Ne jotka haukkuvat "pihejä", ovat yleensä niitä..
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
Kommentit (104)
Tuntemani "pihit" ovat juuri niitä jotka ostavat toppatakin marraskuussa kun talvi tulee yllättäen taas ja alkaa palella. Tai polkupyörän huhtikuussa.
Pihi ja säästeliäs on ihan eri asia. Piheys on sitä että ei itse olla valmiita käyttämään rahaa mihinkään, mutta kuitenkin halutaan kaikenlaista ja ollaan valmiita maksattamaan asiat muilla ihmisillä. Esim. kimppakyydeistä ei tarjota maksamaan mitään koska toisethan ajaisivat paikkaan joka tapauksessa, maksullisin vessoihin ei omaa rahaa haluta käyttää mutta kuitenkin jonkun toisen avauksella sinne voidaan sitten mennä... Ei tuollaisessa ole mun mielestä mitään ihailtavaa.
Pihit ihmiset vihaavat muita pihejä ihmisiä, sillä he eivät voi siipeillä toisen yhtä pihin kaverin rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:26"]
Pihit on yleensä aika itsekkäitä ihmisiä.
[/quote]
Ehkä toiset ovat, mutta on se minusta myös erittäin itsekästä tarjota kaverille ravintolassa, ja seuraavana päivänä pyytää häneltä rahaa lainaa ruokaa varten.
[/quote]
Yleensä pihille kyllä hyvin sopii, että hänelle tarjotaan. Kenenkään en ole kuullut kieltäytyvän, kun saa jotain ilmaiseksi.
Moni kirjoitaja yllä toteaa, että piheys ja säästäväisyys ovat eri asioita. Niin ovatkin, mutta pääsääntöissti ero ei ole toiminnan järkevyydessä ja kohtuullisuudessa, vaan siinä, puhuuko henkilö itsestään vai muista:
Minä olen säästäväinen, taitava rahankäyttäjä, talousnero. Te muut olette pihejä. Tähänhän se yleensä tiivistyy.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:45"]
Tuntemani "pihit" ovat juuri niitä jotka ostavat toppatakin marraskuussa kun talvi tulee yllättäen taas ja alkaa palella. Tai polkupyörän huhtikuussa.
[/quote]
Mitä pahaa tuossa on? Mitä pahaa siinä on että talvitakin ostaa etukäteen? Kun talvi tulee kuitenkin joka ikinen vuosi?
Pihit on ihmisiä jotka tarjoutuu itse antamaan kyydin paikkaan x jonne itsekin menossa ja vaatii bensarahoja, laskee kuinka auton renkaat ovat kuluneet jne. Tämä silloin kun itse olet kuskannut pyytämättä mitään useita kertoja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:43"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
Kyllä. Piheys voi tulla kalliiksi. Oma sukuni on piheyteen taipuvaistai, itseäni pidän säästäväisenä. Kotitalossani pihisteltiin kylpyhuoneeseen paha kosteusvaurio, kun ei raskittu pitää lattialämmitystä päällä ulkoeteiseen rakennetussa kylppärissä. Myös muita rakennusvirheitä opn pihtailun vuoksi tehty. Itse taas säästän pitämällä omassa asunnossani sen lattialämmityksen sopivalla tasolla tai siinä, että ostan vain tarpeeseen, mutta kerralla pyrin satsaamaan laatuun. Isäni myös, kun oli vielä kunnossa, söi lähes pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Ruuan suhteen en pihistä, en osta sisäfilepihviä päivittäin, mutta syön riittävän monipuolisesti ja edullisia kauden vihanneksia. Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:26"]
Pihit on yleensä aika itsekkäitä ihmisiä.
[/quote]
Ehkä toiset ovat, mutta on se minusta myös erittäin itsekästä tarjota kaverille ravintolassa, ja seuraavana päivänä pyytää häneltä rahaa lainaa ruokaa varten.
[/quote]
Yleensä pihille kyllä hyvin sopii, että hänelle tarjotaan. Kenenkään en ole kuullut kieltäytyvän, kun saa jotain ilmaiseksi.
[/quote]
Piti vielä lisätä, että tarjoavan on turha odottaa pihiltä mitään vastavuoroisuutta minkään asian suhteen.
Ei kai tuo sun käytös oo mitään piheyttä vaan normaalia säästäväisyyttä. Oikeasti pihi ihminen ei edes menisi sinne ravintolaan saakka saati tilaisi edes yhtä drinkkiä. Kotona kun voi juoda kännit halvemmalla.
No lainaatko kaverille 20 euroa, olettaen että luotat häneen? Sellaisia pihejä nähty jotka eivät vippaa, pitkän ajan päästä he itse tahtovat vippiä, miten pitäisi vastata?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:50"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
Kyllä. Piheys voi tulla kalliiksi. Oma sukuni on piheyteen taipuvaistai, itseäni pidän säästäväisenä. Kotitalossani pihisteltiin kylpyhuoneeseen paha kosteusvaurio, kun ei raskittu pitää lattialämmitystä päällä ulkoeteiseen rakennetussa kylppärissä. Myös muita rakennusvirheitä opn pihtailun vuoksi tehty. Itse taas säästän pitämällä omassa asunnossani sen lattialämmityksen sopivalla tasolla tai siinä, että ostan vain tarpeeseen, mutta kerralla pyrin satsaamaan laatuun. Isäni myös, kun oli vielä kunnossa, söi lähes pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Ruuan suhteen en pihistä, en osta sisäfilepihviä päivittäin, mutta syön riittävän monipuolisesti ja edullisia kauden vihanneksia. Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[/quote]
Ei piheys välttämättä tarkoita typeryyttä.
Kerro miksi se raha on niin tärkeä???!!! Puuttuuko sul elämästä jotain? Mulla ei ole paljon rahaa, mutta kun sitä tulee, maksan ensin laskut ja pakolliset menot ja sitten "tuhlaan" loput siihen mihin tahdon. Jos 10e drinkit tekee mut onnelliseksi niin onko sulle siitä joku ongelma?! Vihaan matkustelua. (Ja muuten myös pihejä ihmisiä). Välillä tulee ennen seuraavaa palkkaa oltua ilman rahaa pari päivää, mutta mulla ja lapsilla on ruokaa aina, katto pään päällä, ja välillä tuhlataan kalliisiin juttuihinkin! Olen tyytyväinen elämääni, joten en koe että minulla olisi minkäänlaisia ongelmia. Ei myöskään rahallisia. Eikä raha tai säästössä olevat tonnit tee mua onnelliseksi, vaan perhe ja onnellinen ja muulla tapaa rikas elämä!
Oon ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Minua myös ärsyttää tuo toinen ketju, jossa haukutaan pihejä. En vaan tykkää tuhlata rahoja turhuuksiin, ostan kyllä sellaista mistä nautin - matkoja, remontteja Ym. Tangomarkkinoille en lähtisi mistään hinnasta, baaritkaan ei kovin usein kiinnosta. En siipeile, itse maksan omat kuluni.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:49"]
[/quote]
Mitä pahaa tuossa on? Mitä pahaa siinä on että talvitakin ostaa etukäteen? Kun talvi tulee kuitenkin joka ikinen vuosi?
[/quote]
Toimii vähän itseään vastaan kun ostaa kalleimpaan mahdolliseen aikaan. Miksei osta takkia nyt ensi talvea varten ja pyörää marraskuussa kun hinnat ovat -70% - "no en mä nyt kun mä oon niin pihi!".
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
Oikein rakennettu asunto ei mitään lattialämmitystä tarvitse. Muuten suurin osa maan taloista olisi mätiä jos kaikki talot missä ei ole lattialämmitystä mätänee.
Mitäs jos noudattaisitte rakennusmääryksiä ja tekisitte kylpyhuoneistanne vedenpitäviä?
Lattialämmitys ei ole mikään ratkaisu mihinkään asiaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:54"]
[/quote]
[/quote]
Toimii vähän itseään vastaan kun ostaa kalleimpaan mahdolliseen aikaan. Miksei osta takkia nyt ensi talvea varten ja pyörää marraskuussa kun hinnat ovat -70% - "no en mä nyt kun mä oon niin pihi!".
[/quote]
Ostakoot silloin kun saa sopivan sopivaan hintaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:35"]
Normaalisti rahaa käyttävä voi haukkua sekä pihejä että tuhlareita.
Isällä oli tapana sanoa että piheys on sitä että ei ole rahaa.
Sehän on selvä että tavallinen ihminen joutuu miettimään mihin rahansa käyttää, sillä kaikki menee mitä tulee ja jos miettii mihin käyttää, niin saa enemmän hyvää elämäänsä.
En ymmärrä ihmisiä joille säästäminen ja rahan kerääminen joku itseisarvo ja tuo jotain tyydytystä. Enkä myöskään ymmärrä ihmisiä jotka hassaa kaikki rahansa turhuuksiin siten että joutuvat tinkimään jostain tarpeellisesta kun rahat meni jo.
[/quote]
Siis kyllähän pihillä rahaa on, sitä vaan ei käytetä yhtään mihinkään. Mieluummin käytetään teepussit 7 kertaa ennenkin lopulta raasii ottaa uuden käyttöön. Silläaikaa ne loput pussit siellä laaitkossa ehtii mennä vanhaksi, mutta ei niitä silti pois heitetä, hyvää tavaraa, siitä voi pari antaa vaikka miniälle joululahjaksi.
[/quote]
[/quote]Miksi talvitakki pitäisi edes ostaa joka vuosi?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:37"]
Ap, jos pihejä ei saa haukkua niin miksi sulla on oikeus haukkua ja arvostella täällä ystäviäsi?
[/quote]
Siinähän haukkuvat, mutta minusta se kertoo vaan siitä, että heitä harmittaa kun eivät osaa käyttää rahaa, ja saattavat oikeastaan olla minulle kateellisia. En koskaan ole haukkunut ystäviäni päin naamaa, mutta pikkuhiljaa en vaan koe piheyttäni enää huonoksi ominaisuudeksi, vaikka he ovat halunneet osoittaa minulle asian niin. Kiitos muun muassa oman mieheni, joka näkee säästeliäisyyden tosi hyvänä ominaisuutena, eikä koskaan ole sanonut minua pihiksi. Hän ei ole itse mitenkään erityisen säästeliäs, muttei pahin tuhlurikaan.
[/quote]
Mutta selän takana on oikeus haukkua? Ihan yhtä idioottimaista käytöstä se on.
Kateellisen kuvan saan muuten nyt enemmän susta ap.