Eduskunta päätti: toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon saa opintotukea
... ei edes siinä tapauksessa, että ensimmäistä tutkintoa varten ei ole käyttänyt kaikkia tukikuukausia, tai tukikuukausia lainkaan. Tähän asti kullakin on ollut tietty tukikuukausimäärä, jonka on voinut jakaa suorittamilleen tutkinnoille haluamallansa tavalla.
Itse suoritan tällä hetkellä yliopistotutkinto A:ta (alempi + ylempi korkeakoulututkinto) kolmatta vuotta. Tarkoitukseni oli ensi syksynä aloittaa myös yliopistotutkinto B:n suorittaminen; valmistua A:sta 4 vuodessa (vuoden "etuajassa", viimeinen vuosi opiskellen yhtä aikaa A:ta ja B:tä) ja valmistumisen jälkeen käyttää loput jäljellä olevat tukikuukaudet tutkinto B:n suorittamiseen (eivät tietenkään riitä koko tutkintoon, mutta joksikin aikaa). Sen sijaan joudun vitkuttelemaan tutkinto A:sta valmistumista parilla vuodella, eli siihen asti että käytettävissä olevat tukikuukaudet loppuvat. Ja ei, en opiskele naistutkimusta ja antiikin kirjallisuutta, vaan kahta toistaan tukevaa, verrattain hyvin työllistävää alaa.
AIVAN MAHTAVAA! AI S**TANA KUN ON MAHTAVAA! Säästöä ja euroja kilisee valtion kirstuun, kun käytän kaikki saatavilla olevat tukikuukaudet, mutta sen sijaan joudun vitkuttelemaan ensimmäisen tutkinnon valmistumista ja vitkastella viimeisten opintopisteiden kerryttämisessä, vaikka se olisi käytännössä valmis jo paljon aiemmin. Olkaa hyvät ja katsokaa alla olevasta linkistä lakiesityksen puolesta äänestäneet neropatit. Itse olen äärimmäisenn pettynyt löydettyäni "oman" kansanedustajani tuosta listasta. Olen kyllä säästöjen kannalla, ja jopa opintoetuuksien jonkinlainen leikkaaminen voisi omasta mielestäni tulla kyseeseen, mutta tässä ei ole kyse säästöistä, vaan helvetinmoisesta typeryydestä. Sillä kaikkihan kuitenkin alkavat kikkailemaan järjestääkseen asiansa mahdollisimman järkevästi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat valmistuneet ensimmäisestä tutkinnostaan (alempi + ylempi) 3 vuodessa, ja toisesta 2-3 vuodessa. Tällä systeemillä tällainen ahkera henkilö saisi vain puolet siitä tuesta, mitä reilut viisi vuotta yliopistolla roikkuva laiskimus saa (en tarkoita, että kaikki tuossa ajassa yliopistosta valmistuvat olisivat laiskimuksia, mutta kärjistin vaan tehdäkseni asetelmasta selkeämmän). Toki tämäkin säästö jää vain päättäjien haavekuvitelmaksi, sillä tietysti kaikki alkavat vitkuttelemaan sen ensimmäisen tutkinnon valmistumista. Tällä lakimuutoksella ei saada mitään muuta aikaan, kuin että rajoitetaan ihmisen vapautta keskittyä yhteen erikoistumisalueeseen kerrallaan.
Kommentit (228)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:06"]
Saako toisen kierroksen tutkintoihin edes valtion takaamaa opintolainaa?
[/quote]
Ei, ne ovat osa opintotukea.
[/quote]
Kyllä lainaa voi saada ilman tukea.
[/quote] mutta ei valtion takaamaa ja käytännössä korotonta lainaa.
Sitten voi hakea toimeentulotukea, kaikilla on siihen oikeus myös opiskelijalla. Eikä tarvi ottaa lainaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:06"] Saako toisen kierroksen tutkintoihin edes valtion takaamaa opintolainaa? [/quote] Ei, ne ovat osa opintotukea. [/quote] Kyllä lainaa voi saada ilman tukea.
