Eduskunta päätti: toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon saa opintotukea
... ei edes siinä tapauksessa, että ensimmäistä tutkintoa varten ei ole käyttänyt kaikkia tukikuukausia, tai tukikuukausia lainkaan. Tähän asti kullakin on ollut tietty tukikuukausimäärä, jonka on voinut jakaa suorittamilleen tutkinnoille haluamallansa tavalla.
Itse suoritan tällä hetkellä yliopistotutkinto A:ta (alempi + ylempi korkeakoulututkinto) kolmatta vuotta. Tarkoitukseni oli ensi syksynä aloittaa myös yliopistotutkinto B:n suorittaminen; valmistua A:sta 4 vuodessa (vuoden "etuajassa", viimeinen vuosi opiskellen yhtä aikaa A:ta ja B:tä) ja valmistumisen jälkeen käyttää loput jäljellä olevat tukikuukaudet tutkinto B:n suorittamiseen (eivät tietenkään riitä koko tutkintoon, mutta joksikin aikaa). Sen sijaan joudun vitkuttelemaan tutkinto A:sta valmistumista parilla vuodella, eli siihen asti että käytettävissä olevat tukikuukaudet loppuvat. Ja ei, en opiskele naistutkimusta ja antiikin kirjallisuutta, vaan kahta toistaan tukevaa, verrattain hyvin työllistävää alaa.
AIVAN MAHTAVAA! AI S**TANA KUN ON MAHTAVAA! Säästöä ja euroja kilisee valtion kirstuun, kun käytän kaikki saatavilla olevat tukikuukaudet, mutta sen sijaan joudun vitkuttelemaan ensimmäisen tutkinnon valmistumista ja vitkastella viimeisten opintopisteiden kerryttämisessä, vaikka se olisi käytännössä valmis jo paljon aiemmin. Olkaa hyvät ja katsokaa alla olevasta linkistä lakiesityksen puolesta äänestäneet neropatit. Itse olen äärimmäisenn pettynyt löydettyäni "oman" kansanedustajani tuosta listasta. Olen kyllä säästöjen kannalla, ja jopa opintoetuuksien jonkinlainen leikkaaminen voisi omasta mielestäni tulla kyseeseen, mutta tässä ei ole kyse säästöistä, vaan helvetinmoisesta typeryydestä. Sillä kaikkihan kuitenkin alkavat kikkailemaan järjestääkseen asiansa mahdollisimman järkevästi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat valmistuneet ensimmäisestä tutkinnostaan (alempi + ylempi) 3 vuodessa, ja toisesta 2-3 vuodessa. Tällä systeemillä tällainen ahkera henkilö saisi vain puolet siitä tuesta, mitä reilut viisi vuotta yliopistolla roikkuva laiskimus saa (en tarkoita, että kaikki tuossa ajassa yliopistosta valmistuvat olisivat laiskimuksia, mutta kärjistin vaan tehdäkseni asetelmasta selkeämmän). Toki tämäkin säästö jää vain päättäjien haavekuvitelmaksi, sillä tietysti kaikki alkavat vitkuttelemaan sen ensimmäisen tutkinnon valmistumista. Tällä lakimuutoksella ei saada mitään muuta aikaan, kuin että rajoitetaan ihmisen vapautta keskittyä yhteen erikoistumisalueeseen kerrallaan.
Kommentit (228)
Kuinkahan saisimme tuon tehdyn päätöksen kumottua? Ei tuollaista pidä hyväksyä! Auttaisiko jonkin sortin lakkoilu?
Myös SDP on kannattanut aika laajasti. Urpilainen ja Kiuru esimerkiksi. Jännä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:42"]Myös SDP on kannattanut aika laajasti. Urpilainen ja Kiuru esimerkiksi. Jännä.
[/quote] Ja Tuomioja, gustaffson, Guzenina...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:30"]Kuinkahan saisimme tuon tehdyn päätöksen kumottua? Ei tuollaista pidä hyväksyä! Auttaisiko jonkin sortin lakkoilu?
[/quote] Mitä se lakkoilu enää auttaa kun eduskunta on jo äänestänyt? Olisi kannattanut lakkoilla ennen.
Minkä signaalin tämä lähettää Suomessa? Kaikki aikuisopiskelijat demonisoidaan? Uutta korkeakoulututkintoa opiskelevaa paheksutaan. Itsekin opiskelen toista tutkintoa työssä käymällä. Helvetin stressaavaa, kun töistä ei voi olla ikinä varma.
Tämä on hyvä päätös.
Jotain järkeä siihen että pitää miettiä itsekin mitä opiskelee ja pohtia miten alalla voi mahdollisesti työllistää itsensä.
Maa on täynnä ylikoulutettuja, ei kaikille ole töitä, eikä ole alemmillakaan tasoilla kun palkkakustannuksista on tehty niin järjettömät että työt karkaa muihin maihin.
Sitten vaan itketään kun kaikki on jonkun muun syytä, jonka olis pitänyt valita mulle se ala jolla saan töitä, jonka pitäis järjestää mulle nytkin niitä töitä.
EI ole sitä joka sen tekisi. Ihan itse pitää ottaa se vastuu ja hoitaa hommat ja työllistää itsensä jos ei muu auta jos muutosta tilanteeseensa haluaa.
TÄn menon on pakko muuttua. Ja ihmiset ei näytä tajuavan sitä! Selitetään että joo, ok, pakko säästää jostain mutta kun tulee joku kohde niin se on väärin. Aina se on joltain pois.
Olisitte tyytyväisiä siihen että edes yhteen tutkintoon saa tukea. Aiemmin sekin tehtiin lainarahalla ja useissa maissa tehdään edelleenkin.
Elintasoa on pakko tiputtaa, ei tästä mitään muuten tule, koittakaa tajuta se ainaisen valivalin sijaan.
Anteeksi, otsikosta jäi ei-sana pois. :( -ap
Ehkä heillä on ollut mielessä opiskelijat, joilla on jo ennestään tutkinto ja sitten opiskelevat lisää? Yritetään estää yhdellä ihmisellä useampia tutkintoja? Tosin ihminen on oikeutettu sosiaalitukeen ja kelan yleiseen asumistukeen, jos ei opintotukea saa. Joten enpä usko minäkään, että tuolla päätöksellä ihan hirveitä säästöjä saadaan aikaan. Sossun asiakkaiden määrä varmasti nousee. Vai muuttuikos se sosiaalitukikin kelan alaiseksi? No samasta kirstusta ne rahat menee kuitenkin..
Ei siis mitään järkeä nykyään. Minä voisin työllistyä jos saisin opiskella uuden tutkinnon menneen maailman jossa NL oli pystyssä sijaan. Mutta kun ei niin sitten ei. Olen siis pitkäaikaistyötön poliitikkojemme tahdosta. T. Tekstiili-insinööri
Milloin tämä tulee voimaan? Minä opiskelin kolmessa vuodessa ammattikorkeakoulututkinnon, josta käytin opintotukikuukausia vain 2,5 vuotta. En työllisty tuolla tutkinnolla ja olen nyt hakenut yliopistoon. Tarkoittaako tämä sitä, etten saa mahdollista yliopisto-opiskeluani varten enää lainkaan opintotukea? Eli joku on opiskellut esim. 5 vuotta yliopistossa ja minä olen käyttänyt vain 2,5 vuotta, enkä saa enää yhtään mitään?
Hallitus puolesta oppositio vastaan.
Mutta eikö sitten toisen tutkinnon suorittaja saa toimeentulotukea? Parempi niin koska silloin saisi enemmän rahaa eikä tarvitsisi ottaa lainaa :D
mutta koskeeko tuo uudistus siis vain niitä joilla on jo tutkinto vai kaikkia jotka ovat opiskelleet korkeakoulussa? Idiiootti päätös. Opiskelijoiden elämää hankaloitetaan aina vaan lisää ja alanvaihtamisesta tai lisäkouluttautumisesta tehdään mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:38"]
Milloin tämä tulee voimaan? Minä opiskelin kolmessa vuodessa ammattikorkeakoulututkinnon, josta käytin opintotukikuukausia vain 2,5 vuotta. En työllisty tuolla tutkinnolla ja olen nyt hakenut yliopistoon. Tarkoittaako tämä sitä, etten saa mahdollista yliopisto-opiskeluani varten enää lainkaan opintotukea? Eli joku on opiskellut esim. 5 vuotta yliopistossa ja minä olen käyttänyt vain 2,5 vuotta, enkä saa enää yhtään mitään?
[/quote]
Eikö tuo tule voimaan vasta syksyllä 2016?
Hmm... enpä taidakaan tehdä kandia valmiiksi....
Laki tulee voimaan 1.8.2015. Ja minäkään en nyt ihan ymmäryänyt? Olen opiskellut kaksi vuotta yliopistossa mutta en saanut mitään tutkintoa. Nyt olen vaihtamassa alaa. Vaikka en ole käyttänyt yhtään tukikuukausia niin enkö saa seuraavaan tutkintooni mitään tukia?
Laki tulee voimaan 1.8.2015, mutta koskee vasta 1.8.2016 ja siitä eteenpäin vastaanotettua opiskelupaikkaa, olen tarkastanut tämän opetusministeriöstä. Itselläkin huonosti työllistävä tutkinto eli pakko uudelleenkouluttautua, toivon mukaan tämän kevään yhteishaussa onnistaa
eli nyt joutuu jo ekaa tutkintoa suunnitellessa miettimään, millaiset työllisyysmahdollisuudet se tarjoaa. voi jukra.
Kaikki vihreät sentään äänestivät tuota hulluutta vastaan, voin siis jatkossakin äänestää heitä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:56"]
Kaikki vihreät sentään äänestivät tuota hulluutta vastaan, voin siis jatkossakin äänestää heitä.
[/quote]Olivat sen kyllä hallituksessa ollessaan hyväksyneet.
Siis niinhän se onkin: kun korkeakoulututkinnon omaava ei saa alansa töitä, hän menee työkkäriin ja ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Työkkäri laittaa hänet jollekin turhalle kurssille, että hänet saadaan työttömyystilastoista pois. Jos tällainen henkilö menee yliopistoon toista alaa ja tutkintoa opiskelemaan, täyttyy hänen mennä johonkin töihin, jos jostakin jonkun paikan saa, että saa rahaa eläkseen tai sitten sossuun. Arvelen, että olisi parempi opiskella toista alaa kuin mennä työkkärin listoille odottamaan mahdollista työ- tai kurssipaikkaa.