Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Keittiömuoti jossa yhdistellään beigeä ja puuta. Molemmat ovat vähän sameita ja sotkuisia sävyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön saareke on aivan kamala. Purkaisin sen heti, jos asunnossani olisi saareke.
Meillä se on keittiön keskipiste missä tapahtuu! Sen päällä valmistellaan ruoanlaittoa, pilkotaan ja pienitään. Siinä leivotaan. Siinä tehdään monenlaista keittiössä tapahtuvia asioita. Jatkuvasti käytössä. Lähes kaikki tärkeimmät kätevästi saarekkeen säilytystiloissa heti esille otettavissa.
Ja tuo keskipiste on ilmeisesti siksi, että loput keittiöstä on ns. keittiöseinää. Ei yläkaappeja, ei muita työtasoja..
Saarekkeen toimivuus riippuu ihan keittiön pohjaratkaisusta. Monesti sitä työtasoa ei tosiaan muuten ole hirveästi, jolloin se saareke tulee ihan tarpeeseen. Jos tavoitteena on mahdollisimman avoin tila ilman seiniä ja isot ikkunat niin se on melkein ainoa vaihtoehto, kun ei ole sitä seinäpinta-alaa johon laittaa niitä perinteisiä kaappeja. Mutta sitten taas joskus näkee vanhoja asuntoja joihin on rempattu se saareke, vaikka se ei fiksusti sovi tai esim ikkuna jää outoon kohtaan, kun keittiö on suunniteltu ihan toisenlaiseksi. Meillä on esim iso u-mallin keittiö ja tässä on keskellä pyöreä ruokapöytä. Periaatteessa voisi rempata niin, että olisi saareke keskellä ja ruokapöytä tulisi reunaan, mutta kyllä siitä vähän hölmön näköinen tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön saareke on aivan kamala. Purkaisin sen heti, jos asunnossani olisi saareke.
Meillä se on keittiön keskipiste missä tapahtuu! Sen päällä valmistellaan ruoanlaittoa, pilkotaan ja pienitään. Siinä leivotaan. Siinä tehdään monenlaista keittiössä tapahtuvia asioita. Jatkuvasti käytössä. Lähes kaikki tärkeimmät kätevästi saarekkeen säilytystiloissa heti esille otettavissa.
Pilkkomista ja ruuanlaittoa varten on yleensä keittiössä kaappien alla olevat työpöydät. Ja kaapeissa on tilaa työtarvikkeille. Miksi pitää siis olla keskellä lattiaa erikseen paljon tilaavievä hökötys näille työtarvikkeille ja työskentelylle? Veikkaan, että jonkin ajan kuluttua ei kukaan halua keittiöönsä tätä "saareketta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ruma TV seinällä joka osoitta että asukas on aivopesty manipuloitu typerys. Sisustus ohjelmissa näkee niitä aina takan yläpuolella. Ihmiset ei tajua.
Miten voi olla esim. Usa, Canadassa suihku on ammeen kohdalla ja seinässä kiinni. Taitaa takapuolet haista pahalle sillä eihä niitä saa pestyä kunnolla. Ennnen ammeeseen menoa pitää kestä alapää, jalatkin ensin koska muuten se ammeen vesi on likainen. Em esipesu toimii parhaiten bidee hanan alla. Ammeessa oitää olla käsisuihku letku. Hassua säästämistä kun remontoidaan taloa niin eihän se voi olla kallista. Taloja ja asuntoja joissa on vain yksi ovi. Suomessakin menty siihen. Kylmä talvella. Eteisen puuttuminen asunnoista meilläkin. Vanhoissa krs taloissa on ja ok taloissa.
Suomalaisessa sisustus ohjelmissa samoja matkittuja ankeita värejä liikaa. Siniharmaa on hieno väri mutta jos sitä näkyy liikaa ei ole hyvä. Mustan liika käyttö ei ole hyvä. Musta valkoiset kuosit ja raidat,lattia rudut kauheat vaatteissa ja sisustuksessa, ettekö tiedä ketkä niitä käyttää?Tämä on nyt näitä ihmeellisiä uskomuksia muista maista, että takapuoltaankaan eivät saa puhtaaksi niin kuin Suomessa saadaan. Meillä ei ole alapesusuihkua vessassa, mutta ihan puhtaat on pyllyt, ja osataan peseytyä tarpeen niin vaatiessa. On suihkua, suihkukaappia, kylpyammetta, poreammetta, poreallasta, uima-allasta, mutta ei näihin kaikkiin likaisin pyllyin mennä. Vessapaperikin on käytössä. Eiköhän Suomessa ovetkin ole nykyään sellaisia, että pitävät pakkasen ja viiman loitolla. Luulen, en tiedä. Samoin nämä lattiaan asti olevat ikkunat. Tuskin niistä vetää. Vanhoja ennakkoluuloja kaikkea uutta kohtaan.
