Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi auttaa liikaa

Vierailija
09.12.2021 |

Minulla on äärimmäisen sydämellinen ja auttavainen anoppi, joka on nyt saanut ensimmäisen lapsenlapsensa, meidän esikoisemme. Anoppi on kovin kiintynyt muutaman kuukauden ikäiseen vauvaamme ja haluaa auttaa meitä arjessa mahdollisimman paljon. Minun mielestäni isovanhemmat saavat tässä vaiheessa "noukkia rusinat pullasta", eli sylitellä, paijata ja leikkiä lapsen kanssa niin paljon kuin haluavat, mutta ikävät hommat, kuten yöheräämiset ja kiukkuisen lapsen rauhoittelu, ovat vanhempien vastuulla.

Anoppini on vielä työelämässä. Hänen työnsä on sekä fyysisesti että henkisesti raskasta, enkä senkään takia halua kuormittaa häntä vauva-arjella liikaa. Olen tämän myös hänelle sanonut, mutta aina, kun olemme siellä käymässä, anoppi auttelee aivan liikaa - siis omien voimavarojensa kustannuksella. Jos vauva alkaa yöllä itkeä, hän tulee makuuhuoneeseemme ja haluaa vauvan itselleen, jotta me saisimme unta. Päivällä hän haluaa hoitaa itkuista vauvaa, jotta minä pääsen syömään ja syö itse kylmenneen ruuan...

Miten tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Olen äärimäisen kiitollinen siitä, että minulla on niin avulias ja epäitsekäs anoppi, mutta pelkään, että hän auttaa yli omien voimavarojensa. Asumme hyvin lähekkäin, joten auttamistarjouksia tulee usein. Olen yrittänyt asiasta puhua, mutta silloin anoppi pahoittaa mielensä. Haluaisin, että hän voisi viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa siten, ettei se kuormita häntä.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Kyllä. On ollut meillä pari kertaa yötä ja me siellä muutaman kerran. 

Lopetatte nyt aluksi nuo yökyläilyt.

Vierailija
22/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ongelma. Jos anoppi haluaa auttaa omasta tahdostaan, ei sinun mielestäni tarvitse olla hänen voimavaroistaan huolissasi. Eiköhän aikuinen ihminen osaa itse olla tarjoamatta apua jos ei jaksa auttaa.

Ehkä anoppi nimenomaan saa voimia työelämään lapsenlapsen hoivaamisesta.

Totta tämäkin. Ehkä minun ei pidä ottaa vastuuta toisen ihmisen jaksamisesta. En vaan haluaisi olla mikään hyväksikäyttäjä, joka uuvuttaa isovanhempia. Niitäkin kun lähipiirissä on nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi on teillä yötä?

Lapsellamme on ollut paha koliikki, joka alkaa nyt jo helpottaa. Pahimmillaan lapsi siis itki aamuyön pikkutunneille saakka. Anoppi halusi tulla meille yöksi, jotta voi osallistua lapsen kanniskeluun ja että me saamme nukkua edes hieman pidempään. Nyt olemme mummolassa toisinaan yötä isovanhempien toiveesta, vaikka välimatka ei olekaan satoja kilometrejä. 

Eli haluatte apua myös yöllä mutta et silti haluaisi anopin auttavan?

Sanot anopille kiitos mutta meillä ei voi nyt olla yötä ja pärjäämme kyllä.

Ei, ei, minä en olisi halunnut apua yöllä. Itse asiassa sanoin suoraan, että minusta ei ole reilua valvottaa anoppia, joka on vielä työelämässä, mutta hän tuli meille siitä huolimatta. 

Ilmaisusi on melko sekavia. Kerro seuraavalla kerralla kiitos avusta mutta nyt anopin on nyt aika lähteä kotiin.

On totta, että saatan olla turhan epäselvä. Anoppi pahoittaa mielensä niin herkästi, etten yleensä tohdi sanoa niin suoraan. Siinä on minulla kasvamisen paikka. 

Kannattaa ehdottomasti opetella puhumaan asioista suoraan vaikka välillä ihmiset pahoittavat mielensä. Lapsesikin tulee vielä useaan kertaan pahoittamaan mielensä sanoistasi ja sanoistanne joten siihenkin kannattaa varautua jo etukäteen.

