Eduskunta päätti: toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon saa opintotukea
... ei edes siinä tapauksessa, että ensimmäistä tutkintoa varten ei ole käyttänyt kaikkia tukikuukausia, tai tukikuukausia lainkaan. Tähän asti kullakin on ollut tietty tukikuukausimäärä, jonka on voinut jakaa suorittamilleen tutkinnoille haluamallansa tavalla.
Itse suoritan tällä hetkellä yliopistotutkinto A:ta (alempi + ylempi korkeakoulututkinto) kolmatta vuotta. Tarkoitukseni oli ensi syksynä aloittaa myös yliopistotutkinto B:n suorittaminen; valmistua A:sta 4 vuodessa (vuoden "etuajassa", viimeinen vuosi opiskellen yhtä aikaa A:ta ja B:tä) ja valmistumisen jälkeen käyttää loput jäljellä olevat tukikuukaudet tutkinto B:n suorittamiseen (eivät tietenkään riitä koko tutkintoon, mutta joksikin aikaa). Sen sijaan joudun vitkuttelemaan tutkinto A:sta valmistumista parilla vuodella, eli siihen asti että käytettävissä olevat tukikuukaudet loppuvat. Ja ei, en opiskele naistutkimusta ja antiikin kirjallisuutta, vaan kahta toistaan tukevaa, verrattain hyvin työllistävää alaa.
AIVAN MAHTAVAA! AI S**TANA KUN ON MAHTAVAA! Säästöä ja euroja kilisee valtion kirstuun, kun käytän kaikki saatavilla olevat tukikuukaudet, mutta sen sijaan joudun vitkuttelemaan ensimmäisen tutkinnon valmistumista ja vitkastella viimeisten opintopisteiden kerryttämisessä, vaikka se olisi käytännössä valmis jo paljon aiemmin. Olkaa hyvät ja katsokaa alla olevasta linkistä lakiesityksen puolesta äänestäneet neropatit. Itse olen äärimmäisenn pettynyt löydettyäni "oman" kansanedustajani tuosta listasta. Olen kyllä säästöjen kannalla, ja jopa opintoetuuksien jonkinlainen leikkaaminen voisi omasta mielestäni tulla kyseeseen, mutta tässä ei ole kyse säästöistä, vaan helvetinmoisesta typeryydestä. Sillä kaikkihan kuitenkin alkavat kikkailemaan järjestääkseen asiansa mahdollisimman järkevästi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat valmistuneet ensimmäisestä tutkinnostaan (alempi + ylempi) 3 vuodessa, ja toisesta 2-3 vuodessa. Tällä systeemillä tällainen ahkera henkilö saisi vain puolet siitä tuesta, mitä reilut viisi vuotta yliopistolla roikkuva laiskimus saa (en tarkoita, että kaikki tuossa ajassa yliopistosta valmistuvat olisivat laiskimuksia, mutta kärjistin vaan tehdäkseni asetelmasta selkeämmän). Toki tämäkin säästö jää vain päättäjien haavekuvitelmaksi, sillä tietysti kaikki alkavat vitkuttelemaan sen ensimmäisen tutkinnon valmistumista. Tällä lakimuutoksella ei saada mitään muuta aikaan, kuin että rajoitetaan ihmisen vapautta keskittyä yhteen erikoistumisalueeseen kerrallaan.
Kommentit (228)
Selvä. Olisin mieluusti opiskellut paremman työllistymisen takia, mutta koska ei ole varaa opiskella (eikä niitä töitä saa!), nostan lopun ikäni työttömyyskorvausta. Kiitosta vaan.
Olinpa taas hyödyksi tälle yhteiskunnalle. Seuraava elämä, kiitos!
Saako, jos ei valmistu ekasta? No, ihan sama, käyn silti toisen tutkinnon.
Opiskelin sh:ksi ja kerkesin olla alalla alle vuoden ennen kun paloin totaalisen loppuun - olen nyt väliaikaisella eläkkeellä. Tämän muutoksen myötä ei kannata edes haaveilla, että saisi joskus uuden ammatin..tulevaisuus näyttää synkältä. Sairaanhoitajan työtä kun en voi enää tehdä.
T: N25
Kyllä sitä opiskella voi ilman tukeakin, jos yliopistoihin edelleen otetaan myös "vanhaa" väkeä sisään eikä anneta niitäkin paikkoja pelkästään uusille ylioppilaille. Itsekin olen töitä tekemällä toisen tutkintoni rahoittanut.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:07"]
Saako, jos ei valmistu ekasta? No, ihan sama, käyn silti toisen tutkinnon.
[/quote]
Ah, siis samantasoiseen. Ensimmäinen tutkintoni on amk:sta eli en saa kandiin tukea. Olen ok tilanteen kanssa.
Jos valmistunut ei saa parissa vuodessa työtä tutkintonsa jälkeen, työkkäri on puskemassa uudelleen kouluun. Hienoa että siihen ei nyt sitten saa opintotukia jos se ei ole ns. ylemmän tason tutkinto. Sossurahoillako tässä pitää sitten opiskella?? Tulee varmaan halvaksi.
Viimeisten sadan vuoden kyvyttömin eduskunta ja hallitus. Valitkaa seuraava eduskunta vaikka arpomalla satunnaiset 200 henkilöä suomen kansalaisista niin tuskin se voi huonompaa jälkeä tehdä kun nämä joka asiasta pihalla olevat pyrkyri-broilerit.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:08"]
Opiskelin sh:ksi ja kerkesin olla alalla alle vuoden ennen kun paloin totaalisen loppuun - olen nyt väliaikaisella eläkkeellä. Tämän muutoksen myötä ei kannata edes haaveilla, että saisi joskus uuden ammatin..tulevaisuus näyttää synkältä. Sairaanhoitajan työtä kun en voi enää tehdä. T: N25
[/quote]sairaanhoitajan töitä on tosi monenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:08"]
Opiskelin sh:ksi ja kerkesin olla alalla alle vuoden ennen kun paloin totaalisen loppuun - olen nyt väliaikaisella eläkkeellä. Tämän muutoksen myötä ei kannata edes haaveilla, että saisi joskus uuden ammatin..tulevaisuus näyttää synkältä. Sairaanhoitajan työtä kun en voi enää tehdä. T: N25
[/quote]sairaanhoitajan koulutuksella voi tehdä esim. lääke-esittelijän tai lähihoitajan töitä, ja varmaan monia muitakin. tsemppiä!
Ylempi amk-tutkinto näemmä rinnastetaan lain perusteluissa ylempään korkeakoulututkintoon
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:08"]
[/quote]sairaanhoitajan töitä on tosi monenlaisia.
[/quote]
Toki erilaisia työpaikkoja on - mutta puitteet pysyy samana: liian vähän hoitajia, liian paljon potilaita = aina kiire, et pysty tekemään työtäsi niin hyvin kun haluaisit jne. Lisäksi 3-vuorotyötä en voi enää tehdä pahojen uniongelmien takia. Lääkärin kanssa ollaan yhdessä päädytty siihen, että parempi vaihtaa alaa. Tehköön ne jotka jaksaa.
T: nro 19
Sairaanhlitaja voi opiskella ylemmän amk:n ja hakeutua hallinnollisiin töihin.
Hei kuulkaas, eihän tämä voi vaikuttaa takautuvasti? Sehän olisi täysin väärin. Tietääkö joku? Viedään opintotukikuukaudet joltain joka on niitä säästänyt.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:18"]Sairaanhlitaja voi opiskella ylemmän amk:n ja hakeutua hallinnollisiin töihin.
[/quote]
Toki voi opiskella esim. Hoitotiedettä ja pyrkiä opettajaksi, mutta en koe että se olisi mun juttu. En myöskään koe noita hallinnollisia tehtäviä omaksi.
Paska hallitus, joka tekee sairaita päätöksiä. Sossurahaa ei voida evätä eli sitä sitten vaan nostamaan. Ennen minäkin vastustin tt-tuen nostamista, mutta en enää. ANYTHING GOES. Mistä maksan veroja??? (jollen halua lapsia, vaan opiskella?) Omaehtoisen opiskelun tuki ei riitä mihinkään.
Tilannehan ei oikeastaan muutoin muutu, kuin, että enää ei saa kandivaiheeseen lainkaan tukea, jos Amk on käytynä.. Tähän mennessä sai siis ne jäljellä olevat tuet koko tutkintoon.
Mitähän sitä tälläkin haetaan?
Toivottavasti nyt sitten tulee noita maisterivaiheita kaikille aloille ja myös niin, että saa kirjekurssina käytyä tutkintoja. Muutenhan nyt sitten alkaa olla näitä välivuosien viettäjiä jatkuvasti, kun ei päästä ekalla eikä tokalla eikä kolmannella sinne unelma-ammattiin ja kakkosvaihtoehtoon ei voi tyytyä!
Itsekin oikeustradenomina meinasin hakea oikikseen, mutta perheellisen on mahdotonta! Pitäisi käydä töissä ja hoitaa lapset ja opiskelut.. Tai sitten miehen pitäisi tämä huvi maksaa!
Ehkäpä siis joskus sitten 20 vuoden päästä, kun lapset on lähteneet kotoa..
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:20"]
Hei kuulkaas, eihän tämä voi vaikuttaa takautuvasti? Sehän olisi täysin väärin. Tietääkö joku? Viedään opintotukikuukaudet joltain joka on niitä säästänyt.
[/quote]
2016 syksyn opinnoista lähtien jos vastaanottaa paikan silloin. Kannattanee hakea nyt yhteishaussa niin kerkiää aloittaa ennen tätä lakia :)
Seuraava eduskunta voi teoriassa perua tämän lain heti ensi töikseen... no joo, saahan sitä haaveilla.
Ap! Kyllä opiskella voi ihan hyvin myös ilman opintotukia jos haluaa. Nimim. "Kolmas tutkinto menossa".
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:18"]Sairaanhlitaja voi opiskella ylemmän amk:n ja hakeutua hallinnollisiin töihin.
[/quote]
Toki voi opiskella esim. Hoitotiedettä ja pyrkiä opettajaksi, mutta en koe että se olisi mun juttu. En myöskään koe noita hallinnollisia tehtäviä omaksi.
[/quote]
Joskus joutuu tekemään asioita, jotka ei ole oma juttu. Kun vaan katsoo asioista mahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:24"]
Tilannehan ei oikeastaan muutoin muutu, kuin, että enää ei saa kandivaiheeseen lainkaan tukea, jos Amk on käytynä.. Tähän mennessä sai siis ne jäljellä olevat tuet koko tutkintoon. Mitähän sitä tälläkin haetaan? Toivottavasti nyt sitten tulee noita maisterivaiheita kaikille aloille ja myös niin, että saa kirjekurssina käytyä tutkintoja. Muutenhan nyt sitten alkaa olla näitä välivuosien viettäjiä jatkuvasti, kun ei päästä ekalla eikä tokalla eikä kolmannella sinne unelma-ammattiin ja kakkosvaihtoehtoon ei voi tyytyä! Itsekin oikeustradenomina meinasin hakea oikikseen, mutta perheellisen on mahdotonta! Pitäisi käydä töissä ja hoitaa lapset ja opiskelut.. Tai sitten miehen pitäisi tämä huvi maksaa! Ehkäpä siis joskus sitten 20 vuoden päästä, kun lapset on lähteneet kotoa..
[/quote]
Parempi se on pitää välivuosi kuin olla opiskelupaikassa, johon ei ole aikeita jäädä.
Tämä on niin paskaa että huhhuh taas.