Ne jotka haukkuvat "pihejä", ovat yleensä niitä..
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:43"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
Kyllä. Piheys voi tulla kalliiksi. Oma sukuni on piheyteen taipuvaistai, itseäni pidän säästäväisenä. Kotitalossani pihisteltiin kylpyhuoneeseen paha kosteusvaurio, kun ei raskittu pitää lattialämmitystä päällä ulkoeteiseen rakennetussa kylppärissä. Myös muita rakennusvirheitä opn pihtailun vuoksi tehty. Itse taas säästän pitämällä omassa asunnossani sen lattialämmityksen sopivalla tasolla tai siinä, että ostan vain tarpeeseen, mutta kerralla pyrin satsaamaan laatuun. Isäni myös, kun oli vielä kunnossa, söi lähes pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Ruuan suhteen en pihistä, en osta sisäfilepihviä päivittäin, mutta syön riittävän monipuolisesti ja edullisia kauden vihanneksia. Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[/quote]
Aamen. Pihinä pidän just näitä jotka ei seuraa markkinoita mitenkään, vaan päätyy sitten uskomaan mainoksia ja lehtien "testejä" ja maksavat lopulta ylihintaa kun ei ole mitään hajua tarjonnasta ja on kiire saada uusi auto, vaatteet, talo, lomamatka tms. Pihistellään vuosikausia ja sitten tuhlataan siitä saatu hyöty ylimitoitettuun remonttiin, vastaesiteltyyn "premium"-autoon, keväällä ostettuihin kesäsesongin vaatteisiin jne. Mitään kun ei raskita ostaa ennakoiden ja tarjontaan perehtyen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:45"]
Tuntemani "pihit" ovat juuri niitä jotka ostavat toppatakin marraskuussa kun talvi tulee yllättäen taas ja alkaa palella. Tai polkupyörän huhtikuussa.
[/quote]
Mitä pahaa tuossa on? Mitä pahaa siinä on että talvitakin ostaa etukäteen? Kun talvi tulee kuitenkin joka ikinen vuosi?
[/quote]Miksi talvitakki pitäisi edes ostaa joka vuosi?
[/quote]
Eihän sitä pidäkkään. Minulla yksi takki kestää niin monta vuotta että en oikeasti edes muista koska olen viimeksi ostanut takin. Vuosia ja vuosia siitä on.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:52"]
No lainaatko kaverille 20 euroa, olettaen että luotat häneen? Sellaisia pihejä nähty jotka eivät vippaa, pitkän ajan päästä he itse tahtovat vippiä, miten pitäisi vastata?
[/quote]
Tottakai lainaan, ja paljon isommankin summan voin lainata. Enkä kyllä allekirjoita sitä että olen jotenkin poikkeuksellisen itsekäs. Lainaan yleensä aina jos joku pyytää rahaa lainaan, ja voin kyllä antaakin sitä jollekin joka todella on sen tarpeessa.
Enkä maksata koskaan mitään muilla tietenkään. Itse olen kuitenkin huomannut myös sen, että jos joku on leväperänen omien rahojensa suhteen, niin on sitä myös muiden. Eli jos pyytää rahaa lainaan, kun on ensin tuhlannut omansa, niin ei kyllä helposti sitten muista maksaa lainojansakaan takaisin. Ellei sitten erikseen pyydä, mutta on sekin kiusallista, enkä mielelläni kyllä sellaisille ihmisille lainaakaan rahaa. Mielummin vaikka annan, jos oikeasti on paha tilanne. Se on itsekästä sanoa maksavansa rahan takaisin, jos ei ole aikomustakaan, tai ei välitä asiasta sen vertaa että muistaisi jälkeenpäin. -ap
[/quote]
Samoilla linjoilla minäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:56"]
Voi olla säästäväinen olematta pihi. Säästäväisyys on ihailtavaa ja järkevää, turha ostelu typerää ja kierrätettynä hankkiminen ehdottoman kannattavaa ja ekologista. Piheys onkin sitten ihan muuta.
[/quote]
Kyllä. Piheys voi tulla kalliiksi. Oma sukuni on piheyteen taipuvaistai, itseäni pidän säästäväisenä. Kotitalossani pihisteltiin kylpyhuoneeseen paha kosteusvaurio, kun ei raskittu pitää lattialämmitystä päällä ulkoeteiseen rakennetussa kylppärissä. Myös muita rakennusvirheitä opn pihtailun vuoksi tehty. Itse taas säästän pitämällä omassa asunnossani sen lattialämmityksen sopivalla tasolla tai siinä, että ostan vain tarpeeseen, mutta kerralla pyrin satsaamaan laatuun. Isäni myös, kun oli vielä kunnossa, söi lähes pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Ruuan suhteen en pihistä, en osta sisäfilepihviä päivittäin, mutta syön riittävän monipuolisesti ja edullisia kauden vihanneksia. Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[/quote]
Oikein rakennettu asunto ei mitään lattialämmitystä tarvitse. Muuten suurin osa maan taloista olisi mätiä jos kaikki talot missä ei ole lattialämmitystä mätänee.
Mitäs jos noudattaisitte rakennusmääryksiä ja tekisitte kylpyhuoneistanne vedenpitäviä?
Lattialämmitys ei ole mikään ratkaisu mihinkään asiaan.
[/quote]
En minä sitä taloa tehnyt tai suunnitellut osallistunut suunnitteluun mitenkään. Hölmö ratkaisuhan se on laittaa pelkkä lattialämmitys, mutta en ole tehnyt ratkaisua sen enempää kotitalossani kuin nykyisessä asunnossanikaan. Olisi pitänyt laittaa pelkkä lämmitys, mutta se antaisi vähän väärän kuvan. Tekijä on taas ollut huonosti valittu rakennusmies, joka sekin otettiin liian halpa.
Ap on ihan väärässä. Ensinnäkin et kuulosta olevan pihi, vaan normaali/säästäväinen rahankäyttäjä. Sinäkin todennäköisesti haukut niitä oikeasti pihejä, jotka esim. pilaavat talonsa pihistämällä lämmityksestä, tai pummivat läheisiltään kaiken mahdollisen, tai sairastuttavat itsensä säästämällä ravinnosta, lääkkeistä ja lääkärikäynneistä. Toiseksi, ystäväsi ovat tuhlureita, jotka yrittävät rinnastaa sinut pihiksi jotta saisivat oman tuhlaamisensa näyttämään normaalimmalta.
Virheen teet siinä kun leimaat kaikki pihien haukkujat tuhlureiksi - ihan kuin järketöntä pihiyttä ei voisi kritisoida koskaan. Minä kritisoin, mutta olen myös säästäväinen. Niinkuin useimmissa asioissa, tässäkin keskitie on normaali / suositeltava, ja ääripäät molemmat yhtä typeriä.
Lisään vielä, että vaikka passiivilla usein puhekielessä korvataankin "me" -muoto, se ei aina sitä tarkoita. Kun kirjoitan kotitalossani pihisteltiin, se ei tarkoita sitä, että olisin ollut osallisena asiaan mitenkään. Tuossa siis passiivi on sen alkuperäisessä tarkoituksessaan. 37
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:05"]
Ap on ihan väärässä. Ensinnäkin et kuulosta olevan pihi, vaan normaali/säästäväinen rahankäyttäjä. Sinäkin todennäköisesti haukut niitä oikeasti pihejä, jotka esim. pilaavat talonsa pihistämällä lämmityksestä, tai pummivat läheisiltään kaiken mahdollisen, tai sairastuttavat itsensä säästämällä ravinnosta, lääkkeistä ja lääkärikäynneistä. Toiseksi, ystäväsi ovat tuhlureita, jotka yrittävät rinnastaa sinut pihiksi jotta saisivat oman tuhlaamisensa näyttämään normaalimmalta.
Virheen teet siinä kun leimaat kaikki pihien haukkujat tuhlureiksi - ihan kuin järketöntä pihiyttä ei voisi kritisoida koskaan. Minä kritisoin, mutta olen myös säästäväinen. Niinkuin useimmissa asioissa, tässäkin keskitie on normaali / suositeltava, ja ääripäät molemmat yhtä typeriä.
[/quote]
Tartun tuohon boldattuun. Kun isäni muutti palvelutaloon, veljeni kysyi, osallistunko kustannuksiin. Olin jo valmis, kunnes selvisi, että isällä oli tilillä tuhansia euroja! Vastasin, että sitten, kun minulla on enemmän säästöjä, mutta miksi minun pitäisi nyt kun nettona asumisen jälkeen jää vähemmän käteen kuin isällä itsellään, sekin selvisi kun laskelmia tehtiin. Minulta, pienituloiselta, olisi pitänyt saada rahaa siihen, että isä saa säästää tililleen rahaa enemmän.
Osa ei selvästi erota pihiyttä ja säästäväisyyttä. Minä pidän itseäni säästäväisenä, jotkut pihinä. Mutta esim. polkupyörän ostan silloin, kun entinen menee rikki ja sitä ei enää ole mieltä korjata. 10-15 vuoden välein ostan uuden. Sen ostan sitten ihan mihin vuodenaikaan tahansa, en välitä siitä. Talvitakkeja minulla on kolme erilaista ja uuden ostan kun entinen menee rikki. Muodista en välitä. Kenkien suhteen sama, muutama pari on käytössä eri tarkoituksiin ja uudet sitten kun entiset on rikki. Piheyttä on taas se, vähän liioitellen, että kulkee tuohivirsuissa kun ei raski ostaa edes alennusmyynnistä uusia kenkiä.
Pihin elämä vahingoittaa muitakin. Hän käyttää hyväksi ihmisiä loisimalla mm. ilmaiset kyydit, ruuat jne, käyttää rahat vain omaan hyvinvointiinsa vaikka olisi naimisissa ja samalla saarnaa muille miten holtittomia rahankäyttäjiä he ovat.
Säästäväisen ihmisen rahankäyttötapa näkyy ulkopuolisille vain siinä, ettei hänellä ole koko ajan jotain uutta rahalla hankittua.
Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka kritisoivat minun rahankäyttöäni. Ihminen, jonka perheessä on kaksi autoa, arvostelee sitä, että joskus harvoin baarissa käytyäni lähden kotiin taksilla. Hänellä ei kuulemma olisi varaa. Minulla ei ole autoa eikä siihen liittyviä kiinteitä kuluja. Tai hän arvostelee sitä, että ostan luomua. Hänellä ei tietenkään olisi varaa. En nyt kerro, mitä kaikkea hän ostelee. Raha-asiatkin ovat valintoja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:18"]
Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka kritisoivat minun rahankäyttöäni. Ihminen, jonka perheessä on kaksi autoa, arvostelee sitä, että joskus harvoin baarissa käytyäni lähden kotiin taksilla. Hänellä ei kuulemma olisi varaa. Minulla ei ole autoa eikä siihen liittyviä kiinteitä kuluja. Tai hän arvostelee sitä, että ostan luomua. Hänellä ei tietenkään olisi varaa. En nyt kerro, mitä kaikkea hän ostelee. Raha-asiatkin ovat valintoja.
[/quote]
Oletko ikinä huomauttanut kuinka paljon säästät kun sulla ei ole auto(j)a? Suosittelen, voi avata tuttavan silmiä...
Mullekin joskus työkaverit on "ihmetelleet" että miten on varaa ostaa uusi omakotitalo tai laittaa x00e rahaa säästöön kuussa. Olen vain huomauttanut että kun ei ole lapsia, auto on maksettu ja työmatkat kuljetaan polkupyörällä niin kyllähän siinä rahaa jää. Yhdelläkin on (samalla palkalla kuin mulla) lapsi, vaimo kotiäitinä viidettä vuotta, bensakulut kuussa 200e ja vuokra 900e (mulla vastike 200e) - turha siinä on ihmetellä miksi minä, lapseton ja työssäkäyvän miehen kanssa asuva, voin maksaa asunnon viidessä vuodessa ja hän ei saa mitään säästöön... Kiinteissä kuluissakin kun on jo tuo noin tonnin ero + hän elättää melkein samalla rahalla 3 ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:16"]
Pihin elämä vahingoittaa muitakin. Hän käyttää hyväksi ihmisiä loisimalla mm. ilmaiset kyydit, ruuat jne, käyttää rahat vain omaan hyvinvointiinsa vaikka olisi naimisissa ja samalla saarnaa muille miten holtittomia rahankäyttäjiä he ovat. Säästäväisen ihmisen rahankäyttötapa näkyy ulkopuolisille vain siinä, ettei hänellä ole koko ajan jotain uutta rahalla hankittua.
[/quote]
Eihän pihiys naimisissa olessakaan haittaa kunhan maksaa oman puolikaansa kuluista. Minä olen pihi mutta en ole koskaan pummannut keneltäkään mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:35"]
Normaalisti rahaa käyttävä voi haukkua sekä pihejä että tuhlareita.
Isällä oli tapana sanoa että piheys on sitä että ei ole rahaa.
Sehän on selvä että tavallinen ihminen joutuu miettimään mihin rahansa käyttää, sillä kaikki menee mitä tulee ja jos miettii mihin käyttää, niin saa enemmän hyvää elämäänsä.
En ymmärrä ihmisiä joille säästäminen ja rahan kerääminen joku itseisarvo ja tuo jotain tyydytystä. Enkä myöskään ymmärrä ihmisiä jotka hassaa kaikki rahansa turhuuksiin siten että joutuvat tinkimään jostain tarpeellisesta kun rahat meni jo.
[/quote]
Minusta on ihanaa, kun on rahaa tilillä sen verran, että voin ostaa uuden laadukkaan sohvan jos haluan, tai lähteä pitkälle ulkomaanmatkalle kun tulee sopiva tilaisuus. Ja toki teen molemmat jossain vaiheessa, mutta rahaa jää silti joka kuukausi säästöön, ja pian on taas samanlainen summa kasassa.
[/quote]
Oletko mielestäisi pihi? Minusta tuo on normaalia rahankäyttöä. En ole mielestäni pihi ja sanon eläväni kädestä suuhun, eli kaikki menee mitä tulee. Mutta on minulla aina pari-kolme tonnia säästötilillä siltä varalta että jos pyykkikone hajoaa tms.
Mutta minulle ei ole rahastossästöjä tai osakkeita tai en ole ostanut metsää tai sijoitusasuntoa tms. Näiden aika on sitten kun mukulat on maailmalla, tai sitten ei, vaan eletään vain makeaa elämää.
-44-
Minusta pihiys on sitä kun säästäväisyys menee överiksi. Säästäväinen ostaa tarpeeseen ja joskus ekstraa sen mukaan mistä pitää ja mihin on varaa(esim matkustaa), pihi ei osta edes tarpeeseen (syö pilaantunutta ruokaa kun ei raaski ostaa sen tilalle syömäkelpoista) vaikka olisi varaa.
Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[/quote]
Pihiydellä ja säästäväisyydellä on minusta vielä sellainenkin ero, että säästäväisyydellä on jonkinlainen järkevä tavoite: en tuhlaa ravintoloihin, niin pääsen talvella aurinkoon. Tai säästän muutaman vuoden vähän kaikessa, että perhe voi vaihtaa isompaan asuntoon ilman isoa lainaa. Pihit ilmeisesti haluaisivat lähinnä viedä mahdollisimman paljon rahaa mukanaan hautaan.
[/quote]
No enpä tiedä. Säästäväisyydessäkin voi mennä helposti typeryyden puolelle. Minulla on esimerkiksi yksi tuttu joka ajaa vanhalla romulla autolla ja ostaa aina kaikki halpaa paskaa, kun ei raski ostaa kalliita ja kunnollisa, eikä uusi edes rikkinäisiä tavaroita vai vaikka tilillä on varmasti pari-kolme sataa tonnia rahaa, ei myöskään uskalla pistää rahastoihin tai osakkaiseisiin mitään kun pelkää niiden riskejä. Tämä pihi käytty mm. imuriaan vuosia siten että siinä ei ollut lainkaan sitä pitkää putkea vaan pelkkä suutin letukun päässä, ku onnistui joskus rikkomaan putken eikä raskinut ostaa uutta, onnistuuhan se imurointi kumarassa ilman putkeakin.
"Kerro miksi se raha on niin tärkeä???!!!"
Joku Marx-koomikoista sanoi, että raha on siitä kätsyä koska sillä pääsee eroon ikävistä asioista ja koska hän ei tykännyt oikeastaan mistään, hän käytti rahaa päästäkseen niistä ikävistä asioista eroon.
Olimme talvilomalla, rouva hehkutti kun luottokorttilasku oli vain parikytä euroa hänellä...samaan aikaan minulla 2200 euroa (jonka toki kuittaan ilmeenkään värähtämättä...). Joskus kyllä mietityttää minkä takia olen tuollaisen törsääjän kanssa.
Nyt hän on äkännyt "isot" sijoitusvarani joiden voimin pystyisin kuittaamaan asuntolainan pois heti huomenna, mutta luulisi hänen tradenomi"plussana" (plus siitä että pääsi kauppakorkeaan muttei ole koskaan opiskellut siellä "kun ei ehdi") ymmärtävän ettei negatiivisen koron aikana moinen ole todellakaan järkevää...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:42"]
Minusta pihiys on sitä kun säästäväisyys menee överiksi. Säästäväinen ostaa tarpeeseen ja joskus ekstraa sen mukaan mistä pitää ja mihin on varaa(esim matkustaa), pihi ei osta edes tarpeeseen (syö pilaantunutta ruokaa kun ei raaski ostaa sen tilalle syömäkelpoista) vaikka olisi varaa.
[/quote]
Nimenomaan. Pihit ovat niitä jotka pilaavat kotinsa kun eivät raski lämmittää, kodinkoneet menevät epäkuntoon käytön puutteessa, autossa on kaikille vaaralliset sakkorenkaat, yms.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:43"]
Tässä on se pihiyden ja säästäväisyyden ero.
[/quote]
Pihiydellä ja säästäväisyydellä on minusta vielä sellainenkin ero, että säästäväisyydellä on jonkinlainen järkevä tavoite: en tuhlaa ravintoloihin, niin pääsen talvella aurinkoon. Tai säästän muutaman vuoden vähän kaikessa, että perhe voi vaihtaa isompaan asuntoon ilman isoa lainaa. Pihit ilmeisesti haluaisivat lähinnä viedä mahdollisimman paljon rahaa mukanaan hautaan.
[/quote]
Mitä jos ei halua sinne aurinkoon eikä mihinkään muuallekkaan matkoille? Tai jos ei halua asua isossa asunnossa? Minä esimerkiksi en halua materiaa enkä halua matkustella.
Mutta tykkään tehdä paljon työtä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:52"]
No lainaatko kaverille 20 euroa, olettaen että luotat häneen? Sellaisia pihejä nähty jotka eivät vippaa, pitkän ajan päästä he itse tahtovat vippiä, miten pitäisi vastata?
[/quote]
Tottakai lainaan, ja paljon isommankin summan voin lainata. Enkä kyllä allekirjoita sitä että olen jotenkin poikkeuksellisen itsekäs. Lainaan yleensä aina jos joku pyytää rahaa lainaan, ja voin kyllä antaakin sitä jollekin joka todella on sen tarpeessa.
Enkä maksata koskaan mitään muilla tietenkään. Itse olen kuitenkin huomannut myös sen, että jos joku on leväperänen omien rahojensa suhteen, niin on sitä myös muiden. Eli jos pyytää rahaa lainaan, kun on ensin tuhlannut omansa, niin ei kyllä helposti sitten muista maksaa lainojansakaan takaisin. Ellei sitten erikseen pyydä, mutta on sekin kiusallista, enkä mielelläni kyllä sellaisille ihmisille lainaakaan rahaa. Mielummin vaikka annan, jos oikeasti on paha tilanne. Se on itsekästä sanoa maksavansa rahan takaisin, jos ei ole aikomustakaan, tai ei välitä asiasta sen vertaa että muistaisi jälkeenpäin. -ap