Olen rokottamaton ja elämä tuntuu ahdistavalta
Rokotus ei ole vaihtoehto. Olen perheenäiti ja lasten takia haluan jaksaa tämän kaiken läpi kunnialla. Nyt kuitenkin tuntuu, että voimat loppuu tähän vihamieliseen ilmapiiriin ja sadistiseen yhteiskuntaan. Joka päivä mietin, miten tämä on voinut mennä näin pahaksi?
Pakkorokotuksella uhkaillaan, eli loppuelämän ajan kerran vuodessa piikki, niinkö? Miksi ottaisin edes ekaa kun jo nyt tiedän että vasta kolmas toimii - hetken aikaa.
Alan kohta tukkia terveydnehoitoa kaiken muun kuin koronan takia, minua ahdistaa ja tiedän etten takuulla ole ainoa.
Kommentit (1382)
Vierailija kirjoitti:
Spämmääkö joku rokotepakottaja tähän ketjuun nyt asiattomia viestejä, kun kahdella viimeisimmällä sivulla on tuota ala-arvoista kuraa? Täällä tuntuu nykyään käyvän aina näin, että ketjut alkavat hyvin ja sitten ennen pitkää rokotepakottajat kaappaavat ne...
Ovat ammattilaisia. Heille maksetaan valehtelusta. Mitä näitä nyt, lääketieteen opiskelijoita ja bloggaavia "lääkäreitä". He löytävät aina paikalle asiallisiin keskusteluihin hörhöilemään omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa on 150milj rokottamatonta joten emme ole yksin! Ne yrittää nyt kaikkea mahdollista jotta saisivat pakotettua noi piikit mutta EMME ALISTU TYRANNIALLE! Vain kuolleen ruumiini yli minulle pistetään yhtäkään kokeellista injektiota! Ursula Von Der Leyenin mies on johtaja Orgenesis yhtiössä mikä valmistaa geeni- ja soluterapia rokotteita, miettikää nyt, Euroopan komission puheenjohtaja saa itse rahaa kun pakottaa näitä injektioita.
Ei, hän ei saa rahaa, ääliö. Sen sijaan Ursula on lääketieteen tohtori, joten hän jopa ymmärtää lääketieteestä toisin kuin sinä oppimaton vähäjärkinen mölöttäjä.
Niin, rokottamattomia on vielä ja siksi tämä koronakriisi jatkuu ja jatkuu. Se on teidän rokotamattomien vika.
Te olette syyllisiä kaikkeen pahaan, niin kuolemiin, sairastumisiin, lasten- ja nuorten oppimisen estämiseen ja heidän tulevaisuutensa pilaamiseen ja syrjäytymiseen, kasvaneisiin mielenterveysongelmiin, valtioiden kohtuuttomaan velkaantumiseen, monien työpaikkojen ja siten elinkeinon menettämiseen, kohtuuttomiin terveydenhoitokulujen kasvuun ja resurssien menetyksiin jne.
Sinun sairas kateutesi ja kaunasi estää sinua näkemästä omaa vähäjärkisyyttäsi ja älynpuutteesi estää sinua ymmärtämästä omaa järkyttävää tilaasi, vastuuttomuuttasi, käsiesi verisyyttä aiheuttamiesi kuolemien jäljeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta ota ne rokotukset ja lopeta tuo marttyyriulina. Kai sulle muutkin rokotukset on elämän aikana kelvanneet, on tuberkuloosit ja poliot. Mutta nyt just tässä kohtaa olet saanut päähäs että tähän rokotukseen kuolet jos sen otat.
Kasva aikuiseksi ja käyttäydy sen mukaan.
Ole sinä aikuinen ja anna jokaisen päättää mitä omaan kehoonsa laittavat. Voidaan tulla sankoin joukoin pistämään sinuun sellaista piikkiä ettet ikinä enää sellaisia ota. Päätäntä ei ole sinun vaan muiden. Haluatko sinä tälläistä? Niin paljon dataa tullut tämä cooovid piikki ei estä taruntaa, voit saada myös tartunnan vakavana. Mikä tuossa on vaikea ymmärtää, joten kaikki piikitetyt ovat samassa lähtöpisteessä kuin ne joihin ei olla laitettu. Se vaan että passi ei vihreänä kauaan pysy.
Rokote estää tartuntaa ja levittämistä jonkin verran, vakavia tautimuotoja tehokkaasti.
Se vaan ei mene teille puupäille millään jakeluun.
Yleisvaarallinen kulkutauti on kansanterveydellinen ongelma ja jokaisen tulisi tehdä osansa, myös minäminäminä-antivaxxerien.
Kasvakaa aikuisiksi ja lakatkaa uskomasta netistä lukemianne kummitusjuttuja.
"Luin TotuusKoronasta.blogworld.ru -sanomalehdestä että rokote tappaa parin vuoden viiveellä kaikki ja se on lääketehtaiden juoni!!!! Kertokaa eteenpäin! Pelastetaan lapset!"
Saatanan tunarit.
Kerro miksi rokotehaitoista kärsiviä on tehoilla?
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei rokotus ole vaihtoehto?
Vastaus omin sanoin kiitos
Saan niin pahoja reaktioita jo pelkistä lääkkeistä, että en uskalla. Uskon että rokote olisi minulle pahempi kuin itse sairaus.
Jo nyt on selvää että vaaditaan vähintään kolme rokotetta, joiden teho kestää aina pari kuukautta eteenpäin. En halua lähteä siihen mukaan. En tiedä mitä se tekee elimistölle ja haluan pysyä terveenä näin luonnollisesti. Pidän itsestäni muutenkin tosi hyvää huolta.
Jos tulee ns. vanhanmallinen rokote lupaan harkita. Tätä en.
Vanhanmallisia eli adenovirusrokotuksiahan on ollut koko ajan. Suomessakin tilastojen mukaan jossain käytössä myös J&J, ulkomailta saa AstraZenecan tai Sputnikin. Ne ovat ihan hyviä rokotteita, ei tarvitse olla rna-rokotetta.
Taitaa siis oikea syy olla vaan ap:lla piikkikammo.
Tintti Hiilijalan jäljillä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tässä sulle jotain apuja, miten selvitä eteenpäin ja muillekin. Niitä on varmaan tässä ketjussa jo annetukin, mutta kun en lukenut kuin ekan sivun, niin laitan tähän nyt kaikki omat selviytymiskeinoni.
Ensinnäkin, mieti mitä kaikkea hyvää seuraa injektoimattomuudesta: oma immuniteettisi saa toimia niinkuin sen pitääkin. Injetoidut ovat tämän menettäneet ja ovat piikki piikiltä alttiimpia saamaan paitsi koronan, myös muita virustauteja ja kovempana kuin me injektoimattomat. Sinun kehosi on edelleen luonnontilassa, toisin kuin injektoitujen. Et ole ottanut kehoosi ruisketta, jonka sisältöä et tiedä ja jota ei jostain syystä haluta kertoa. Eli ei tarvitse miettiä sitäkään asiaa. Ei tarvitse myöskään pelätä, että mitähän haittoja sinun kohdallesi sattuu. Koronaa vastaan sinulla on erinomainen suoja, osan siitä olet saanut synnyinlahjana ja osan elämän varrella, kun olet jo lukuisia kertoja altistunut mm. koronaviruksille. Jos saat taudin, se on erittäin suurella todennäköisyydellä hyvin lievä. Tai kokonaan oireeton. Jos saat kovan taudin, kestät senkin, jos olet perusterve, normaalipainoinen, D-vitamiinitasosi on kunnossa, et tupakoi ja elät suht terveesti. Aniharva jotuu sairaalaan, vielä harvempi teholle ja kuolema on jo niin harvinainen, että sitä on turha edes ajatella.
Lisäksi voit ajatella, että mitä tahansa voi sattua kun astut ovesta ulos. Tai vaikka viettäisit koko elämäsi kotona. Kaikki me voimme sairastua milloin vain. Ja taatusti kaikki kuolemme. Mutta vaikka fyysinen kehomme kuolee, niin sielumme on ikuinen. Kaikella tällä on tarkoituksensa ja se selviää lähivuosina.
Pidä huoli terveydestäsi, syö hyvin, ulkoile, liiku, tee kivoja asioita, nauti kaikesta mistä voit, vietä aikaa läheistesi ja ystäviesi kanssa. Mene mukaan piikittämättömien toimintaan, sitä on jo melko monella paikkakunnalla. Meillä täällä esim. on joogaa, jumppaa, karaoke-, sauna- ja elokuvailtoja, tapaamisia kahvittelun merkeissä, pikkujoulutkin järjestimme. Ja ensi vuodelle on tulossa paljon lisää toimintaa. On ihanaa ja voimauttavaa löytää samanhenkisiä ystäviä. Oma ystäväpiirini on laajentunut valtavasti, tuemme toinen toisiamme ja varaudumme tulevaan. Kaikkea hyvää! Me selviämme, se on varmaa, sillä hyvä ja valo voittaa aina lopulta pahan ja pimeyden.
Rokottamattomien retoriikka on siis kokonaan siirtynyt uskonnolliselle tasolle :D "hyvä ja valo voittaa aina lopulta pahan ja pimeyden". Eli rokotetut ovat sinun maailmankuvassasi paholaisen roolissa ja sinä ja kamusi rokotevastaisten seurakunnasta edustatte hyvää ja puhdasta (vaikkakin vainottua)? Kohta saatte omat marttyyritkin kirkkoonne, kun hoitajia aletaan pakkorokottaa :D
Tuo on vain sinun tapasi harjoittaa segregaatiota omassa mielessäsi kun mietit että rokottamattomat ovat uskonnollisia hihhuleita. Defenssi mekanismi. Pelottaako noin paljon että meidät pitää eriyttää eri roduksi?
Täytyy myöntää, että pelottaa. En tiennyt, että teitä tyhmiä on noin paljon. Onneksi joka päivä tuhannet tulevat järkiinsä ja ottavat ensimmäisen rokotteen. Tuo teidän retoriikka on erittäin kiusallista. Ei ihme, että muut haluaa ottaa vähän etäisyyttä.
Näissä meiningeissä on jo niin paljon viitteitä siitä että ollaan tosiaan menossa pedonmerkkiin tämän avulla, eksytysten kautti ajetaan sakkia ansaan. Siksi tekee mieli pysyä kaukana. Ehkä nämä hommelit näkeekin aivan tavallisiksi taudinpoispanijaisiksi se, jolla ei ole aavistustakaan siitä mitä maailmanhistorian lopputapahtumista on kirjoitettu Raamatussa
Sieltähän se raamattu tulikin mainittua. Ei uskota tieteeseen, mutta uskotaan 2000 vuotta vanhaan satukirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.
Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.
Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.
Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa?
Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.
Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu.
Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat.
Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja.
Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.
Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.
Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.
Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.
Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa?
Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.
Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu.
Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat.
Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja.
Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.
Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.
Kiva kuulla että vastaukseni herätti hyvää keskustelua ja mieltä, koska kuten viestissäni ilmaisin, itsekin olen hyvin loppu polarisoituneeseen ja vihamieliseen keskusteluun. Tulee kieltämättä luottavaisempi olo tulevaisuudesta, kun eri kannalla olevat voivat keskustella asioista eivätkä riidellä.
Itsellä oli nuo täysin samat huolet rokotteista. Tai no on, koska ei ole vieläkään mitenkään täysin huoleton olo, tottakai itsekin mietin pitkäaikaishaittoja. Kaipaan myös pitkäaikaisempaa tutkimustietoa siitä, kuinka monta rokotetta tarvitaan täyteen sarjaan ja kuinka kauan teho kestää. Tai mikä lopulta on hyödyn ja haitan suhde siinä vaiheessa kun viruskin tässä koko ajan muuntuu. Aika tuo näihin kysymyksiin perspektiiviä, mutta se onkin vaikeaa kun päätöksiä pitäisi pystyä tekemään nyt. Siksi, ymmärrän hyvin myös sinun ja monen muun kannan. Ainoat asiat mitä en ymmärrä tai hyväksy, on esim. trollaaminen eli valheellisen / epäluotettavan tiedon tietoinen esittely/ täysi lähdekritiiköttömyys. Ja kuten todettiin, polarisoituminen & täysi välinpitämättömyys muista: pitää tehdä oman tiedon ja arvojen valossa parhaansa, oli se sitten kontaktien välttely, rokote, käsihygienia yms. Aika näyttää, millä toimilla oli oikeasti suurin merkitys.
Viestistäsi tuli mieleen, että ylipäätään asiantuntijuuden ja maallikon aseman suhde on muuten mielenkiintoinen, kun netin kehittymisen ansiosta valtaosalla on pääsy loputtomaan tutkimus- ja tietopankkiin. Silti kaikki eivät ole esim. virologian asiantuntijoita, ja tottakai asiantuntemus aiheesta antaa edellytykset arvioida tutkimuksia. Itse olen tässä teemassa aivan maallikko. Sitä tasapainottaa se, että olen opiskellut tutkimuksen ja tilastotieteen periaatteista, mikä auttaa arvioimaan sitä että kuinka hyvin joku tutkimus on toteutettu, vaikken olekaan juuri virusten asiantuntija. Itse toivoisinkin että mahdollisimman moni lukisi perusteet tilastotieteistä koska silloin on huomattavasti helpompi lukea tutkimuksia ja muutenkin pohtia eri ilmiöiden syy-yhteyksiä.
Mutta joo, toivoisin lähinnä että päästäisiin tästä suosta, koronavirus muuttuisi lievemmäksi virukseksi ja opittaisiin yhteiskuntana viruksista ja niiden torjumisesta (käsienpesu, ei kipeänä töihin yms). Polarisaation ongelma pitää ratkaista myös, mutta se vaikuttaa muuhunkin kuin rokotekeskusteluun.
Järkyttävään lässyttämiseen verhottua rokotevastaista propagandaa. Et sinä kuitenkaan tunnu ymmärtävän tutkimuksen ja tilastotieteen periaatteista mitään. Etkä taatusti pysty arvioimaan mitään lääketieteellisiä tutkimuksia saatika asettamaan niitä kontekstiin. Rokotevastaisen ego on kyllä aivan valtava!
Hmm. Kuten sanoin, olen siis ottanut molemmat rokotteet, ja toivoisin että muutkin ottavat - miksi sanot, että rokotevastaista propagandaa? Sen takia, etten kannata rokotuspakkoa? Vai sen takia että vastustan keskustelun polarisoitumista ja nään siinä haittoja yhteiskunnalle? Tai että myönnän olevani myös epävarma, ajatteletko että se kallistaa rokotteita vastustavat sille kannalle etteivät hekään ota? Itse taas ajattelen että rehellinen keskustelu siitä mitä ei vielä tiedetä, tai siis itseasiassa mitä minä maallikkona en ainakaan tiedä, rakentaa kommunikaatiota. Toisin kuin se että vain kivenkovaan väitetään, että mikään ei viruksessa tai rokotteessa huoleta ja kaikki on 100%varmaa, esimerkiksi että oltaisiin jotenkin pystytty jo tutkimaan 5 vuoden pitkäaikaishaitat. Musta se vaan saa ihmiset toteamaan että tuo valehtelee, miksi uskoisin myöskään sitä mikä hänen viestissään on totta.
No, selvennän vielä jos se muka jäi viestistäni puuttumaan että en omastakaan mielestäni ole minkäälainen lääketieteen ja tilastotieteen asiantuntija, eli älkää hemmetissä mun viestin perusteella jättäkö ottamatta mitään. Lukekaa itse tutkimuksia. Enkä mielestäni ole itseäni sellaiseksi väittänytkään, päin vastoin sanoin olevani tässä teemassa maallikko ja sanoin lukeneeni tilastotieteen perusteet.
Toin tilastotieteen esiin vain siksi, että huomatakseni monelta puuttuu perusymmärrys ilmiöiden välisistä yhteyksistä. Esim jos kaksi ilmiötä esiintyy samaan aikaan, se ei vielä tarkoita kausaalisuhdetta. Mietitään vaikka sitä, että tartuntoja on paljon vaikka maskeja ja rokotteita käytetään. Se ei yksinään tarkoita että maskit ja rokotteet eivät estä tartuntoja ollenkaan, tai sitä että ne lisäisivät tartuntoja. Tämä ei ole mikään mielipiteeni, ettei kaksi asiaa samaan aikaan ilmetessään täytä kausaalisuhteen vaatimuksia, vaan tilastollinen fakta. Voi olla että molemmat liittyvät kolmanteen yhteiseen tekijään, kuten samanaikaiseen liikkuvuuden lisääntymiseen tai rajoituksien purkamiseen: senhän vuoksi a) käytetään maskeja ja rokotetaan b) mutta samalla tartunnat lisääntyvät. Tämän varmistaminen, että suojaako maski tai rokote koronalta, ja mistä ilmiöiden samanaikainen esiintyminen, vaatii kuitenkin tutkimuksensa ja vahvat kausaaliasetelmat. Onneksi se on luonnontieteissä mahdollista tehdä kontrolloituja laboratoriokokeita.
Tai se, että toki esimerkiksi monet firmat hyötyvät koronatilanteesta, mutta se ei ole mikään aukoton näyttö salaliitosta. Välillä tuntuu että ihmisiltä unohtuu, että firmat todella tavoittelevat voittoa. Eli salaliitosta ei riitä näytöksi se, että joku taho hyötyy rahallisesti. Salaliittoja on toki historiassa todistettu olevan olemassa mutta nekin pitää todistaa, ei todeta korrelaation tai kahden ilmiön samanaikaisen esiintymisen varassa. Se että rokotteita valmistavat yritykset olisivat vain hyötymisen perusteella koronaa salaa levittäviä tai propagandaa lobbaavia yrityksiä, vai että yritykset ovat vastanneet markkinoiden kysyntään ja tekevät siitä rahaa. Se että pitäisikö näin olla, on taas keskustelu talousjärjestelmästä ja arvoista.
Myöskin se kannattaa huomioida omassa tiedon muodostuksessa, miten kohtelee lähteitä. Jos ottaa lähteistä vain omaa näkemystä tukevat väitteet mutta ei huomioi saman lähteen eroavia tietoja, pitänee tarkastella omaa lähdekritiikkiään.
Korjaa, jos tässä on mielestäsi jotain väärää, niin minäkin menen lukemaan lisää tilastoista. Ja kerro toki mikä on rokotevastaista tai ylipäätään mitään propagandaa.
Rokotevastaiset kirjoittavat aina tällaisen ylipitkän epistolan, jossa aluksi (tai lopuksi) kerrotaan, että rokotteet on otettu. Tämä sitten oletettavasti hämää lukijat kirjoittajan puolelle. Kirjoituksessa vihjaillaan asioita, mutta silleen nätisti. Ja sitten kehotetaan tekemään sitä kuuluisaa "omaa tutkimusta". Kirjoituksen sisältö on näennäisesti "kansakunnan kahtiajaossa", josta kirjoittaja on aina kauhean huolissaan, vaikka tarkoitus on saada lukija ahdistuneeksi ja pelkäämään rokotetta. Kirjoittaja on aina tutkija tai sairaanhoitaja tai mikä milloinkin, riippuen ketjusta, ja sinäkin väität, että olet opiskellut tilastotiedettä jne. No niinhän me kaikki. Mitään konkreettista et kuitenkaan kirjoita. Varsinaista asiaa on muutenkin hyvin vähän, pääasiassa lässyttämistä.
Syöpäkeskuksen ylilääkäri turhautui ”tuuleen huuteluun” – ”mRNA-rokotteiden haittoja tutkittu suuremmilla potilasmäärillä kuin koskaan”
Viranomaisilta ja viestinnän ammattilaisilta tarvitaan kohdennettua informaatiota, jotta ainakin haitoista huolissaan olevat saisivat tutkittua tietoa heille sopivista somekanavista, katsoo syöpätutkimuksen professori Panu Jaakkola. Koronarokotteista viestiminen ei ole onnistunut, katsoo Turun yliopiston syöpätutkimuksen professori, läntisen syöpäkeskuksen ylilääkäri Panu Jaakkola. Hän toteaa Twitterissä, että näin on käynyt siitä huolimatta, että uusia mRNA-rokotteita on tutkittu suuremmilla potilasmäärillä kuin yhdenkään lääkkeen tai rokotteen koskaan aiemmin.
mRNA-koronarokotteet pohjautuvat teknologiaan, jota on kehitetty 1990-luvulta lähtien. mRNA-rokotteet sisältävät lähetti-RNA:ta (mRNA), jonka avulla lihassolut rokotteen pistokohdassa saadaan tuottamaan rokotteen vaikuttavaa ainetta.
Suomessa käytettäviä mRNA-rokotteita ovat Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokote sekä Modernan Spikevax-koronarokote. Menetelmän kehitys on ottanut harppauksen eteenpäin koronapandemiassa.
”Asian viestiminen ei ole onnistunut, vaikka mRNA-rokotteiden yleisiä ja harvinaisia haittoja ja -ilmoituksia on tutkittu valtavilla potilasmäärillä. Suuremmilla kuin yhdenkään lääkkeen tai rokotteen koskaan aiemmin”, Jaakkola tviittaa ja kertoo esimerkkejä.
Tutkimustietoa löytyy kosolti
Alkuperäisissä tutkimuksissa oli mukana 37 000 rokotettua ja saman verran plasebo-ryhmään kuuluvia, Jaakkola muistuttaa. Kuuden kuukauden seurantatutkimuksia on raportoitu erikseen, ja immunoreaktioon liittyvät haitat on tunnistettu. Yhdysvaltain haittavaikutusilmoituksissa 90 prosenttia on hänen mukaansa näitä tunnettuja haittoja.
Israelissa taas on tehty tutkimus, jossa rokotettuja on noin 900 000 ja saman verran kontrolliryhmäläisiä, Jaakkola huomauttaa ja nostaa esiin tunnistetun harvinaisen myokardiittiriskin.
Myokardiittitutkimuksia on Jaakkolan mukaan useita Yhdysvalloista ja Israelista. Yhdysvaltain armeijassa on annettu 2,8 miljoonaa rokotusta, lisäksi Kaliforniassa on 2,3 miljoonaa ja Israelissa 2,5 miljoonaa rokotettua, hän summaa.
”Riski vaihtelee välillä 0,002–0,00004 %. Kaikki paitsi yksi parantuneet”, Jaakkola tviittaa.
Neljäntenä esimerkkinä hän nostaa esiin tutkimuksen, jossa on katsottu 6,2 miljoonan rokotetun haittoja 6 viikon ajalta. Seurantatutkimus on tulossa.
Yhdysvaltain tautikeskus CDC on käynyt läpi 299 miljoonan annoksen haitat kuuden kuukauden ajalta, Jaakkola toteaa viidentenä esimerkkinä.
"0,1% rokotteista johtanut haittailmoitukseen. Ei signaalia lisääntyneistä kuolemista, itseasiassa päinvastoin”, Jaakkola tviittaa.
”Aika tuuleen huutelulta tämä alkaa Twitterissä tuntua. Viranomaisilta ja viestinnän ammattilaisilta tarvitaan kohdennettua informaatiota, jotta ainakin haitoista huolissaan olevat saisivat tutkittua tietoa heille sopivista somekanavista. Materiaalia kyllä löytyy.”
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/syopakeskuksen-ylilaakari-turhautui-…
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Vierailija kirjoitti:
Sairastaisin koronan uudestaan vaikka kahdesti ennemmin kuin ottaisin rokotteen.
Se on aivan sama montako kertaa sairastut. Ei kiinnosta ketään niin kauan kuin pysyt poissa tartuttelemasta ja rasittamasta terveydenhotoa.
Ihan saat rauhassa vaikka kuolla tautiisi, kunhan teet sen siellä kotonasi iloisesti kärsien. Siinä lopussa menee aikalailla aikaa ja koko sen ajan olet tajuissasi ja tiedät mitä sinulle tapahtuu. Yllättäin et kuole.
Se ei ole kiva kuolema, sen voin kertoa.
Sinun täytyy luottaa Suomen perustuslakiin ja ihmisoikeussopimuksiin. Täytyy ymmärtää, että pelottelu, kiristäminen, uhkailu ym. henkinen painostaminen ovat tällaisen maan ja sen sadistisen kansanosan keinoja taivuttaa ihmisiä tahtoonsa, kun kiduttaminen ja muu fyysinen pakottaminen on lailla kiellettyä.
Sinun ei pidä olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka yrittävät murtaa sinua henkisesti, se on epäterveellistä.
Jätä heidät omaan arvottomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on myös velvollisuus pysyä kaukana muista ihmisistä tehtyään tämän päätöksen. Ja muilla ihmisillä on oikeus olla olematta tekemisissä rokottamattomien kanssa.
Mikä sua nyt niin paljon pelottaa, senkin vauva?? :D
Etkö luotakaan rokotesuojaasi, eikö tuonutkaan onnea kun aloit ilmaiseksi lääketeollisuuden labrarotaksi?
Luotan, olo on paljon parempi, kiitos kysymästä. Tiedän kuitenkin, että terveydenhuolto uhkaa kuormittua teidän rokottamattomien takia. Tämä saattaa vaikuttaa minun ja läheisteni elämään, jos heillä on tarvetta leikkauksille tai muulle hoidolle.
Hesarissa kommentoi tässä kerran joku joka oli saanut ikäviä rokotushaittoja. Omalla nimellään. Työssäni kuulin erään ihmisen kertovan omia rokotuskokemuksiaan.
Että ei se rokotus kaikille sovi. Ja sitä kun ei voi tietää etukäteen. Minusta jokaisella on oikeus tehdä niin kuin itse parhaimmaksi arvelee. Rokotuksen suoja kun joka tapauksessa on vain joitakin kuukausia, niin mitään ikuista suojaa siitä ei edes olisi tulossakaan vaan hetken humahdus.
THLn sivuilta:
"Suomi on liittynyt EU–maiden yhteishankintamekanismiin, jonka kautta Suomella on mahdollisuus hankkia useiden eri valmistajien rokotteita. Suomessa käytetään erityyppisiä koronavirusrokotteita, jotta väestölle voidaan tarjota paras mahdollinen suoja heti kun mahdollista.
AstraZeneca Covid-19 koronavirusrokote
Comirnaty-koronavirusrokote
Moderna Covid-19-koronavirusrokote
Janssen koronavirusrokote"
Noista vai Corminarty ja Moderna ovat "uusia" rna-rokotteita ja AstraZeneca ja Janssen ovat perinteisiä adenovirusrokotteita, kuten on myös Sputnik, jonka voi hakea Venäjältä tai eräistä muista maista, San Marinokin tarjosi sitä turisteille vielä syksyllä.
Kiitos tekstistä 232, lukisivatpa kaikki ajatuksella ja ilman niitä valmiita ja lukittuja omia ennakko-oletuksia asiasta. Lukisivat kuin lukisivat asiasta uteliaina ihan ensimmäistä kertaa. Ja vasta sitten tulisivat johonkin lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut meistä tietävät että ne asiantuntijatkin ovat vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Varsinkin uusien asioiden edessä. Ja kautta historian asiantuntijoidenkin sanoja on ohjattu rahan ja politiikan kautta, ei toki kaikkien ja siten onkin saatu asioita selville kuten Talidomi tragedia."
Kaikki fiksut tämän tietävät, ja ymmärtävät myös sen, että ainoa vaihtoehto on kuitenkin uskoa asiantuntijoita, koska kyse on riskien minimoimisesta. Riskitöntä tilannetta ei ole valitettavasti olemassakaan tämän tyyppisissä tilanteissa.
Tyhmät kuitenkin uskovat ennemmin naapurin hörhöä ja kaiken maailman epämääräisiä sivustoja. Jos kaikki olisivat näin tyhmiä, niin kaikki olisi jo kuolleet johonkin.
Mikä tietysti on sinänsä ihan ok vaihtoehto sekin.
Ihan rehellisesti voin sanoa että minun rokottamattomuuteen ei ole vaikuttanut jokin epämääräinen naapuri tai sivusto vaan tein päätöksen täysin omista lähtökohdistani. Sen takia auktoriteetit eivät pure minuun myöskään koska en siirrä aivojani jollekin paremmassa virassa olevalle ihmiselle. T. Se jota lainasit (ymmärrän kyllä että suurinosa ihmiskunnasta ajattelee kuin sinä. Se on selviytymisstrategia että juostaan lauman mukana siihen suuntaan mihin muutkin juoksee)
Kuulostaa todella ihmeelliseltä. Miten sulla olisi ilman niitä auktoriteettja eli asiantuntijoita mitään tietoja, joiden perusteella voisit tehdä perustellun päätöksen? Käsitystä, mitkä tiedot edes ovat olennaisia? Mulla on tieteellisen koulutuksen saaneena ja yliopistolla työskentelevänä pääsy aika helposti monenlaiseen tietoon, mutta kun en ole sen enempää pandemiologian, lääketieteen tai virologian asiantuntija, joudun aika paljon luottamaan kulkutautiaiheessa heidän asiantuntemukseensa. Olen monesti pandemian aikana ollut sitä mieltä, että viralliset suositukset ja määräykset eivät ole osuneet ihan kohdalleen hyötyjensä ja haittojensa suhteen. Mutta en ole nähnyt mitään syytä kyseenalaista sitä, että kyseessä on pandemia ja rokotteet mahdollisista haittavaikutuksiin huolimatta ovat tärkeitä tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäkeskuksen ylilääkäri turhautui ”tuuleen huuteluun” – ”mRNA-rokotteiden haittoja tutkittu suuremmilla potilasmäärillä kuin koskaan”
Viranomaisilta ja viestinnän ammattilaisilta tarvitaan kohdennettua informaatiota, jotta ainakin haitoista huolissaan olevat saisivat tutkittua tietoa heille sopivista somekanavista, katsoo syöpätutkimuksen professori Panu Jaakkola. Koronarokotteista viestiminen ei ole onnistunut, katsoo Turun yliopiston syöpätutkimuksen professori, läntisen syöpäkeskuksen ylilääkäri Panu Jaakkola. Hän toteaa Twitterissä, että näin on käynyt siitä huolimatta, että uusia mRNA-rokotteita on tutkittu suuremmilla potilasmäärillä kuin yhdenkään lääkkeen tai rokotteen koskaan aiemmin.
mRNA-koronarokotteet pohjautuvat teknologiaan, jota on kehitetty 1990-luvulta lähtien. mRNA-rokotteet sisältävät lähetti-RNA:ta (mRNA), jonka avulla lihassolut rokotteen pistokohdassa saadaan tuottamaan rokotteen vaikuttavaa ainetta.
Suomessa käytettäviä mRNA-rokotteita ovat Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokote sekä Modernan Spikevax-koronarokote. Menetelmän kehitys on ottanut harppauksen eteenpäin koronapandemiassa.”Asian viestiminen ei ole onnistunut, vaikka mRNA-rokotteiden yleisiä ja harvinaisia haittoja ja -ilmoituksia on tutkittu valtavilla potilasmäärillä. Suuremmilla kuin yhdenkään lääkkeen tai rokotteen koskaan aiemmin”, Jaakkola tviittaa ja kertoo esimerkkejä.
Alkuperäisissä tutkimuksissa oli mukana 37 000 rokotettua ja saman verran plasebo-ryhmään kuuluvia, Jaakkola muistuttaa. Kuuden kuukauden seurantatutkimuksia on raportoitu erikseen, ja immunoreaktioon liittyvät haitat on tunnistettu. Yhdysvaltain haittavaikutusilmoituksissa 90 prosenttia on hänen mukaansa näitä tunnettuja haittoja.
Israelissa taas on tehty tutkimus, jossa rokotettuja on noin 900 000 ja saman verran kontrolliryhmäläisiä, Jaakkola huomauttaa ja nostaa esiin tunnistetun harvinaisen myokardiittiriskin.Myokardiittitutkimuksia on Jaakkolan mukaan useita Yhdysvalloista ja Israelista. Yhdysvaltain armeijassa on annettu 2,8 miljoonaa rokotusta, lisäksi Kaliforniassa on 2,3 miljoonaa ja Israelissa 2,5 miljoonaa rokotettua, hän summaa.
”Riski vaihtelee välillä 0,002–0,00004 %. Kaikki paitsi yksi parantuneet”, Jaakkola tviittaa.
Neljäntenä esimerkkinä hän nostaa esiin tutkimuksen, jossa on katsottu 6,2 miljoonan rokotetun haittoja 6 viikon ajalta. Seurantatutkimus on tulossa.
Yhdysvaltain tautikeskus CDC on käynyt läpi 299 miljoonan annoksen haitat kuuden kuukauden ajalta, Jaakkola toteaa viidentenä esimerkkinä.
"0,1% rokotteista johtanut haittailmoitukseen. Ei signaalia lisääntyneistä kuolemista, itseasiassa päinvastoin”, Jaakkola tviittaa.
”Aika tuuleen huutelulta tämä alkaa Twitterissä tuntua. Viranomaisilta ja viestinnän ammattilaisilta tarvitaan kohdennettua informaatiota, jotta ainakin haitoista huolissaan olevat saisivat tutkittua tietoa heille sopivista somekanavista. Materiaalia kyllä löytyy.”
Kiitos asiallisesta ja oikeasta tiedosta.
Ongelma vaan on se, että rokotevastaisista valta osa ei pysty lukemaan noin pitkää tekstiä. He eivät myöskään ymmärrä, mitä prosentti tarkoittaa (eli että se ei ole vain merkki).
Toivottavasti kuitenkin viestisi tavoittaa syöpäpotilaat ja heidän läheisensä, jotta oikea tieto menee perille.
Oma asiani rokottamattomuuteeni kirjoitti:
Olen rokottamaton. Ei yhtään häiritse toi rokottamattomiin kohdistuva viha ja kauna. Olen tehnyt oman valinnan ja päätöksen etten rokotetta tule ottamaan. Kenellekään muulle se ei kuulu.
Tämä minullakin!
Kyllähän niitä kyselijöitä on ollut, ketkä kysyneet olenko rokotettu. Olen vastannut, että olen rokotettu ja aihe on jäänyt siihen, pienellä valheella pääsee noista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytettäviä mRNA-rokotteita ovat Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokote sekä Modernan Spikevax-koronarokote. Menetelmän kehitys on ottanut harppauksen eteenpäin koronapandemiassa.”Asian viestiminen ei ole onnistunut, vaikka mRNA-rokotteiden yleisiä ja harvinaisia haittoja ja -ilmoituksia on tutkittu valtavilla potilasmäärillä. Suuremmilla kuin yhdenkään lääkkeen tai rokotteen koskaan aiemmin”, Jaakkola tviittaa ja kertoo esimerkkejä.
Israelissa taas on tehty tutkimus, jossa rokotettuja on noin 900 000 ja saman verran kontrolliryhmäläisiä, Jaakkola huomauttaa ja nostaa esiin tunnistetun harvinaisen myokardiittiriskin.Myokardiittitutkimuksia on Jaakkolan mukaan useita Yhdysvalloista ja Israelista. Yhdysvaltain armeijassa on annettu 2,8 miljoonaa rokotusta, lisäksi Kaliforniassa on 2,3 miljoonaa ja Israelissa 2,5 miljoonaa rokotettua, hän summaa.
Kiitos tästä. Harmi vaan, että yksikään rokotevastainen ei tätä usko. Hänelle nämä ovat valheita ja väärennettyjä tuloksia ja valtamedian propagandaa (vaikka olisikin twitterissä...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että vastaukseni herätti hyvää keskustelua ja mieltä, koska kuten viestissäni ilmaisin, itsekin olen hyvin loppu polarisoituneeseen ja vihamieliseen keskusteluun. Tulee kieltämättä luottavaisempi olo tulevaisuudesta, kun eri kannalla olevat voivat keskustella asioista eivätkä riidellä.
Itsellä oli nuo täysin samat huolet rokotteista. Tai no on, koska ei ole vieläkään mitenkään täysin huoleton olo, tottakai itsekin mietin pitkäaikaishaittoja. Kaipaan myös pitkäaikaisempaa tutkimustietoa siitä, kuinka monta rokotetta tarvitaan täyteen sarjaan ja kuinka kauan teho kestää. Tai mikä lopulta on hyödyn ja haitan suhde siinä vaiheessa kun viruskin tässä koko ajan muuntuu. Aika tuo näihin kysymyksiin perspektiiviä, mutta se onkin vaikeaa kun päätöksiä pitäisi pystyä tekemään nyt. Siksi, ymmärrän hyvin myös sinun ja monen muun kannan. Ainoat asiat mitä en ymmärrä tai hyväksy, on esim. trollaaminen eli valheellisen / epäluotettavan tiedon tietoinen esittely/ täysi lähdekritiiköttömyys. Ja kuten todettiin, polarisoituminen & täysi välinpitämättömyys muista: pitää tehdä oman tiedon ja arvojen valossa parhaansa, oli se sitten kontaktien välttely, rokote, käsihygienia yms. Aika näyttää, millä toimilla oli oikeasti suurin merkitys.
Viestistäsi tuli mieleen, että ylipäätään asiantuntijuuden ja maallikon aseman suhde on muuten mielenkiintoinen, kun netin kehittymisen ansiosta valtaosalla on pääsy loputtomaan tutkimus- ja tietopankkiin. Silti kaikki eivät ole esim. virologian asiantuntijoita, ja tottakai asiantuntemus aiheesta antaa edellytykset arvioida tutkimuksia. Itse olen tässä teemassa aivan maallikko. Sitä tasapainottaa se, että olen opiskellut tutkimuksen ja tilastotieteen periaatteista, mikä auttaa arvioimaan sitä että kuinka hyvin joku tutkimus on toteutettu, vaikken olekaan juuri virusten asiantuntija. Itse toivoisinkin että mahdollisimman moni lukisi perusteet tilastotieteistä koska silloin on huomattavasti helpompi lukea tutkimuksia ja muutenkin pohtia eri ilmiöiden syy-yhteyksiä.
Mutta joo, toivoisin lähinnä että päästäisiin tästä suosta, koronavirus muuttuisi lievemmäksi virukseksi ja opittaisiin yhteiskuntana viruksista ja niiden torjumisesta (käsienpesu, ei kipeänä töihin yms). Polarisaation ongelma pitää ratkaista myös, mutta se vaikuttaa muuhunkin kuin rokotekeskusteluun.
Järkyttävään lässyttämiseen verhottua rokotevastaista propagandaa. Et sinä kuitenkaan tunnu ymmärtävän tutkimuksen ja tilastotieteen periaatteista mitään. Etkä taatusti pysty arvioimaan mitään lääketieteellisiä tutkimuksia saatika asettamaan niitä kontekstiin. Rokotevastaisen ego on kyllä aivan valtava!
Hmm. Kuten sanoin, olen siis ottanut molemmat rokotteet, ja toivoisin että muutkin ottavat - miksi sanot, että rokotevastaista propagandaa? Sen takia, etten kannata rokotuspakkoa? Vai sen takia että vastustan keskustelun polarisoitumista ja nään siinä haittoja yhteiskunnalle? Tai että myönnän olevani myös epävarma, ajatteletko että se kallistaa rokotteita vastustavat sille kannalle etteivät hekään ota? Itse taas ajattelen että rehellinen keskustelu siitä mitä ei vielä tiedetä, tai siis itseasiassa mitä minä maallikkona en ainakaan tiedä, rakentaa kommunikaatiota. Toisin kuin se että vain kivenkovaan väitetään, että mikään ei viruksessa tai rokotteessa huoleta ja kaikki on 100%varmaa, esimerkiksi että oltaisiin jotenkin pystytty jo tutkimaan 5 vuoden pitkäaikaishaitat. Musta se vaan saa ihmiset toteamaan että tuo valehtelee, miksi uskoisin myöskään sitä mikä hänen viestissään on totta.
No, selvennän vielä jos se muka jäi viestistäni puuttumaan että en omastakaan mielestäni ole minkäälainen lääketieteen ja tilastotieteen asiantuntija, eli älkää hemmetissä mun viestin perusteella jättäkö ottamatta mitään. Lukekaa itse tutkimuksia. Enkä mielestäni ole itseäni sellaiseksi väittänytkään, päin vastoin sanoin olevani tässä teemassa maallikko ja sanoin lukeneeni tilastotieteen perusteet.
Toin tilastotieteen esiin vain siksi, että huomatakseni monelta puuttuu perusymmärrys ilmiöiden välisistä yhteyksistä. Esim jos kaksi ilmiötä esiintyy samaan aikaan, se ei vielä tarkoita kausaalisuhdetta. Mietitään vaikka sitä, että tartuntoja on paljon vaikka maskeja ja rokotteita käytetään. Se ei yksinään tarkoita että maskit ja rokotteet eivät estä tartuntoja ollenkaan, tai sitä että ne lisäisivät tartuntoja. Tämä ei ole mikään mielipiteeni, ettei kaksi asiaa samaan aikaan ilmetessään täytä kausaalisuhteen vaatimuksia, vaan tilastollinen fakta. Voi olla että molemmat liittyvät kolmanteen yhteiseen tekijään, kuten samanaikaiseen liikkuvuuden lisääntymiseen tai rajoituksien purkamiseen: senhän vuoksi a) käytetään maskeja ja rokotetaan b) mutta samalla tartunnat lisääntyvät. Tämän varmistaminen, että suojaako maski tai rokote koronalta, ja mistä ilmiöiden samanaikainen esiintyminen, vaatii kuitenkin tutkimuksensa ja vahvat kausaaliasetelmat. Onneksi se on luonnontieteissä mahdollista tehdä kontrolloituja laboratoriokokeita.
Tai se, että toki esimerkiksi monet firmat hyötyvät koronatilanteesta, mutta se ei ole mikään aukoton näyttö salaliitosta. Välillä tuntuu että ihmisiltä unohtuu, että firmat todella tavoittelevat voittoa. Eli salaliitosta ei riitä näytöksi se, että joku taho hyötyy rahallisesti. Salaliittoja on toki historiassa todistettu olevan olemassa mutta nekin pitää todistaa, ei todeta korrelaation tai kahden ilmiön samanaikaisen esiintymisen varassa. Se että rokotteita valmistavat yritykset olisivat vain hyötymisen perusteella koronaa salaa levittäviä tai propagandaa lobbaavia yrityksiä, vai että yritykset ovat vastanneet markkinoiden kysyntään ja tekevät siitä rahaa. Se että pitäisikö näin olla, on taas keskustelu talousjärjestelmästä ja arvoista.
Myöskin se kannattaa huomioida omassa tiedon muodostuksessa, miten kohtelee lähteitä. Jos ottaa lähteistä vain omaa näkemystä tukevat väitteet mutta ei huomioi saman lähteen eroavia tietoja, pitänee tarkastella omaa lähdekritiikkiään.
Korjaa, jos tässä on mielestäsi jotain väärää, niin minäkin menen lukemaan lisää tilastoista. Ja kerro toki mikä on rokotevastaista tai ylipäätään mitään propagandaa.
Rokotevastaiset kirjoittavat aina tällaisen ylipitkän epistolan, jossa aluksi (tai lopuksi) kerrotaan, että rokotteet on otettu. Tämä sitten oletettavasti hämää lukijat kirjoittajan puolelle. Kirjoituksessa vihjaillaan asioita, mutta silleen nätisti. Ja sitten kehotetaan tekemään sitä kuuluisaa "omaa tutkimusta". Kirjoituksen sisältö on näennäisesti "kansakunnan kahtiajaossa", josta kirjoittaja on aina kauhean huolissaan, vaikka tarkoitus on saada lukija ahdistuneeksi ja pelkäämään rokotetta. Kirjoittaja on aina tutkija tai sairaanhoitaja tai mikä milloinkin, riippuen ketjusta, ja sinäkin väität, että olet opiskellut tilastotiedettä jne. No niinhän me kaikki. Mitään konkreettista et kuitenkaan kirjoita. Varsinaista asiaa on muutenkin hyvin vähän, pääasiassa lässyttämistä.
Mun konkreettinen viestini sulle on, että sen rokotuksen antama mahdollinen suoja lasketaan kuukausissa. Siis kuukausissa!
En minä ainakaan ota mitään rokotusta muutaman kuukauden takia. Etenkään kun en ole lähdössä matkalle juuri nyt tai muuta vastaavaa. Lääkkeetkin otan vasta sairastuttuani. En etukäteen ns. pahan päivän varalle jos ei mitään tarvetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spämmääkö joku rokotepakottaja tähän ketjuun nyt asiattomia viestejä, kun kahdella viimeisimmällä sivulla on tuota ala-arvoista kuraa? Täällä tuntuu nykyään käyvän aina näin, että ketjut alkavat hyvin ja sitten ennen pitkää rokotepakottajat kaappaavat ne...
Ovat ammattilaisia. Heille maksetaan valehtelusta. Mitä näitä nyt, lääketieteen opiskelijoita ja bloggaavia "lääkäreitä". He löytävät aina paikalle asiallisiin keskusteluihin hörhöilemään omiaan.
Siis hetkinen, ketkä meitä rekrytoi? Keneen voin ottaa yhteyttä? Minäkin haluan palkkaa tästä. Löytyy perus tekniset taidot, osaan googlettaa nopeasti. Sanavarasto on tarpeeksi laaja, on kokemusta nettitrollailusta myös. Voin työskennellä viikonloppuisin.
Juu, aivan varmasti.
Kummasti noita hirveitä vaikutuksia esiintyy nimettömissä pelottelujutuissa, mutta viranomaisten tietoon ne vaan eivät päädy, eikä niistä muutenkaan ole juuri mitään todisteita missään.
Voisinpa melkein väittää, että valehtelet, eli levität tietoisesti disinformaatiota.
Miksi teet niin?