Vierailija
24/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellamme on ollut paha koliikki, joka alkaa nyt jo helpottaa. Pahimmillaan lapsi siis itki aamuyön pikkutunneille saakka. Anoppi halusi tulla meille yöksi, jotta voi osallistua lapsen kanniskeluun ja että me saamme nukkua edes hieman pidempään. Nyt olemme mummolassa toisinaan yötä isovanhempien toiveesta, vaikka välimatka ei olekaan satoja kilometrejä. 

onko tää provo?

Provolta aloitus vaikuttaa.

Vierailija
25/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Tätä olen itse ehdottanut useita kertoja. Esimerkiksi jouluna toivoisin, että vain kävisimme siellä joko aattona tai joulupäivänä. En ole oikein vastakaikua saanut sen paremmin mieheltä kuin isovanhemmiltakaan. 

Vierailija
26/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän on sanonut, kun olet tästä keskustellut hänen kanssaan?

Hän pahoittaa mielensä. Sanoo, että haluaa vain auttaa, kun tietää, että pikkulapsiarki on raskasta ja että haluaa läheisen suhteen lapsenlapseensa. Kokee, että suhde syntyy nimenomaan hoitamisen kautta. 

Hohhoijakkaa.

Tyypillinen uhrimarttyyrinarsisti joka ei tunne mitään rajoja.

Arvatenkin myös sössöttänyt mitwn joku muu on ”hyväksikäyttänyt” jne?

Vierailija
27/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Lopetatte tuon yökyläilyn mummolassa ja asia ratkeaa itsestään. Mietin vain, että jos meillä olisi kylässä lapsi, joka itkee yöllä, niin siihenhän herää koko talo. Ehkä minäkin voisin kanniskella lasta, jotta vanhemmat voisivat laittaa tulpat korviin ja yrittää nukkua edes yhden yön.

Vierailija
28/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, minä en olisi halunnut apua yöllä. Itse asiassa sanoin suoraan, että minusta ei ole reilua valvottaa anoppia, joka on vielä työelämässä, mutta hän tuli meille siitä huolimatta. 

Ilmaisusi on melko sekavia. Kerro seuraavalla kerralla kiitos avusta mutta nyt anopin on nyt aika lähteä kotiin.

On totta, että saatan olla turhan epäselvä. Anoppi pahoittaa mielensä niin herkästi, etten yleensä tohdi sanoa niin suoraan. Siinä on minulla kasvamisen paikka. 

Kannattaa ehdottomasti opetella puhumaan asioista suoraan vaikka välillä ihmiset pahoittavat mielensä. Lapsesikin tulee vielä useaan kertaan pahoittamaan mielensä sanoistasi ja sanoistanne joten siihenkin kannattaa varautua jo etukäteen.

Olet oikeassa. Tässä asiassa minun pitää ryhdistäytyä. Pelkään ihan liikaa muiden ihmisten tunnereaktioita. 

Vierailija
29/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anopilla ole mitään asiaa aikuisten makuuhuoneeseen eikä oikeastaan edes kotiin öisin.

Vierailija
30/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän pahoittaa mielensä. Sanoo, että haluaa vain auttaa, kun tietää, että pikkulapsiarki on raskasta ja että haluaa läheisen suhteen lapsenlapseensa. Kokee, että suhde syntyy nimenomaan hoitamisen kautta. 

Hohhoijakkaa.

En kyllä pidä anoppiani mitenkään narsistisena tai uhriutujana. Uskon, että hän on hyvin vilpitön. Hän ei ole koskaan esimerkiksi puhunut minulle rumasti. 

Vierailija
31/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Tätä olen itse ehdottanut useita kertoja. Esimerkiksi jouluna toivoisin, että vain kävisimme siellä joko aattona tai joulupäivänä. En ole oikein vastakaikua saanut sen paremmin mieheltä kuin isovanhemmiltakaan. 

Eli käytännössä mies ja äitinsä on pari ja sinä olet siitoslehmä jota ei tarvitse huomioida.

Vierailija
32/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, miten tulevaisuudessa. Pane tuo poikki nyt.

Vierailija
33/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijakkaa.

En kyllä pidä anoppiani mitenkään narsistisena tai uhriutujana. Uskon, että hän on hyvin vilpitön. Hän ei ole koskaan esimerkiksi puhunut minulle rumasti. 

Mitä nyt kävelee ylitsesi 6-0 ja on vallannut elämäsi ja kotisi.

Vierailija
34/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Eli käytännössä mies ja äitinsä on pari ja sinä olet siitoslehmä jota ei tarvitse huomioida.

No ihan näin rumasti en asiaa määrittelisi. Tiedän, että yöpyminen on isovanhemmille tärkeää, joten olen tässä asiassa joustanut. 

Vierailija
35/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

No ihan näin rumasti en asiaa määrittelisi. Tiedän, että yöpyminen on isovanhemmille tärkeää, joten olen tässä asiassa joustanut. 

Missähän et ole joustanut?

Tuo on täy-del-li-sen naurettavaa.

Vierailija
36/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Tässä asiassa minun pitää ryhdistäytyä. Pelkään ihan liikaa muiden ihmisten tunnereaktioita. 

Vähän myöhäistä se ryhdistäytyminen tuon suhteen nyt on. Se olisi kannattanut tehdä ennen parisuhdetta.

Vierailija
37/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko sanaakaan tästä jorinasta. Porvoon satu-tädin stooreja 💩

Vierailija
38/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yötä teillä?

Missähän et ole joustanut?

Tuo on täy-del-li-sen naurettavaa.

Voi tietysti olla, että olen lapanen. Hankala sitä on itse arvioida. 

Vierailija
39/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuore mummu. Muutaman kuukauden ikäinen vauva. Ensinnäkin ole kiitollinen että on tuollainen luotettava aikuinen ihminen elämässänne. Hän pyyteettömästi, puhtaasta rakkaudesta auttaa teitä. Olette hänelle niin rakkaita.

Hän aidosti tietää miten väsyneitä voitte olla.

Suurperheen äitinä ja rankkaa työtä tehneenä ja edelleen tekevänä minäkin tiedän.

Jos koet että oma vanhemmuutesi ei pääse kehittymään, voit sen kertoa mummulle.

Minä tuen mummuna nuoren perheen itsemääräämisoikeutta. Mutta olen ollut apuna tukena, seurana vauvalle aina kun toivovat. He arvostavat että on joku 100 prosentin luotettava, jolle vauvan jättää hoitoon jos tarve.

Puhukaa. Olette kaikki onnekkaita, kun teillä on toisenne. Aikanaan kasvatimme ja hoidimme lapsemme itse, mutta kävimme paljon kylässä molemmilla isovanhemmilla.

Meillä mummuilla/anopeilla on vaikea tilanne

Teemme niin tai näin, teemmeväärin päin.

T anoppi /mummu joka koittaa osoittaa rakkautta kaikille lapsille, miniöille, vävyille ja lapsenlapselle

Vierailija
40/85 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuore mummu. Muutaman kuukauden ikäinen vauva. Ensinnäkin ole kiitollinen että on tuollainen luotettava aikuinen ihminen elämässänne. Hän pyyteettömästi, puhtaasta rakkaudesta auttaa teitä. Olette hänelle niin rakkaita.

Hän aidosti tietää miten väsyneitä voitte olla.

Suurperheen äitinä ja rankkaa työtä tehneenä ja edelleen tekevänä minäkin tiedän.

Jos koet että oma vanhemmuutesi ei pääse kehittymään, voit sen kertoa mummulle.

Minä tuen mummuna nuoren perheen itsemääräämisoikeutta. Mutta olen ollut apuna tukena, seurana vauvalle aina kun toivovat. He arvostavat että on joku 100 prosentin luotettava, jolle vauvan jättää hoitoon jos tarve.

Puhukaa. Olette kaikki onnekkaita, kun teillä on toisenne. Aikanaan kasvatimme ja hoidimme lapsemme itse, mutta kävimme paljon kylässä molemmilla isovanhemmilla.

Meillä mummuilla/anopeilla on vaikea tilanne

Teemme niin tai näin, teemmeväärin päin.

T anoppi /mummu joka koittaa osoittaa rakkautta kaikille lapsille, miniöille, vävyille ja lapsenlapselle

Kiitos näistä sanoista. Lapseni mummu kunnioittaa äitiyttäni. Hän esimerkiksi aina kysyy minulta, miten olen jonkin asian vauvan kanssa tehnyt. Hän kysyy, millaisia ohjeita olemme saaneet neuvolasta ja kunnioittaa meidän tapaamme hoitaa lasta. Hän ei tyrkytä vanhentuneita neuvoja tai yritä muutenkaan kyseenalaista tapaamme hoitaa lasta. Olen esimerkiksi kiitollinen siitä, että vauvan voi huoletta jättää anopin hoitoon esimerkiksi saunareissun ajaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi