Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen tuplarokotettu, enkä aio osallistua kolmannelle kierrokselle.

Vierailija
11.12.2021 |

Miten muilla tuplarokotetuilla? Olen tehnyt harkintaa viime viikkoina kolmannen rokotteen ottamisen suhteen ja olen kääntynyt sille kannalle etten aio ottaa enempää tehosteannoksia. Tilastojen valossa näyttää siltä, että rokotuksilla ei ole merkittävää vaikutusta taudin leviämiseen ja kuolemien ehkäisyssä. Maat joissa rokotekattavuus on noussut on myös kuolemantapaukset kasvaneet. Tilastoissa on selvä ristiriita. Tämä on oma riskianalyysini ja aion jatkaa normaalia elämääni ilman tehosteannoksia. Kaksi vuotta on kulunut ja se on merkittävän pitkä ajanjakso yhden ihmisen elämässä.

Kommentit (824)

Vierailija
501/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronan sairastaa hyvin harva vakavasti. Rokotuksista sen sijaan tulee paljon haittoja ja ihan itse aiheutettuna. Valinta on jokaisen oma, samoin kannetut riskit. Oma valinta jokaisella.

Siinä edellä se follariopiston priimus kertoilee saamastaan 'koulutuksesta'.

"Moni sairastuu ja kuolee koronarokotuksen jälkeen"

https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/moni-sairastuu-ja-kuolee-koronarokot…

Joo facessa kiertää kuvakaappaus jonkun tutkimuksen väitteestä, että 3% kuolee koronarokotukseen, kun koronaan kuolleisuus on noin 0,2%. En ota kantaa puoleen tai toiseen.

Kuitenkin onpa mielenkiintoista nähdä kuluvan vuoden kuolintilastot. Vuosina 2016-2019 kuolleisuus on Suomessa ollut 53 000-54 000 välillä. Kyllähän se sitten ensi vuonna tilaistoista nähdään miten asian laita on.

En tiedä onko omaa kuvitelmaa, mutta minun mielestäni julkisuudessa on ollut epätavallisen paljon juttua 45-55 vuotiaiden (tunnettujen ihmisten) kuolemista. Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota asiaan?

-

Aikas jännä juttu, ettei henkilö osaa ottaa kantaa suuntaan taikka toiseen edes väitetyn 3% rokotekuolleisuuden kohdalla. Tuossapa taitaa olla ainakin osaselitys sille, miksi follarit ovat niin silmittömän rakastuneita prosentteihin ja erityisesti prosenttien desimaaleihin. Kas kun oma kannattajakunta ei näy osaaavan hahmottaa prosenteistä edes kaikista saapastyhminpiä väittämiä. Jösses!

-

Äläs nyt oleta mitään, olen tuo kirjoittaja ja olen ottanut kaksi rokotetta. Vaikka sen ottaisikin niin saa kai sitä asioita kyseenalaistaa, en minä ainakaan ole luvannut olla täysillä ja sokkona rokotteiden takana. Olen myös saanut toisesta rokotteesta tosi vaikeita rytmihäiriöitä.

Mistä helvetistä sitä kukaan vielä tietää mikä on tämän ihmiskunnan suurimman kokeen lopputulema. Kukaan ei tiedä sitä vielä.

Mutta sen ainakin huomaa miten ihmiset lokeroi toisiaan ja kaikki on yhtä-äkkiä niin mustavalkoista mukamas. En ole täällä vihaa lietsomassa, vaan esittämässä kysymyksiä ja odottamassa että aika kuluu ja saadaan vastauksia.

Tarkennus vielä edelliseen, että kyseessä oli Antti Heikkilän tviitti Pfiserin julkistettua rokotekokeitten tuloksen, eli testeissä 42 086 henkilöä, joista 1223 kuollutta, eli noin 2,9% kuolleisuus. Pfiseri pakotettiin julkistamaan testien tulokset, oli salannut niitä mahdollisimman pitkään - sattuneesta syystä?

Antti Heikkilä kommentoi tviitissään että koronarokote tappoi 15 kertaa enemmän ihmisiä kuin rokottamattomia koronaan sairastuneita ihmisiä. En siis vetänyt näitä omasta hihastani.

-

Follariopiston priimus luonnollisesti huutelee halpahintaisesti puskasta, ilman ensimmäistä lähdeviitettä. Unohtuikos taas vaan ihan vahingossa?

-Ihan referenssinä edelliseen kritiikittömään soopantoisteluun, Suomessa siis on siis annettu 8,75 miljoonaa koronarokotetta ja kuolleisuus on toistaiseksi 1,0.    Ei siis 1,0 prosenttia vaan 1,0 henkilöä.

-

-Kun varmaan olet eri mieltä asiasta, niin älä tällä kerta unohda laittaa lähdelinkkejä "tilastoihisi" mukaan.

-

Odotellaan nyt vaan niitä Suomen virallisia kuolintilastoja tältä vuodelta ja katsotaan sitten.

Linkki Pfiserin rokotekoetuloksiin, vaikka taidat olla vaan ärsyttämässä, ei sua oikea tieto kiinnosta, vaan turha rähjääminen ja riitely. Fiksu ihminen olisi löytänyt tämänkin kolmella hakusanalla. Ja siksi toisekseen, missäs on linkit omiin väitteisiisi?

https://phmpt.org/wp-content/uploads/2021/11/5.3.6-postmarketing-experi…

Vierailija
502/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi harvinaisen tyhmää olla ottamatta kolmatta kun juuri sillä saa suojan omicronia vastaan mikä muuten jää lähes saamatta kahdella annoksella mutta Darwin awards ja heikot kuolee jne.

Kuinka kolmas piikki samaa ainetta voisi suojata, jos kaksi ekaa ei?

Miksi lähes jokaisesta rokotteesta pitää ottaa määräajoin uusi tehosterokotus? Esim jäykkäkouristusrokote viiden vuoden välein. Miksei yksi riitä?

Eikä pidä noin usein. Se on nykyään 25v, 45v, 65v ja sitten 10 vuoden välein. Näin ne ajat muuttuu Eskoseni.

Missasit pointin. Jos kerran yksi rokote on tehokas, miksi pitää ottaa tehoste? Tätähän tuossa edellä penättiin.

Rokotteiden ottamisen väli on sivuseikka.

Rokotteiden ottamisen väli ei todellakaan ole sivuseikka. Eikä varsinkaan niiden toimimattomuus.

Missasit sen pointin, että tiedon lisääntyessä rokotuskäytännötkin muuttuvat. Jopa niinkin vanhan rokotteen kuin jäykkäkouristus, käytäntö on muuttunut, kun ollaan "tajuttu" vähän enemmän.

Pointti oli se, että kirjoittaja edellä oletti, että koronarokotteen olisi pitänyt toimia kerrasta ja tehosteita ei tarvita. Kuitenkin koronarokote on tietyllä tasolla rinnastettavissa influenssarokotteisiin, joita otetaan vuosittain. Nyt koronaa on otettu kaksi kertaa vuoden sisällä, niin se muka osoittaa sen toimimattomaksi, vaikka sen pääasiallinen tarkoitus oli lieventää tautia, minkä se on todistetusti tehnyt, koska sairaalaan ja erityisesti teho-osastolle joutuineissa on lähinnä vain rokottamattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, itselläni myös tämä, mutta en osannut yhdistää rokotteeseen. Mutta tinnutus on aika kova ja tullut toisen rokotteen jälkeen.

Vierailija
504/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
505/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi harvinaisen tyhmää olla ottamatta kolmatta kun juuri sillä saa suojan omicronia vastaan mikä muuten jää lähes saamatta kahdella annoksella mutta Darwin awards ja heikot kuolee jne.

Miksi lähes jokaisesta rokotteesta pitää ottaa määräajoin uusi tehosterokotus? Esim jäykkäkouristusrokote viiden vuoden välein. Miksei yksi riitä?

Eikä pidä noin usein. Se on nykyään 25v, 45v, 65v ja sitten 10 vuoden välein. Näin ne ajat muuttuu Eskoseni.

Missasit pointin. Jos kerran yksi rokote on tehokas, miksi pitää ottaa tehoste? Tätähän tuossa edellä penättiin.

Rokotteiden ottamisen väli ei todellakaan ole sivuseikka. Eikä varsinkaan niiden toimimattomuus.

Missasit sen pointin, että tiedon lisääntyessä rokotuskäytännötkin muuttuvat. Jopa niinkin vanhan rokotteen kuin jäykkäkouristus, käytäntö on muuttunut, kun ollaan "tajuttu" vähän enemmän.

Pointti oli se, että kirjoittaja edellä oletti, että koronarokotteen olisi pitänyt toimia kerrasta ja tehosteita ei tarvita. Kuitenkin koronarokote on tietyllä tasolla rinnastettavissa influenssarokotteisiin, joita otetaan vuosittain. Nyt koronaa on otettu kaksi kertaa vuoden sisällä, niin se muka osoittaa sen toimimattomaksi, vaikka sen pääasiallinen tarkoitus oli lieventää tautia, minkä se on todistetusti tehnyt, koska sairaalaan ja erityisesti teho-osastolle joutuineissa on lähinnä vain rokottamattomia.

Ai vaan rokottamattomia? https://www.hus.fi/ajankohtaista/koronavirus-covid-19/koronavirus-lukui…

Vierailija
506/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille pitäisi tehdä selväksi, että tässä ei ole kyse parista shotista ja boosterista vaan todellakin jatkuvan lääkityksen aloittamisesta. Minä en aloita jatkuvaa lääkitystä kuin hyvistä terveydellisistä syistä. Lääkitys tuo mukanaan haittavaikutukset. Aina.

Rokotukset loppuvat kun pandemia loppuu, mutta tämä pandemia lopu ennenkuin päättäkät päättävät lopettaa sen.

Kaikenlainen passipelleily ja karanteeni/eristäytymispelleily pitää lopettaa heti ja kaikille samat säännöt. JOs olet altistunut, niin eristäydyt, kuten myös muukin perheesi, jonka kanssa olet ollut tekemisissä. Ei mitään poikkeuksia, ei edes silloin, jos altitunut on opettaja tai lapsi. Kaikki määrättävät pakolliseen lockdowniin vähintään 3 viikoksi ja rajat kiinni. Eikä mennä sitten edes aviolliseen tapaamiseen ruotsiin, tai perhettä tapaamaan mihinkään muuhunkaan maahan, ei vaikka miten olisi ikävä. Lockdown alkaa välittömästi, mutta kuitenkin siten, että jos joku haluaa mennä puolisonsa luokse toiseen maahan, hän sinne pääskööt, mutta takaisin ei ole tulemista ennenkuin lockdown on ohi. JOs tullaan maahan, niin pakollinen karanteeni lentokenttätiloissa, jonne siirtyminen tapahtuu täysin eristettynä muista ihmistä. Vain välttämätön rahtillikenne suomeen sallitaan ja rahtiliikenteen kuljettajille täydellinen 3 metrin turvaväli kaikkien suuntaan. Tuossa nyt rautalankamalli.

NÄin tämä asia olisi pitänyt hoitaa jo pandemian alussa eikä mitään ininää mistään yksilön vapaudesta matkustaa tai liikkua. Kaikille sama vanha leivänkannikka puresekeltavaksi, ei mitään mistereiden erityisoikeuksia kellekään.

En varsinaisesti ole kanssasi vastakkaistakaan mieltä, passien kanssa pelleily riittää jo mullekin, mutta ei ne lockdownitkaan ole autuaaksi tehneet. Osa yhteiskunnasta joutuu joka tapauksessa käymään töissä ihmisiä tavaten vaikka kuinka kaikkea suljettaisiinkin. En usko että edes maailmanlaajuinen lockdown ei vuotaisi sen verran, etteivätkö virukset jatkaisi leviämistään niiden aikanakin ja päättymisen jälkeen entistä voimallisemmin.

Vierailija
507/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaaauuuu! Tämäpä merkittävä tieto.

Vierailija
508/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo jäykkäkouristusrokote "pitää" ottaa ja mistä pyytää (onko maksuton?), kun ei mulle ole sitten lapsuuden rokotusten jälkeen kertaakaan annettu? Olen nyt 50- vuotias. Ei koskaan lääkärikäynneillä ole tullut rokotukset puheeksi. Eli olen saanut vain lapsuudessa annetut.

Ja olen nyt nettikeskusteluista ymmärtänyt, että sen antoväli on pidempi, oliko nyt 10 vai 15 vuotta, en jaksa tarkistaa.

Tetanusta ei tarvitse ottaa muuten vain. Ne uusii sen onnettomuuden/ tapaturman yhteydessä jos on mennyt vanhaksi.

Kylläpäs pitää. 20 vuotta on väli, ja viiskymppisen on se korkea aika tehostaa. Vanhuksilla väli on 10 vuotta. Pienikin haava esim. kukkamultaa vaihtaessa, ja voit saada sen bakteerin. Menet omalle terveysasemalle ja pyydät. Ei maksa mitään.

Olen tuo 50v.

Onhan tässä vuosien varrella tullut haava, naarmu, kolhu, ymv. jos toinenkin, mutta eipä niistä mitään ole tullut, eikä ole tarvinnut käydä lääkärissä niiden vuoksi.

Varmasti on tullut multaa ym. 'törkyä' käsiteltyä käsien oltua ties missä kunnossa, mutta ilmeisesti olen ollut onnekas kun sairauksilta olen välttynyt.

Nytkin on pari palovammaa käsissä ja silti tehnyt ja käsitellyt kaikkea normaalisti. Vähän laastaria päälle ja kaikki ok.

Ehkä sitä kuitenkin voisi miettiä käydä uusimassa tuo jäykkäkouristus, koska eihän sitä koskaan tiedä mitä voi käydä. Täytyy laittaa muistiin.

Vierailija
509/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut toisen rokotteen ottoa, mutta nettivarauksessa tulee vain, että "olet oikeutettu kolmanteen rokotteeseen". En ota kolmatta rokotusta ennen toista.

Vierailija
510/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo jäykkäkouristusrokote "pitää" ottaa ja mistä pyytää (onko maksuton?), kun ei mulle ole sitten lapsuuden rokotusten jälkeen kertaakaan annettu? Olen nyt 50- vuotias. Ei koskaan lääkärikäynneillä ole tullut rokotukset puheeksi. Eli olen saanut vain lapsuudessa annetut.

Ja olen nyt nettikeskusteluista ymmärtänyt, että sen antoväli on pidempi, oliko nyt 10 vai 15 vuotta, en jaksa tarkistaa.

Tetanusta ei tarvitse ottaa muuten vain. Ne uusii sen onnettomuuden/ tapaturman yhteydessä jos on mennyt vanhaksi.

Kylläpäs pitää. 20 vuotta on väli, ja viiskymppisen on se korkea aika tehostaa. Vanhuksilla väli on 10 vuotta. Pienikin haava esim. kukkamultaa vaihtaessa, ja voit saada sen bakteerin. Menet omalle terveysasemalle ja pyydät. Ei maksa mitään.

Minulla on voimassa oleva. Poistettiin tikku terveysasemalla joka meni jalkapohjasta läpi ja samalla tuli piikki ilman kummempia kyselyitä.

Vierailija
511/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäykkäkouristus eli tetanus uusitaan 20 vuoden välein

Vierailija
512/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut toisen rokotteen ottoa, mutta nettivarauksessa tulee vain, että "olet oikeutettu kolmanteen rokotteeseen". En ota kolmatta rokotusta ennen toista.

Toisen saat maksaa itse, á 260€, mutta kolmannen saat sitten ilmaiseksi.

Vierailija
513/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koronarokote EI OLE rinnastettavissa influenssarokotukseen, koska se todellakin on täysin vapaaehtoinen (ilman kiristyksen, pakon ja painostuksen uhkaa) ja sen ottaa - edelleen- alle puolet suomalaisista vuosittain.

Jos jokainen suomalainen ottaisi influrokotteen, niin sitten sen voisi rinnastaa koronarokotteeseen.

Itseasiassa, monelle tulisi koronarokote 3 kertaa n. 9-10 kk aikana, niin minun mielestä se on ihan liikaa. Esim. minä olen saanut nuo kesä- ja elokuussa, joten kolmas olisi mahdollinen tammikuun lopulla/helmikuussa. Mutta kun en ota, niin jää kahteen.

Vierailija
514/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tenutusta sitten viikon välein tai vähintään kuukauden välein.

Vierailija
515/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja esim koronarokote pitää ottaa noin 4kk välein.

Miksi koronarokote ei anna suojaa 20 vuodeksi?

Suomessa koronarokotukset aloitettiin noin vuosi sitten ja nyt jaetaan kolmansia rokotuksia eli kolme rokotusta vuodessa.

Vierailija
516/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu. Multa hävisi tinnitus kesällä tokan rokotuksen jälkeen. Varmaan epäonnistui se 5G:hen liittyvä siruasennus ja onnistuivat samalla mykistämään kaikki ula-aallotkin. 

Tosin viisi viikkoa myöhemmin silmissä salamoi. Kyseessä oli lasiaisen irtauma. Varmasti rokotuksen syytä. Se piikkiproteiini ujuttautui tietysti silmään.

Vierailija
517/824 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon onnistunu hankkimaan jo 4. rokotteen. Väärällä nimellä onnistuu.

:  )))))))

Vierailija
518/824 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö tehohoidettavista on rokottamattomia + 80% kansasta on rokotettuja = aika selvästi rokote antaa hyvää suojaa vakavaa tautimuotoa vastaan.

On kolmenlaisia ihmisiä:

Niitä jotka tietävät.

Niitä jotka tietävät etteivät tiedä.

Niitä jotka luulevat tietävänsä mutta eivät tiedä.

Rokottamattomat ikävä kyllä pääasiassa kuuluvat tuohon jälkimmäiseen. Halutaisiin tehdä omia johtopäätöksiä ja paljastaa salaliittoja, mutta älynlahjat eivät riitä siihen.

Siellä tehohoidossa on perjantaina ollut 54 henkilöä. Onko tuo paljon 5,5 miljoonan henkilön Suomessa?

Teholla on muutenkin lähinnä vanhempia ihmisiä. Tyypillisesti yli viisikymppisiä. Heistä alkaa olla rokottamattomia enää joku 10%. Tuo määrä vanhemmasta väestöstä ei voi kaataa yhtään mitään.

On. 54 on paljon, kun puhutaan tehohoidosta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_julkisen_terveydenhoidon_…

Siinä on Suomen kaikki tehohoitopaikat. Huomaathan että osa näistä on esim. lastensairaaloissa, ja tuossa on myös alueellisia ongelmia kun tietyllä alueella korona leviää, ja hoitopaikkoja olisi ihan muualla.

54 koronapotilasta lisää nostaa kuormitusta melkoisesti, koska koronapotilaat viettävät aikaa teholla pidempään kuin mikä on tyypillistä ja vaativat paljon henkilöresursseja. Yleensä teholla ollaan vähän aikaa, sitten joko selvitään hengissä tai ei.

Näiden lisäksi teholla hoidetaan muita potilaita, joita varten tehohoitopaikkojen määrä on mitoitettu.

Jo nyt on siirretty leikkauksia ym koronapotilaiden tieltä. On vaara että jos sattuu isompi onnettomuus jossain, paikat eivät riitä tai niitä on liian kaukana, kun osan paikoista ovat miehittäneet pääasiassa rokottamattomat koronapotilaat jotka makaavat tiedottomina hengityskoneessa, ruokaletkuissa, vaipoissa, jne ja vaativat 5 henkilöä kerrallaan pelkästään kääntelemiseen.

Kohta on 2 vuotta mennyt eikä tätä ole saatu aikaiseksi.

Jos rahoista vongutaan, niin mietitäänpäs paljonko sitä on kipattu tänäkin vuonna ulkomaille.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/rdquo-tuhat-tehohoitop…

Vierailija
519/824 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä oleville työterveys huolehtii, jotta on ajan tasalla. On töitä joissa se kuuluu olla hoidettu. Ja ihan oman hyvinvoinnin kannalta asian jokainen täyspäinen hoitaa, jollei työterveyden piiriin satu kuulumaan.

Vierailija
520/824 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja esim koronarokote pitää ottaa noin 4kk välein.

Miksi koronarokote ei anna suojaa 20 vuodeksi?

Suomessa koronarokotukset aloitettiin noin vuosi sitten ja nyt jaetaan kolmansia rokotuksia eli kolme rokotusta vuodessa.

Viruksen luontainen ja ikiaikainen luonne on muuttua. Jos olet lukenut, niin koronan kohdalla näitä muuttuneita ja valtaviruksiksi kasvaneita kantoja on ollut useita. Ja kuten jotkut tietävät, uudet virukset tarvitsevat juuri sille sopivia rokotteita. Ja tunnetusti virusvariantit kehittyvät tyypillisesti matalan rokotekattavuuden maissa kuten viimeisimmät huolta aiheuttaneet Delta ja Omicron. (Intia ja Etelä-Afrikka)

Koronan kohdalla sanotaan kyseessä olevan kahden eri sairauden. Ensimmäinen on limakalvoinfektio ja oireet mutkat oikoen, flunssatyyppisiä. Sen osalta rokotteen suoja hiipuu tunnetusti.

Toinen sairaustyyppi on koronan ns. vakava tautimuoto. Sitä vastaan nykyiset rokotteet toimivat erinomaisesti ja ns. soluvälitteisen suojan kesto on pidempiaikainen ja saattaa olla jopa elinikäinen.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/variants/about-variants.html