Ne jotka haukkuvat "pihejä", ovat yleensä niitä..
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
Kommentit (104)
Harmi, kun ihmisillä menee sekaisin vähävarainen, pihi ja säästäväinen. Pihi on sellainen, jolla rahaa on, muttei raaski käyttää sitä mutta mieluusti ottaa muilta kaiken irti mitä vaan saa nyhdettyä.
Tuntemani pihit eivät koskaan anna kenellekään mitään, vaikka rahaa olisi kymmeniä tuhansia, kun taas vähävaraiset monesti antavat sen mitä pystyvät. Tämä näkyy mm. kyläilyreissuilla viemisillä/tarjoamisilla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:20"]
Minä olen itse kaiketi normaali rahankäyttäjä - pienipalkkaisenakin on varaa käydä kahviloissa tai juoda 10 euron drinkkejä ravintoloissa _silloin tällöin_, koska suhteutan menot tuloihin ja saan rahaa säästöön joka kuukausi. En hauku ihmisiä rahankäytön perusteella, sen sijaan myönnän kyllä ärsyyntyväni ihmisten tavoista ilmaista itseään rahankäytön suhteen.
Minulla on kaksi superpihiä kaveria, ja heidän piheytensä ei ärsytä minua. Heidän tapansa puuttua minun rahankäyttööni sen sijaan ärsyttää. Hävettää ostaa kaupassa kallista suklaata, jota tekee juuri silloin mieli, kun kaveri oikeasti korottaa ääntään ja huutaa hirveästä kilohinnasta ja yrittää painostaa minua ostamaan Eldoradoa.
Oletko varma, ettet sinäkin kieu ravintolassa että "herrajumala Liisa miten sinä ostat noita kympin trinksuja kun kotona voisi sekoittaa kossua Batteryyn ihan itse?" Ehkä tämä ärsyttää heitä, ei se, ettet itse osta niitä.
[/quote]
En todellakaan kommentoi kavereitteni rahan käyttöä yleensä mitenkään. Joskus saatan sanoa jostain, että onpa kallista, mutta niin he saattavat itsekin, mutta silti ostavat. Ja kyllä välillä tekee pahaa katsoa jonkun tekevät henkilökohtaista konkurssia, kun on vaan pakko saada se uusi design-lamppu, mutta lapset kulkee liian pienissä kengissä, kun ei ole rahaa ostaa uusia, mutta silti en kommentoi asiaa, vaikka ehkä oikeasti pitäisi? Välillä tuntuu, että en ole niin hyvä kaveri ollenkaan kun en puutu heidän rahan käyttöön, vaikka on ihan älytöntä välillä. Eikö hyvä kaveri kuitenkin voisi jo jotain sanoa asiasta? -ap
Ap, tiedän niin mistä puhut... Itse opiskelijana ja työttömänä (etsin kyllä töitä koko ajan) pystyn SÄÄSTÄMÄÄN rahaa, ostan elintarvikkeista terveellisiä, mutta halpoja vaihtoehtoja ja merkkejä, vaatteiden oston kanssa hyvin tarkka myöskin. Työssäkäyvät kaverit odottelevat aina, että palkka tulee ja aina ovat lainaamassa rahaa, mukaanlukien minulta! Sulle jää kuussa vuokran jälkeen käteen n. 1300e ja elät yksin, mutta tuon summan tuhlaaminen onnistuu aina parissa viikossa. Miten?! Mulle jää kuukaudessa käteen se n. 400e, josta maksan ruoat, laskut (145e edestä, +sähkölasku muutaman kk välein), hygieniatarvikkeet ja välillä laitan rahaa säästöön. Mun mielestä on niin säälittävää ettei osata hallita rahankäyttöä, suorastaan säälittävää koko ajan lainata rahaa vaikka saa suuren summan sitä kuukaudessa. En sanoisi itseäni pihiksi vaan säästeliääksi. Sitten kun saan töitä, niin pystyn jopa ostelemaan vähän ylimääräisiäkin juttuja. :)
En keksi huonompaa seuraa, kuin pihi ihminen. Onneksi saa valita seuransa. Pihi ei ymmärrä itse, kunka rasittava ihminen hän on muiden mielestä.