Ne jotka haukkuvat "pihejä", ovat yleensä niitä..
..joilla itsellä ongelmia rahankäytön kanssa. Minulla parikin ystävää, jotka aina halveksineet säästeliäisyyttäni ja pyöritelleet silmiänsä piheydelleni. Sille, että harkitsen ostoksia pitkään, ja että koitan löytää niin paljon kun mahdollista käytettynä. Ravintolassa en juo 10e drinkkejä mielin määrin, koska 10e on minusta järkyttävä summa rahaa juomasta.
No, millaisia nuo ihmiset sitten ovat? Toinen saa kohtalaisen hyvää palkkaa, ja silti joka kerta sama juttu. Palkka tulee, palkka menee. On velkaa ihmisille, ei toivoakaan että olisi mahdollista joskus ostaa omistusasuntoa, koska ei pysty säästämään rahaa edes ulkomaanmatkaa varten. Toisen asunto taas täynnä design-huonekaluja, jotka ostettu osamaksulla. Hänellä myös rahat aina lopussa. Lapsille jos tarvii jotain, niin täytyy aina odottaa että lapsilisät tulevat!
Neuvo teille, jotka halveksitte pihejä ja säästeliäitä ihmisiä: katsokaa mielummin peiliin ja ottakaa opiksi heiltä.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:16"] Pihin elämä vahingoittaa muitakin. Hän käyttää hyväksi ihmisiä loisimalla mm. ilmaiset kyydit, ruuat jne, käyttää rahat vain omaan hyvinvointiinsa vaikka olisi naimisissa ja samalla saarnaa muille miten holtittomia rahankäyttäjiä he ovat. Säästäväisen ihmisen rahankäyttötapa näkyy ulkopuolisille vain siinä, ettei hänellä ole koko ajan jotain uutta rahalla hankittua. [/quote] Eihän pihiys naimisissa olessakaan haittaa kunhan maksaa oman puolikaansa kuluista. Minä olen pihi mutta en ole koskaan pummannut keneltäkään mitään. [/quote] Minulle taas on selvyys, että elätän parhaani mukaan koko perhettä enkä laske että meneekö kulut varmasti tasan. Lähipiirissä on ihan tarpeeksi esimerkkejä siitä, miten paremmin tienaava istuu lompakon päällä ja puoliso kituuttaa minimituloilla - tehden yleensä kaikki kotityöt "kompensoidakseen köyhyyttään". Sairasta. Puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan eikä se ole mitään loisimista tai pummaamista, kuten täällä usein väitetään. Ja puhun nyt ihan normaalista kulutuksesta, en ylettömästä törsäämisestä.
[/quote]
Kulut maksetaan puoliksi aina
Mä en hirveemmin itteäni pihinä osaa pitää, mutta kun kuulauden rahat on 520 euroa niin eipä niillä paljoa juhlita.
Kaverit vinkuu laivareissuille, konsertteihin yms. Eivätkä tunnu ymmärtävän, et mulla ei ole rahaa. Enkä halua lainata, koska en tiedä milloin saan maksetuksi takaisin. Mua kun ahistaa olla velkaa ihmisille.
Joudun harkitsemaan todella tarkkaan ostokseni, samoin joudun miettimään kaiken muunkin kanssa. Nyt kun autoni on leviämässä niin eipä sitä ylimäärästä tosiaan ole yhtään mihinkään. Joudun pihistelemään aivan kaikessa, että saisin edes pienen siivun säästöön auton korjausta varten.
Kaverini joilla on kohtuu hyvät tulot kuvittelevat, että mieheni elättää mut täysin ja et mun pienet hiluni ovat täysin mun käytettävissäni.
On toki totta, että mieheni maksaa meidän koko vuokran ja suurimman osan laskuista, mut kyllä mäkin yritän bensaa ja ruokaa hankkia. Vaikkakaan rahani eivät semmoisiin todellakaan aina riitä.
