Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Mun on nyt pakko kommentoida tuohon takka asiaan. Olen itse taloedustaja hyvin suositulla talovalmistajalla. Kyllä se takan pois jättämäninen on yleensä aina budjettikysymys. Poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa, väittäisin että yli 98% laittaa sen takan alkuperäiseen suunnitelmaan, tai ainakin ilmaisee halustaan saada se takka. Takkahan maksaa tuhansia euroja, joten budjettien paukkuessa se takka on nykyään aika yleistä jättää pois. Moni hakee kyllä lisärahoitusta, mutta jos sitä ei heru, niin ei ole varaa takkaan. Toinen yleinen tinkimisen kohde on sauna ja huoneiden väliovet, jotka harvalla enää on puuta. Myös kattojen spottivaloja vähennettään usein ja siinä säästetään.
Moni myös laittaa halvinta mahdollista ja jo huonoksi todettua vinyylikorkkia lattiaan. Vaikka maksamalla vähän enemmän saisi laadukkaan laminaatin tai laadukkaamman vinyylikorkin. Jopa parketin.
Keittiöissä ei nykyään ole laskutilaa välttämättä ollenkaan. Moni laittaa sen ns vaatekaappiseinän ja sen lisäksi saarekkeen, jossa on liesi, eli se saarekkeen hyöty laskutilana menee siinä.
Aamiaiskaapit ovat erityisen suosittuja hyvin nuorten rakentajien keskuudessa.
pois jättäminen... sorry kirjoitusvirheet.
Meille ei tullut takkaa. Eipähän vie tilaa. Takka olisi tullut kyllä, jos se ei maksaisi niin paljoa. Monta tonnia takkaan ja kukaan ei ees tajua, että takka puuttuu. En muista kyl kenenkään koskaan sanoneen, et hei eiks teillä ole takkaa. Meillä on takkavaraus kyllä ja joskus kun on varaa nii laitetaan se takka kyl.
Takkaan ois mennyt tosiaan monta tonnia ja saatiin sillä rahalla Artekin tuoleja 6kpl keittiöön, iso palju pihalle ja artekin valaisin.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tullut takkaa. Eipähän vie tilaa. Takka olisi tullut kyllä, jos se ei maksaisi niin paljoa. Monta tonnia takkaan ja kukaan ei ees tajua, että takka puuttuu. En muista kyl kenenkään koskaan sanoneen, et hei eiks teillä ole takkaa. Meillä on takkavaraus kyllä ja joskus kun on varaa nii laitetaan se takka kyl.
Takkaan ois mennyt tosiaan monta tonnia ja saatiin sillä rahalla Artekin tuoleja 6kpl keittiöön, iso palju pihalle ja artekin valaisin.
Onko tää jotain sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Kokovalkoinen keittiö on vaan ihan liian tylsä ollakseen hieno, mielenkiintoinen tai edes kodikas. Ihmiset valitsee perussettiä, ettei vaan kyllästytä vähän ajan päästä. Ja isot rakentajat/rakennuttajat valitsevat valkoista, koska se on ns varma valinta, monesti halvinta ja varaosia saa helpoiten. Ja päädytään täydelliseen mitäänsanomattomuuteen. Monethan kyllä tykkää siitäkin. Kun koti on kokovalkoinen ja hajuton ja mauton, voi ihminen olla pääosassa. Ei huono sekään. Eli kokovalkoinen sisustustrendi on se mitä en vaan mitenkään ymmärrä, ja valkoisten keittiöiden suosio.
Meillä edellisessä talossa korkeakiiltovalkoiset keittiökaapit oli ainoa valkoinen elementti talossa sisäkattojen lisäksi. Muuten paljon väriä ja lämpöä. Oli ihan ehdottoman hyvä valinta, laadukas ja toimiva kun itse suunniteltiin
Olen aina kuvitellut että rikkinäisen uusimista kutsutaan remontiksi !?
Minä en ymmärrä kun minulle osaketta myydessäni sanotaan että lattiat pitää remontoida, miksi ihmeessä?
Asunnossa on täysin ehjät muovimatot jotka on asunnossa ollut alusta alkaen, ja niiden kanssa on ihmiset asunut jo 50 vuotta täysin ohgelmitta, ja asuu varmaan toisetkin 50 vuotta kun pitää kunnon mattoja lattialla ja suojaa kunnolla huonekalujen jalat paksuilla huovilla.
Taloon on tehty täysi LVIS saneeraus, tämmöstä tarpeellista minä kutsun remontiksi, en turhan ja ehjan asian vaihtamista vain sen takia jos se ei satu miellyttämään silmää, saatika egoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun ymmärtäisi, että onko se trendikkyys nyt siis hyvä vai huono asia.
Huono tietenkin. Pitää olla persoonallinen apinoimatta muita.
No miten sellainen onnistuu?
Ensiksi saadaan /peritään suvulta ns. Arvohuonekaluja, taidetta ym ja sitten yhdistellään siihen kulloisestakin trendistä jotain itselle mieluisempia asioita.
Ihan kun kaikki perisi jotain arvojuonekaluja ja taidetta😄
Me olemme perineet ja hankkineet itsekin paljon aitoa taidetta. Meille arvohuonekaluja on mm miehen iso-isoisän tekemä sänky ja työpöytä 1800 -luvun lopusta, muutama Alkon viinalaatikko n 70 vuoden takaa, kauniisti kaiverretut ruokapöydän tuolit 1800 luvulta modernien seassa, talonpoikaiskaappi ja -sohva hallissa. Ne on sovitettu yhteen modernien huonekalujen kanssa ( ei mitään ultramodernia metalli/nahkahärpäkettä) ja sopivat taloomme tosi hyvin. Tauluja vaihdellaan vuodenajan mukaan kun kaikki ei mahdu kerralla seinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi saadaan /peritään suvulta ns. Arvohuonekaluja, taidetta ym ja sitten yhdistellään siihen kulloisestakin trendistä jotain itselle mieluisempia asioita.
Me olemme perineet ja hankkineet itsekin paljon aitoa taidetta. Meille arvohuonekaluja on mm miehen iso-isoisän tekemä sänky ja työpöytä 1800 -luvun lopusta, muutama Alkon viinalaatikko n 70 vuoden takaa, kauniisti kaiverretut ruokapöydän tuolit 1800 luvulta modernien seassa, talonpoikaiskaappi ja -sohva hallissa. Ne on sovitettu yhteen modernien huonekalujen kanssa ( ei mitään ultramodernia metalli/nahkahärpäkettä) ja sopivat taloomme tosi hyvin. Tauluja vaihdellaan vuodenajan mukaan kun kaikki ei mahdu kerralla seinille.
Niin. Ymmärräthän että kaikki ei peri eikä edes hanki syystä tai toisesta antiikkihuonekaluja tai aitoa taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Sileät ovet ja vetimetön keittiö. Keittiön pöydän päällä roikkuu Artekin mehiläispesä tai lokkivalaisin. Muutama Marimekon kulho ja string hylly seinällä. Pihassa Volvo ja osoitteena joku Espoon, Kirkkonummen tai Tuusulan vähän parempi osoite. yäh.
Aika täydellinen kuvaus esim meidän asuinkorttelista Kirkkonummella. Talot 5v, n 40 kpl. Volvon lisäksi Audeja ja Bemareita, tuplakupliakin löytyy ja mustat seinät koko kämpässä. Mutta 100 varmasti kaikki nuo edellisen mainitsemat.
Me ollaan outolintuja tässä porukassa: valoisa värikäs sisustus, kerroksellisuutta ja omaa näkemystä. Ei mitään em paitsi liisattu Audi miehellä (oli pakko ottaa vaikkei haluttu). Ei edes tramppaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perinyt ukkini tekemän työpöydän, valmistettu viime vuosituhannen lopussa. Kaikki muu on ostettua milloin kukin. Eivät kaikki peri antiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ymmärräthän että kaikki ei peri eikä edes hanki syystä tai toisesta antiikkihuonekaluja tai aitoa taidetta.
Se on sääli koska samalla hinnalla voi ostaa aitoa puuta tai Iskun kalustelevyä, 100% ihmisistä kuitenkin kalustaa kotinsa huonekaluilla. Tor.fi tms on täynnä ihania vanhoja puuhuonekaluja edullisesti. Ostaa siihen sitten hyvälaatuisen modernin sohvan kaveriksi. Roskalavaryhmistä löytää hyvää tavaraa ilmaiseksikin.
Voisin yhtä hyvin ripustaa seinille vaikka julistetauluja tai kuvia lastenlapsista, yhtä kaikki kaunista katsottavaa. Eikä ole hinnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mun on nyt pakko kommentoida tuohon takka asiaan. Olen itse taloedustaja hyvin suositulla talovalmistajalla. Kyllä se takan pois jättämäninen on yleensä aina budjettikysymys. Poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa, väittäisin että yli 98% laittaa sen takan alkuperäiseen suunnitelmaan, tai ainakin ilmaisee halustaan saada se takka. Takkahan maksaa tuhansia euroja, joten budjettien paukkuessa se takka on nykyään aika yleistä jättää pois. Moni hakee kyllä lisärahoitusta, mutta jos sitä ei heru, niin ei ole varaa takkaan. Toinen yleinen tinkimisen kohde on sauna ja huoneiden väliovet, jotka harvalla enää on puuta. Myös kattojen spottivaloja vähennettään usein ja siinä säästetään.
Moni myös laittaa halvinta mahdollista ja jo huonoksi todettua vinyylikorkkia lattiaan. Vaikka maksamalla vähän enemmän saisi laadukkaan laminaatin tai laadukkaamman vinyylikorkin. Jopa parketin.
Keittiöissä ei nykyään ole laskutilaa välttämättä ollenkaan. Moni laittaa sen ns vaatekaappiseinän ja sen lisäksi saarekkeen, jossa on liesi, eli se saarekkeen hyöty laskutilana menee siinä.
Aamiaiskaapit ovat erityisen suosittuja hyvin nuorten rakentajien keskuudessa.
Omakotitalosta kerrostaloon muuttaneena kaipaan eniten takkaa, ai että.
Aamiaiskaappi nou nou, jotenkin teennäinen.
Boho suuren suuri nou!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perinyt ukkini tekemän työpöydän, valmistettu viime vuosituhannen lopussa. Kaikki muu on ostettua milloin kukin. Eivät kaikki peri antiikkia.
No tuo ukin tekemä pöytä on sitä arvokkainta antiikkia!
Vierailija kirjoitti:
Jenkkisängyt eli patjavuoret joiden päälle saa lyhempi ihminen kiivetä jakkaralta. Ymmärrän kyllä että joku näistä tykkää, mutta kun mitään muuta ei tunnu enää saavan kaupasta. Meillä on makuuhuoneessa osin viisto katto jonka takia haluaisin matalan sängyn puurungolla ettei tila näyttäisi ahdistavan ahtaalta... mutta eihän niitä valmisteta käytännössä ollenkaan. No, pari on löytynyt mutta ne kaikki ovat sitten kammottavan rumia.
En katso olevani niin pätevä suunnittelemaan huonekaluja että teettäisin puusepällä, luultavasti maksaisin vain itseni kipeäksi ja tuloksena olisi ruma sänky. Patjavuoritrendi on kestänyt niin kauan että toiveikkaasti odottelisin josko se väistyisi ennen kuin nykyinen sänky hajoaa alta.
Meillä on Unikulmasta 5 v sitten ostetut ihan perusrunkopatjat ja samaan aikaan hankitut edullisemmat myös tavalliset runkopatjat vierashuoneessa. Jälkimmäiset myöskin kotimaista tekoa, mutta myyjä oli joku pikkukylällämme pyörähtänyt pop-up, en yhtään muista mikä. Toki näissä ei ole haluamaasi sänkyrunkoa, mutta korkeus on normaali ja päädyn voi kiinnittää erikseen, jolloin näyttää enemmän perinteiseltä sängyltä. Oletko nyt ihan varma, ettei normaalikorkuisia runkopatjojakaan enää mistään saa??
No meillä on takkavaraus, mutta ei takkaa. Eikä ollut varaa. Mitä sitten? Laitetaan takka, kunhan siihen riittää rahat. Olen tämän asian sanonut ihan julkisesti. En ole selitellyt asiaa millään.
Ainut asia, mitä kadun on toden totta lattiat. Meille laitettiin juurikin halpa vinyylikorkki ja se lattia oli huono jo parin vuoden jälkeen. Nyt vaihdettiin laadukas ja "hintava" laminaatti ja ei ole imaissut itseensä kissan vahinkokusia tai koiran tassuista tulleita naarmuja. Yläkertaan tulee parketti jossain vaiheessa ja eteiseen laatat.
Nuo "meille ei tullut takkaa, koska ei haluttu" selittelijät ovat muuten yleensä dekotalojen tai designtalojen rakentajia, eli persaukisia.
Mä en jaksa ymmärtää tällä hetkellä joka ikiseen paikkaan tuunattua marimekon unikkoa. Tai marimekko-tekstejä. Ei mitään unikkoa vastaan, mutta siis IHAN joka paikassa? Tuntuu että vaikka fb sisustusryhmissä 90% postauksista on marimekkoa/marimekkotuningia.
Aaaaarghhh.
(Ihanaa purkaa anonyymisti, en kehtaa kommentoida tätä turhautumustani niihin julkaisuihin 😆)
Miten olette budjetoineet talonrakentamisenne kun ei muutaman tonnin takkaan löydy rahaa?
Mulla on ammattilaisena näkemys etenkin lattiavalintaan. Lattioissa kyllä trendit puhuvat..
Esimerkiksi laadukas laminaattilattia on melkein se paras vaihtoehto. Ei naarmuunnu ja kestää kosteutta paljon paremmin kuin puu tai vinyyli. Nykytaloissa on lattialämmitys, joten ei kyllä mikään lattia ole kylmä. Mua myös naurattaa nämä "laminaatti kopisee". Mun vanhemmilla on laminaatti ja oikein tarkoituksella yritin kuunnella ja ei kyllä kuulu mitään kopinaa. Suomessa olla sukat jalassa sisällä ja ei silloin kyllä ylipäätään kopise yhtään mikään. Liukas laminaatti kyllä voi vähän olla.
En ole joka kommenttia lukenut, sanoiko joku niin?