No nyt kalikka kalahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimalismi. Meillä on vain tämä yksi - ja erittän rajallinen - elämä. Vaikea käsittää miksi joillakin on pakkomielteenä tehdä siitä mahdollisimman kurjaa.
Oli varmaan tuo minimalismin idea tältä kirjoittajalta mennyt ohi. Tarkoitus on tehdä kaikesta mahdollisimman helppoa, ettei elämä ole pelkkää tavaroiden ylläpitoa, vaan on aikaa elää sen sijaan, että etsii tavaroita rojun keskeltä ja pyyhkii pölyjä vitriinistä.
Tässä yksi juttu mitä en ymmärrä. Kun sanotaan että minimalistisessa kodissa on aikaa elää... mitä siellä tehdään jos siel ei ole mitään? Itse harrasta lukemista, käsitöitä ja viherkasveja. Joten omistan lankoja, puikkoja, koukkuja, kirjoja ja niitä viherkasveja yms niiden hoitoon tarvittavia juttuja. Pelaillaan myös lautapeleja. Jos jotain vastaavaa haluaisi harrastaa (no joo, kirjoja saa kirjastosta jos ainoastaan uusimmat painokset kiinnostaa, en lukeudu heihin), niin miten se minimalismissa onnistuu? Istutaanko siellä vaan illat telkun ääressä?
En kyllä varsinaisesti ole minimalisti, mutta kaikki nuo mainitsemasi tavarat on meillä kaapeissa tai lipastoissa ovien takana. Paitsi viherkasvi. Otetaan esiin kun tarvitaan ja laitetaan yleensä takaisin, kun tulee valmista. Tai parin päivän päästä viimeistään. (Lapset saa sisustaa omat huoneensa miten haluavat ja pitää tavaransa niin kuin tykkäävät)
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi on turha. Ne ovet on oltava aina auki, koska niitä tavaroita siellä käytetään niin usein. Aamiaiskaappi pitää olla ns siisti ja sisustettu, eli mitään epämäärisiä muropaketti röykkiöitä siellä ei voi pitää. Olisin halunnut enemmän aivan tavallista kaappitilaa. Mä haluan keittiöön laskutilaa enemmän.
Nykyajan persaukiset rakentajat jättää takan pois, koska takka on liian kallis. Sitten sitä perustellaan "no q ei me käytetä".
Me tarvittiin takkaa varalämpönä ihan oikeasti vuosi sitten. Olis talo jäätynyt ilman takkaa. Onneksi vika korjaantui päivässä. Kyseessä Pirkkalassa 2018 rakennettu talo.
Mä en käytä takkaa.
Jos tulee pitempi sähkökatko, laitan aggregaatin päälle ja syötän sillä sähköä taloon.
Tartte turhaan laittaa kymppitonnia johonkin takkaan, mitä en koskaan käytä, mutta nuohoojan joudut joka vuosi maksamaan..
Ja sähkö onneksi on niin halpaa...eiköhän se takka maksa itsensä vuosien kuluessa takaisin.
Hei.
Minua ihmetyttää liki valkoiset kodit. Kaikki on valkoista hieman eri sävyissä. Ihmisen mieli on minusta noissa kodeissa täydellisen musta ja raadollinen kun valkoista haluaa ympärilleen.
Ukko Urhoolinen rakentaja kirjoitti:
Hei.
Minua ihmetyttää liki valkoiset kodit. Kaikki on valkoista hieman eri sävyissä. Ihmisen mieli on minusta noissa kodeissa täydellisen musta ja raadollinen kun valkoista haluaa ympärilleen.
Minun kotini on melko valkoinen (kaikki seinät ja keittiö ja jotkut huonekalut) ja muutenkin melko neutraalin värinen. Mieleni ei ole musta vaan hyvin levoton ja siksi kaipaan kodistani mahdollisimman seesteistä ja harmonista. Pidän kyllä boheemeista, tummasävyisistä ja värikkäistä kodeista ja sisustuksesta, mutta pidemmän päälle en vain pysty olemaan sellaisessa ympäristössä.
Ukko Urhoolinen rakentaja kirjoitti:
Hei.
Jos nyt kuitenkin pidättäydyttäisiin psykiatrisista lausunnoista.
Saarekkeessa on lyhyelle ihmiselle se hyvä puoli, että sen alla oleva säilytystila on helposti käytettävissä, toisin kuin ylähyllyt, jotka jäävät aina tyhjiksi tai niillä säilytetään jotain kerran vuodessa tarvittavaa joulukoristetta. Ja muuten keittiössä nimenomaan alhaalla olevaa säilytystilaa on vähän, kun uuni, apk ja vesipisteet vievät kaikki oman tilansa.
Aamiaiskaappi taas on ajatuksena vähän hassu, mutta jos hyllyjen mittasuhteet on suunniteltu siten, että sen taakse saa kaikki erilaiset kodinkoneet piiloon, niin se on kätevämpi kuin kodinkoneiden tunkeminen muihin kaappeihin. Varsinaiset aamiaistarpeet saa kyllä yhtä helposti minkä tahansa oven takaa.
Itse en ymmärrä lattiasta kattoon lasisia ikkunoita ja parvekkeita. Tai ymmärrän, että ne näyttävät hyviltä, mutta käytännössä suunnitellaan rakenteita, joiden eteen asukkaat ensi tekonaan joutuvat kehittämään näkösuojat, jotka harvoin näyttävät yhtä hyvältä kuin jos näkösuoja olisi mietitty jo suunnittelupöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimalismi. Meillä on vain tämä yksi - ja erittän rajallinen - elämä. Vaikea käsittää miksi joillakin on pakkomielteenä tehdä siitä mahdollisimman kurjaa.
Oli varmaan tuo minimalismin idea tältä kirjoittajalta mennyt ohi. Tarkoitus on tehdä kaikesta mahdollisimman helppoa, ettei elämä ole pelkkää tavaroiden ylläpitoa, vaan on aikaa elää sen sijaan, että etsii tavaroita rojun keskeltä ja pyyhkii pölyjä vitriinistä.
Tässä yksi juttu mitä en ymmärrä. Kun sanotaan että minimalistisessa kodissa on aikaa elää... mitä siellä tehdään jos siel ei ole mitään? Itse harrasta lukemista, käsitöitä ja viherkasveja. Joten omistan lankoja, puikkoja, koukkuja, kirjoja ja niitä viherkasveja yms niiden hoitoon tarvittavia juttuja. Pelaillaan myös lautapeleja. Jos jotain vastaavaa haluaisi harrastaa (no joo, kirjoja saa kirjastosta jos ainoastaan uusimmat painokset kiinnostaa, en lukeudu heihin), niin miten se minimalismissa onnistuu? Istutaanko siellä vaan illat telkun ääressä?
En kyllä varsinaisesti ole minimalisti, mutta kaikki nuo mainitsemasi tavarat on meillä kaapeissa tai lipastoissa ovien takana. Paitsi viherkasvi. Otetaan esiin kun tarvitaan ja laitetaan yleensä takaisin, kun tulee valmista. Tai parin päivän päästä viimeistään. (Lapset saa sisustaa omat huoneensa miten haluavat ja pitää tavaransa niin kuin tykkäävät)
Mä lukeudun minimalistiksi (siis tavarasuhteeltani, sisustustyylini ei ole minimalistinen) ja omistan suunnilleen tuhat tavaraa. Harrastan lukemista, ja yksiöni paraatipaikalla on kirjahylly. Paljon kyllä käytän kirjastoa ja uudet kirjat hankin sähköisenä. Neulomistakin harrastan, ja langat ja puikot mahtuvat yhteen lipastonlaatikkoon. Pala- ja lautapelit ovat saman lipaston kaapissa. Ruokaa laitan itse eikä siihenkään tarvitse suurta määrää välineitä. Kaverit käyvät kylässä viikottain, yhdessä pelataan esimerkiksi korttia tai jotain lautapeliä tai sitten vaan ollaan ja jutellaan. Vietän omasta mielestäni aktiivista elämää, mutta ei siihen suurta tavaramäärää tarvitse.
Kun vanhat vuosisadan vaihteen asunnot revitään siten että keittiö ja olohuone yhdistetään. Suorastaan rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuota aamiaiskaappia en ymmärrä, vaikka se kuinka minulle selitetään. Meillä aamiaistarpeet ovat helposti esillä (kahvinkeitin) tai esille otettavissa jääkaapista, kuiva-ainekomerosta, astiakaapista jne. Aamiaisen jälkeen siivotaan keittiö.
Aamiaiskaappi ON kuiva-aineskomero. Joku vaan halusi keksiä sille markkinointiin uuden nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustat keittiöt ja viha kuivauskaappeja kohtaan. Itse en ainakaan jaksa kuivata tiskejä käsin tai halua mitään kuivaustelineitä pöydille tilaa viemään. Ainakin kattilat ja paistinpannut pesen käsin, kun menevät helposti pilalle konepesussa.
Minäkin, mutta samalla kuivaan ne ja laitan paikoilleen. Paistinpannu on aina hellan päällä kun joka päivä käytän, kattila menee laatikkoon.
Joillakin meistä on enemmän kuin yksi paistinpannu ja kattila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lukeudun minimalistiksi (siis tavarasuhteeltani, sisustustyylini ei ole minimalistinen) ja omistan suunnilleen tuhat tavaraa. Harrastan lukemista, ja yksiöni paraatipaikalla on kirjahylly. Paljon kyllä käytän kirjastoa ja uudet kirjat hankin sähköisenä. Neulomistakin harrastan, ja langat ja puikot mahtuvat yhteen lipastonlaatikkoon. Pala- ja lautapelit ovat saman lipaston kaapissa. Ruokaa laitan itse eikä siihenkään tarvitse suurta määrää välineitä. Kaverit käyvät kylässä viikottain, yhdessä pelataan esimerkiksi korttia tai jotain lautapeliä tai sitten vaan ollaan ja jutellaan. Vietän omasta mielestäni aktiivista elämää, mutta ei siihen suurta tavaramäärää tarvitse.
Jep. Yksiössä. Mietipä riittäkö tuo määrä, kun lapsia on kolme tai enemmän. Meillä ei todellakaan mahdu lautapelit tai langat yhteen lipastonlaatikkoon. Viisihenkinen perheemme harrastaa myös paljon liikuntaa, joten löytyy esim. toistakymmentä erilaista pyörää ja lumilautaa ja laskettelusuksia. Onneksi talo on yli 200 neliötä ja on iso varasto, niin ei ole kaikki näkyvillä. Sisustuksemme on aika minimalistinen. Huvittaa vaan aina nämä lapsettomat yksiasujat, jotka eivät ymmärrä miksi sitä tavaraa tarvitaan/mistä sitä kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota aamiaiskaappia en ymmärrä, vaikka se kuinka minulle selitetään. Meillä aamiaistarpeet ovat helposti esillä (kahvinkeitin) tai esille otettavissa jääkaapista, kuiva-ainekomerosta, astiakaapista jne. Aamiaisen jälkeen siivotaan keittiö.
Aamiaiskaappi ON kuiva-aineskomero. Joku vaan halusi keksiä sille markkinointiin uuden nimen.
Ei meillä ole siellä oikeastaan kuiva-aineita (ne on vastapäätä olevan saarekkeen laatikoissa tai lieden lähellä), vaan mm. kahvin- ja vedenkeitin, leivänpaahdin (ja niille pistorasiat), paljon erilaisia teelaatuja yms tarpeet teen ja kahvin keittoon. Kupit ja jotain astioita. Minua ärsyttää tasoilla olevat tavarat, niin on ihanaa, kun ne jäävät ovien taakse. Jokainen tietysti laittaa aamias- ja muihinkin kaappeihin sitä, minkä kokee tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt.. Mutta ihmisillä on erilaisia ajanviettotapoja. Aika moni tuntuu nykyään harrastavan lähinnä Netflixiä ja lenkkeilyä/salia, joten eipä sitä kovin kummoisia tavaroita tarvitse. Tai sitten se "aikaa elää" tarkoittaa että on mahdollisimman paljon aikaa olla poissa kotoa, kavereilla ja kahviloissa, ei mene sitten aikaa siivoukseen.
Saahan ne kamat kaappiin piiloon.
Voisi olla myös päivällis- ja lounaskaappi, sekä iltapalakaappi. Jotkut tilaisivat lisäksi yönapostelukaapin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yksiössä. Mietipä riittäkö tuo määrä, kun lapsia on kolme tai enemmän. Meillä ei todellakaan mahdu lautapelit tai langat yhteen lipastonlaatikkoon. Viisihenkinen perheemme harrastaa myös paljon liikuntaa, joten löytyy esim. toistakymmentä erilaista pyörää ja lumilautaa ja laskettelusuksia. Onneksi talo on yli 200 neliötä ja on iso varasto, niin ei ole kaikki näkyvillä. Sisustuksemme on aika minimalistinen. Huvittaa vaan aina nämä lapsettomat yksiasujat, jotka eivät ymmärrä miksi sitä tavaraa tarvitaan/mistä sitä kertyy.
Tietenkin perheellä on enemmän tavaroita kuin yksin asuvilla ja harva viisihenkinen perhe asuu yksiössä. Kuka tässä on jotain muuta väittänyt? Lähipiirin perheiden ja heidän asumisensa perusteella silti uskallan väittää, että viisihenkisen paljon harrastavan perheen tavaramäärissä on tosi suurta vaihtelua, joka ei selity perheen aktiivisuudella tai edes asunnon koolla.
Samaa olen miettinyt.. Mutta ihmisillä on erilaisia ajanviettotapoja. Aika moni tuntuu nykyään harrastavan lähinnä Netflixiä ja lenkkeilyä/salia, joten eipä sitä kovin kummoisia tavaroita tarvitse. Tai sitten se "aikaa elää" tarkoittaa että on mahdollisimman paljon aikaa olla poissa kotoa, kavereilla ja kahviloissa, ei mene sitten aikaa siivoukseen.