Mua kyrsii tää tilanne myös juurikin sillä, että joudun turvautumaan miehen rahoihin. En haluaisi. En todellakaan.
Mut ehkä tilanne korjaantuu vielä joku päivä paremmaksi jos vaikka saisin töitä. :/
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:56"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:50"]
Pihit on ihmisiä jotka tarjoutuu itse antamaan kyydin paikkaan x jonne itsekin menossa ja vaatii bensarahoja, laskee kuinka auton renkaat ovat kuluneet jne. Tämä silloin kun itse olet kuskannut pyytämättä mitään useita kertoja.
[/quote]
Tuo on minusta kuvaus hyväksikäyttäjästä ja sellainen on eri asia kuin pihi. Tuhlari on usein myös hyväksikäyttäjä. Rasittava ihmistyyppi. Voi esimerkiksi haalia jotain kimpaostoa, saa itse jotain halvemmalla, kun muut maksaa siitä ylihintaa jne.
[/quote]
Hyväksikäyttäjä pummisi aina kyydin. Pihi vaatii korvausta noista auton kulumisista yms. Eikä tarjoudu maksamaan itse mitään. Hyväksikäyttäjä loisii.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:45"]
Tuntemani "pihit" ovat juuri niitä jotka ostavat toppatakin marraskuussa kun talvi tulee yllättäen taas ja alkaa palella. Tai polkupyörän huhtikuussa.
[/quote]
Mitä pahaa tuossa on? Mitä pahaa siinä on että talvitakin ostaa etukäteen? Kun talvi tulee kuitenkin joka ikinen vuosi?
[/quote]
Toimii vähän itseään vastaan kun ostaa kalleimpaan mahdolliseen aikaan. Miksei osta takkia nyt ensi talvea varten ja pyörää marraskuussa kun hinnat ovat -70% - "no en mä nyt kun mä oon niin pihi!".
[/quote]
No toiset haluaa saada sopivan koon ja mieleisen värin. Jos on "normaalin kokoinen" niin alennusmyyneissä kokoja ei välttämättä ole enää jäljellä. Ja se jos mikä on minusta väärää säästämistä että jos tarvii syksyllä talvitakin, niin kituuttelee talven ilman takkia ja odottaa alennusmyyntiä.
[/quote]
Eikö edellisenä keväänä (alennusmyyntien aikaan) sitten ollut tiedossa että talvi tulee taas ensi vuonnakin ja uusi takki pitää ostaa? Eli tuleeko se talven saapuminen yllätyksenä, vai se, että on tarve uudelle takille? Kyllä minä tiedän että talvi tulee joka vuosi, joten nytkin ostin vuoden alussa alesta uudet toppahousut kun tiesin että nykyiset ei enää ensi vuonna ole käyttökunnossa (heitän pois kun pakkaset loppuu, on niin rämät). Jos olisin tyhmä olisin unohtanut talven tulon, ja huomannut vasta syksyllä pakkasten tullessa että kas, tuli talvi ja toppahousut on kuluneet puhki.
Samoin esim. kosmetiikkaa ostan silloin kun se on alessa, enkä lähes koskaan joudu odottamaan siihen että edellinen pakkaus loppuu. Eli kun käytän esim. ripsiväriä x, alan tsekata tarjouksia kun aloitan toiseksi viimeisen putkilon. Siinä parin kuukauden aikana varmasti ehtii joku alennusmyynti tulla, jolloin taas ostan ripsaria 2-3 putkiloa jne. Enpä muista milloin olisin esim. tuota ripsaria tai puuteria normihinnalla ostanut... Avaamattomina kun ne säilyykin vuosikausia (ihan samalla lailla ne lojuu kaupassa hyllyillä ja varastoissa ties kuin pitkään). On viisasta ennakoida.
[/quote]
Talvitakki ehkä oli vielä kunnossa kevällä, mutta ehkä se vaikka repesi pesussa tai syksyllä kun sen otti uudelleen käytöön. Vahingot ei tule aina kello kaulassa.
Piheilijät ostaa lasten kausivaatteetkin alennusmyyneistä ja se jos mikä on typerää säästämistä. Lapset on sitten aina vähän liian pienissä tai suurissa kengissä tai vaatteissa, kun ei sitä seuraavan talven kengän kokoa välttämättä arvaa ihan oikein.
Itsellä ainakin tarve menee säästämisen ohi. Muutaman kympin säästö ei ole sen arvoinen että joutuu kulkemaan väärän kokoisissa kengissä.
[/quote]
Meillä lapset aina sopivissa vaatteissa ja ostan kyllä välikausivaatteet alesta etukäteen. Jos haalari on kokoa liian iso sekin parempi kuin juuri sopiva. Jää enemmän tilaa liikkua. Ei ole ollut ikinä liian pienet vaatteet keväällä vaikka syksyllä olisin ostanut alesta. Ehkä meillä sit lapset kasvaa tasasesti..
Mä en erityisemmin pidä ostosten tekemisestä. Siksi mun on vaikea motivoida itseäni katselmaan uutta pyörää syksyllä niistä jämävarannoista, joita on jäljellä. Tai ostamaan talvitakkia huhtikuussa. Alennusmyynneissä kulkeminen on vielä kauheampaa, sitä ryysistä en kestä. Kompensoin tämän alehintojen karttelun sitten sillä, että ostan harvoin ja ostan kohtuuhintaista. Pyörä on ostettu 8 vuotta sitten, intersportin halvimmasta päästä ja talvitakki maksoi n. 50 € silloin 2008 kun sen ostin. Uusi pitäisi ostaa kohta, mutta tänä keväänä raskausmaha antaa mainion tekosyyn olla ostamatta sitä vielä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:59"]
Eikö edellisenä keväänä (alennusmyyntien aikaan) sitten ollut tiedossa että talvi tulee taas ensi vuonnakin ja uusi takki pitää ostaa? Eli tuleeko se talven saapuminen yllätyksenä, vai se, että on tarve uudelle takille? Kyllä minä tiedän että talvi tulee joka vuosi, joten nytkin ostin vuoden alussa alesta uudet toppahousut kun tiesin että nykyiset ei enää ensi vuonna ole käyttökunnossa (heitän pois kun pakkaset loppuu, on niin rämät). Jos olisin tyhmä olisin unohtanut talven tulon, ja huomannut vasta syksyllä pakkasten tullessa että kas, tuli talvi ja toppahousut on kuluneet puhki.
Samoin esim. kosmetiikkaa ostan silloin kun se on alessa, enkä lähes koskaan joudu odottamaan siihen että edellinen pakkaus loppuu. Eli kun käytän esim. ripsiväriä x, alan tsekata tarjouksia kun aloitan toiseksi viimeisen putkilon. Siinä parin kuukauden aikana varmasti ehtii joku alennusmyynti tulla, jolloin taas ostan ripsaria 2-3 putkiloa jne. Enpä muista milloin olisin esim. tuota ripsaria tai puuteria normihinnalla ostanut... Avaamattomina kun ne säilyykin vuosikausia (ihan samalla lailla ne lojuu kaupassa hyllyillä ja varastoissa ties kuin pitkään). On viisasta ennakoida.
[/quote]
Talvitakki ehkä oli vielä kunnossa kevällä, mutta ehkä se vaikka repesi pesussa tai syksyllä kun sen otti uudelleen käytöön. Vahingot ei tule aina kello kaulassa.
Piheilijät ostaa lasten kausivaatteetkin alennusmyyneistä ja se jos mikä on typerää säästämistä. Lapset on sitten aina vähän liian pienissä tai suurissa kengissä tai vaatteissa, kun ei sitä seuraavan talven kengän kokoa välttämättä arvaa ihan oikein.