[/quote]
Mutta niiden myöntämisen (valtiontakauksen) edellytys on, että on oikeutettu opintotukeen.
Ei ole oikeutta tt-tukeen, jos omistaa yhtään mitään. Esimerkiksi perintömetsää. Mutta kai se sitten pitää myydä, että saa opiskella. Tsiisus.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:16"]
Ei ole oikeutta tt-tukeen, jos omistaa yhtään mitään. Esimerkiksi perintömetsää. Mutta kai se sitten pitää myydä, että saa opiskella. Tsiisus.
[/quote]
Samoin jos on avopuoliso, ei saa toimeentulotukea. Ja opiskelijan edellytetään siirtyvän työnhakijaksi. Jos jää opiskelijaksi, tt-tukea leikataan 20 % tai 40 %.
Ylex:llä keskustellaan parhaillaan aiheesta. Uudistus toi säästöä kuulemma kokonaista 10 miljoonaa. En tiedä, onko tuohon laskettu sitä, että entistä useampi hakeutuu sitten opiskelemaan työttömyyskorvauksella/toimeentulotuella. Tai jää pitkäaikaistyöttömäksi.
Kannattaa äänestää perussuomalaisia!
Ymmärrän että aina menetetyt etuudet ottaa päähän, mutta ettekö te hölmöt valittajat tajua, miten etuoikeutettuja me olemme, kun voi ILMAISEKSI opiskella! Ja on pakko tehdä säästöjä, jotta tämä oikeus pysyisi mahdollisena. Kaikilla on taustaansa katsomatta mahdollisuus opiskeluun.
Itse olen aina opiskelun ohella paiskinut lujasti töitä! Ja suut tukkoon ketkä väittävät, ettei saa töitä. Ei ehkä sitä haluamaansa, mutta minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia tehdä siivoustyötä ja puhelinmyyntiä kun muuta ei ole ollut.
Voi järjen köyhyyttä!!!
[quote author="3xäiti 01 04 15" time="11.03.2015 klo 12:29"]
Ymmärrän että aina menetetyt etuudet ottaa päähän, mutta ettekö te hölmöt valittajat tajua, miten etuoikeutettuja me olemme, kun voi ILMAISEKSI opiskella! Ja on pakko tehdä säästöjä, jotta tämä oikeus pysyisi mahdollisena. Kaikilla on taustaansa katsomatta mahdollisuus opiskeluun.
Itse olen aina opiskelun ohella paiskinut lujasti töitä! Ja suut tukkoon ketkä väittävät, ettei saa töitä. Ei ehkä sitä haluamaansa, mutta minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia tehdä siivoustyötä ja puhelinmyyntiä kun muuta ei ole ollut.
Voi järjen köyhyyttä!!!
[/quote]
Nykyisin meillä ei enää muuta olekaan tarjolla kuin puhelinmyyntiä ja siivoustyötä.
Jaa a. Jos työkkäri patistaa kouluun niin kai ne siihen tukea antaa. Sehän on enemmän kuin opintotuki. Itse tosin opiskelen nyt tutkintoa loppuun ja elän töillä ja yleisellä asumistuella. Teen siis osa-aikatöitä. Saan nyt enemmän rahaa käteen kuin opintotukiaikoihin. Teen töitä viikonloppuisin. Että kyllä tää onnistuu. Jos siis vaan saa noita töitä.
Voi järjen köyhyyttä!!!
[/quote]
No niin no, maksamme myös aika paljon veroja...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:16"]
[/quote]
Samoin jos on avopuoliso, ei saa toimeentulotukea. Ja opiskelijan edellytetään siirtyvän työnhakijaksi. Jos jää opiskelijaksi, tt-tukea leikataan 20 % tai 40 %.
[/quote]
On se silti enemmän kuin opintotuki, mutta toi omaisuus juttu on kyllä kieltämättä vähän ongelmana.
Voi järjen köyhyyttä!!!
[/quote]
Turhaan keuhkoat siellä. Opiskelin viime vuosikymmenellä maisterin tutkinnon. Rahoitin opinnot pitkälti hanttihommilla, mm. kassalla ja tehtaassa. Tienasin niin paljon, että jätin osan tuista nostamatta. Sitten valmistuin, sain töitä ja työskentelin vuosia ulkomailla. Palasin noin vuosi sitten, enkä ole saanut töitä. En minkäänlaisia. En edes niitä hanttihommia. Nyt näen ainoaksi mahdollisuudekseni kouluttautumisen. Mutta siihen taas en saa tukea mistään suunnasta. Järjetön tilanne. Ilmeisesti yhteiskunnalle on parempi, että makaan kotona pitkäaikaistyöttömänä. Tai lähden aivoineni takaisin ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:16"] Ei ole oikeutta tt-tukeen, jos omistaa yhtään mitään. Esimerkiksi perintömetsää. Mutta kai se sitten pitää myydä, että saa opiskella. Tsiisus. [/quote] Samoin jos on avopuoliso, ei saa toimeentulotukea. Ja opiskelijan edellytetään siirtyvän työnhakijaksi. Jos jää opiskelijaksi, tt-tukea leikataan 20 % tai 40 %. [/quote] On se silti enemmän kuin opintotuki, mutta toi omaisuus juttu on kyllä kieltämättä vähän ongelmana.
[/quote]
Ei ole todellakaan tt-tuki -40% suurempi kuin opintotuki. :D
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:16"] Ei ole oikeutta tt-tukeen, jos omistaa yhtään mitään. Esimerkiksi perintömetsää. Mutta kai se sitten pitää myydä, että saa opiskella. Tsiisus. [/quote] Samoin jos on avopuoliso, ei saa toimeentulotukea. Ja opiskelijan edellytetään siirtyvän työnhakijaksi. Jos jää opiskelijaksi, tt-tukea leikataan 20 % tai 40 %. [/quote] On se silti enemmän kuin opintotuki, mutta toi omaisuus juttu on kyllä kieltämättä vähän ongelmana.
[/quote]
Ei ole todellakaan tt-tuki -40% suurempi kuin opintotuki. :D
[/quote]
Mut siihen saa päälle yleisen asumistuen! :)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:16"] Ei ole oikeutta tt-tukeen, jos omistaa yhtään mitään. Esimerkiksi perintömetsää. Mutta kai se sitten pitää myydä, että saa opiskella. Tsiisus. [/quote] Samoin jos on avopuoliso, ei saa toimeentulotukea. Ja opiskelijan edellytetään siirtyvän työnhakijaksi. Jos jää opiskelijaksi, tt-tukea leikataan 20 % tai 40 %. [/quote] On se silti enemmän kuin opintotuki, mutta toi omaisuus juttu on kyllä kieltämättä vähän ongelmana. [/quote] Ei ole todellakaan tt-tuki -40% suurempi kuin opintotuki. :D [/quote] Mut siihen saa päälle yleisen asumistuen! :)
[/quote]
Sitä ei voi syödä.
Voi järjen köyhyyttä!!!
[/quote]
"Koska minä en ole koskaan ollut työttömänä, työttömyysongelmaa ei ole."
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:15"]Ylempi amk-tutkinto näemmä rinnastetaan lain perusteluissa ylempään korkeakoulututkintoon
[/quote]
Rinnastetaan teoriassa alempaan mutta käytännössä saat korvaavuutta vähän joten joudut suorittamaan kandin tutkinnon. Selvähän se on
kyseessä on eri tutkinto
Lapseni lähti ulkomaille opiskelemaan. Tulee maksamaan noin.90.000 euroa. Repikää siitä kaikki mulle ilmaiseksi -tyypit.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]
Eikö työttömätkään voi sitten enää uudelleenkouluttautua?
[/quote]
Heidäthän pakotetaan palkattomaan työhön, joka ei kerrytä eläkettä, ei lomia, ei ole työterveyshuoltoa eikä muutakaan työsuhteen normaalia etua. He tekevät töitä, mutta ovat silti statukseltaan työttömiä. Hyväksikäytetään orjia ennemmin, kuin annetaan heidän uudelleenkouluttautua.