Kokeilisitko kannabista jos saisit laillisesti ja mahd. turvallisesti testata?
Tai vaihtoehtoisesti laittomasti , sillain että et voisi jäädä kiinni ja kukaan ei saisi koskaan tietää.
Itse koittaisin varmaankin mielenkiinnosta...olisi hauska tietää millainen olo tulisi
Kommentit (163)
Todennäköisesti kyllä. Varmistaisin tarkasti lajikkeen, en tahtoisi liian vahvaa tai sen tyyppistä, joka voi lisätä riskiä psykoosiin. Tuo ihan vain varmuuden vuoksi. Muuten testaisin mielelläni, en usko että jäisin koukkuun. En ole humalahakuinenkaan, en saa alkoholistakaan kuin pienen, mitättömän nousun.
Mä olen jo kokeillut, Alankomaissa käydessä. Kyllä se mun mielestäni on alkoholia kesympi vaihtoehto, jos nyt haluaa päihtyä. Psykoosihan siitä voi tulla, mutta eipähän alkoholinkäyttökään riskitöntä ole, todellakaan. Eikä läheskään kaikki siitä sairastu. Kuolla siihen käsittääkseni ei voi. Mielestäni parasta on kuitenkin olla selvin päin.
Mun mielestäni kannabiksen voisi laillistaa, mutta huume- ja alkoholiongemien ehkäisyä tulisi parantaa. Totuushan on, että ihmiset löytävät keinoja päihtyä, oli se laillista tai ei, ja todella moni suomalainen jo käyttää/on kokeillut kannabista. Laillistamisella voisi olla jotain positiivisiakin seurauksia, kuten valvonta, verot ym.
Ihan samalla tavalla ne kaikki päihteet ovat vahingollisia kaikki, jos niitä ei osaa käyttää. Vika ei ole sinänsä päihteessä, vaan niitä käyttävissä ihmisissä. Addiktille on ihan samantekevää jonkin päihteen laillisuusaste tai miten sen saatavuuden kanssa pelataan.
Minusta on hienoa, että YLE on ihan selvästi ottanut asiakseen tässä alkuvuodesta tuoda kaikkea alkoholismiin liittyvää matskua ohjelmistoonsa. Näin se tietoisuus asiasta lisääntyy.
Nuorena tuli oltua utelias ja kokeiltua kaikenlaista. Kannabistakin useaan otteeseen. Viimeisellä kerralla meni sen verran överiksi, että pelkäsin kuolevani siihen hulluuteen, mikä siitä kamasta lähti.
No mitäpä tuostakaan, kokemushan se oli sekin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 10:48"]
Mä olen jo kokeillut, Alankomaissa käydessä. Kyllä se mun mielestäni on alkoholia kesympi vaihtoehto, jos nyt haluaa päihtyä. Psykoosihan siitä voi tulla, mutta eipähän alkoholinkäyttökään riskitöntä ole, todellakaan. Eikä läheskään kaikki siitä sairastu. Kuolla siihen käsittääkseni ei voi. Mielestäni parasta on kuitenkin olla selvin päin.
Mun mielestäni kannabiksen voisi laillistaa, mutta huume- ja alkoholiongemien ehkäisyä tulisi parantaa. Totuushan on, että ihmiset löytävät keinoja päihtyä, oli se laillista tai ei, ja todella moni suomalainen jo käyttää/on kokeillut kannabista. Laillistamisella voisi olla jotain positiivisiakin seurauksia, kuten valvonta, verot ym.
[/quote]
Voisi laillistaa jo siksi että laittomuus on kannabiksen suurin haitta. Kiellon vaikutus on olematon, käyttö ja kokeilut lisääntyy jatkuvasti vaikka on kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:06"]
En kokeilisi. Ei ole mitään tarvetta saada päätä sekaisin. Ja kyllä, käytän alkoholia, mutta lähinnä maun ja sosiaalisten tilanteiden takia. En siksi, että pakko olla sekaisin.
[/quote]
Ei kannabiksestä mene pää sekaisin, niinkuin vaikka viinapullosta tai LDS:stä menee. Se vaikuttaa eri lailla kuin alkoholi, mutta pientä määrää kannabista voi verrata voimakkuudeltaan yhteen tai kahten alkoholiannokseen.
Kannabista nautittuani oloni on rentoutunut ja aavistuksen verran päihtynyt, mutta mitenkään sekaisin en ole, eikä pilvessä oloni näy ulospäin. Silmät saattavat punoittaa hieman, jota voisi verrata siihen että juomisen jälkeen henki haisee alkoholilta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:07"]
En uskaltaisi... Siihenhän voi vaikka kuolla!? Ei sitä suotta huumausaineeksi luokitella.
[/quote]
Pilailet varmaan? Kannabiksella et saa henkeä pois vaikka tosissasi yrittäisit. Se on väärin perustein luokiteltu huumeeksi, mieto päihde ja lääke on totuudenmukaisempi nimitys.
[/quote]
Kuten yhdessä dokkarissa sanottiin: kannabikseen voi kuolla esimerkiksi niin, että 10 kg kannabispaketti tiputetaan lentokoneesta alas ja tämä paketti osuu suoraan päähäsi. Sillä tavalla kannabikseen voi kuolla :D.
Jotenkin ahdistaa se tietämättömyys mitä täällä viljellään totuutena muna huurussa. Jatkakaa ihmeessä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:06"]
En kokeilisi. Ei ole mitään tarvetta saada päätä sekaisin. Ja kyllä, käytän alkoholia, mutta lähinnä maun ja sosiaalisten tilanteiden takia. En siksi, että pakko olla sekaisin.
[/quote]
Ei kannabiksestä mene pää sekaisin, niinkuin vaikka viinapullosta tai LDS:stä menee. Se vaikuttaa eri lailla kuin alkoholi, mutta pientä määrää kannabista voi verrata voimakkuudeltaan yhteen tai kahten alkoholiannokseen.
Kannabista nautittuani oloni on rentoutunut ja aavistuksen verran päihtynyt, mutta mitenkään sekaisin en ole, eikä pilvessä oloni näy ulospäin. Silmät saattavat punoittaa hieman, jota voisi verrata siihen että juomisen jälkeen henki haisee alkoholilta.
[/quote]
Kannabista käytetään ensimmäistä kertaa usein yhdessä alkoholin kanssa tai tottumattomalle liian suuria määriä. Tällaisesta "yliannostuksesta" ei ole mitään pysyvää haittaa mutta sen oireisiin kuuluu mm. pahoinvointi, oksentaminen, huimaus ja pelottavat ajatukset.
Pelkoa ja paniikkia lisää tietenkin vielä tieto siitä että kyseessä on laitoin "huume". Tottunut kannabiksenkäyttäjä ei nauttimisen jälkeen edes naureskele tai ole ulospäin mitenkään hitaalla tai päihtyneen oloinen, mutta jokainen heistä muistaa varmasti miten ekoilla kerroilla nauratti niin ettei meinannut kasassa pysyä, tai miten liian suuri annos sai ajatukset pyörimään päässä, josta seurasi ahdistusta.
Se kannabispykoosi, jonka monet väittävät kokeneensa on itseasiassa usein juuri liian suuresta annoksesta johtuva paha olo ja ahdistus. Oikea psykoosi ei mene ohi yhdessä yössä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:01"]"Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin."
Siinäpä pieni ote tuosta maikkarin uutisesta. Jollakin taitaa taas vituttaa, kun tutkimukset eivät tue omia harhaluuloja:)
[/quote] Tuossa hienossa artikkelissasi ei mitenkään eritelty esim. määriä. Kyllä se kannabiksen satunnainen polttelu on varmasti terveellisempää kuin runsas humalahakuinen juominen. Jopa runsas kannabiksen käyttö voi olla vähemmän haitallista kuin runsas juominen. Mutta alkoholin kohtuukäyttö on kannabiksen käyttöä taatusti terveellisempää juurikin siksi että kannabiksen polttelu lisää esim keuhkosyövän riskiä. Pieni määrä punaviiniä sen sijaan suojaa useitakin sairauksilta. Miltä sairaudelta kannabiksen polttelu suojaa?
[/quote]
Kerta "tiedät" asiasta jo tarpeeksi, tiedät varmasti, että kannabista voi höyrystää(vaporisaattori), tai syödä, jolloin kannabiksen terveydelliset haitat puuttuvat (esim terva keuhkoissa polttamisen seurauksena). Mikään pakko ei ole polttaa jointtia, on terveellisempiäkin vaihtoehtoja. Joten miksi vääristelet, pelkäätkö alitajuisesti olevasi väärässä? Ja tuo vetosi absolutistille oli todellinen rimanalitus, todella törkeä ja lapsellinen veto. Kenenkään ei ole pakko vetää edes sivistyneesti sitä viiniä, jos ei vain halua, se ei tarkoita sitä, että olisi ongelma.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:07"]
Olen lukenut ihan riittävästi aiheesta ihan jo koulutuksen kautta, kiitos vain. Edelleenkin, kaksi lasillista viiniä on terveellisempää kuin kannabiksen polttelu. Eikä osu arkaan paikkaan, olenpahan vain huumeiden laillistamista vastaan. Puhun kannabista vastaan aina ja kaikkialla. Taitaa itselläsi olla ollut ongelmia päihteiden kanssa, kun ihan absolutisti pitää olla? Voin muuten linkittää tutkimuksen jonka mukaan alkoholin kohtuukäyttö on terveellisempää kuin absolutismi.
[/quote]
Todella ala-arvoinen veto, lähes säälittävä. Isäni oli juoppohullu, samoin moni sukulaiseni on kuollut alkoholismin vuoksi. Veljeni ei ole selvää päivää nähnyt neljään vuoteen. Eksäni oli myös alkoholisti ja väkivaltainen, ajoi autollakin humalassa ja pieksi minulta naaman uuteen uskoon. Onko tässä sinulle tarpeeksi syitä absolutismiini? Halveksin sinua, pthyi.
[/quote] No niin eli sieltä se syy alkoholivihaan tuli. Olen pahoillani puolestasi, mutta turha sinun on omien huonojen kokemustesi vuoksi leimata kaikki alkoholia käyttävät, ja mainostaa kannabista muka jotenkin parempana vaihtoehtona. Ja sinä itse muuten menit henkilökohtaisuuksiin ensin, sitä saa mitä tilaa...
[/quote]
Öö, minä menin henkilökohtaisuuksiin, kun sinä ensin haukuit hörhöksi? Uskomatonta sokeutta, säälin sinua. Ja totta helvetissä minulla on henkilökohtaisia patoumia alkoholin suhteen -kenellä tahansa saman kokeneella olisi! Mutta tässä on vielä sellainen juttu, että TIETEELLISET TUTKIMUKSET tukevat näkemystäni siitä, kumpi näistä päihteistä on vaarallisempi. Turha sinun on siihen mutu-tuntemuksinesi tulla pätemään.
[/quote] Kaikki kannabista fanaattisesti puolustelevat ovat minulle kannabishörhöjä. Siinä ei ollut sen kummempaa henkilökohtaisuutta. Laske vaikka kymmeneen ja hengitä, tuollainen kiihtyminen ei tee hyvää verenpaineelle. Tutkimuksista keuhkotessasi voisit ottaa huomioon, että tutkimukset ovat harvoin kiistattomia. Päihdetutkimukset kaikkein vähiten... Kannabiksen haitoista on myös tehty useita tutkimuksia. Kannattaa myös aina miettiä mikä taho tutkimukset on tehnyt tai teettänyt, se vaikuttaa kummasti tuloksiin...
[/quote]
Tutkimukset eivät ole luotettavia ja silti itse vetoat tutkimuksiin :D? Voi tätä ihanaa ristiriitaisuutta! Oletko todella noin sokea omille sönkötyksillesi, kumoavat itse itsensä? Muutama lasi liikaa punkkua?
Kun on yhdestä riippuvuudesta - tupakasta - eroon päässyt, ei tulisi mieleenikään uhmata kohtaloa. Huumeet koukuttavat vieläkin nopeammin kuin tupakka. Ja siitä ei sitten olisikaan pitkä matka vahvempiin aineisiin. Uskon porttiteoriaan, kuten huomaatte. Ei ole vielä ilmaantunut niin vahvaa vasta-argumenttia, että luopuisin uskostani.
Kokeilisin toki. Annostus tosiaan kannattaa ennen kokeiluja selvittää, itsekin nuoruudenaikaisilla kokeiluilla sain aika hirveitä tiloja aikaiseksi, kun me tottumattomat pikkutytöt kasasimme tuutteja, joista olisi riittävästi poltettavaa pienelle hippiporukalle koko illaksi.
Jos myynti olisi vapaata, käyttäisin luultavasti pieniä määriä kannabista lähes päivittäin, sillä olen uniongelmainen. Iltasauhu rauhoittaa, lievittää stressiä ja saa nukahtamaan ja nukkumaan merkittävästi paremmin, ja käyttäisin nukkuma-apuna paljon mielummin luonnontuotteita kuin niitä kovia lääkkeitä, mitä lääkäri minulle kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:56"]Todella naiivia ajatelle, etteikö laillistaminen lisäisi myös lasten ja nuorten kannabiksen käyttöä :D
[/quote] Näin.
[/quote]
Vinkkinä: nuoret käyttävät jo kannabista. Kiellon sijaan pitää panostaa valistukseen. Nuoret eivät ole tyhmiä. Valistuksen ansiosta nuoret käyttävät vähemmän alkoholia ja yhä harvempi aloittaa tupakan polton. Kunnollisella, REHELLISELLÄ valistuksella saadaan enemmän aikaan, kuin yhdelläkään kiellolla. Ja nimenomaan rehellisellä valistuksella, ei millään sellaisella paskalla, että kannabis tappaa, on porttihuume, pehmentää aivot, jäät koukkuun heti, olet psykoosissa heti, voit mennä psykoosiin lopettamisen jälkeenkin yms. Koska jokainen, joka kannabista on yhdenkään kerran kokeillut, havaitsee tuollaiset väittämät paskapuheeksi ja kukkahattutätien värittämäksi kauhuelokuvaksi, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Luotto auktoriteetteihin menee, jos auktoriteetit valehtelevat ja pitävät ihmisiä idiootteina.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:12"]
Kun on yhdestä riippuvuudesta - tupakasta - eroon päässyt, ei tulisi mieleenikään uhmata kohtaloa. Huumeet koukuttavat vieläkin nopeammin kuin tupakka. Ja siitä ei sitten olisikaan pitkä matka vahvempiin aineisiin. Uskon porttiteoriaan, kuten huomaatte. Ei ole vielä ilmaantunut niin vahvaa vasta-argumenttia, että luopuisin uskostani.
[/quote]
Itseasiassa mikään ei koukuta tupakkaa nopeammin. Porttiteoria on jo todistettu paikkansapitämättömäksi, siihen uskomista voi verrata lapsen uskoon joulupukista. Erona se että lapsi kasvaessaan lakkaa uskomasta joulupukkiin. Eikä se kannabis ole synonyymi huumeille, se on vain yksi aine.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:12"]
[/quote]
Olen eri mieltä kanssasi, mutta arvostan kiihkotonta tapaasi kommentoida.
Omien kokemusteni perusteella väittäisin porttiteorian pitävän paikkansa sellaisten ihmisten kohdalla, joilla on jonkinlainen sisässyntyinen tarve saada pää sekaisin hinnalla millä hyvänsä. Näitä tyyppejä on varmasti ollut lähes jokaisen tuttavapiirissä. Kun juodaan alkoholia, osa käyttää kohtuudella, mutta osa juo aina liikaa. Sama on kannabismyönteisissä porukoissa. Suurimmalle osalle riittää jointti silloin tällöin, mutta joidenkin on poltettava sitä niin paljon kuin mahdolllista ja kannabiksen loputtua ajatukset pyörivät sen ympärillä mistä sitä saisi lisää. Ehkä tällaisella käytöksellä paetaan jotain pahaa oloa itsessä, mutta mielestäni sitä ei aiheuta niinkään itse päihde, kuin päihteenkäyttäjä itse.
Huumeilla (jos lasketaan mukaan kovatkin huumeet) päihdehakuinen ihminen saa elämänsä pilalle nopeammin kuin pelkällä alkoholilla, ja tällaisessa tapauksessa voi tosiaan olla että kun kannabiksen vaikutukseen on tottunut, se ei enää turruta mieltä ja on otettava jotain vahvempaa.
Vaikein asia koko päihdekeskustelussa on mielestäni se, tuleeko koko kansan päihteidenkäyttöä rajoittaa niiden eduksi, jotka eivät osaa käyttää mitään kohtuudella. Pitääkö alkoholin saatavuutta rajoittaa vielä entisestään, koska osa suomalaisista alkoholisoituu helposti ja pitääkö kannabiksen pysyä kiellettynä koska sekään ei kaikille riitä. Laillistamisen myötä kannabiksen yhteys muihin huumeisiin katkeaisi, kun kannabista voisi ostaa alkosta, eikä diilereiltä jolla on tarjolla muutakin. Siksi kannatan itse laillistamista, vaikka en kannabista käytäkään.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:03"]
Se kannabispykoosi, jonka monet väittävät kokeneensa on itseasiassa usein juuri liian suuresta annoksesta johtuva paha olo ja ahdistus. Oikea psykoosi ei mene ohi yhdessä yössä.
[/quote]
Toinen virhe on ettei syö jotain ennen polttamista. Kannabis laskee veren sokeriarvoja tai jotain mutta jo pari voileipää ensin auttaa kummasti. Eikä tule niitä mässyjä niin helposti kun syö ensin. Oikein käytettynä nautintokin on parempi. Annosena ennemmin liian vähän kuin liikaa. Lisää voi aina ottaa jos ei ollut tarpeeksi mutta liikaa otettuna tulee paha olo.
Melkein jokainen suomalainen on lähipiirissään tai henkilökohtaisesti kokenut viinan kirot. Ja kannabis on se suuri Saatana. Jokainen poltettu jointti on poissa viinankulutuksesta.
No olisi varmaan joskus tullut kokeiltua jos se olisi laillista, mutta ei ehkä enää. En ole koskaan kokeillut nuuskaakaan tai tampoonia, vaikka niiden kokeilu on laillista. Tupakkaa olen kokeillut nuorena, enkä nähnyt siinä mitään syytä kokeilla useampaa kertaa.
t.mies