Itsellä ainakin tarve menee säästämisen ohi. Muutaman kympin säästö ei ole sen arvoinen että joutuu kulkemaan väärän kokoisissa kengissä.
[/quote]
Miksi pitäisi kulkea väärän kokoisissa kengissä? Puhuin nyt omista vaatteista, en lasten vaatteiden ostamisesta. Ei minun kengän - tai takin - koko muutu puolessa vuodessa miksikään. Sitä paitsi säästö ei useimmiten ole vain muutamia kymppejä, vaan satasia. Joku aika ostin esim. talvitakin 60% alesta - säästöä tuli noin 200 euroa. Viime vuonna ostin talvikengät -50% (säästö 50e) jne. Mutta kaikki ei vaan osaa/viitsi/ymmärrä ennakoida. Joo, joskus voi jokin mennä rikki ja joutuu ostamaan heti uuden eikä voi odottaa alennuksia, mutta nyt kai puhutaankin siitä kuinka yleensä toimii, ei yksittäistapauksista.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:16"] Pihin elämä vahingoittaa muitakin. Hän käyttää hyväksi ihmisiä loisimalla mm. ilmaiset kyydit, ruuat jne, käyttää rahat vain omaan hyvinvointiinsa vaikka olisi naimisissa ja samalla saarnaa muille miten holtittomia rahankäyttäjiä he ovat. Säästäväisen ihmisen rahankäyttötapa näkyy ulkopuolisille vain siinä, ettei hänellä ole koko ajan jotain uutta rahalla hankittua. [/quote] Eihän pihiys naimisissa olessakaan haittaa kunhan maksaa oman puolikaansa kuluista. Minä olen pihi mutta en ole koskaan pummannut keneltäkään mitään. [/quote] Minulle taas on selvyys, että elätän parhaani mukaan koko perhettä enkä laske että meneekö kulut varmasti tasan. Lähipiirissä on ihan tarpeeksi esimerkkejä siitä, miten paremmin tienaava istuu lompakon päällä ja puoliso kituuttaa minimituloilla - tehden yleensä kaikki kotityöt "kompensoidakseen köyhyyttään". Sairasta. Puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan eikä se ole mitään loisimista tai pummaamista, kuten täällä usein väitetään. Ja puhun nyt ihan normaalista kulutuksesta, en ylettömästä törsäämisestä.
[/quote]
[/quote]
Jos toinen jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti, maksaa silti yhtä paljon vaikka tulot olisi murto-osan entisestä? Mitäs jos ne pienentyneet tulot ei riitä kuin puoleen asumiskuluista, olkoon ilman ruokaa vai pitääkö erota?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:18"]
Mä en erityisemmin pidä ostosten tekemisestä. Siksi mun on vaikea motivoida itseäni katselmaan uutta pyörää syksyllä niistä jämävarannoista, joita on jäljellä. Tai ostamaan talvitakkia huhtikuussa. Alennusmyynneissä kulkeminen on vielä kauheampaa, sitä ryysistä en kestä. Kompensoin tämän alehintojen karttelun sitten sillä, että ostan harvoin ja ostan kohtuuhintaista.
[/quote]
Minäkin vihaan shoppailua. Mutta vielä enemmän vihaan sitä, että on pakko shoppailla jokin juuri tietty asia. Eli jos vaikka se talvitakki menisi rikki ja uusi olisi pakko ostaa viikon sisään - voi luoja mikä vitutus siitä tulisi kun olisi pakko juosta kauppoja läpi! Paljon mieluummin käyn harkitusti aleissa (hiljaiseen aikaan), ja ostan rauhassa ne tuotteet joiden tiedän vetelevän kohta viimeisiään. Vähentää paljon sitä shoppailun aiheuttamaa ärsytystä.
Miten muutes harvoin ostaminen ja harkitseminen kumoaa alejen tarkkailun? Minäkin ostan harvoin (edellinen talvitakki esim. kesti 4 vuotta - pakko oli alkaa ostaa uusi kun ei enää pitänyt kylmää) ja edellisen talvikengät taisi olla jotain 6 vuotta vanhat. Mieluummin vaan käytän esim. sen 150e takkirahaa oikeasti laadukkaaseen takkiin (jonka ovh on 350e) kuin ostan normaalihinnalla (todennäköisesti) paljon heikkolaatuisemman. Tämähän nimenomaan tukee harvoin ostelua, kun samalla rahalla saa laadukkaampaa ja kestävämpää tavaraa.
Pihi on aivan eri asia kuin järkevä rahankäyttäjä. Pihin elämää leimaa jatkuva negatiivisuus, valitus ja kitinä. Pihille on tärkeämpää, että hän säästää euron kuin ystävien näkeminen. Pihi ei tarjoa kenellekään mitään, ei kutsu vieraita ja motkottaa moukkamaisesti pikkurahasta. Hänelle kelpaa kyllä muiden tarjoamat kyydit, ruuat ja juomat mutta hän ei koskaan tarjoa kenellekään mitään eikä hanki edes perheelleen tarpeellisia asioita. Kasvoin pihin isän kanssa ja voin kyllä sanoa että ei koskaan enää. Niin monta kertaa olen joutunut häpeämään kun isä alkaa vängätä santsikahvikupin hinnasta tai valittaa ettei hänen ainakaan pidä maksaa osuuttaan kyydeistä. Sen sijaan paras ystäväni kiertelee kirppiksiä, valikoi tarjousruokia ja säästää matkustelua varten mutta ei koskaan pihistele muiden ihmisten asioissa, kuten lasten harrastuksissa tai kahvin tarjoamisessa vieraille.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:32"]
[/quote]
[/quote]
Jos toinen jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti, maksaa silti yhtä paljon vaikka tulot olisi murto-osan entisestä? Mitäs jos ne pienentyneet tulot ei riitä kuin puoleen asumiskuluista, olkoon ilman ruokaa vai pitääkö erota?
[/quote]
Niinpä. Oksettaa nämä nykyajan "perheet" ja "parisuhteet" joissa lasketaan euroja ja motkotetaan rahasta. Minkälaisen luottamuksen mallin lapsetkin siitä saavat? Perheessä on yksi elintaso, sillä perhe on yksi yksikkö. Rahojen vaihtelu edestakaisin kertoo vain siitä, että puolisot etsivät koko ajan sitä oikeaa kumppania eivätkä halua aidosti sitoutua.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:36"]
Elämästä on nautittava tässä ja nyt. Minä en ala nuukailemaan ja pienestä palkastani säästelemään. Niitä säästettyjä rahoja et mukaasi saa, kun kuolema korjaa!
[/quote]
On kahdenlaisia ihmisiä - niitä, jotka syövät mieluummin tänään yhden karkin ja niitä, jotka syövät mieluummin huomenna kaksi. Asiassa ei ole mitään vikaa niin kauan, kun ne yhden karkin syöjät eivät seuraavana päivänä ala valittaa miksi toisella onkin kaksi karkkia...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:37"] Kulut maksetaan puoliksi aina [/quote] Jos toinen jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti, maksaa silti yhtä paljon vaikka tulot olisi murto-osan entisestä? Mitäs jos ne pienentyneet tulot ei riitä kuin puoleen asumiskuluista, olkoon ilman ruokaa vai pitääkö erota?
[/quote]
TAI sitten nyt puhuttiin ns. normaalitilanteesta. Eiköhän valtaosa kulujen puolittajista ole sitä mieltä että poikkeustilanteessa kumppania tottakai autetaan. Miksi pitää vetää aina tuollainen ääriesimerkki ja esittää typerää?
Minä olen säästäväinen ihminen, mutta osaan myös tuhlata jos joku asia on tarpeen tai jos vaan tekee mieli. Säästän joka kk muutaman satasen jotka sijoitan, loput "tuhlaan".Ja huom, olen suhteellisen pienituloinen yrittäjä.
Pihiys ja säästäväisyys on ihan eri asioita. Eilen luin ketjua, jossa joku sanoi ettei maksa 1e kahvista, sillä sen hinta kotona on yhden sentin ja juo sen siksi mieluummin siellä. Tuota kutsuisin pihiydeksi. Minäkään en joka päivä käy kahvilassa, mutta säännöllisesti kyllä (ja maksan kahvista paljon enemmän kuin sen euron + jonkun herkun kahvin kanssa). Tykkään ihanista kahviloista ja minusta on ihanaa istuskella niissä ja lukea rauhassa lehtiä. Maksan mieluusti siitä kahvista, sillä itsekin yrittäjänä tiedän mistä kulut muodostuvat. Tykkään myös kannattaa lempikahviloitani omalla asuinalueellani ja näin ollen kantaa oman korteni kekoon, jottei asuinpaikkani näivety. Asuntojen arvotkin siinä romahtaisivat kun elämäntapa-kitupiikit tappaisivat kaiken palvelun ja elon ympäriltämme! :D Samoin toimin muidenkin palveluja tuottavien yritysten suhteen, tykkään kannattaa niitä ja nauttia itse palveluista.
Joten säästäväisenä ihmisenä en raaskisi käydä joka lauantai juomassa 10e drinkkejä, mutta silloin tällöin harvoin kun jossain käyn, en katso drinksujen hintaa vaan silloin tuhlaan mitä mieleni tekee.
Miksi Suomessa on niin paljon sairaalloisen pihejä ihmisiä? Muualla en ole törmännyt niin usein hulluun pihiyteen. Varmasti osasyy miksi Suomen talousasiat on näin perseestä kun on.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:48"]
Miksi Suomessa on niin paljon sairaalloisen pihejä ihmisiä? Muualla en ole törmännyt niin usein hulluun pihiyteen. Varmasti osasyy miksi Suomen talousasiat on näin perseestä kun on.
[/quote]
Oisko siksi että täällä on niin pienet (netto)palkat verrattuna elinkustannuksiin? Esim. saksassa insinöörillä on varaa uuteen isoon asuntoon, uuteen bemariin ja siivoojaan kerran viikossa, ja silti voi käydä viikottain ulkona syömässä. Suomessa insinööri voi ostaa vanhan kaksion, 10v vanhan toyotan ja käydä kerran kuussa Amarillossa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:48"]
[/quote]
Oisko siksi että täällä on niin pienet (netto)palkat verrattuna elinkustannuksiin? Esim. saksassa insinöörillä on varaa uuteen isoon asuntoon, uuteen bemariin ja siivoojaan kerran viikossa, ja silti voi käydä viikottain ulkona syömässä. Suomessa insinööri voi ostaa vanhan kaksion, 10v vanhan toyotan ja käydä kerran kuussa Amarillossa.
[/quote]
No pihi ei osta autoa vaan pummii kyytejä ja ravintolassa ei käy edes unissaan.
Ei tarvitse olla pihi käyttääkseen rahaa järkevästi. Itselläni on kaveri joka on pihi, jolla pihiys menee toisten kustannuksella parhaansa mukaan elämiseksi. Sellainen ei ole millään tavalla hyväksyttävää. Itse en koe olevani pihi, mutta en myöskään tuhlari. Omaisuutta on ja säätettyä saan hyvin joka palkasta. Myös asuntolaina nykyisestä asunnostani lyhenee suunnitelmaa nopeammin. Silti arvostelen pihejä enkä pidä heidän käytöksestään.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:05"]
Ap on ihan väärässä. Ensinnäkin et kuulosta olevan pihi, vaan normaali/säästäväinen rahankäyttäjä. Sinäkin todennäköisesti haukut niitä oikeasti pihejä, jotka esim. pilaavat talonsa pihistämällä lämmityksestä, tai pummivat läheisiltään kaiken mahdollisen, tai sairastuttavat itsensä säästämällä ravinnosta, lääkkeistä ja lääkärikäynneistä. Toiseksi, ystäväsi ovat tuhlureita, jotka yrittävät rinnastaa sinut pihiksi jotta saisivat oman tuhlaamisensa näyttämään normaalimmalta.
Virheen teet siinä kun leimaat kaikki pihien haukkujat tuhlureiksi - ihan kuin järketöntä pihiyttä ei voisi kritisoida koskaan. Minä kritisoin, mutta olen myös säästäväinen. Niinkuin useimmissa asioissa, tässäkin keskitie on normaali / suositeltava, ja ääripäät molemmat yhtä typeriä.
[/quote]
Ehkä näin, mutta esimerkiksi toinen näistä kavereistani aina toitottaa sitä, ettei tunne ketään niin pihiä kun minä. Enkä kyllä itsekään tunne sellaisia, jotka käyttää samaa teepussia seitsemän kertaa tai muuta vastaavaa mistä täällä on kerrottu kun on piheistä ollut puhetta. Sellainen tietysti meneekin jo sairauden puolelle, ja toki sellaista saakin kyseenalaistaa.
Mutta kyllä olen pitänyt itseänikin ihan pihinä, johtuuko sitten kavereiden puheista vai mistä. Onhan säästäväinen tietysti kivempi sana, mutta en loukkaannu siitäkään jos joku minua pihiksi sanoo.
Enemmän loukkaannun siitä, kun kaverit pyörittelevät silmiään kun en halua ostaa jotain uutta juttua ihan vaan siksi koska se on tosi kiva ja minulla olisi siihen varaa. Eikä tämä tarkoita sitä, että kulkisin jossain rääsyissä tai muuta vastaavaa. Monet kehuvat tyyliäni ja vaatteitani, ja hämmästelevät sitä jos joskus kerron että esim kengät maksaneet 2e kirpparilla. -ap
Loistava artikkeli tuo, että pihiys ja ahneus liittyy toisiinsa!
Nimenomaan niiin kuin tässä joku aikaisemmin sanoi:
Pihi ja säästeliäs on ihan eri asia. Piheys on sitä että ei itse olla valmiita käyttämään rahaa mihinkään, mutta kuitenkin halutaan kaikenlaista ja ollaan valmiita maksattamaan asiat muilla ihmisillä.
Meillä on suvussa nimenomaan näitä pihejä + ahneita:
- ehdottavat kimppakyytiä - aina muiden kyydissä, koskaan eivät itse kuskaa...
- lahjat mahdollisimman halpoja, samoin tarjoilut itse järjestämissään juhlissa. Eivät myöskään kiitä saamistaan lahjoista, koska kyllähän heille joululahja kuuluu, vaikka eivät itse lahjaa antaisikaan :)
- itseen käytetään rahaa ja muilta pyydetään palveluksia, koskaan eivät tarjoa omaa apuaan (ja aikaansa)
Säästäminen menee omasta mielestäni liiallisuuksiin silloin kun se on pakonomaista, ilman tavoitteita ja tunnustelua toteutettavaa touhua, josta löytämisen ilo on kuollut.
Säästäminen on liiallista silloin kun se aiheuttaa säästäjälle itselleenkin jo olotilan, jossa mistään mikä maksaa on vaikea nauttia (tällöin on muutenkin kyse psyykkisestä sairaudesta). Mutta niin kauan kuin säästäväisyys ja sen avulla saadut onnistumisen kokemukset tuovat enemmän elämään kuin ”vievät”, ollaan hyvin terveellä pohjalla.
Niin kauan kuin säästäminen on väline elämänlaadun parantamiseen, se toimii oikein, mutta kun säästämisestä itsestään tulee hyve, ei se enää tarjoa muuta kuin uuden suorittamisen kohteen.