Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietokone-addikti teini kotona-kohtalotovereita?

Vierailija
22.03.2015 |

Meillä kohta 16-vuotias poika viettäisi kaiken aikansa tietokoneella jos vain saisi. Ei käy ulkona, ei tapaa kavereita kuin koulussa, sen sijaan siellä peleissä on kasapäin kavereita, joiden kanssa kuulokkeiden ja mikrofonin avulla sitten höpöttää.

Joka toinen pv on koneeton päivä. Ne löhöää kotona kuin vain odottaen taas koneelle pääsyä, räpeltäen puhelinta.

Yrittää jatkuvasti saada/huijata lisää peliaikaa. Ei kykene itse säännöstelyyn minun mielestäni, se tulee täysin ulkopuolelta.

Kavereita ei ole koskaan ollut tosi paljoa ja poika ei viihdy isoissa porukoissa. Kysyessä kiistää mitään ongelmia kaverisuhteissa olevan.

Kone on jatkuvan riidan aiheena, vaikka sääntöjä sovitaan yhteisesti ja ajan kanssa. Välillä on takavarikossa muutamasta päivästä viikkoon.

Onko muiden teinit samanlaisia? Onko tuo yhtään normaalia? Mä en tiedä enää. Toisaalta tekisi mieli ottaa koko rakkine pois kuukaudeksi tai kahdeksi, mutta teini vetoaa, että siinä menee sitten kaikki kaveritkin. Enkö osaa olla tarpeeksi tiukka vai olenko liiankin ankara?

Joka tapauksessa olen tilanteeseen todella väsynyt:(

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja neuvoja!

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä estele poikaasi turhaan loppujen lopuksi saat vain vihat päällesi, 16v. poika tietää mitä tekee ei se ole enään 9v joka tarvii äidin kieltoja ja rajoja, 2 vuotta niin hän on 18v. sitten hän pääsee muuttaan omaan kämppään ja pelaa päivät pitkät koska ennen se on ollut kiellettyä, lopujen lopuksi kaikki löytää omat rajat ja vastuun.

Istunpäivät pitkät koneella pelaan ja puhun kavereille kuulokkeilla paljon, minulla on muutama kaveri joita näen joskus face to face, äitini luona käyn silloin kun muut sisarukseni tulevat sinne (harvoin yksin), tunnen välillä oloni yksinäiseksi kun kaikki kaverit on menossa ja minä istun kotona mutta tosi asia on se että he ovat juomassa tai kylällä istumassa autoissa. se että istun koneella päivät pitkät tunnen itseni viisaammaksi kuin muut, en juo (ja jos otan se on se yksi 33cl tölkki) en tupakoi enkä muutenkaan polttele, se että istun koneella mielummin kun menen tuola ja ryyppäiilen kavereiden kanssa, se on jokaisen oma päätös. 

jos isäni rupeisi sanomaan että joka toinen päivä ilman konetta niin mikä oikeus hänellä on niin sanoa (isäni 67v. on "työnarkomaani" ihan kun sanoisin hänelle että joka toinen päivä ei töitä) sinullakin on varmaan jotain asioita mitä teit nuorena olitko joka ilta ulkona luulet että pojallasi tulee oleen ongelmia hänen elämässä? et voi estellä häntä nykypäivänä tietokone pelaaminenkin on urheilua, tietokone pelien MM-turnauksista voi voittaa 1milj.€.

Minua itseäni ärsyttää kun vanhat ihmiset ei ymmärrä että maailma menee eteen päin ennen sai istu koneella 1h päivässä, mutta itse tulen onnelliseksi kun pelaan ja onnistun pelissä, ne ovat tiettyjä saavutuksia elämässäni eivät suuria eikä niillä ehkä ole arvoa sinulle mutta pojallesi voi olla, ja tietokone pelejä pelaavat ovat muita älykkäämpiä, kokeile itse pelata peliä mitä poikasi pelaa ja sano sitten kumpi on tyhmä ja kenen siinä koneella pitäisi istua että pääsee edes liikkeelle ja kenties vielä voittaa tai pelaa läpi?

Vierailija
82/138 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut SM.6 100m 16v. keihäässä 15. sija lopetin ne tuollon olen kohta 18v. olen istunu koneella sen jälkeen melkein kokoajan, juoksin silloin cooperin testissä 3000m joka on erittäin hyvä juoksen nytten 2600m joka on myöskin hyvä, minulla on hyvä kunta ja olen laiha geenieni perusteella jos suvussasi on geenejä jotka ajavat helposti lihavoitumiseen niin ymmärrän huolen mutta, jos hän lihoo kyllä hän joskus myös laihtuu jos ei enään jaksa olla lihava, kaiken oppii kantapään kautta etkä voi pakottaa häntä mihinkään jos hän ei halua itsekkin lopetin urheilun koska en jaksanut enään sitä ja en ole katunut sitä päätöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 22:16"]

Olet sä ap kyllä aika paska mutsi naurettavine rajoituksinesi. Ei se teini konekielloilla yllättäen sosialisoidu ja löydä livekavereita eikä sellainen siihen mitenkään kannusta. Ei monikaan valitse sitä, että nysvää koneella 100 % ajasta, jos olisi jotain järkevää tekemistä koneen ulkopuolella. Ilmeisesti sohvalla lojuminen on sun mielestäsi järkevää, kun sellaiseen pakotat. Jos teini ei kieltopäivinä lähde kavereilleen pelaamaan, niin niitä kavereitahan ei silloin mitä todennäköisimmin ole. Ei kaikille kavereiden hankkiminen ole niin helppoa, etkä sä auta asiaa tekemällä teinistäsi syrjittyä nyhveröä, jonka hullu mutsi on aina estämässä pelikaverien tapaamista.

[/quote]

Sama. Ite 19v tyttö. Mulla aina ollu ensin kaverit, sitten kone. koko yläaste-ajan istuin joka päivä tuntikaupalla koneella kun ei vaan ollut kavereita joita nähdä. Netissä voi sentään jutella ja sosialisoitua, sitä mä siellä tein. Nyt kun lukiossa iso kaverikopukka ja paljon menoa niin koskaan ei oo tullut mieleenkään kavereiden kanssa ollessa että tekeepä mieli koneelle, enkä koskaan ole valinnut konetta yli oikeiden ihmisten. Kaikki teinit eivät vaan ole niin kovin hyviä löytämään omanlaisiaan ihmisiä, mullakin kävi tuuri kun lukio oli just eikä melkeen se oikea paikka mulle.

Vierailija
84/138 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:40"]

Ketjun lukeneena, ei ihme että nuoriso on niin helvetin huonokuntoista, lihavaa, velttoa ja passiivista. Kun mammatkin tuntuu oikein usuttavan pelaamaan, kuvitellen että "sitten oppii englantia, sosiaalisia taitoja ja pärjää IT-alalla". 

[/quote]

haista sinä pa*ka se on jokaisen ihmisen oma asia itse ainakin opetan lapsilleni tietokoneen jota olen itse ihan pienestä pitäen käsitellä sain oman koneen vasta 15v. jonka jälkeen olen istunut koneella ihan liikaa ja myönnän sen mutta se on ihan henkilökohtasta oletko läski,passiivinen tai veltto, jos se on jollekkin liikaa joka vie lapsia jääkiekkoon tai futikseen entä jos mää opetan mun lapselle pelaamista vaikka ja hänestä tulee kuuluisa tietokone pelaaja ja sinä veit lastasi futikseen suomessa hän lopettaa sen 16v. koska tajuaa että futis on turha laji suomessa ja ostaa koneen/pleikan/xboxin ja elää normaalia elämää samalla tavalla kuin kuka tahansa vaikka häntä ei olisikaan viety väki pakolla futikseen 12v. sen elämästä

ihan samalla tavalla 20-30vuotiaana oot huipulla electronic sportissa kuin esim jääkiekossa/futiksessa/missä tahansa lajissa btw onhan shakki:kin urheilulaji :D

Vierailija
85/138 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaan tätä ketjua, ajankohtaista meillekin.
Kyseessä siis 9.luokkalainen poika, joka myöskin tykkää olla vaan kotona.
Meillä on koneajat silleen, että joka toinen tunti. Välitunnin viettää sitten sängyssä tai siinä tuolissa kännykkä kädessä. Kavereitakaan ei kauhiasti ole. Tai siis sama tilanne kuin aloittajan lapsellakin eli kaverit ovat siellä netissä pelaamassa.
Pienenä vielä pelasi korista mutta nilkkavaivojen takia piti välivuoden. Sen jälkeen pikkuhiljaa lopetti koko harrastuksen.

Mihinkään kehotukseen Pistä Kone Kiinni, Niin Johan Rupee Ulkoilu Kiinnostaa metodiaan en usko.

Vierailija
86/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanajuttu on meillä toiminut. Poika on saanut välillä juurikin pelata molempina vkl päivinä, kun on tehnyt jotain ok. Tai viikolla enemmän.

Hoitaa myös kotihommia. Pitkin hampain ja moneen kertaan pyytämällä, mutta hoitaa.

Tämä keskustelu on kyllä nyt antanut mulle tosi paljon mietittävää.

Viulusarkasmi ei mennyt multa lainkaan ohi, mutta vastaan, että voiko tietokonepelit rinnastaa suoraan muihin harrastuksiin? Jos poika harrastaisi jotain liikuntalajia tai vaikka soittoa yhtä paljon, en olisi yhtä huolissani. Siinä yksi pähkinä.

Koulu sujuu ok muuten. Ei nyt mitään kymppejä kotiin kanna, mutta ei mene ihan penkin allekkaan.

Minä olen pelolla ajatellut aikaa, kun muuttaa omilleen. Oppiiko rajoittamaan omaa pelihimoaan? Elävästä elämästä tunnen muutaman reilusti ylipainoisen nuoren aikuisen miehen. Vuorokaudet läpeensä pelaavat ja syövät roskaruokaa, kämpät alkaa haista. Ei ole kiinnostusta mihinkään muuhun kuin koneeseen, eikä kukaan pakota aikuista tekemään edes sitä vähää, mitä teiniä kotona. Töissä käy osa, muu aika pelataan. Naisia osaavat tuskin edes lähestyä, kun ovat hätinä puhuneet sellaiselle koskaan.

Tunnen myös miehiä, joilla on perhe ja jatkuva tietokone ja peli-riippuvuus syö parisuhdetta rajusti.

Ovatko tietokoneet syy vai seuraus...jaa-a. Voisivathan kyseiset esimerkit syrjäytyä ilmankin ja tehdä jotain muuta siellä koloissaan.

Nämä ovat kuitenkin uhkakuvat, joita pelkään.

Poika on kyllä komea ja kiltti, jospa joku tehokas nainen sen nappaa ja saa aikanaan ajattelemaan muutakin!

ap

Vierailija
87/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 21:14"]Porkkanajuttu on meillä toiminut. Poika on saanut välillä juurikin pelata molempina vkl päivinä, kun on tehnyt jotain ok. Tai viikolla enemmän.

Hoitaa myös kotihommia. Pitkin hampain ja moneen kertaan pyytämällä, mutta hoitaa.

Tämä keskustelu on kyllä nyt antanut mulle tosi paljon mietittävää.

Viulusarkasmi ei mennyt multa lainkaan ohi, mutta vastaan, että voiko tietokonepelit rinnastaa suoraan muihin harrastuksiin? Jos poika harrastaisi jotain liikuntalajia tai vaikka soittoa yhtä paljon, en olisi yhtä huolissani. Siinä yksi pähkinä.

Koulu sujuu ok muuten. Ei nyt mitään kymppejä kotiin kanna, mutta ei mene ihan penkin allekkaan.

Minä olen pelolla ajatellut aikaa, kun muuttaa omilleen. Oppiiko rajoittamaan omaa pelihimoaan? Elävästä elämästä tunnen muutaman reilusti ylipainoisen nuoren aikuisen miehen. Vuorokaudet läpeensä pelaavat ja syövät roskaruokaa, kämpät alkaa haista. Ei ole kiinnostusta mihinkään muuhun kuin koneeseen, eikä kukaan pakota aikuista tekemään edes sitä vähää, mitä teiniä kotona. Töissä käy osa, muu aika pelataan. Naisia osaavat tuskin edes lähestyä, kun ovat hätinä puhuneet sellaiselle koskaan.

Tunnen myös miehiä, joilla on perhe ja jatkuva tietokone ja peli-riippuvuus syö parisuhdetta rajusti.

Ovatko tietokoneet syy vai seuraus...jaa-a. Voisivathan kyseiset esimerkit syrjäytyä ilmankin ja tehdä jotain muuta siellä koloissaan.

Nämä ovat kuitenkin uhkakuvat, joita pelkään.

Poika on kyllä komea ja kiltti, jospa joku tehokas nainen sen nappaa ja saa aikanaan ajattelemaan muutakin!

ap
[/quote]

Miksi koneet ovat isolle osalle naisia niin iso ongelma? Onneksi itse satuin löytämään naisen joka pelaa itsekin ja tykkää istua paljon koneella. Ei tarvitse aina tapella turhasta vaan saa elää omaa elämäänsä ilman että toinen kokoajan sitä koittaa rajoittaa.

Vierailija
88/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 2 luokalla, tykkäsimme kaverin kanssa pelata 386 pc:llä erilaisia pelejä mitä sattui löytymään, silloin emme edes osanneet englantia, mutta kirjahyllyssä oli englannin sanakirja. Pelasimme noin vuoden verran tekstiseikkailu peliä, vaikka kumpikaan meistä ei osannut englantia. Peli kiinnosti kuitenkin niin paljon että piti kaikki sanat hakea sanakirjasta. Ja kun englannin opetus alkoi 3 luokalla, osasimme englantia kaverini kanssa enemmän kuin kukaan muu ikäisemme. Siihen aikaan kovin monilla ei ollut varaa edes PC konetta ostaa, ja englannin numerot ovat aina olleet vähintään 8, kielioppi ei taas kiinnostanut, ja pienet kielioppi virheet sanajärjestyksessä saivat kokeissa numeron hieman putoamaan, mutta opettaja antoi aina 10 ääntämisestä. Miksi pelaaminen nähdään "pahana" että lapsi on kotonaan turvassa ja yhteydessä innoissaan kavereihinsa netin välityksellä.

Pelaaminen voi todellakin kehittää lasta huomattavasti, itselle ainakin tuo erinomainen englannin taito on kehittynyt täysin pelien takia, koska ne kiinnosti mutta ei ymmärtänyt. Puhun nykyään erittäin sujuvaa englantia, ja sanavarastoni on erittäin laaja, vaikka en ole kuin peruskoulun ja ammattikoulun englannin opiskellut. Muistan myös englannin sanaleikit ennen nukkumaan menoa siskon kanssa tuolta ajalta, itse olin siis 9v(n.1v ollut koulussa englannin tunteja), siskoni oli lukiossa 17v, ja säännöt olivat "aloita seuraava sana samalla kirjaimella mihin toisen sanoma sana päättyy" ja hän oli ihmeissään kun sanoin sanoja mitä hänen täytyi sanakirjasta tarkistaa, ja aina kun sanoin jonkun sanan mitä hän ei tiennyt, hän oli aivan ällikällä lyöty. Parhaiten muistan sanat "submarine" ja "equipment" sisko ei uskonut millään että kyseiset sanat edes tarkoittaa mitään, kunnes aloin laulaa sujuvalla englannilla "we are living in a yellow submarine, yellow submarine" hän laittoi valot päälle ja meni tarkistamaan sanakirjasta ja totesi että on se oikea sana, oikeassa olet. Siskoni hävisi joka kerta englannin sana leikin ja vain ihmetteli ja kehui kuinka hyvä olin. Ja hän ihmetteli "miten voit olla parempi englannissa, missä olet oppinut?" Sanoin vain että opin kun kaverin kanssa pelattiin, ja muistan sen ilmeen vieläkin, joka oli kutakuinkin näin 8-O

Vierailija
89/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 17v poika on paljon  koneella. MUTTA hoitaa opiskelunsa esimerkillisesti, tapaa myös harvakseltaan ystäviään, käyvät elokuvissa, kesällä mökkeilivät, käyvät tapahtumissa, messuilla yms. Joten emme rajoita koneaikaa. Tulevaisuutta ajatellen on pojan pakko oppia rajoittamaan itse. Eli rajoittaa tai ei rajoita, siihen minä en voi puuttua kun on aikuinen. Meillä poika lähtee edellen mukisematta mukaan ulkomaille, mummolaan tai muualle minne menemme koko perhe. Jos olisi pahasti addiktoitunut niin tuskin lähtisi muuten kuin pakottamalla.

Vierailija
90/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
91/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sä ap kyllä aika paska mutsi naurettavine rajoituksinesi. Ei se teini konekielloilla yllättäen sosialisoidu ja löydä livekavereita eikä sellainen siihen mitenkään kannusta. Ei monikaan valitse sitä, että nysvää koneella 100 % ajasta, jos olisi jotain järkevää tekemistä koneen ulkopuolella. Ilmeisesti sohvalla lojuminen on sun mielestäsi järkevää, kun sellaiseen pakotat. Jos teini ei kieltopäivinä lähde kavereilleen pelaamaan, niin niitä kavereitahan ei silloin mitä todennäköisimmin ole. Ei kaikille kavereiden hankkiminen ole niin helppoa, etkä sä auta asiaa tekemällä teinistäsi syrjittyä nyhveröä, jonka hullu mutsi on aina estämässä pelikaverien tapaamista.

Vierailija
92/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 21:20"]

Mun 17v poika on paljon  koneella. MUTTA hoitaa opiskelunsa esimerkillisesti, tapaa myös harvakseltaan ystäviään, käyvät elokuvissa, kesällä mökkeilivät, käyvät tapahtumissa, messuilla yms. Joten emme rajoita koneaikaa. Tulevaisuutta ajatellen on pojan pakko oppia rajoittamaan itse. Eli rajoittaa tai ei rajoita, siihen minä en voi puuttua kun on aikuinen. Meillä poika lähtee edellen mukisematta mukaan ulkomaille, mummolaan tai muualle minne menemme koko perhe. Jos olisi pahasti addiktoitunut niin tuskin lähtisi muuten kuin pakottamalla.

[/quote]

Voin kuvitella mitä nuo reissut voisivat aiheuttaa jos sattuisivat päiville minä saisi pelata. Reissuun ei varmasti haluttaisi lähteä jos jäisi useampi päivä väliin jonkun tylsältä kuulostavan reissun sijasta, varmaan kyselee että saako sitten reissun jälkeen pelata ne päivät mitkä jäi väliin reissussa ollessa.

Vierailija
93/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 21:20"]

[/quote]

Voin kuvitella mitä nuo reissut voisivat aiheuttaa jos sattuisivat päiville minä saisi pelata. Reissuun ei varmasti haluttaisi lähteä jos jäisi useampi päivä väliin jonkun tylsältä kuulostavan reissun sijasta, varmaan kyselee että saako sitten reissun jälkeen pelata ne päivät mitkä jäi väliin reissussa ollessa.
[/quote]

Tätäkään ongelmaa ei olisi jos ei olisi noita typeriä rajoitteita.

Vierailija
94/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 21:20"]

[/quote]

[/quote]

Niin en tiedä miten ap:n tapauksessa menisi. Meillä reissut ei ole ongelma, eikä sekään ettei mökillä ole edes tietokonetta mukana (ei nettiä mökillä), se on pojalle ihan ok. 

28.

Vierailija
95/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa teini muuttaa 18-vuotispäivänään omilleen.

Vierailija
96/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 22:33"]

Taitaa teini muuttaa 18-vuotispäivänään omilleen.

[/quote]

Ja mitä erikoista siinä on? Moni tekee noin nykyään. Pelasi tai ei.

Vierailija
97/138 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hitossa jonkun mielestä on järkevää määräillä 16-vuotiaan ajan käytöstä? Alle 2 vuotta, niin onneksi tekee ihan mitä huvittaa ja voi haistattaa mutsillensa pitkät. Mitähän ap itse puuhaa päivät pitkät? Juoksee ulkona kavereita tapaamassa ja pelaa salibandyä? Vai kuitenkin nysvää kotona sohvaperunana? Teetkö itsekään joka toinen päivä jotain sosiaalista tai liikunnallista koko päivän?

Vierailija
98/138 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:12"]4. Tää on nykyaikaa, eikä vaan VOI  jotain ihmisten tapaamista tai liikuntaa ottaa kasvatukseen.. Nykyihmisen elämään kuuluu vain tietokone![/quote]

Ihmisten tapaaminen ja liikunnan ottaminen kasvatukseen eivät ole mitään vaihtoehtoja koneella nysväämiselle siinä mielessä, että jos nyt vähennetään koneella oloa, niin automaattisesti nuo asiat vahvistuisivat. AP:n teinin tapauksessa se ainoa vaihtoehto näyttää olevan sohvalla löhöäminen telkkarin ääressä kännykkä kädessä.

Jos on valmiiksi sosiaalinen ja liikunnallinen, niin varmasti sellainen harrastaa liikuntaa ja sosiaalisuutta enemmän, kun se tylsistyy kotona konekieltoonsa ja häipyy ulos peuhaamaan. Jos ei kavereita ole, niin eihän niitä yhtäkkiä sohvalla istuessaan juokse ovesta sisään ja pyytämään ulos pelaamaan pesäpalloa. Päinvastoin, konekiellolla puolitetaan se potentiaalien aika uusien kavereiden hankkimiseen, kun häiritään kommunikointia ja tekemisiä niiden kanssa.

Tiedä vaikka kaverittomuus olisi täysin AP:n syytä tuon idioottimaisen konekiellon takia. Millaiset mahdollisuudet hyvän kaverisuhteen luomiseen on jonkun hepun kanssa, jonka pitää olla arestissa joka toinen päivä? Mitä harvemmin kaveria näkee, sitä vähemmän kaveri se on, ja nykyään se näkeminen tapahtuu helposti netissä, ja sitä vähemmän sitä kaveria pyydetään minnekään kodin ulkopuolellekaan.

Vierailija
99/138 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"]

Moni on koneellensa kuollut.

[/quote]

Moni on pussikaljaansa kuollut.

Aika useampi moni.

Vierailija
100/138 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju ja aihe varmaan vaan kalahti kipeästi av-mammoihin, jotka eivät jaksa puuttua lastensa peliriippuvuuksiin.

Ne on hiljaa ja pois tieltä, kun ne vaan pelaa. Ai niin ja oppii englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä