Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkisängyt eli patjavuoret joiden päälle saa lyhempi ihminen kiivetä jakkaralta. Ymmärrän kyllä että joku näistä tykkää, mutta kun mitään muuta ei tunnu enää saavan kaupasta. Meillä on makuuhuoneessa osin viisto katto jonka takia haluaisin matalan sängyn puurungolla ettei tila näyttäisi ahdistavan ahtaalta... mutta eihän niitä valmisteta käytännössä ollenkaan. No, pari on löytynyt mutta ne kaikki ovat sitten kammottavan rumia.
En katso olevani niin pätevä suunnittelemaan huonekaluja että teettäisin puusepällä, luultavasti maksaisin vain itseni kipeäksi ja tuloksena olisi ruma sänky. Patjavuoritrendi on kestänyt niin kauan että toiveikkaasti odottelisin josko se väistyisi ennen kuin nykyinen sänky hajoaa alta.
Mikä tässä nyt on ongelma? Runkopohjia löytyy pilvin pimein ja niihin saa ostettua erikseen niin monta ja niin paksua patjaa kuin itse haluaa. Jenkkisängyissä on vaan tuo "koko paketti".
Eikö se lukenut viestissä? Ongelma on se että muita ei saa. Minä en halua runkopatjaa, oli patjoja sitten pinossa 1 - x kpl. Minusta ne ovat rumia ja en ymmärrä niiden suosiota. Haluaisin puisen matalan sängynrungon mutta niitä ei juuri valmisteta.
Mikä sitten on kammottavan ruma ja millaisen haluaisit? Äkkiseltään googlaamalla löytyi kyllä puisia sängunrunkoja, mataltakin näyttäviä.
Kaikki pieni turha tilpehööri heinistä lähtien. Ensimmäisenä mietin sitä pölymäärää mitä sinne kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Keittiön toimivuuteen ei kyllä vaikuta millään tavalla se, missä se sijaitsee. Siis se keittiö voi olla ihan yhtä toimiva tai toimimaton avokeittiönä, kuin erillisenä huoneena. Siis eihän se sijainti siihen vaikuta, että millaisia ratkaisuja teet keittiöösi. Meillä on erillinen keittiö ja jos kaataisin nyt tuosta seinän olkkarin puolelta niin tulisi avokeittiö, mutta ei nämä keittiön toiminnot muuksi muuttuisi.
Mä ottaisin valkoisen keittiön ehdottomasti, jos saisin nyt remontoida.
Ei vaikuta ehkä keittiön toimivuuteen, mutta muun asunnon toimivuuteen vaikuttaa paljon, että onko keittiö laitettu keskelle olohuonetta. Lehtien kuvissa nämä avokeittiöt ovat aina todella suuressa tilassa, jossa se avaruus korostaa tilan määrää, mutta samalla on tilaa tehdä saarekkeita ja näköesteitä. Käytännössä sama avokeittiö pienen kerrostaloasunnon olohuoneen ainoalla ehjällä seinällä on aika erilainen elämys. Käytännössä kyse ei ole olohuoneesta, vaan isosta keittiöstä.
Hyvä, että jotkut pitävät, mutta kun nykyään ei enää rakenneta mitään muuta, niin ei ole valinnanvaraa niillekään, jotka haluaisivat muuta. Ja jopa omistusasuntoihin tehdään samaa trendiä, koska oletus on, että pienet asunnot myydään kaikki sijoitukseen eikä ihmisten kodiksi.
Näitä on paljon. Muun muassa
- Järjettömän isot ikkunat
- Huonekorkeus mallia Iisakin kirkko
- Yläkaapiton keittiö
- Tolkuttoman pienet huoneet
- Liian pienet tontit
- Kaikki valkoista
- Varastotilat olemattomat
Jotain hyvääkin nykyään:
- Mustaa väriä käytetään mukavan rohkeasti
- Ilmanvaihto/lämmitys parantunut
- Yleiskaapelointi. Toki vielä parannettavaa - esim. töpseleiden piilottelu lattiatasolle on huono
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä nykyistä trendiä tehdä valtavia lattiasta kattoon olevia ikkunoita. Nämä muuttaa asunnon akvaarioksi.
Toinen on rumat 70-luvun värit. Pskaan sävytetty ruskea, vihreä sekä oranssi ja keltainen.
Tässä lähiatöllä on upouusi talo postimerkkitontilla, jossa on tuollainen jätti-ikkuna. Outo ratkaisu kun jalkakäytävä on siinä kahden metrin päässä. Ehkä pistävät siihen jonkun korkean aidan, mutta se vesittäisi koko ikkunan idean kun siitä näkyisi pelkkä aita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun ymmärtäisi, että onko se trendikkyys nyt siis hyvä vai huono asia.
Huono tietenkin. Pitää olla persoonallinen apinoimatta muita.
No miten sellainen onnistuu?
Tämä nyt ei varsinaisesti ole sisustustrendi, vaan rakennustrendi, mutta en ymmärrä isoja lattiasta kattoon saakka olevia ikkunoita tiheään rakennetuilla asuinalueilla, kun niitä verhoja pidetään sitten kuitenkin koko ajan kiinni. Näin on jokaisessa asuinalueemme talossa, jossa näitä seinän kokoisia jätti-ikkunoita on.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkisängyt eli patjavuoret joiden päälle saa lyhempi ihminen kiivetä jakkaralta. Ymmärrän kyllä että joku näistä tykkää, mutta kun mitään muuta ei tunnu enää saavan kaupasta. Meillä on makuuhuoneessa osin viisto katto jonka takia haluaisin matalan sängyn puurungolla ettei tila näyttäisi ahdistavan ahtaalta... mutta eihän niitä valmisteta käytännössä ollenkaan. No, pari on löytynyt mutta ne kaikki ovat sitten kammottavan rumia.
En katso olevani niin pätevä suunnittelemaan huonekaluja että teettäisin puusepällä, luultavasti maksaisin vain itseni kipeäksi ja tuloksena olisi ruma sänky. Patjavuoritrendi on kestänyt niin kauan että toiveikkaasti odottelisin josko se väistyisi ennen kuin nykyinen sänky hajoaa alta.
Kyllä tarjolla on muutakin kuin jenkkisänkyjä. Voi ostaa futonin, runkosarjan tai millaisen yhdistelmän tahansa sänky + patja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi saadaan /peritään suvulta ns. Arvohuonekaluja, taidetta ym ja sitten yhdistellään siihen kulloisestakin trendistä jotain itselle mieluisempia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi saadaan /peritään suvulta ns. Arvohuonekaluja, taidetta ym ja sitten yhdistellään siihen kulloisestakin trendistä jotain itselle mieluisempia asioita.
Ihan kun kaikki perisi jotain arvojuonekaluja ja taidetta😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä nykyistä trendiä tehdä valtavia lattiasta kattoon olevia ikkunoita. Nämä muuttaa asunnon akvaarioksi.
Toinen on rumat 70-luvun värit. Pskaan sävytetty ruskea, vihreä sekä oranssi ja keltainen.
Ai onko nuo näyteikkunat nyt jotenkin trendikkäät? Tosin ne ovat n. 50 cm korkeudella lattiasta, ja n. 45 cm päässä katosta. Eli ei ole trendikkäät ne. Ja kyse on siis ihan oikeista näyteikkunoista, tosin eivät ole juuri nyt siinä käyttötarkoituksessa.
Teilläpäin ei sitten vielä ole tällaisia lattiaan asti ulottuvia ikkunoita missään? https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16366886
Minusta tuollaiset ikkunat on ihania, mutta toimivat paremmin maaseudulla/kesämökillä tms, missä ei tie mene ikkunan edestä.
Paikkaansa ne puoltavat, mikäli näkymä on muu kuin tie tai naapurin vastaavat ikkunat. Olen ollut mökillä missä näkymä koko seinän mittaisesta ikkunasta oli naapurin terassille, jossa oli palju. Itse kyllä pidän enemmän siitä, että on edes hieman seinää siinä ikkunan alla. Muuten tulee mieleen, että lapset ja koirat voi törmätä lasiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin heti keittiön kaappien ovet sileisiin vetimettömiin oviin, jos olisi rahaa. Näitä peiliovia on aivan mahdottoman hankala pitää puhtaana. Ärsyttää jynssätä noita rakoja. Seuraava keittiöni on valkoinen ja vetimetön.
Aamiaiskaappi lienee sotkuisille ja epäjärjestelmällisille ihmisille. Mulla pysyy tasot siistinä ja tyhjänä ilman mitään erillisiä aamiaiskaappeja.
Rahaa sopii käyttää vetimettömiin oviin jotta kestävät käytössä jatkuvan pyyhkimisen, ettei käy niin että avauskohdalta mattamaali on hioutunut kiiltäväksi, tai mikäpä siinä, saahan se kuluminen näkyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun kaikki perisi jotain arvojuonekaluja ja taidetta😄
Niinpä. Tasan ei mene nallekarkit. Tokihan niitä voi ostaa kirppaeilta ja antiikkia liikkeistä halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä kodinkoneitä myyvässä liikkeessä ja tosiaan on totta, että pakastimia ja jääkaappeja ei haluta enää integroituna. Mikähän lienee syy. Sen sijaan integroitujen mikrojen kysyntä kyllä kasvaa koko ajan.
En valitettavasti tiedä yhtään integroitua kylmälaitetta jossa ei olisi hajonnut tai huonontunut sulkemismekamismi muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei varsinaisesti ole sisustustrendi, vaan rakennustrendi, mutta en ymmärrä isoja lattiasta kattoon saakka olevia ikkunoita tiheään rakennetuilla asuinalueilla, kun niitä verhoja pidetään sitten kuitenkin koko ajan kiinni. Näin on jokaisessa asuinalueemme talossa, jossa näitä seinän kokoisia jätti-ikkunoita on.
Tätä minäkin tulin tänne kirjoittamaan. Ei ole tosiaan sisustustrendi, vaikka siitähän tämä tietysti kumpuaa.
Otetaan upea, ilmavarakenteinen talo, joka havainnekuvissa on sijoitettu johonkin Punkaharjun keskelle niin että sekä ruokailutiloista että makuuhuoneista aukeaa aamuauringon valaisema kimalteleva järvenselkä.
Sitten viedään tämä talo jollekin 500 m2 savipeltotontille, jossa on 5 metrin päässä etuovelta naapurin autokatos ja yötä päivää loistavat oranssit katuvalot. Parhaimmillaan kaikki talopellon naapurit rakentavat hartiapankilla, ja jätti-ikkunoista näkyy seuraavat 15 vuotta lähinnä eristepaalikasoja, minikaivureita ja rakennusvaloja. Sitten kun talot viimein ovat valmiit, voikin tulla keskustelupalstoille kyselemään nopeakasvuisia aitakasveja, että saisi näkösuojaa edes sohvalla istumiseen.
Kyllä te tykkäätte haukkua muiden valintoja :D
minulla on avokeittiö, 7m huonekorkeus, lattiasta kattoon ikkunaa, valkoiset sileät keittiökaapit, greigeä siellä täällä, harkitsen juuri hankkivani heiniä koristeeksi, samoin rimaseinää. Musta sauna löytyy umpinaisella alalauteella. Mitäs vielä.. voisin vaihtaa kalanruoto parketin yläkertaan. Tykkään näistä kaikista tosi paljon ja meillä on ihana koti!!
Aamiaiskaappi ei mahtunut, tykkään ajatuksen tasolla niistäkin. Mustaa keittiötä en ole harkinnut, mustaan väriin kyllästyn aina säännöllisesti. Ne on kyllä upeita muuten, ja samoin tumman siniset.
Sama keittiösuunnittelija täällä taas.
Nykyään nuo sileäpintaiset ovet otetaan yhä useammin niillä ns pomppumekanismeilla. Silloin ei jää mitään tiettyä kohtaa, josta painetaan ja ovet pysyvät kauan hyvänä. Toki ovethan voi vuosien päästä aina maalauttaa. Mä suosittelen muutenkin aina tuota pomppumekanismia, koska niihin oviin voi joskus tosiaan laittaa helposti vetimet, jos kaipaa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te tykkäätte haukkua muiden valintoja :D
minulla on avokeittiö, 7m huonekorkeus, lattiasta kattoon ikkunaa, valkoiset sileät keittiökaapit, greigeä siellä täällä, harkitsen juuri hankkivani heiniä koristeeksi, samoin rimaseinää. Musta sauna löytyy umpinaisella alalauteella. Mitäs vielä.. voisin vaihtaa kalanruoto parketin yläkertaan. Tykkään näistä kaikista tosi paljon ja meillä on ihana koti!!
Aamiaiskaappi ei mahtunut, tykkään ajatuksen tasolla niistäkin. Mustaa keittiötä en ole harkinnut, mustaan väriin kyllästyn aina säännöllisesti. Ne on kyllä upeita muuten, ja samoin tumman siniset.
Kysyttiin mitä trendejä ei ymmärrä. Turha siitä on loukkaantua jos joku ei tajua sun suosikin hienoutta
Mä en tykkää:
1. Keittiön tasot ovat samaa väriä lattian kanssa. Todella kasaria/ysäriä
2. Liika krääsä. Ihan mitä/minkä tyylistä se tavara on
3. Värikkyys ja vielä niin, että samassa huoneessa on montaa eri väriä
4. Kenkäröykkiöt eteisessä
5. Astiat esillä. Ihan sama onko maalaisromanttisia ruusukuppeja vai valkoista iittalaa vai mustaa marimekkoa
6. Isot ikkunat, jos verhot ovat aina kiinni. Mikä ilo niistä ikkunoista silloin on?
7. Rottinki menee vain hyvin pieninä yksityiskohtina, mutta liika on liikaa
8. Takattomuus omakotitaloissa
Kokovalkoinen keittiö on vaan ihan liian tylsä ollakseen hieno, mielenkiintoinen tai edes kodikas. Ihmiset valitsee perussettiä, ettei vaan kyllästytä vähän ajan päästä. Ja isot rakentajat/rakennuttajat valitsevat valkoista, koska se on ns varma valinta, monesti halvinta ja varaosia saa helpoiten. Ja päädytään täydelliseen mitäänsanomattomuuteen. Monethan kyllä tykkää siitäkin. Kun koti on kokovalkoinen ja hajuton ja mauton, voi ihminen olla pääosassa. Ei huono sekään. Eli kokovalkoinen sisustustrendi on se mitä en vaan mitenkään ymmärrä, ja valkoisten keittiöiden suosio.