyvä ja kannustettava asia. Rajoittaa ei pidä lainkaan, sillä vahingoittaa lasta?

Nuori joko ryyppää tai istuu koneella?

Olen hämmästynyt tämän ketjun vastauksista!

Aion ehdottomasti rajoittaa tietokoneaikaa jatkossakin. Minusta pojan jatkuva raivoisa suhtautuminen rajoittamiseen kielii nimenomaan epäterveen addiktion voimakkuudesta ja sen otteesta häneen.

Mutta myönnän kyllä, että kaverisuhteet ovat tärkeitä myös nettimaailmassa. Ja myönnän, että minä en ehkä osaa täysin ymmärtää tätä muutosta nuorisokulttuurissa.

Kuitenkin ajatus, että poistaisin viimeisetkin rajoitukset ja tuudittautuisin ajatukseen, että "nyt poikani on hyvä olla", saisi minut tuntemaan, että pakenen omaa vastuutani asiassa ja tekisin valinnan, joka on minulle helpompi ja vaivattomampi.

Keskustelu jatkukoon.

ap

Vierailija
72/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani rajoittivat pelaamistani ja pistivät väkisin ulos vaikkei siellä ollut mitään tekemistä. Kun sitten muutin omilleni niin arvaatkos mitä kävi? Pelasin kaiken aikani kun ei ollut ketään enää rajoittamassa ja ulkoilua en ole harrastanut kertaakaan. Sama tulee käymään sinunkin pojallesi, siihen pelaamiseen tulee paljon isompi himo kun sitä rajoitetaan ja pakotetaan tekemään jotain vasten tahtoaan.

Vierailija
73/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako poika katsoa tv:tä konekieltopäivinään?

Vierailija
74/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 20:07"]

Eli tuntikausien istuminen, vähäinen liikunta, live-kanssakäymisen lähes täydellinen karsiutuminen ja reaalimaailmasta eristäytyminen ovat aivan normaaleja juttuja nykyään?

Addiktoituminen onkin yhtäkkiä hyvä ja kannustettava asia. Rajoittaa ei pidä lainkaan, sillä vahingoittaa lasta?

Nuori joko ryyppää tai istuu koneella?

Olen hämmästynyt tämän ketjun vastauksista!

Aion ehdottomasti rajoittaa tietokoneaikaa jatkossakin. Minusta pojan jatkuva raivoisa suhtautuminen rajoittamiseen kielii nimenomaan epäterveen addiktion voimakkuudesta ja sen otteesta häneen.

Mutta myönnän kyllä, että kaverisuhteet ovat tärkeitä myös nettimaailmassa. Ja myönnän, että minä en ehkä osaa täysin ymmärtää tätä muutosta nuorisokulttuurissa.

Kuitenkin ajatus, että poistaisin viimeisetkin rajoitukset ja tuudittautuisin ajatukseen, että "nyt poikani on hyvä olla", saisi minut tuntemaan, että pakenen omaa vastuutani asiassa ja tekisin valinnan, joka on minulle helpompi ja vaivattomampi.

Keskustelu jatkukoon.

ap

[/quote]

Vielä on alle 2v aikaa tehdä korjaus, tai voit olla varma että poikasi muuttaa pois kotoa heti kun on mahdollista, koska ei halua olla rajoitettu kaveripiiristään. Ja arvostaa sinua varmasti vähemmän, kokeile vaikka niin huomaat miten poikasi ilahtuu jos kuulee että saa pelata esim. koko viikonlopun jos haluaa, ja säilyttäisit joka toisen rajoitetun päivän arkeen. Ma,ke,pe(kunnes läksyt tehty). Hän varmasti olisi erittäin onnellinen kyseisestä muutoksesta, se voisi tehdä hyvää sinullekin huomata kuinka poikasi ilahtuisi, jos rajoitusta vähennetään edes hieman, yhdellä päivällä viikossa. Kokeile ja ilahdu, et varmasti tulisi katumaan sitä päätöstä, palkitse häntä kenties. Tai teet vaikka sopimuksen poikasi kanssa, että jos koulun keskiarvo paranee niin vähenee yksi rajoitus päivä seuraavalle vuodelle, tai jos huononee tulee yksi "rangaistus päivä lisää". Voit olla VARMA että keskiarvo paranisi. Anna ennemmin porkkana mitä saavuttaa kuin suora rangaistus ilman syytä.

Vierailija
75/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä toi lupaa kysymättä tietokoneen. Siitä se alkoi.
Itse en olis hankkinu konetta.

Vierailija
76/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:54"]

Meillä kohta 16-vuotias poika viettäisi kaiken aikansa tietokoneella jos vain saisi. Ei käy ulkona, ei tapaa kavereita kuin koulussa, sen sijaan siellä peleissä on kasapäin kavereita, joiden kanssa kuulokkeiden ja mikrofonin avulla sitten höpöttää.

Joka toinen pv on koneeton päivä. Ne löhöää kotona kuin vain odottaen taas koneelle pääsyä, räpeltäen puhelinta.

Yrittää jatkuvasti saada/huijata lisää peliaikaa. Ei kykene itse säännöstelyyn minun mielestäni, se tulee täysin ulkopuolelta.

Kavereita ei ole koskaan ollut tosi paljoa ja poika ei viihdy isoissa porukoissa. Kysyessä kiistää mitään ongelmia kaverisuhteissa olevan.

Kone on jatkuvan riidan aiheena, vaikka sääntöjä sovitaan yhteisesti ja ajan kanssa. Välillä on takavarikossa muutamasta päivästä viikkoon.

Onko muiden teinit samanlaisia? Onko tuo yhtään normaalia? Mä en tiedä enää. Toisaalta tekisi mieli ottaa koko rakkine pois kuukaudeksi tai kahdeksi, mutta teini vetoaa, että siinä menee sitten kaikki kaveritkin. Enkö osaa olla tarpeeksi tiukka vai olenko liiankin ankara?

Joka tapauksessa olen tilanteeseen todella väsynyt:(

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja neuvoja!

[/quote] 16 v poika kans oli alvariinsa koneella, en jaksanut häätää koska koulu sujui ongelmitta ja nyt vanhempana kun lukiossa niin soittaminen tullut mukaan kuvioihin

Vierailija
77/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poika soittaa viulua, tunti päivässä on viuluaikaa. Jos menee yli niin takavarikoin viulun pariksi viikoksi, ettei pääsisi addiktoitumaan. Pitäisikö teidän mielestä kieltää konsertit ja muut missä hän voisi tavata muita musiikista kiinnostuneita? Tuntuu jotenkin niin vaaralliselta, että nuorella on harrastus jonka kanssa hän viettää aikaa ja että tapaa ihmisiä sen parissa.

Vierailija
78/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtuaalimaailma on normaalia nykypäivänä MUTTA, jos asiat menevät niin, että istutaan tietokoneen edessä sanotaan nyt 10 h putkeen, eikä muutenkaan  liiku ollenkaan tai pysty hoitamaan kotiaskareet niin sitten täytyy huolestua.

Vierailija
79/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tykkää, että koneella ollaan niin paljon, mutta mitä tuon ikäinen nykyään tekisi? Meillä sentään on harrastuksia, koulu vaatii hommia, kotityötkin... Jep, se on harmi, ettei sun teini taida harrastaa mitään, ei liiku, on passiivinen yms, jatka rajoituksiasi, kaikkien teinit eivät ole ihan tuollaisia vaikka koneella päivittäin olisivatkin kavereiden kanssa.

Vierailija
80/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta vähissä monella ja selkävaivaisia nuori on jo leikattukin. Ehkä vanhemmiten viiisastuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän