Ne jotka haukkuvat "pihejä", ovat yleensä niitä..
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:31"]
Pihi on aivan eri asia kuin järkevä rahankäyttäjä. Pihin elämää leimaa jatkuva negatiivisuus, valitus ja kitinä. Pihille on tärkeämpää, että hän säästää euron kuin ystävien näkeminen. Pihi ei tarjoa kenellekään mitään, ei kutsu vieraita ja motkottaa moukkamaisesti pikkurahasta. Hänelle kelpaa kyllä muiden tarjoamat kyydit, ruuat ja juomat mutta hän ei koskaan tarjoa kenellekään mitään eikä hanki edes perheelleen tarpeellisia asioita. Kasvoin pihin isän kanssa ja voin kyllä sanoa että ei koskaan enää. Niin monta kertaa olen joutunut häpeämään kun isä alkaa vängätä santsikahvikupin hinnasta tai valittaa ettei hänen ainakaan pidä maksaa osuuttaan kyydeistä. Sen sijaan paras ystäväni kiertelee kirppiksiä, valikoi tarjousruokia ja säästää matkustelua varten mutta ei koskaan pihistele muiden ihmisten asioissa, kuten lasten harrastuksissa tai kahvin tarjoamisessa vieraille.
[/quote] AAMEN! Tässä hyvin kerrottu mikä on pihin ja järkevän rahankäyttäjän ero.
Onhan noita pihistelyllä huomattavan omaisuuden keränneitä. Eräs vanha sukulainen oli sellainen, todella köyhistä oloista kotoisin, tehnyt ahkerasti töitä eikä mihinkään turhaan tuhlannut. Jätti perinnöksi muutaman asunnon pk-seudulla. En usko, että olisi normaalilla elämällä pystynyt hankkimaan enempää kuin sen asunnon, jossa asui, mutta johdonmukaisesti kaikessa säästäväisesti eläen jäi paljon säästöönkin.
Vanhaa korjattiin itse (käteviä käsistään pariskunnan kumpikin osapuoli), ostettiin tarjouksista ja alennusmyynneistä, uutta ostettiin vain pakon edessä, mukana huvittavaakin piheilyä pikkuasioista. Johdonmukaisesti kautta linjan, se kai sen omaisuuden salaisuus oli. Tyypillistä oli ostaa aika rapistunut talo/asunto ja itse tehden laittaa se kohtuulliseen kuntoon. Kotona ei sisustettu tai uusittu keittiötä jonkun modernisoimisen vuoksi, korkeintaan maalattiin uudestaan kaapinovet. Varmaan talon myöhempi ostaja halusi laittaa uusiksi paljon, kun talo oli kuin vuosikymmenten takaa. Voi mitä kaikkea vanhaa sieltä talosta löytyikään sitten kuoleman jälkeen :)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:31"]
Pihi on aivan eri asia kuin järkevä rahankäyttäjä. Pihin elämää leimaa jatkuva negatiivisuus, valitus ja kitinä. Pihille on tärkeämpää, että hän säästää euron kuin ystävien näkeminen. Pihi ei tarjoa kenellekään mitään, ei kutsu vieraita ja motkottaa moukkamaisesti pikkurahasta. Hänelle kelpaa kyllä muiden tarjoamat kyydit, ruuat ja juomat mutta hän ei koskaan tarjoa kenellekään mitään eikä hanki edes perheelleen tarpeellisia asioita. Kasvoin pihin isän kanssa ja voin kyllä sanoa että ei koskaan enää. Niin monta kertaa olen joutunut häpeämään kun isä alkaa vängätä santsikahvikupin hinnasta tai valittaa ettei hänen ainakaan pidä maksaa osuuttaan kyydeistä. Sen sijaan paras ystäväni kiertelee kirppiksiä, valikoi tarjousruokia ja säästää matkustelua varten mutta ei koskaan pihistele muiden ihmisten asioissa, kuten lasten harrastuksissa tai kahvin tarjoamisessa vieraille.
[/quote]
Nimenomaan näin! Lähipiirissä on pihi ihminen, joka käyttää juuri mainitsemillasi tavoin muita hyödykseen, mutta ei halua ikinä tarjota itse mitään tai tarjoamista saa odottaa kauan ja sekin tehdään tyyliin "kun nyt kerran pitää teillekin jotain tarjota". Tinkaaminen ja niukistelu on tuttua, omille perheenjäsenillekin tarjoamiset mietitään tarkasti sentilleen. Kyseinen ihminen tulee toimeen mainiosti, siitä ei ole kysymys.
Toinen tapaus taas on ystäväni, joka on hyvin vähissä varoissa oleva ihminen. Hän joutuu säästämään oikeastaan kaikesta, mutta muistaa silti läheisiään ja ystäviään pienillä jutuilla ja haluaa aina tarjota jotain vastapalvelukseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:43"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
No enpä tiedä. Säästäväisyydessäkin voi mennä helposti typeryyden puolelle. Minulla on esimerkiksi yksi tuttu joka ajaa vanhalla romulla autolla ja ostaa aina kaikki halpaa paskaa, kun ei raski ostaa kalliita ja kunnollisa, eikä uusi edes rikkinäisiä tavaroita vai vaikka tilillä on varmasti pari-kolme sataa tonnia rahaa, ei myöskään uskalla pistää rahastoihin tai osakkaiseisiin mitään kun pelkää niiden riskejä. Tämä pihi käytty mm. imuriaan vuosia siten että siinä ei ollut lainkaan sitä pitkää putkea vaan pelkkä suutin letukun päässä, ku onnistui joskus rikkomaan putken eikä raskinut ostaa uutta, onnistuuhan se imurointi kumarassa ilman putkeakin.
[/quote]
Miksi sen pitäisi ostella uutta?
[/quote]
Selkäleikkaus tulee pidemmän päälle kalliimmaksi?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:26"]
Miten muutes harvoin ostaminen ja harkitseminen kumoaa alejen tarkkailun?
[/quote]
Siten että kokemukseni mukaan alennuksista ei aina löydä sitä oikeaa kokoa tai mallia, valikoima on kapeampi. Pitää siis käydä useammin kaupassa kiertämässä, selata nettiä tai alekuvastoja, ylipäänsä uhrata aikaa ostosten ajatteluun.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:06"]
Loistava artikkeli tuo, että pihiys ja ahneus liittyy toisiinsa!
Nimenomaan niiin kuin tässä joku aikaisemmin sanoi:
Pihi ja säästeliäs on ihan eri asia. Piheys on sitä että ei itse olla valmiita käyttämään rahaa mihinkään, mutta kuitenkin halutaan kaikenlaista ja ollaan valmiita maksattamaan asiat muilla ihmisillä.
Meillä on suvussa nimenomaan näitä pihejä + ahneita:
- ehdottavat kimppakyytiä - aina muiden kyydissä, koskaan eivät itse kuskaa...
- lahjat mahdollisimman halpoja, samoin tarjoilut itse järjestämissään juhlissa. Eivät myöskään kiitä saamistaan lahjoista, koska kyllähän heille joululahja kuuluu, vaikka eivät itse lahjaa antaisikaan :)
- itseen käytetään rahaa ja muilta pyydetään palveluksia, koskaan eivät tarjoa omaa apuaan (ja aikaansa)
[/quote]
Et taida edes tietää mitä pihi tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:43"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
No enpä tiedä. Säästäväisyydessäkin voi mennä helposti typeryyden puolelle. Minulla on esimerkiksi yksi tuttu joka ajaa vanhalla romulla autolla ja ostaa aina kaikki halpaa paskaa, kun ei raski ostaa kalliita ja kunnollisa, eikä uusi edes rikkinäisiä tavaroita vai vaikka tilillä on varmasti pari-kolme sataa tonnia rahaa, ei myöskään uskalla pistää rahastoihin tai osakkaiseisiin mitään kun pelkää niiden riskejä. Tämä pihi käytty mm. imuriaan vuosia siten että siinä ei ollut lainkaan sitä pitkää putkea vaan pelkkä suutin letukun päässä, ku onnistui joskus rikkomaan putken eikä raskinut ostaa uutta, onnistuuhan se imurointi kumarassa ilman putkeakin.
[/quote]
Miksi sen pitäisi ostella uutta?
[/quote]
Selkäleikkaus tulee pidemmän päälle kalliimmaksi?
[/quote]
Aasialaisilla köyhillä on selät paremmassa kunnossa kuin eurooppalaisilla rikkailla vaikka ne tekee työnsä kyykyssä tai lattialla istuen. Ihmisen keho on tarkoitettu käytettäväksi. Monet "ergonomiset" ratkaisut esim. työtuolit ovat syypäitä suurimpaan osaan selkäongelmista länsimaissa.
Sama juttu on esim. kengissä. Mitä enemmän niissä on pehmusteita sitä huonompia ne on jaloille ja selälle.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:24"]
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
[/quote]
En halveksi ketään,mutta ääripäät ihmettyttävät ja joskus ärsyttävätkin. Kyllä kultainen keskitie on parempi kuin joka sentin venyttäminen tai vastaavasti kaiken pistäminen sileäksi.
Pihit on yleensä aika itsekkäitä ihmisiä.
Piheyskin voi mennä yli, yleensä enemmän näitä kritisoidaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:26"]
Pihit on yleensä aika itsekkäitä ihmisiä.
[/quote]
Ehkä toiset ovat, mutta on se minusta myös erittäin itsekästä tarjota kaverille ravintolassa, ja seuraavana päivänä pyytää häneltä rahaa lainaa ruokaa varten.
Tarkka taloudenpito on sinänsä hyvä ominaisuus, mutta pihiys on ihan muuta: pihille raha on tärkeämpää kuin esim ihmissuhteet tai 'arvokkuus'/kasvojen säilyminen.
t. nimim. 'Parempi hävitä kuin hävetä'
Normaalisti rahaa käyttävä voi haukkua sekä pihejä että tuhlareita.
Isällä oli tapana sanoa että piheys on sitä että ei ole rahaa.
Sehän on selvä että tavallinen ihminen joutuu miettimään mihin rahansa käyttää, sillä kaikki menee mitä tulee ja jos miettii mihin käyttää, niin saa enemmän hyvää elämäänsä.
En ymmärrä ihmisiä joille säästäminen ja rahan kerääminen joku itseisarvo ja tuo jotain tyydytystä. Enkä myöskään ymmärrä ihmisiä jotka hassaa kaikki rahansa turhuuksiin siten että joutuvat tinkimään jostain tarpeellisesta kun rahat meni jo.
Ap, jos pihejä ei saa haukkua niin miksi sulla on oikeus haukkua ja arvostella täällä ystäviäsi?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:35"]
Normaalisti rahaa käyttävä voi haukkua sekä pihejä että tuhlareita.
Isällä oli tapana sanoa että piheys on sitä että ei ole rahaa.
Sehän on selvä että tavallinen ihminen joutuu miettimään mihin rahansa käyttää, sillä kaikki menee mitä tulee ja jos miettii mihin käyttää, niin saa enemmän hyvää elämäänsä.
En ymmärrä ihmisiä joille säästäminen ja rahan kerääminen joku itseisarvo ja tuo jotain tyydytystä. Enkä myöskään ymmärrä ihmisiä jotka hassaa kaikki rahansa turhuuksiin siten että joutuvat tinkimään jostain tarpeellisesta kun rahat meni jo.
[/quote]
Minusta on ihanaa, kun on rahaa tilillä sen verran, että voin ostaa uuden laadukkaan sohvan jos haluan, tai lähteä pitkälle ulkomaanmatkalle kun tulee sopiva tilaisuus. Ja toki teen molemmat jossain vaiheessa, mutta rahaa jää silti joka kuukausi säästöön, ja pian on taas samanlainen summa kasassa.
Onko ap se, jolla meni toisessa ketjussa tunteisiin äärimmäispihien tempausten kertominen, ja jankkasi siellä?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:37"]
Ap, jos pihejä ei saa haukkua niin miksi sulla on oikeus haukkua ja arvostella täällä ystäviäsi?
[/quote]
Siinähän haukkuvat, mutta minusta se kertoo vaan siitä, että heitä harmittaa kun eivät osaa käyttää rahaa, ja saattavat oikeastaan olla minulle kateellisia. En koskaan ole haukkunut ystäviäni päin naamaa, mutta pikkuhiljaa en vaan koe piheyttäni enää huonoksi ominaisuudeksi, vaikka he ovat halunneet osoittaa minulle asian niin. Kiitos muun muassa oman mieheni, joka näkee säästeliäisyyden tosi hyvänä ominaisuutena, eikä koskaan ole sanonut minua pihiksi. Hän ei ole itse mitenkään erityisen säästeliäs, muttei pahin tuhlurikaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:40"]
Onko ap se, jolla meni toisessa ketjussa tunteisiin äärimmäispihien tempausten kertominen, ja jankkasi siellä?
[/quote]
Juuei, en edes lukenut toista ketjua ;) -ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:05"]
Ehkä näin, mutta esimerkiksi toinen näistä kavereistani aina toitottaa sitä, ettei tunne ketään niin pihiä kun minä. ...
Mutta kyllä olen pitänyt itseänikin ihan pihinä, johtuuko sitten kavereiden puheista vai mistä. Onhan säästäväinen tietysti kivempi sana, mutta en loukkaannu siitäkään jos joku minua pihiksi sanoo.
[/quote]
No mutta huomaat kai että olet kaukana esim. niistä pihiys-esimerkeistä mitä tässä ja edellisessä ketjussa on kerrottu? Sun kaverit on vaan aivopesseet sinut luulemaan ihan normaalia säästäväisyyttä pihiydeksi. Pihiydessä aina se negatiivinen puoli, kun laiminlyödään itseään/omaisuuttaan/läheisiään pihiyden varjolla. En huomaa sellaista toimintaa sinun säästäväisyydessäsi. Älä anna "kaverien" aivopestä itseäsi. Heittomerkeissä siksi, että eivät kuulosta kovin hyviltä kavereilta...