Anoppi auttaa liikaa
Minulla on äärimmäisen sydämellinen ja auttavainen anoppi, joka on nyt saanut ensimmäisen lapsenlapsensa, meidän esikoisemme. Anoppi on kovin kiintynyt muutaman kuukauden ikäiseen vauvaamme ja haluaa auttaa meitä arjessa mahdollisimman paljon. Minun mielestäni isovanhemmat saavat tässä vaiheessa "noukkia rusinat pullasta", eli sylitellä, paijata ja leikkiä lapsen kanssa niin paljon kuin haluavat, mutta ikävät hommat, kuten yöheräämiset ja kiukkuisen lapsen rauhoittelu, ovat vanhempien vastuulla.
Anoppini on vielä työelämässä. Hänen työnsä on sekä fyysisesti että henkisesti raskasta, enkä senkään takia halua kuormittaa häntä vauva-arjella liikaa. Olen tämän myös hänelle sanonut, mutta aina, kun olemme siellä käymässä, anoppi auttelee aivan liikaa - siis omien voimavarojensa kustannuksella. Jos vauva alkaa yöllä itkeä, hän tulee makuuhuoneeseemme ja haluaa vauvan itselleen, jotta me saisimme unta. Päivällä hän haluaa hoitaa itkuista vauvaa, jotta minä pääsen syömään ja syö itse kylmenneen ruuan...
Miten tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Olen äärimäisen kiitollinen siitä, että minulla on niin avulias ja epäitsekäs anoppi, mutta pelkään, että hän auttaa yli omien voimavarojensa. Asumme hyvin lähekkäin, joten auttamistarjouksia tulee usein. Olen yrittänyt asiasta puhua, mutta silloin anoppi pahoittaa mielensä. Haluaisin, että hän voisi viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa siten, ettei se kuormita häntä.
Kommentit (85)
Anoppi luultavasti haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää, mutta se ei kuitenkaan saisi tapahtua muiden kustannuksella. Ei siinä oikein muu auta kuin pitää omat rajansa esim. rajoittamalla yökyläilyä jos keskustelu ei tuota tuloksia.
Minun äitini on ollut hyvin samanlainen ja huushollannut veljeni perheessä miten on tykännyt. Veljeni ei ole puuttunut asiaan ja kiltti miniä on myös vain taipunut sen seitsemälle mutkalle, kun anoppinsa "omii" lapset ja pitää itseään ihan äidin veroisena aikuisena näille.
Minutkin on tietenkin kasvatettu niin, että me lapset olemme ns. äidin jatkeita emmekä erillisiä olentoja ollenkaan. Aikuisena olen tätä työstänyt paljon, ja äidinkin kanssa on käyty kipeitä keskusteluja ja välillä on ollut tosi vaikeaakin, kun rajoja on etsitty, ja vastustusta on noussut. Mutta nykyään tilanne on hyvä, sopiva tapa olla yhdessä on löytynyt, ja välit kunnossa.
Senkin harhan voisi jo unohtaa, että nämä ap:n anopin kaltaiset tekisivät jotain muiden puolesta. Kyllä heillä on aina oma etu lähimpänä napaa, vaikka kovasti muuta väittävät.
Jos leikitään, että minä olisin anoppi, minua ei saisi aikuisen lapseni kotiin yöksi hoitamaan lasta, kun pariskunta on kotona. Se olisi minusta luonnonvastaista. Muutenkaan en yrittäisi omia lasta, vaan vanhemmat olisivat vanhemmat ja heidän kanssaan yhdessä neuvotellen sovittaisiin tapaamisista, joita ei todellakaan olisi joka päivä.
Nimenomaan on. Kaikki mahdolliset hälytyskellot soi.
Narsisti on usein alussa hellyyttävä, höpsö ja pehmoinen kuin puuterilumi. Niin ihana ettei uskokaan. Tässä vaiheessa on sillä lailla ihanan lämmin kuin lumihangessa makaisi ja olisi just pissannut housuun ja olisi niiiiin lämmintä ja turvallista.
Sitten se pissa alkaa jäähtyä, vähitellen alkaa tuntua epämukavalta ja vähän oudolta, tulee mukaan tämä henkinen kiristäminen. "Tottele tai pahoitat mieleni".
Eikä mummosta enää pääsekään eroon. On muotoutunut erilaisia perinteitä/rutiineja/käytäntöjä, mummo on ehtinyt käännyttää lasta puoleensa, antaa kaikille sen kuvan että on perheessä korvaamaton.
Jos yrittää päästä eroon, alkaa se narsistin todellinen luonne paljastua. Syttyy kolmas maailmansota. Helvetti.
t. narsistin tytär