Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EVA leikkaisi keskituloisilta lapsilisät ja nostaisi eläkeikää

Vierailija
17.04.2026 |

Ihan kuin työssäkäyviä ei olisi Suomessa jo nyt rankaistu tarpeeksi. Vielä pitäisi tehdä hautaan asti töitä ja eläke on lähes sama kuin koko iän kotona ollut. Missä tässä maassa on oikeudenmukaisuus? Raadat oman perheesi eteen keskituloisella palkalla, et voi hankkia kuin korkeintaan kaksi lasta ja silti joku Evan asiantuntija kokee, että heiltä voi vielä leikata.

Nostetaan ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksut ihan oikeisiin kustannuksiin, jotka ovat noin 11000 euroa per lukukausi ja 22000 koko lukuvuodelta ja säästetään näiden mukana tulleiden perheidenkin kustannukset. Näitä on lukioissa, ammatillisissa opinnoissa ja korkeakouluissa. Ei ole suomalaisten tehtävä maksaa näiden tutkintoja ja heidän perheidensä elämää ja kituuttaa oman perheen lasten harrastukset minimiin.

Suomalaiset on asetettava etusijalle tässä maassa!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa laskeutua takaisin pienituloiseksi. 

Olen syntynyt -78 ja tavoite-eläkeikäni on jo 67,8 vuotta. Vaikka olenkin hyväkuntoinen, en näe mielekkäänä, etten vanhempieni tavoin pääse nauttimaan työni hedelmistä (mökkeily, matkustelu, yhdistystoiminta, lastenlapset) lainkaan.

Vierailija
2/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän ajatushautomo. 

EK ja kokoomus ovat tämän taustalla. 

Suomen kurjistumiskierre saisi uusia kierroksia näillä ehdotuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarit on aina keskituloisen kukkarolla. Eivät ikinä aja muiden kuin rikkaimman 1 prosentin etuja. 

Vierailija
4/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -78 ja tavoite-eläkeikäni on jo 67,8 vuotta. Vaikka olenkin hyväkuntoinen, en näe mielekkäänä, etten vanhempieni tavoin pääse nauttimaan työni hedelmistä (mökkeily, matkustelu, yhdistystoiminta, lastenlapset) lainkaan.

Minkä verran ihmiselle pitäisi jäädä aikaa olla eläkkeellä?

Vierailija
5/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monen elämä vanhuuseläkeläisenä kestää paljon pitempään kuin työelämä on kestänyt.

Anoppini jäi vanhuuseläkkeelle 50-vuotiaana ja eli 90-vuotiaaksi. 

Vierailija
6/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vähemmistössä mutta kyllä minä olen valmis maksamaan enemmän jotta lapsillani olisi tässä maassa edes jonkinlainen tulevaisuus. 

Juuri nyt kaduttaa että tuli perhe perustettua. Se oli itsekästä. Olisi pitänyt osata ennakoida minkälaiseen Suomeen heidät synnytän. 

Vierailija
7/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei eläkevarat lopu tulevaisuudessakaan, nykyiset pätkätyötä tekevät tulevat ansaitsemaan minimi eläkkeen.

Vierailija
8/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi nostaa eläkeikää, kun työtä ei nytkään riitä kaikille ja kaikki nuoret eivät saa edes harjoittelupaikkoja?

Vierailija
9/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkarit on aina keskituloisen kukkarolla. Eivät ikinä aja muiden kuin rikkaimman 1 prosentin etuja. 

Tämä! Ja jotkut työntekijät tai pk-yrittäjät näitä äänestää? Ja itse ajattelen, että tämä ei edes kokonaisuutena ja vähänkään pidemmällä tähtäimellä ole edes tuon prosentin etu, kun kansa köyhtyy ja keskiluokka kurjistuu. Heidänkin omaisuuden arvo siinä laskee ja yhteiskunnan palvelut esim. infran, turvallisuuden ja työvoiman tuottamiseksi heikkenee. 

Vierailija
10/10 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monen elämä vanhuuseläkeläisenä kestää paljon pitempään kuin työelämä on kestänyt.

Anoppini jäi vanhuuseläkkeelle 50-vuotiaana ja eli 90-vuotiaaksi. 

Oliko anoppi kenties Tilkan sairaanhoitaja, kuten eräs tuttuni? Noin alhaista eläkeikää ei oikein muuten voi selittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän